Miniföreläsningar C-kursen vt 2012 Pia Renman. ” huvudströmningar som sätter sin prägel på diskurser och andra arenor, till exempel i organisationer,

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
10:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Marknadsföringens olika fronter.
Advertisements

Ett forskningsbaserat arbetssätt i teorin och praktiken.
SIQs MODELL Uppskattad tidsåtgång: 30 minuter Till avsnittet tillhör ett test som tar ca 10 minuter att genomföra 2.
Privatisering av statligt ägda företag En litteraturöversikt med fokus på OECD-länderna (rapport till Näringsdepartementet av docent Henrik Jordahl, IFN)
U 2015:06 Samordnare för unga som varken arbetar eller studerar Ungas väg in i samhället Inger Ashing – Nationell samordnare unga som varken arbetar eller.
PBL-projekt Bygglov. Processkartläggning Kartläggning Hur jobbar vi idag? Struktur och dokumentation Dokumentera arbetsflöden Dokumentera rutiner Kunskapsöverföring.
Försäkringsmedicinsk utbildning för ST-läkare och specialister Sjukskrivningsmiljarden Överenskommelse om en kvalitetssäker och effektiv sjukskrivningsprocess.
Grupputvecklingssamtal GUS Dokumentet har utarbetats efter att chefer i LiV efterfrågat en metod för att genomföra utvecklingssamtal i grupp. Gruppen ges.
TPI workshop. Team Pro Inventory Inledning Syfte Att få en tydligare bild av och diskutera hur väl teamet/arbetsgruppen samarbetar och interagerar. Mål.
ÖS Anvisningar. ÖS Anvisningar 2011 Bakgrund: ÖS anvisningar är de planeringsanvisningar som ÖS ger ut till kansliet och förbunden för att inrikta planering.
Analyser och mallar. Innehåller Kravspecifikation SWOT Personas (användare) 4P (marknadsmixen) Metod Mall Exempel Metod Mall Exempel Det finns inga rätt.
SMART KOMMUN I NACKA: ENKEL OCH ÖPPEN VÅRT MÅL ÄR ATT BLI BÄST PÅ ATT VARA KOMMUN.
Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson.
Strategi för Läkemedel 2016 – Strategi för Läkemedel Landstingsstyrelsen : Landstingets strategi för läkemedel ger en samlad bild av landstingets.
Organisationsstruktur Föreläsningarnas innehåll:
Funktionsnedsatta - en tillväxtfaktor Miniföreläsning Arbetsvetenskap
Fredrik Steinholtz - Vagabond nt AB Fredrik Steinholtz -
Hur ser den nationella riskbilden ut idag och i framtiden
Avdelningen för vård och omsorg
Psykisk hälsa Specialist Primärvård
Målstyrning ”Om vi inte vet vart vi är på väg, gör det detsamma om man hamnar någon annanstans”
… … … … … … … … … 5. VIKTIGA UPPGIFTER PARTNER KUNDGRUPP VÄRDELÖFTE
Framtidens Norrköping på C
Utveckling i Norsjö kommun med stöd av digitalisering och IT
Logoslide – Finns även med blå bakgrund
Välkommen till Oriola AB
Ett treårigt utvecklingsprojekt
Funktionell kvalitet- måluppfyllelse
Brainstormingaktivitet
Index för att mäta företags kapacitet att energieffektivisera
På jakt efter en smartare välfärd
Bilder från första seminariedagen i Ledarskapsakademin
Fyra företags förväntningar på kommunal tillsyn – en intervjustudie
Karin Robertsson Ersta Sköndal Bräcke högskola SISU, 6 december 2017
KONTORSKAFFE.
Kommer ni ihåg våra STORA frågor?
Marknadsföringsplan Ditt namn.
IT verksamhetens satsning utifrån IKT.
Utvärdera för framtiden ...mer än ParaGå
TRENDER I TRANSPORTSYSTEMET – TRAFIKVERKETS OMVÄRLDSANALYS Hösten 2014
Handelshögskolan vid ÅA Utbildningslinjen för ekonomi
Med kundval HAR nackaborna makten över sin service.
JM, EM, doktorand Kenneth Hellsten
Innovationsklimatet i Sundsvalls kommun - resultat av självskattning
LOKAL LÖNEBILDNING.
Vi gör Sverige rikare genom att få människor och företag att växa
Närsjukvårdsmöte Eugenia Strandberg.
UF Ett år som företagare Företagsamhet och arbetslivsfärdigheter i praktik Timme 4. och 5. – Affärsidé, personal och rådgivare.
Överenskommelse mellan kommunerna och Västra Götalandsregionen
Vad är ett system? "Ett system är ett nätverk av ömsesidigt beroende komponenter (fristående uppgifter, människor eller processer) som arbetar tillsammans.
Sveriges Maskinringar
Behov från intressenter Nöjda intressenter
Ny vision VARFÖR HAR VI EN VISION?
Inköp i Region Norrbotten
Schyst offentlig upphandling
Projekt Göteborgssjukvården - juni, 2017
Styrning Styrande processer Att styra en hel stad åt samma håll
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Gruppmöte CMB 29 maj 2018 Byggandets logistik - Möjligheter och utmaningar vid byggande i förtätad stadsmiljö.
Välkommen !.
Våra medlemmar representerar ett tvärsnitt av det svenska samhället
Det går bra nu. Men sen kommer….
Ersättningskollen.
Välutvecklad process Strategiskt viktig process
Samordnad hantering Inledande utgångspunkter
Om standarden BEAst Supply Rental Laddas fritt ned på BEAst.se
Systematiskt förbättringsverktyg för samverkan
Effektiva mötesplatser Erfarenhetsutbyte Kommunikation Synlighet
Scandinavian Management
Presentationens avskrift:

Miniföreläsningar C-kursen vt 2012 Pia Renman

” huvudströmningar som sätter sin prägel på diskurser och andra arenor, till exempel i organisationer, konsultföretag och medier” Røvik 2008:183 Managementsamhället – Trender och ideér på 2000-talet Kjell Arne Røvik 2008

 Avbyråkratisering  Styrningstänkande  Processorienterad organisering  Radikal ekonomism  Omdömesinriktning

 Från stabila organisationer till flexibla organisationer  Ad hoc baserade organisationsformer: - kortsiktiga, temporära organisationer såsom team, nätverksgrupper eller projekt  Från hierarki till platta organisationer: -färre mellannivåer -nedmonterade styrnings-nivåer ersätts av mer oplanerade styrnings-nivåer  Förskjutning av makten i organisationen mot staber - staber agerar som om de var i linjen.  Fokuserar på kärnverksamhet och definierar och omdefinierar denna.

 Från ledning till styrning  Minskande satsning på ledarutvecklingsprogram  Chefer ska ägna sig åt styrning  Makt och beslut centraliseras  Balanserad styrning införs där ledningen övervakar.  Styrningen berör både ekonomi och värden  Styrningen ska utgå från ett nuvärde  Samla in vilka faktorer det är som skapar värde i organisationen  Styrning mot mål, utveckla indikatorer för att följa utvecklingen  Aktivt påverka anställda i en viss riktning

 Påverkat HR från mjuk till hård styrning  Outsourcing av löner  PA-tjänster köps i alltmer ökad omfattning  Antalet som arbetar med Personaladministration har minskat  HR-staben arbetar närmare ledningen  Från operativt till mer strategiskt arbete  Belönings, informations och styrsystemen utvecklas  Individualisering  Team, frivillighet, entusiasm

 Press på en mer företagsliknande organisationsform – affärsverksamhet  Organisatorisk revolution  ” Berättelser” om hårdnande global konkurrens - marknadsandelar - fler och snabbare uppköp - utökad utförsäljning av affärsområden  ”Populära styrinstrument” -Balanserad målstyrning, Activity-Based Coasting ABC

 Byggs upp omkring tänket att skapa värde  Värdekedjor går på tvärs i en organisation  Stuprörsorganisationer  Effektiv friktionsfritt flöde av värdeskapande processer  Processerna är föremål för mätning av effektivitet  Processägare – processledare  Organisationen upplevs betydligt mera komplex än tidigare

 Organisationer är upptagna av sitt omdöme – anseende  Anställer eller köper konsulttjänster gällande kommunikation, visuell design, omdömesmätningar, samhällsansvar  Från informationsenheter till kommunikationsenheter  Fokus på - goda mediakontakter - varumärkesbyggande - storytelling  Krav på transparens  Organisationen blir föremål för andras tyckanden - omdömen

 Långvarighet, långsiktighet, långsamhet -långvarighet i ledarskapet -långsiktighet i strategisk planering -långsamma förändringar men kontinuerliga  Biologism -förväntan om att nya biologiska produkter utvecklas -biologin är modell för utvecklandet av bättre organisationsformer.  Retroinriktning -back to basics, med väl beprövade grepp -sunda ledarskapet där organisationen utvecklas långsamt och evolutionärt Inte som tidigare snabbt och revolutionärt  Säkerhetsorientering - hantering av risker såsom terrorism, klimatförändringar - konsekvenser av bio- och genteknologi - generellt säkerhetsarbete, kostnadsdrivande och risk att det försummas

 Idé från privat verksamhet  Uttalat löfte och ersättning om en tjänst inte innehåller uttalad kvalitet  Viktiga värden av kvalitet i tjänster  Utvecklas i nätverksform, trepartssamtal  Ett verktyg för styrning av ekonomi, kvalitet och värden (tid)  Verktyg för marknadsföring  Förbättrat omdöme - förtroende