Metropolområdets förhandsutredning Utredarnas förslag om alternativ och en rekommendation 5 mars 2013 Jarmo Asikainen, Rolf Paqvalin, Kirsi Mononen, Pekka.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Barns psykiska ohälsa – ett prioriterat arbete
Advertisements

En tydligare lag om kommunernas bostadsförsörjningsansvar
Regionförvaltningen i Finland
NVF – VIA NORDICA 2008 Session 4: Samhällsekonomi – vad är alternativet Beslutsfattarens syn på det samhällsekonomiska beslutsunderlaget.
Vilken riktning och hurudana tjänster ?
Socialfondens regionala plan. Styrkor - Stockholm är en fungerande och funktionell region där lokala problem kan lösas regionalt - Stockholm har en stor.
EU:s program för konkurrenskraft och innovation, CIP, Lissabonstrategin – tillväxt och sysselsättning Mål  att utveckla företagens konkurrenskraft,
Parkeringspolicy för Göteborgs Stad antagen av KF
Finska intentionsavtal – något för Sverige?
Esitelmän pitäjän nimi Helsingfors stads strategiprogram 2009–2012.
Kortversion av BOSTADSPOLITISK STRATEGI
KOMMUNALAVA-PLANER Kjell Jonsson Anna Myhr.
S OCIALA INVESTERINGAR Några frågor. Ä R DET NÅGON SKILLNAD MELLAN SOCIALA INVESTERINGAR OCH VANLIGA UTVECKLINGS - PROJEKT ? Sociala investeringar innebär.
IQ Samhällsbyggnad – Föreningen för innovation och kvalitet inom samhällsbyggandet. Inspel till Forsknings- och Innovationspropositionen Samhällsbyggnad.
Sjukgymnastik och arbetsterapi på primärvårdsnivå inom Västra Götalandsregionen HSU
Resultaten av expertbedömningen av stadsregionernas planer.
Aktuella frågor på EU-nivå
(1) Landstinget Kronoberg 2009 – 2015.
EU;s sammanhållningspolitik Ny strategi Europa 2020 ersätter Lissabonstrategin Tillväxt o sysselsättningsstrategi Fokus på smart, hållbar och inkluderande.
Medfinansiering av transportinfrastruktur Utredningens förslag i korthet: Planeringssystemet: Stark koppling till den statliga budgetprocessen och de statliga.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 EU 2020 Smart och hållbar tillväxt för alla Smart specialisering Ökad fokusering Ökad koncentration.
Effektivitet. Vad är effektivitet? En kundorienterad, effektiv och högklassig verksamhet förbättrar arbetsmotivationen bland de anställda och inverkar.
Digitala steget Ett offentligt Sverige i världsklass
Västra Götaland.
Det nationella digitala biblioteket
Det regionala planeringen och växande arbetsmarknadsregioner
Gränsöverskridande samarbete och mervärde i nordiska regioner Regional utvecklingsstrategi (RUS) Region Västerbotten 26 oktober 2012 Lisa Hörnström – Lise.
Kommunstrukturreformen i Finland- Anita Ismark kommundirektör i Korsnäs KSSR 1- Ramlag gäller ännu till Drygt 400 kommuner har minskat till 336 st.
Ökad konkurrenskraft med rätt trafiklösningar Handelskamrarnas trafikprogram.
Tillsammans fördubblar vi kollektivtrafiken
19 april april 2006 Hållbarhetsrådet 1/ bildades Hållbarhetsrådet Tillhör Boverket, med eget Råd som beslutar om.
Organisera vattentjänsterna för framtiden. Vattentjänstorganisationernas utmaningar Klimatförändringen ställer nya krav på dricksvattenproduktion och.
Region Norrland Vision och mål för kollektivtrafiken Arbetsmaterial för Norrstyrelsens trafikarbetsgrupp.
Övergripande strategier Samrådet Analysmetod Ekonomiskt hållbart?
Visioner för vuxenutbildningen i Egentliga Finland Carola Bryggman.
Vägverket och Banverket förbereder åtgärdsplaneringen i gemensamt projekt Ett transportslagsövergripande synsätt ger de mest effektiva lösningarna Transportsystemen.
Nationellt samarbete eHälsa HSU Generell titel 2 remisser från SKL Den första presenterades 14 mars. Regionstyrelsen beslutade 27 mars. Remissen.
Botkyrkas styrmodell och kommunens ekonomi
#hyväätyötäSuomi. Finlands ekonomi har stagnerat.
2 Trygga säkerheten 1.TRYGGA SÄKERHETEN Åtgärder för att uppnå målsättningen: Genom att sköta brådskande utryckningar och säkerställa viktiga funktioner.
1. 2 Smart TillväxtHållbar TillväxtTillväxt för alla Innovation « Innovationsunionen » Koldioxidsnål ekonomi « Ett resurseffektiv Europa » Nya jobb «
”Från Kust till fjäll skapas en hållbar attraktiv region” Regional utvecklingsstrategi för Västerbottens län
Inrättande av Trafikverket 1 Info kring Trafikverkets organisation GNA
Presentation av Närings-, trafik- och miljöcentralen i Södra Österbotten ELY-centralen i Södra Österbotten Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus.
Skatteförvaltningen. Innehåll Insamling och utdelning av skatter Vår strategiska riktning Organisation och personal.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar #grundSoL Introduktion till gemensamma grunder för samverkan.
/ Mauri Pukkila Mauri Pukkila Nordiskt chefsforum i Stykkishólmur Trafikledsverket och regionförvaltningen i Finland från och med
Organisering av markanvändningen ur ett större områdesperspektiv Jari Leivo Planläggningschef Kauhava stad.
Tre nya län 2019 Studieförbunden 10 oktober 2016.
KjR Utb Så här kan det gå!.
Pressen på planerarna Exempel från Danmark Kristina Grange Mariestad,
ENLIGT ÖVERENSKOMMELSE FÖRNYANDE AV LEDNINGSAVTAL 2017
Ulf Tynelius.
Projektplan för /2017.
Esa Halme landskapsdirektör
2016: Ökade intäkter, men också ökade kostnader Kommunsektorn +22 mdr Landsting och regioner +3 mdr
Bostadsplaneringen i Västerås
Regional vattenförsörjningsplan för Stockholms län
Vägledningsdokument för Vuxna Psykiatri Missbruk
PRESENTATION AV PROJEKTET
Grankulla stads strategi
Grankulla stads strategi
Vi förenklar era affärer - Det här är UpphandlingsCenter
Ökat välmående genom samarbete mellan kommunen och landskapet
Introduktion till processen för balanserad styrning
Syfte, målbild och värdegrund för Närvårdssamverkan Södra Älvsborg
Anpassad motion i tvåspråkiga kommuner
Gnosjö kommuns styrmodell
Året som gått Näringslivs- och destinationsutveckling
Ekonomirapporten maj 2019 Anders Knape, ordförande Annika Wallenskog, chefsekonom Välkomna Anders. Hej och välkomna till presentation av vårens Ekonomirapport.
Presentationens avskrift:

Metropolområdets förhandsutredning Utredarnas förslag om alternativ och en rekommendation 5 mars 2013 Jarmo Asikainen, Rolf Paqvalin, Kirsi Mononen, Pekka Myllyniemi, Aija Tuimala och Juhani Turunen

Behoven och målen med utredningen  Helsingfors metropolområde bör vara konkurrenskraftigt jämfört med Europeiska metropolområden, och dessutom socialt, miljömässigt och ekonomiskt hållbart och effektivt.  Målen med de strukturella reformerna:  Betydande behov av att förenhetliga samhällsstrukturen i området på grund av en gemensam centraltätort och dess tillväxttryck  Skapandet av en funktionell helhet  Områdets övergripande intressen 2 Osasto

Utredarnas uppgifter  Att i kommunindelningsutredningsdelen lägga fram förslag till områden där kommunerna borde genomföra ömsesidiga sammanslagningsutredningar efter att en förhandsutredning genomförts.  Att i metropolförvaltningsdelen kartlägga alternativa modeller för metropolförvaltningen och beskriva metropolförvaltningens uppgifter samt modeller för beslutsfattande och finansiering.  I alternativen ska utvecklandet av kommunstrukturerna och metropolförvaltningen vara kopplade till varandra.  Förslagen ska utarbetas i interaktion med kommunerna.  Utredarna ska beakta regeringsprogrammets och regeringens riktlinjer för kommunreformen, och för kommunindelningens del i synnerhet regeringens kriterier för kommunreformen. 3 Osasto

pp.kk.vvvv 4 Osasto En livskraftig och handlingsförmögen metropolregion Tjänster Ledande och beslutsfattande Boendet, bostadsmarknaden och förebyggandet av segregation Deltagning och demokrati Internationell konkurrenskraft och image Markanvändnings- och samhälsstrukturen Ekonomi och produktivitet Trafiken, rörligheten och miljön METROPOLKRITERIERNA KRITERIERNA FÖR KONSEKVENSUTVÄRDERING Metropolområdets reformerings- och utvärderingskriterier

Grunderna till förslagen  Förslagen har utarbetats utifrån ”metropolkriterierna”: 1.Internationell konkurrenskraft  Hur tar man i bruk hela utvecklingspotentialen och alla resurser? 2. Markanvändningen och planläggningen  Hur kan samhällsstrukturen styras och regioncentren förstärkas? 3.Pendlingen, ärendehanteringen och rörligheten  Hur kan man möjliggöra en smidig vardag och bekämpa klimatförändringen? 4.Boendet och bostadsmarknaderna  Hur säkrar man boende och bostadsproduktion till rimligt pris? 5.Flyttrörelsen och metropolområdet  Hur kan man kontrollera invandringen och trygga arbetskraften? 6.Social kohesion och segregation  Hur kan samhälleliga problem och regional segregation förebyggas ?  Granskningen har genomförts med beaktande av prognoserna om metropolområdets utveckling före Osasto

Utsträckningen och indelningen av det funktionella området hos metropolområdets samhällsstruktur 2012 Källa: SYKE 2012 YKR funktionella områden i Finland, Urban Zone. Helsingforsregionen utgör ett gemensamt boende-, pendlings-, ärendehanterings- och fritidsområde för invånarna i området

Metropolområdets gemensamma utmaningar Utmaningarna för metropolregionens verksamhetsomgivning -Arbetskraft och kompetens som krävs av den ekonomiska tillväxten -Övergripande planering av markanvändningen och förenhetligandet av samhällsstrukturen -Invandring och multikultur -Finansieringen av investeringar och tjänster som krävs av tillväxten -Boende till rimligt pris -Hållbarhetsunderskottet och produktivitetsutvecklingen inom kommunala tjänster Bristerna med det nuvarande systemet -Självständiga kommuners eget perspektiv är primärt och tillräckligt förtroende saknas kommunerna emellan -Statens roll samt svaga styråtgärder och –medel Slutledningar -Frågorna är gemensamma, men de kan inte lösas på ett övergripande sätt i sin helhet genom det nuvarande samarbetet -Det behövs starkare kommuner som klarar av att svara för primärkommunsuppgifter på ett effektivare sätt än i dagsläget. -Det behövs en metropolförvaltning som sköter regionens gemensamma ärenden 7 Osasto

Förslagen till strukturalternativ  Primära alternativet storkommuner och avtalssamarbete  De nuvarande 14 kommunerna i området indelas i två kommunindelningsutredningsområden  Metropolförvaltningen baserar sig på avtalssamarbete  Primära alternativet starka primärkommuner och en metropolförvaltning  De 13 kommunerna i området utgör fyra kommunindelningsutredningsområden  En metropolförvaltning som valts genom val som metropolförvaltningsalternativ  Alternativt en stark metropolförvaltning och alternativa kommunstrukturer  Metropolförvaltningen består av en stark metropolförvaltning som valts genom val  Flera alternativ för kommunindelningsutredningsområden 8 Osasto

Strukturalternativen 9 Osasto Esbo – Helsingfors - Vanda- - Grankulla - Kyrkslätt – Sibbo – Vichtis Hyvinge – Träskända - Kervo – Mäntsälä – Nurmijärvi - Borgnäs –Tusby Storkommuner och avtalssamarbete Partiella sammanslagningar som eventuellt ska utredas Hela Nyland bör beaktas speciellt i framtiden Helsingfors – Sibbo Kervo –Tusby (södra delen) – Vanda Esbo – Grankulla – Kyrkslätt Hyvinge - Träskända– Mäntsälä – Nurmijärvi – Borgnäs – Tusby (norra delen) En metropolförvaltning och starka primärkommuner Stark metropolförvaltning och alternativa kommunstrukturer Helsingfors – Sibbo - Vanda Träskända-Kervo-Tusby Kervo - Sibbo – Tusby Esbo - Grankulla – Vichtis Träskända– Mäntsälä – Borgnäs Hyvinge – Nurmijärvi

10 Osasto Esbo Hangö Helsingfors Vanda Hyvinge Ingå Träskända Högfors Grankulla Kervo Kyrkslätt Lojo Mäntsälä Nurmijärvi Borgnäs Sjundeå Tusby Vichtis Raseborg Askola Lappträsk Mörskom Pukkila Borgå Sibbo Lovisa Storkommuner Möjliga partiella kommunsammanslagningsalternativ

11 Osasto Kommunerna MM,KM, ANM SHM,UKM, FM Invånarna - Bekräftandet av metropolplanen - Intentions- och tillväxtavtalen Samarbete Storkommunerna och avtalssamarbetet Bruks- och uppkopplingsavgifter HRT Kollektiv- trafiken HRM Vatten, avfall Metropolplanen, genomföringsprogrammet Taxor, stödet för kollektivtrafiken

Metropolplanen 1.Planläggningssystem på två plan Metropolplan (metropolförvaltning) som ersätter landskapsplanen och generalplanerna Detaljplaner (kommunerna) som vid behov kan inkludera regional granskning i likhet med delgeneralplaner 2.Innehållet i metropolplanen MBT (markanvändning, boende, trafik) – strategisk plan som samordnar funktionerna ‒ Inkluderar HLJ – trafikarrangemangsplan Genomföringsprogram ‒ Tidtabell för och finansiering av bostadsområden och regionala trafikleder ‒ Hyresbostadsproduktion, -underhåll och boendeval (bostadsaffärsverk) ‒ Inkluderar ett intentionsavtal (staten, metropolförvaltningen, kommunerna) 12 Osasto

13 Osasto Starka primärkommuner Esbo Hangö Helsingfors Vanda Hyvinge Ingå Träskända Högfors Grankulla Kervo Kyrkslätt Lojo Mäntsälä Nurmijärvi Borgnäs Sjundeå Tusby Vichtis Raseborg Askola Lappträsk Mörskom Pukkila Borgå Sibbo Lovisa Möjliga alternativ till partiella sammanslagningar

14 Osasto Invånarna MM,KM, ANM SHM,UKM, FM Kommunerna Valen Finansiering, Andelen av skatteinkomsterna Metropolförvaltningen och starka primärkommuner Bruks- och uppkopplings- avgifter Fullmäktige Styrelsen HRT Kollektiv- trafiken HRM Vatten, avfall HSA Hyres- bostäder Konkurrenskraftspolitiken Planeringen av markanvändningen Trafiken Yrkesinriktade utbildningen Sysselsättningen Integreringen av invandrare Svenskspråkiga tjänsterna Trafikleds- fonden Taxor, stödet för kollektivtrafiken Vägskatt, statsstöd Statsstöd, tillväxtavtal Räntor Ara-stöd

15 Osasto Alternativa kommunstrukturer 1 Esbo Hangö Helsingfors Vanda Hyvinge Ingå Träskända Högfors Grankulla Kervo Kyrkslätt Lojo Mäntsälä Nurmijärvi Borgnäs Sjundeå Tusby Vichtis Raseborg Askola Lappträsk Mörskom Pukkila Borgå Sibbo Lovisa Möjliga alternativ till partiella sammanslagningar

16 Osasto Alternativa kommunstrukturer 2 Esbo Hangö Helsingfors Vanda Hyvinge Ingå Träskända Högfors Grankulla Kervo Kyrkslätt Lojo Mäntsälä Nurmijärvi Borgnäs Sjundeå Tusby Vichtis Raseborg Askola Lappträsk Mörskom Pukkila Borgå Sibbo Lovisa Möjliga alternativ till partiella sammanslagningar Skillnaderna till föregående bilden har markerats rödaktig färg

17 Osasto Farleds- fonden Invånarna MM,KM, ANM SHM,UKM, FM Kommunerna Valen Finansiering, Utjämning av skatteinkomster Stark metropolförvaltning och alternativa kommunstrukturer Bruks- och uppkopplings- avgifter Fullmäktige Styrelse HRT Kollektiv- trafiken HRM Vatten, avfall HSA Hyres- bostäder Konkurrenskraftspolitiken, kommunstrukturen Markpolitiken och planeringen av markanvändningen Trafiken Utbildningen på andra stadiet Sysselsättningen Integreringen av invandrare Svenskspråkiga tjänster Taxor, stödet för kollektivtrafiken Hyror Ara-stöd Vägskatt, statsstöd, kommunernas andelar Statsstöden, tillväxtavtalen

18 Osasto Innehållet i metropolförvaltningsalternativen Storkommuner och avtalssamarbete Starka primärkommuner och metropolförvaltning Alternativa kommunstrukturer och metropolförvaltning MetropolplanKonkurrenskraftspolitikKonkurrenskraftspolitik, kommunstruktur Utjämning av skatteinkomster Planering av markanvändningenMarkpolitik och -medel Planering av markanvändningen Intentions- och tillväxtavtal Trafiken Yrkesinriktad utbildningUtbildning på andra stadiet Sysselsättning Integrering av invandrare Tjänster på svenska Affärsverken: HRT, HRM, HSA och Farledsfonden Affärsverken: HRT, HRM,HSA och val av inneboenden Farledsfonden, kommunandelarna

Rekommendation: starka primärkommuner och metropolförvaltning  Kommunindelningen:  Helsingfors och Sibbo,  Esbo, Grankulla och Kyrkslätt,  Kervo, Tusby (södra delen) och Vanda  Hyvinge, Träskända, Mäntsälä, Nurmijärvi, Borgnäs och Tusby (norra delen)  Metropolförvaltningen:  Utöver kommunstrukturreformer och till stöd för dem behövs en metropolförvaltning, vars beslutande organ är en fullmäktige som valts genom val. Metropolfullmäktige ska godkänna metropolplanen och dess verkställighetsdel som styr kommunerna i MBT-ärenden. Metropolförvaltningen ska sköta den regionala offentliga förvaltningens uppgifter som överförs från kommunerna, samkommunerna och statsförvaltningen. HRT och HRM ska fusioneras och uppgifter som gäller metropolområdet överföras från Nylands förbund. 19 Osasto

Starkheterna med det rekommenderade alternativet  Förutsättningarna för internationell konkurrenskraft förbättras tack vare enhetligt ledande och koncentrerade resurser  Metropolplanen effektiviserar planeringen av markanvändningen och påskyndar genomförandet  Möjligheterna att utveckla kollektivtrafiken förbättras  Möjligt att trygga boende till rimligt pris  Regional segregation förebyggs och integreringen av invandrare främjas  Ökningen av kostnaderna hålls tillbaka genom koncentrering av gemensamma funktioner och avveckling av administrativa överlappningar  Kommuninvånarnas tjänster förbättras tack vare koncentrering av resurser och ökad kompetens i större enheter  Genom förenhetligande av ICT uppnås funktionsmässiga och ekonomiska nyttor och bättre elektronisk ärendehantering  Förvaltningsstrukturerna förenklas och de administrativa kostnaderna minskar  Invånarna påverkar beslutsfattandet inom hela metropolområdet genom val och primärkommunerna kan utnyttja nya kanaler för deltagande 20 Osasto

Säkerställande av genomföringen  Rekommendationen skapar bästa förutsättningar för klarandet av utmaningarna under de närmaste årtiondena.  På längre sikt och då regionen växer ytterligare kan metropolområdet utvidgas antingen genom sammanslagningar eller så att nya kommuner ansluter sig till metropolförvaltningen. Då metropolområdet utvidgas ska kommunernas nyttor i förhållande till insatserna vara i balans/utvärderas.  Förnyandet av kommunstrukturerna, liksom konstruerandet av metropolförvaltningens organisation, såsom uppgiftsöverföringar från kommuner och andra organisationer förutsätter tilläggsutredningar. En kontrollerad genomföring av förändringarna förutsätter god planering och noggrant förverkligande.  Den detaljerade planeringen borde inledas så snabbt som möjligt efter kommunernas utlåtanden, vilket betyder att reformen kunde förverkligas senast vid ingången av Osasto