Shannon och Weawers kommunikationsmodell. Feedback.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
- att överföra budskap, påverka, mm
Advertisements

MASSMEDIERNA omkring oss
Kommunikation och media Föreläsning 1
Kommunikation Studieteknik: Presentationsteknik
kommunikation kommer av latinets communicatio
Politiken måste ha ett innehåll, de utvalda ska tycka något.
Upplägget av delkursen massmedia:
Marknadskommunikation och mediaval
Massmedia.
Kommunikation.
Presentationsteknik och Interkulturell kommunikation, ÅYH 2002
SOCIAL MILJÖ I FÖRSKOLAN! En utmaning?!. SOCIAL MILJÖ 8. Delaktighet- Att känna o uppleva sig delaktig hela dagen! 9. Jämställdhet- Rätten att ha inflytande.
Skrivkompetens i styrdokument och undervisning
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
De utrikespolitiska målen & väpnade konflikter. * Vilken är den största konflikten i världen idag? * Vilket land spenderar mest pengar på sin militär?
Betydelsen av hälsofrämjande perspektiv och strategisk planering i vård och omsorg Magnus Zingmark FoU ansvarig aktivt och hälsosamt åldrande Östersunds.
14:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Faktorer som styr medievalet Vilka vill vi nå? (målgrupp) Hur många vill vi nå? (räckvidd) När vill vi.
Connecting To The Network (Nätverksanslutningar) Principles Of Communication (Kommunikationsprinciper)
Photo by Kalexanderson - Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike License with Haiku Deck.
Cosmic R8.1 Landstinget har tagit ”go” beslutet..
Vad innebär ett mål för lärande eller utveckling.
Massmedia. Vad är massmedia? Olika medel för att sprida information, t ex:  Tidningar  Tv/radio  Reklam  Internet.
Kommunikation Tove Phillips Olika perspektiv att studera ämnet kommunikation: Sociologi  Sociologiska perspektiv Kommunikation är en naturlig del.
Träningsplanering Vinnare i långa loppet. Varför träningsplanera? Effektivisera sin träning Få vardagen att fungera Rätt träning vid rätt tidpunkt.
Sdfsajfdksadjflaskdfjsfd. Det var en gång …
Sekretesspolicy EviDos AB | Mina läkemedel
Saco-förbundet för dig i transportsektorn
Kommunikation.
Saco-förbundet för dig i transportsektorn
Svenska som andraspråk 1
Informationsmöte VA till Varola
Uppföljningar av hemtjänstutförare - fokusområden
Taltidning till fler 16 mars 2017 Götabiblioteken.
Musikvideon.
Kommunikation.
Shannon och Weawers kommunikationsmodell.
Shannon och Weawers kommunikationsmodell.
Krisberedskap – för social hållbarhet
Satsdelar Så här hittar du dem!.
Kognitionspsykologi Kognition Psykologi Perception Minne Tänkande
MASSMEDIA.
Puckkastartävlingen mellan 2:a och 3:e perioden
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas, Thomas Smith
Lärandeansatsen i Socialfonden
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas, Thomas Smith
Kommunikation.
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas, Thomas Smith
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas, Thomas Smith
Svenska i gymnasieskolan
Medieteknik 4 Radio/TV och satelliter
SOCIALA MEDIER-KAMPANJ “The Butterfly Effect”
Om grupper/team & grupprocesser
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Den sociologiska blicken
Reklam eller redaktionellt budskap?
Så styrs Sverige.
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
Övning Tid: Ca 40 minuter Reklamkurragömma.
Bibliotekens grundläggande ändamål, 2 § BL
Textgenrer.
Kombinatoriska byggblock
Alla kan läsa och hör sen!
Livsvillkor och levnadsförhållanden Öppna jämförelser folkhälsa
Mikroundervisning akuten Kungälv
Framtidens vårdinformationsmiljö Webbutbildning
Utveckling och samordning av virkesmätningen
Jan-Erik Nyberg Familjerådgivningen i Jakobstadsregionen
[Projektnamn] Utvärdering
Presentationens avskrift:

Shannon och Weawers kommunikationsmodell. Feedback

NIVÅ A Hur exakt kan kommunikationssymbolerna överföras ? (Tekniska problem) NIVÅ B Hur noggrant uttrycker de överförda symbolerna den önskade betydelsen? (Semantiska problem) NIVÅ C Hur effektivt påverkar den mottagna betydelsen beteendet på önskat sätt? (Effektivitetsproblem)

Källan Den som beslutar vilket medelande som skall sändas ! Sändaren Gör meddelandet till en signal! Signal ! Kanal !Brus Mottagaren !

Redundans ? Förutsägbarhet i ett medelande. Det konventionella - vanliga. Entropi ? Låg förutsägbarhet. Det okonventionella- oväntade. Phatisk kommunikation ? (Empatisk ! Konvention ( vana ) Konventionell (vedertagen,populär), Konvenans,(artigt beteende)

Böcker Tidningar Film Radio TV Kanal, Medium, Kod Likhet mellan grannmedier !

Kanal ? Det fysiska mediet ! Medium ? Framställande medier ! Presentation (Röst, ansikte, kropp ) Återgivande medier ! Representation ( böcker, målningar, fotografier) Mekaniska medier ! (Telefoner, radio, TV, Telefax m.m.) KOD ! Regler och konventioner för koderna i kulturen ! Feedback ! (Överföring av mottagarens reaktion tillbaka till sändaren!) (Hjälper sändaren anpassa medelandet efter mottagaren!)

GERBNERS MODELL ? Händelsen H Uppfattningen av händelsen H 1 Uttalandet om händelsen SH Mottagarens uppfattning om uttalandet. 1: I OCH MED ATT KOMMUNIKATION ALLTID ÄR ETT URVAL AV SÅ ÄR DET VIKTIGT ATT VETA VEM SOM GÖR URVALET OCH I VILKET SYFTE DET GÖRS ! 2: TILLGÅNG TILL MEDIER ÄR ETT MEDEL ATT UTÖVA MAKT OCH KONTROLL. 3:OBS Frågan om likheten mellan demokrati och tillgång till massmedier, samt mellan mänskliga relationer och tillgång till personliga kommunikationskanaler, kan vara stimulerande att studera vidare.

Lasswells modell ! Vem Säger vad Genom vilken kanal Till vem Med vilken effekt

Jakobsons modell Sammanhang AvsändareMeddelandeMottagare kontakt Kod EmotivReferentiellKonnativ Poetisk Phatisk Metalingvistisk I LIKE IKE