Att ordna utbildning för designers och behandlare i SoB Ett exempel på hur det kan gå till, tips och reflektioner KRISTINA MORÉN VERKSAMHETSUTVECKLARE VO PSYKIATRI, AKADEMISKA SJUKHUSET, UPPSALA
Grundförutsättningar och förberedelser - Två lärare, precis gått igenom utbildningen själva - En heldag kl deltagare - Lånade in bärbar dator till alla + visade på projektor från en dator - Hade med oss manual för designer och behandlare & usb med filmer, ljudfil, bilder, pdf - Skrivit upp inloggningssidor X 2 - Gått igenom de steg som står under ”Checklista inför start av utbildning” - Lägga in utbildningen själva…
Checklista ta fram utbildning Checklista för att ta fram en utbildning i hur man använder Designerverktyget. Materialet ligger som nedladdningsbara filer (word) och tanken är att ni själva ska skapa upp dessa moment och bygga upp er egen utbildning. Ni kan alltså "klipp och klistra" från dessa filer och in i Designverktyget i Stöd och behandling. Du kommer att behöva skapa 2 olika moment på din utbildningsutgivarenhet: 1. Stöd och behandling-utbildning 2. Exempelbehandling: Sömnproblem Stöd och behandling-utbildning innehåller moduler för designer, behandlare och administratörer. Beroende på roll så kan alltså utbildningen anpassas för den enskilda personen. Exempelbehandling: Sömnproblem behövs för att kunna ta del av behandlarmodulen i kursen Stöd och behandling-utbildning.
Flik 3 - inloggad som dig själv som invånare på momentet Exempelbehandling Sömnproblem Flik 1 - inloggad som dig själv som invånare på momentet Stöd och behandling utbildning. Flik 2 - inloggad som först designer som skapar eget moment - och sedan behandlare på momentet Exempelbehandling Sömnproblem
Checklista inför start av utbildning 1.Maila utbildningsutgivarenhetens behörighetsadministratör samtliga användares HSA-nr. 2.Behörighetsadministratören på utbildningsutgivarenheten ska lägga till de personer som ska gå kursen och ger dom sina aktuella roller. OBS! Gör detta så snart som möjligt ifall någon användare har något felaktigt data uppsatt i HSA, iså fall kan det krävas uppdatering i HSA innan personen kan läggas till. 3.Den som ansvarar för kursen loggar in som behandlare i Designverktyget på sin utbildningsutgivarenhet: Välj därefter fliken [Alla] och välj att starta momentet (Stöd och behandling utbildning) på samtliga personer som ska gå utbildningen. Du behöver då resp. användarens riktiga personnr. Alla deltagare kommer att få tillgång till samtliga modulers innehåll oavsett vilken roll man har i systemet
Agenda för utbildningsdagen - Inga introduktionsfilmer. Mailades ut istället. - (Demofilmer för nyaste funktionerna kan man vilja visa om de inte finns med i utbildningsmaterialet) - Agenda för dagen, hjälp att logga in i de olika flikarna, gick igenom begreppen gemensamt - Deltagarna jobbade självständigt med utbildningen - Behandlardelen gjordes i deras egna nyskapade behandlingar, hade ej Exempelbehandling Sömnproblem - Filmer, ljudfiler, pdf-filer och bilder hade vi med på usb-sticka om det inte skulle finnas på datorn. - Fångade upp frågor som vi inte kunde svara på och mailade dem vidare
Vad göra efteråt? - Maila ut eventuella filmer/demos om man inte gjort det innan - Föra vidare de frågor deltagarna ställde och förmedla svaren tillbaka till deltagarna - Skapa lokalt eller tipsa om nationellt forum att ställa frågor i för när man börjar lägga in material - Fundera över vilken organisation för fortsatt utbildning i designverktyget man ska ha inom landstinget nu och framöver
Feedback från en designer/behandlare ”Men från det jag minns från utbildningen är att man kan utöka delen om hur man bygger upp en behandling (presentationslogik, formulär, att göra, formulär, resultat).” ”En sak som vi upptäckte var att man måste minska ned på bildernas storlek för att det inte ska ta en evighet att ladda sidan. Stefan visade hur man gör det med nåt program.” ”Det som kan vara krångligt annars som jag själv har tyckt är att lära sig hur formulären fungerar, men där måste man nästan pröva sig fram själv.”
Tips och reflektioner - Svårt att förstå detta med att man har olika roller på olika flikar…vad som händer på de olika flikarna - Visa att det kommer tydligt formulerade uppgifter i slutet för själva informationstexten kan låta som att man ska göra sakerna som beskrivs parallellt. Svårt hjälpa då. - I början vore det bra om man beskrev slutresultatet av alla designerövningar så man har målbilden klar för sig och kan relatera detta till en behandling man eventuellt håller på och funderar på att designa - Uppmuntra deltagarna att ta med material som de planerar att använda senare för de övningar där man ska lägga in formulär, texter, filmer, bilder, ljudfiler…ger bättre förståelse