Förbifart Brunflo Samrådshandling på remiss fram till den 29 april 2016 – förlängd remisstid till juni 2016 Tre alternativa sträckningar förbi Brunflo.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Cykelplanering – en fråga om makt Till Koglin FM i Kulturgeografi och doktorand i Trafik och väg.
Advertisements

Rapport Öresundstågtrafiken Punktlighetstatistik Kapacitet – tåg på verkstad.
Det finns ett flertalfrågeställningar gällande Tynningö. Dessa kommer tas upp och läggas fast i arbetet med projektplanen. Bland annat kommer följande.
Utan cykeln stannar Sverige Lotta Finstorp 4 mars Kristianstad.
Strategi för ökad och säker cykling Delredovisning 1 april
Svartes framtid? Informationsmöte Svarteskolan.
Samlad effektbedömning alla planer 1.Innehåll för nationella planen 2.Kompletteringar för att täcka alla planer 3.Arbetsformer Mattias Lundberg, WSP Analys.
Kulturmiljöfrågor i PBL
Energiportalen 15 februari 2006 Transporter – Persontransporter och trafikens energianvändning Forskning vid LTH, Trafik och Väg, Eva Ericsson.
Vägen mot ETT Skaraborgs Sjukhus Redovisning av åtgärdsplaner 12 september 2012 Samordna opererande verksamhet.
1 Ny LTP , 4 april 2013 Direktiv och tidplan Dialogmöte ny LTP 4 april 2013.
Vårdval - ur universitetssjukvårdens perspektiv
Ränta och inflation Företagen Ränta Konsumenter
Ränta och inflation Företagen Konsumenter Ränta
Kritik på teknik ARBETSMATERIAL –
Mikael Johannesson, PhD Så mycket bättre, Göteborg 8 mars 2012
Handlingsprogram för hållbara transporter Handlingsprogram för hållbara transporter är ett program för tillväxt och utveckling i.
Räta Linjen och Räta Linjen Gruppen
Medfinansiering av transportinfrastruktur Utredningens förslag i korthet: Planeringssystemet: Stark koppling till den statliga budgetprocessen och de statliga.
Dagordning  Välkomna  Regional plan – förutsättningar  Nationell plan – förutsättningar  Påbörjade och bundna objekt  Åtgärdspaket/potter  Fortsatta.
Näringsdepartementet Fossiloberoende fordonsflotta Utredningen Remissutfallet Det fortsatta arbetet.
MKB-processen i infrastrukturprojekt
TMALL 0141 Presentation v 1.0 Dialog om utbytestakten av spår på sträckan Boden - Bastuträsk.
Trafik och infrastruktur ch 2050 Synpunkter från Kalmar län Helena Ervenius, Regionförbundet i Kalmar län
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
Trafikmiljön vid Bodestorpsskolan
Val av transport till resmålet.
Vilka utmaningar står vi inför inom transportsektorn?
Att dubblera kollektivtrafiken till 2020– går det? Kollektivtrafikens omfattning BUSS TOTALT T-BANA SPÅRVÄG tåg.
Strategisk inriktning för Trafikverket
Vägverket och Banverket förbereder åtgärdsplaneringen i gemensamt projekt Ett transportslagsövergripande synsätt ger de mest effektiva lösningarna Transportsystemen.
LH inleder: Välkomna! Syfte med dagen Lst´s roll
Ämnesövergripande kunskapskontroller
Vägen mot ETT Skaraborgs Sjukhus Redovisning av åtgärdsplaner 12 september 2012 Bemanning och kompetensmix.
Vägen mot ETT Skaraborgs Sjukhus Redovisning av åtgärdsplaner 12 september 2012 Förändrad ledningsstruktur.
Hur kan 793 Mkr bli mer? Håkan Brynielsson
KOMMUNINVEST Kommuninvest i Sverige AB  Erbjuder krediter/lån och finansiell rådgivning till kommuner, landsting, regioner samt dotterbolag till dessa.
TMALL 0141 Presentation v 1.0 Vi satsar för ett smidigare resande.
TMALL 0141 Presentation v 1.0 Trafikverkets inköpsvolym
Samhällsekonomiska kalkyler - Ett utifrånperspektiv.
Inrättande av Trafikverket 1 Info kring Trafikverkets organisation GNA
INFÖR BETYGSPROGNOS GY VT ”Ett överordnat mål är att få alla barn, elever och deltagare inom AcadeMedias verksamheter att nå målen för.
INFÖR BETYGSPROGNOS HT2015 – ELEVER SOM LÄSER ÅRSKURS
Masshantering Avfallsbegreppet Massor i infrastrukturärenden
Regionkommun i Dalarna 2019
Infrastruktur Marks kommun
Sammanställning och analys av medieinslag om skyddad natur
RUFS-information TRN 29 september 2016
Varför ett nytt åtgärdsprogram?
Modell för säker trafik
Regional vattenförsörjningsplan för Stockholms län
Delat beslutsfattande och SIP
Antal omkomna Ökat fokus på oskyddade trafikanter! trafikanter
Helena Stigson, Folksam
Rådgivarnas kompetens
Banarbets- processen.
Kommunikationssatsning skyddad natur Läget just nu
Förstudie Friluftslivets år 2020
Riktvärden för buller på skolgård väg- och spårtrafik. September 2017
Klimatförändringar i Gotlands län Del 2 (3)
Samrådsmöten Lilla Varholmen – Gossbydal
Vi har alla ett ansvar för miljön
Enhetlig myndighetsutövning
InfraKollnätverk 25 januari 2019
Strategi för kollektivtrafik på jämlika villkor
Elevhälsan – en kartläggning av aktiviteter
Näringslivets inrikes transporter, 2017
METOD Strategisk kompetensförsörjning
Inledande Möte V53 Infart Eskilstuna
Framtagande av Regional utvecklingsstrategi Uppsala län
Presentationens avskrift:

Förbifart Brunflo Samrådshandling på remiss fram till den 29 april 2016 – förlängd remisstid till juni 2016 Tre alternativa sträckningar förbi Brunflo Två alternativ ”Dalen” utifrån tidigare planerad sträckning Ett alternativ ”Skogen grön öst” längre från samhället Samt ”0+ Alternativ” med mindre åtgärder efter nuvarande sträckning

Det handlar inte bara om en Förbifart för resenärer på E14-E45 Hur fångar vi upp den lokalt genererade trafiken ??

Alternativ ”Dalen röd öst” 7,9 km. Cirka fordon. Andel tung trafik cirka 17 % Fördelar Kortare än ”Skogen” och därmed billigare Kortare än ”Skogen” och därmed mer restidsvinster Möjligt att ansluta trafik från samhället via Kyrkvägen eller Gränsvägen Ger större överflyttning av den lokala trafiken upp på den nya vägen Nackdelar Tar mer jordbruksmark i anspråk än ”Skogen” Stor påverkan på kulturmiljön Flera bostadsfastigheter tas i anspråk Anslutningsvägarna ger mer trafik och störningar på deras närområden Trafikplatserna för anslutningsvägarna tar mark i anspråk med ytterligare störningar på kulturmiljön

Alternativ ”Dalen lila väst” 7,2 km. Cirka fordon. Andel tung trafik cirka 17 %. Alternativet motsvarar tidigare vägutredning. Fördelar Kortare än ”Skogen” och därmed billigare Kortare än ”Skogen” och därmed mer restidsvinster Ännu något kortare än ”Dalen röd öst” Möjligt att ansluta trafik från samhället via Kyrkvägen eller Gränsvägen Ger större överflyttning av den lokala trafiken upp på den nya vägen Nackdelar Tar mer jordbruksmark i anspråk än ”Skogen” Stor påverkan på kulturmiljön Flera (flest) bostadsfastigheter tas i anspråk Anslutningsvägarna ger mer trafik och störningar i deras närområden Trafikplatserna för anslutningsvägarna tar mark i anspråk med ytterligare störningar på kulturmiljön

Alternativ ”Skogen, grön öst” 8,5 km. Cirka fordon. Andel tung trafik cirka 22 % Fördelar Tar mindre jordbruksmark i anspråk än ”Dalen” Tar färre bostadsfastigheter i anspråk än ”Dalen” Mindre påverkan på kulturmiljön är ”Dalen” Mindre bullerstörningar än ”Dalen” Nackdelar Längre än ”Dalen” och därmed dyrare Längre än ”Dalen” och därmed mindre restidsvinster Inte möjligt att ansluta trafik från Brunflo samhälle upp på vägen Ger mindre överflyttning av den lokala trafiken upp på den nya vägen Störst lutning, dock högst 3 % genom omfattande ”skärningar” terrängen

Alternativ ”0+” Detta alternativ anges inte som ett valbart alternativ i samrådshandlingen Om ingen förbifart byggs kommer trafikmängden genom Brunflo vara cirka fordon per dygn där cirka 10 % är tung trafik Problem för oskyddade trafikanter Vägen fortsätter vara en stor barriär i samhället som är svår att korsa Åtgärder efter nuvarande sträckning behövs – och särskilt om ingen förbifart byggs!

Vad händer sen? Efter samrådstiden sammanställning av synpunkter, framtagande av samhällsekonomisk kalkyl, klimatkalkyl och samlad effektbedömning Utifrån underlaget ovan fattar Trafikverket beslut om alternativ (”korridor”) hösten 2016 Arbetet med vägplan fortsätter för det valda alternativet Granskning (utställning) av vägplan 2017 Fastställd vägplan 2018 Möjlig byggstart 2020

Samtidigt…. Samtidigt som den fysiska planeringen fortsätter ska den ekonomiska planen ”Nationell plan för transportsystemet” revideras Nu gällande plan avser perioden Medel för förbifart Brunflo finns med i nu gällande nationell plan Ny plan ska tas fram för perioden 2018 – 2029 Kommer medel för förbifart Brunflo (utifrån valt alternativ) att rymmas i kommande plan för perioden 2018 – 2029?