Analyser och mallar. Innehåller Kravspecifikation SWOT Personas (användare) 4P (marknadsmixen) Metod Mall Exempel Metod Mall Exempel Det finns inga rätt.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Kapitel 12 Marknadsföringen påverkas av omvärlden.
Advertisements

13:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Onlinemarknadsföring Onlinemarknadsföring kan användas i marknadskommunikationens olika faser: den kontaktskapande.
Muntligt redovisning LUBNA HASHIM. Skolan och elever  Lockeruds skolan i Mariestad  Årskurs 5  Lektioner i Sv, Eng,So och Matematik  Grej of the day.
Väntrums-TV på Akademiska sjukhuset Beskrivning av väntrums-tv.
10:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Marknadsföringens olika fronter.
5:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Företagets resurser Företagets mänskliga resurser Företagskulturen Företagets tekniska resurser Företagets.
1 Innan Du börjar … angående Internetbaserade kurser /15 Källa:
Försäljning Edet Soft Sundsvall Hockey. 2  Vi har gjort en fördelaktig uppgörelse med SCA om att sälja SCAs konsumentprodukter från Lilla Edet.  Första.
Jämställdhet i projekt Hur kan det se ut?. Innovation Bakgrund/problemInnovation definieras ofta utifrån en manlig norm där mäns innovationer och branscher.
16:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Kampanjens förutsättningar sammanfattas i en brief Bakgrund Vilka är målgrupperna? Kampanjens mål Vilka.
MÅL 2015 Vinna serien. Punkter för att nå vårt MÅL Ge järnet på träning Gör maximal insats i alla övningar och spelmoment på träningen. Använd samma energi,
Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson.
Analyser och mallar. Innehåller Kravspecifikation 4P (marknadsmixen) Metod Mall Exempel Metod Mall Exempel Det finns inga rätt eller fel hur ni presenterar.
SWOT Styrkor – Svagheter – Möjligheter – Hot (Strength – Weakness – Opportunity – Threat) SWOT-analys är ett verktyg för att utforma en lämplig strategi.
Kommunikation.
I kväll Alla behöver underhålla, förbättra och utveckla våra byggnader och anläggningar. Hur ser det ut? Inventering, LCC Ta beslut Krav på beslutsunderlag.
Information från 5 verksamhetsutövare (intervjuat 3 st)
Mellanhänder: Rätt eller fel? SOI 2017 Ann Fryksdahl, Konkurrensverket
Mellan-/ Slutrapport Produktionsincitament för den audiovisuella branschen Utländska finansieringsmottagaren Diarienummer Produktions namn Rapporteringsperiod.
Historiskt Källmaterial
Taltidning till fler 16 mars 2017 Götabiblioteken.
7 frågor Ett verktyg för att göra en tydlig, fullständig och specifik beskrivning av ett problem.
PRV – upphovsrättsundersökning 2017
på personer i behov av hjälp
Konsten att läsa sakprosa
XX kommun Kommunikationsplan.
Lektionspass 3 Säsong, miljömärken?
Kritiskt förhållningssätt
Maskinsäkerhet och standarder
Index för att mäta företags kapacitet att energieffektivisera
Välkomna! INNEHÅLL Skolan berättar om vilka utmaningar de har haft under terminen. Socialtjänstens förebyggarteam presenterar vilka problem de upplever.
Personcentrerade E-tjänster
Säker användning av dator och nättjänster
Dataskyddsförordningen – och vårt arbete utifrån den
Studie- och yrkesvägledning
Information till alla regionens medarbetare
Affärsidé Vilka behov har mina kunder?
Vägledande principer för socialtjänsten
Kommer ni ihåg våra STORA frågor?
SOCIALA MEDIER-KAMPANJ “The Butterfly Effect”
Föreningslivets egna Spelbolag
Johan M. Sanne Lisa Schmidt
Marknadsföringsplan Ditt namn.
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Varför sitter vi här? – Har du undrat över vad det tjänar till att ha medarbetarsamtal? - Och hur man gör så att det blir effektivt?
Huddinge kommun Näringslivsanalys
(Företagsnamn) SWOT-analys
MATERIALET ÄR FRAMTAGET I SAMARBETE MED
Välkomna! Utbildning för sköterskor förskrivning av madrasser
UF Ett år som företagare Företagsamhet och arbetslivsfärdigheter i praktik Timme 4. och 5. – Affärsidé, personal och rådgivare.
Projekt! Mål, förstudie, uppstart
Övning Tid: Ca 40 minuter Reklamkurragömma.
Styrkor Svagheter Möjligheter Risker/Hot SWOT
- ett verktyg för ANDT-uppföljning Introduktion
LSA-uppdrag del 2: förskrivningsdata
Johan gustafsson, kommunikationschef c more
Säljutbildning Presenteras av [namn].
Vad är viktigt för dig? Att designa tjänster utifrån behov
Hur vi kan hitta användning av massor istället för att deponera?
Arvid nordquists uppförandekod
Välutvecklad process Strategiskt viktig process
Produktnamn.
En genomsnittlig svensks utsläpp – 11 ton/år
Jämställdhet i projekt Hur kan det se ut?
En genomsnittlig svensks utsläpp – 11 ton CO2/år
Utveckling och samordning av virkesmätningen
- LISTAR DE STÖRSTA LEDARSKAPSUTMANINGARNA 2019
Om Tro.
Målgruppsanalys - mall och instruktioner
Presentationens avskrift:

Analyser och mallar

Innehåller Kravspecifikation SWOT Personas (användare) 4P (marknadsmixen) Metod Mall Exempel Metod Mall Exempel Det finns inga rätt eller fel hur ni presenterar era analyser, använd mallar eller gör egna

Kravspecifikation Beskrivning Sammanfattar krav som ställs på en produkt eller tjänst. Dokument mellan beställaren och utvecklaren Ger en gemensam bild över de krav och önskemål som finns för funktionen eller produkten. Ger projektet ett syfte och mål

Exempel på olika kategorier Säkerhet Ergonomi Material Rengöring Brandsäkerhet Hanterbarhet Dimensioner (mått) Hållbarhet och stabilitet Tillverkning Livslängd Underhåll Hälsokrav Driftskrav Design/utformning Dokumentation

Kravspecifikation -exempel Mobilskal Säkerhet: Utformningen av mobilskalet ska vara sådan att varken barn eller vuxna kan skada sig på den. Mobilskalet ska skydda mot viss slitage och låga fall av mobilen Material: Skalet ska vara av gummi. Materialet ska tåla en temperaturer mellan -40 grader till +70 grader. Detta med tanke på att användningen av produkten ska ske under alla årstider och i flera olika länder. Rengöring: Produkten ska tåla rengöring med vatten. Hanterbarhet: Skalet ska vara enkelt att sätta på och ta av men samtidigt inte trilla av, av sig själv. Mobilskalet ska inte hindra att komma åt knappar och in/utgångar i mobilen Dimensionering: Mobilskalet ska få plats i en jackficka och måtten ska överensstämma med olika mobilmodeller. Hållbarhet och stabilitet: Skalet ska ståla de krafter den utsätts för när den ligger i en byxficka. Den ska även tåla ovarsam hantering, såsom att tappas i marken. Tillverkning: Designen ska vara sådan att den totala tillverkningskostnaden inte överstiger 10 kr. Tillverkningen får inte ske i fabriker som har barnarbetare eller oacceptabelt låga löner. Livslängd: Mobilskalet ska ha en livslängd på minst 2 år. Design/utformning: Produkten ska ha en tilltalade design. Utformningen ska vara sådan att användaren direkt ser hur produkten ska brukas. Dokumentation: Produkten ska ha tillhörande produktanvisning och bild på användning.

SWOT Beskrivning SWOT-analys är ett verktyg som används för att analysera den interna och externa miljön kring ett företag. Den interna miljön utgörs av S och W i SWOT och består av styrkor (strength) och svagheter (weaknesses). Den externa miljön utgörs av O och T vilket står för möjligheter (opportunities) och hot (threats). Interna, Inom ett företag/projektgrupp Externa, hela branschen, påverkar alla grupper

Mall SWOT

Exempel SWOT

Personas Beskrivning Gör en målgrupperna mer levande. Fiktiv karaktär för att beskriva målgrupperna utifrån deras beteende, attityder, kunskaper, datorvana med mera. Det är ett sätt att lära känna målgruppen och sätta sig in i hur de tänker och vad som är viktigt för dem. Det är viktigt att gör dem realistiska, relevanta och seriösa.

Vad ska en persona innehålla: Trovärdig beskrivning av en person Intressebeskrivning (vad är viktigt för personen?) Beskriva personens arbets- och livssituation Beskriv personens behov, önskemål och förväntningar Ge en tydlig bild av hur personen tar till sig ny information (TV, tidningar, internet, personlig kontakt) Skriv text, beskrivningar och, eller använd bilder. Använd en mall eller gör ett kollage där ni beskriver personen med bilder och, eller text

Marknadsföringsmixen – 4P Beskrivning De ”fyra p:na”: produkt, pris, plats och påverkan. Företag använder olika typer av marknadsföring som konkurrensmedel. Man kan göra strategiska val på olika områden. Fundera hur projektgruppen kan jobba med marknadsföring, tänk på er målgrupp. Vad ska man fokusera på (produkt, pris, plats, påverkan)?

4 p:na Produkt – Kundlösning. Vilket behov löser den, hur är den utformad och vilka kringtjänster har den? Pris – Baseras exempelvis på tillverkningskostnad + vinstmarginal, konkurrenternas prissättning eller på värdet kunden upplever. Kundens kostnad för produkten eller tjänsten. Plats – Var och hur försäljningen sker. Beskriver hur enkelt det är för kunden att konsumera tjänsten. Distributionskanaler, direkt- eller indirekt försäljning. Exempelvis via säljagenter, i detaljhandel, via grossister eller i webbutik. Påverkan – Aktiviteter för att nå kunden och hennes plånbok. Direkt kommunikation, masskommunikation, varumärkeshantering och företagsidentitet. Exempelvis via annonsering, smakprov och PR.