ACD 3 Bligård & Simonsen ACD 3 (Aktivitetscentrerad design) Lars-Ola Bligård & Eva Simonsen

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Modell för beskrivning av god praktik
Advertisements

Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Samarbejde om demens  Samarbejdsmodellen for demens har fått 1,5 miljoner dkr för att skapa ett verktyg till att säkra ett tätare tvärsektoriellt och.
En tydligare lag om kommunernas bostadsförsörjningsansvar
Teknisk psykologi – design för användaren
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Exempel utifrån ett antal målområden
Teknik 1 utifrån förmågorna och centrala innehållet Vad teknik är
1 Begreppssekvens Varför ?. 2 Att beskriva de naturvetenskapliga begrepp som ingår i temat Att definiera den ”röda tråden” i temat Att ge en grund för.
Ett samarbete mellan Helsingborgs lasarett och Lunds Tekniska Högskola Institutionen för Design vetenskaper LTH ” Att bygga kylskåp och bilar …”
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
FRAMTIDSBARN IV Detta är... En fortbildning av pedagoger mot ett forskande arbetssätt med IT-stöd.
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
i kommuner, landsting/regioner
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
Tekniken i Kristvallabrunn ur ett historiskt perspektiv
Välkommen till ESF:s seminarium
Utvärdering av processmognad
Bygg strukturen Skapa en kunddatabas på företagsnivå
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Nya föreskrifter och allmänna råd
Pedagogisk planering Brönjaskolan
Ur regionens synvinkel En annan roll för staten (7.4) Punkt 2: Den nya rollen är att vara strategisk, drivande och samordnande. I denna ingår samspelet.
Designstöd Daniel Fällman Institutionen för informatik Umeå universitet Design och utvärdering, 5 poäng.
Strategiska perspektiv på verksamheten
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Utvecklingsledaren PUM-rollen. Ansvar Detaljerad design Leda och fördela utvecklingsarbetet Fatta beslut om utvecklingsmiljö Utvecklarens tester I kursen:
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar
Uppdragsbeskrivning Ateljéristans roll innefattar:
SKAPAD AV. Trygghemma med digital teknik - går det att samordna? - Svar: Kort sikt, nej- Lång sikt, ja.
Hur kan vi förstå begreppet?
Föreläsning om RUP RUP – Rational Unified Process
Kaikkien aikojen Porvoo Alla tiders Borgå LÄROPLANEN 2016 VERKSAMHETSKULTUREN I FÖRÄNDRING REKTORSEMINARIET I EVOIS
Gör barn starkare i kommuner, landsting/regioner Vägledning politiker.
Stöd och Behandling nyutveckling Integration av visuell kommunikation och vårdsystem 1 Rita Bodin/Maria Berglund.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar #grundSoL Introduktion till gemensamma grunder för samverkan.
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
Introduktion till The Rational IT Model
SWOT Styrkor – Svagheter – Möjligheter – Hot (Strength – Weakness – Opportunity – Threat) SWOT-analys är ett verktyg för att utforma en lämplig strategi.
Välkomna till styrd helpdesk: Skapande
Välkomna till styrd helpdesk: Skapande
Coaching.
Detta är havsplanering
Validering inom Lärarlyftet
Vad skiljer de bästa instruktörerna från de bra?
Fokus i fördjupad utvärdering av miljömålen 2015
Designstöd Design och utvärdering, 5 poäng
Kritiskt förhållningssätt
SVERIGES CHEFSORGANISATION
Förvaring Du kommer att få skapa en egen produkt med hjälp av de tekniker och material du provat på de senaste veckorna!
Heby kommuns kvalitetspolicy
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Vägledningsdokument för Vuxna Psykiatri Missbruk
I offentlighetens tjänst
Verktyget Utmärkelsen….
Coachande samtal.
Introduktion till processen för balanserad styrning
Lönesamtal och bedömningsområden
Att leda och genomföra transformation WS 3 Region 10
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Förbättra klubbkvalitet
PoPS: Processkartläggning av, och pilotutredning inom, utveckling av stödtjänster Driftrådet 28 maj 2019.
Framtagande av Regional utvecklingsstrategi Uppsala län
Presentationens avskrift:

ACD 3 Bligård & Simonsen ACD 3 (Aktivitetscentrerad design) Lars-Ola Bligård & Eva Simonsen

ACD 3 Bligård & Simonsen Vad är ACD 3 ? ACD 3 är ett nyutvecklat sammanhängande ramverk för utvecklingsarbete ACD3 ger en tydlig och trygg struktur som synliggör designbesluten ACD3 är inte så strikt att det kan hämma nyskapandet och innovationen ACD3 stödjer både designarbete och kravsättning i abstraktionsnivåer ACD3 fokuserar på de tidiga faserna i utvecklingsarbetet ACD3 lyfter fram aktivitetens/användningens roll i designen

ACD 3 Bligård & Simonsen Innehåll ACD 3 Består av två huvuddelar Matrismodell för designvariabler ACD³-matrisen Iterativ arbetsprocess produktutveckling ACD³-Processen

ACD 3 Bligård & Simonsen Målen för ACD 3 Tydliggöra aspekter som behöver beaktas i utvecklingen Styrande förutsättningar som behöver kartläggas Styrande designbeslut som behöver fattas i utvecklingen Ge en sammanhållen helhetssyn på innehållet i utvecklingsarbetet Integrera delar i utvecklingsarbetet som annars lätt behandlas separat Erbjuda en systematisk och systemisk struktur att bygga upp utvecklingsarbetet på

ACD 3 Bligård & Simonsen Utgångspunkter ACD 3 Kombinerar fördelar med vattenfallmodeller med fördelar från Iterativa utvecklingsmodeller Implementerar ett växelverkande förhållande mellan designarbete och kravsättning Förenar designarbete på olika abstraktionsnivåer med designarbete ur olika perspektiv Lyfter fram aktivitetens (användningens) betydelse för utvecklingsarbetet

ACD 3 Bligård & Simonsen Grundläggande idéer ACD 3 -processen Iterativt utvecklingsarbete Aktiviteter upprepas cykliskt Design på olika abstraktionsnivåer En lösning blir successivt mer konkretiserad Design med olika perspektiv Utformning kan ur på många synvinklar

ACD 3 Bligård & Simonsen ACD ³ -matrisen Länk till matris

ACD 3 Bligård & Simonsen Abstraktionsnivå design Effekt - Den effekt som maskinen har för avsikt att uppnå sin omgivning Användning -Hur maskinen ska användas av människan i systemet Arkitektur -Den teknisks arkitektur för maskinen Interaktion -Hur samspelet mellan människan och maskinen sker i detalj Element - Maskinsystemets tekniska element Matrismodell design

ACD 3 Bligård & Simonsen Designperspektiv Problem – Det som behöver uppfyllas och driver processen framåt Struktur – De delar som ingår i systemet och hur de är relaterade Funktion – Det som systemet behöver utföra Aktivitet – Det som aktörerna uträttar i systemet Realisering – Konkretisering av systemet Matrismodell design

ACD 3 Bligård & Simonsen ACD³-Processen

ACD 3 Bligård & Simonsen Faser utvecklingsarbete -Behovsidentifiering -vilka effekter är produkten tänkt uppnå i samhället? -Användningsutformning -vilka aktiviteter ska utföras för att nå effekterna? - Övergripande utformning -hur ska produkten övergripande utformas ? - Detaljerade utformning -hur ska produkten utformas i detalj? - Konstruktion -hur ska produktens tekniska detaljer konstrueras? Exempel byggnad

ACD 3 Bligård & Simonsen Designaktiviteter Planering – Kontinuerlig planläggning av hur aktiviteterna ska utföras Datainsamling – Insamling av den information som behövs för utvecklingsarbetet Analys – Klarlägga hur vilka faktorer som påverkar den kommande lösningen och stor designrymden är. Idégenerering – Framtagande av de bärande idéer som det vidare utvecklingsarbetet ska vila på. Syntes – Skapande av de lösningar som ska som utvecklingsarbetet ska resultera i Utvärdering – Utvärdera de framtagna lösningarna för att avgöra om de är tillräcklig bra. Iterera till datainsamling vid behov Dokumentering – Kontinuerlig dokumentering av hur aktiviteterna genomförs och vad de resulterar i

ACD 3 Bligård & Simonsen Hur använda ACD 3 ? ACD 3 är avsett att kunna användas på olika sätt Som en inspiration till att förändra egna de egna utvecklingsprocesserna Nyttja tankar från ACD 3 -processen för att förbättra egna arbetet Som en övergripande modell för utvecklingsarbetet Anamma de grundläggande delarna i ACD 3 -processen Som en detaljerad modell för utvecklingsarbetet Följa ACD 3 -processen som helhet växer

ACD 3 Bligård & Simonsen Summering Utvecklingsarbete är av sin natur en kreativ, flummig, rörig, förvirrande, oförutsägbar, parallell, utforskade och iterativ aktivitet Utan ett tydligt arbetsätt är det lätt att komma fel och inte hitta åter Under utvecklingsarbetet fattas en mängd designbeslut, både medvetna och omedvetna Fattas beslut vid fel tillfälle eller besluts fattas inte alls, har det ofta negativ inverkan på slutliga resultatet ACD³ skapar en tydlig struktur för arbetet och synliggör designbesluten

ACD 3 Bligård & Simonsen ACD 3 (Aktivitetscentrerad design) Lars-Ola Bligård & Eva Simonsen