Begriplighet ska inte förväxlas med enkelhet på så vis att ett mottagartillvänt språkbruk förenklar budskapet snarare än formen.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

om företaget där du gör din praktik!
Det problemorienterade föräldrasamtalet Hur reagerar du själv när du ska få veta något jobbigt?  Ni kan till exempel föreställa.
Ruskigt smidiga arbetsprocesser
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Behöver Sverige en ny skattereform? Kommentarer på Peter Birch Sorensens rapport Ann-Sofie Kolm, Stockholm University.
Mål och betygskriterier
Muntligt Jag kan….
Växjö kommun,  Kommunala högstadieskolor, Växjö kommun  Administratörer, kulturaktörer, koordinatorer och elever  Delaktighet som värde och praktik.
Lättläst på webben Mittuniversitet 2 och 23 april 2007
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Konferens och evenemang
Agneta Hellne Anhöriga kastas många gånger brutalt mellan glädje och den yttersta förtvivlan.
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
TYSKA STEG 3 Fem arbetsområden: 1. Reisen und Schule in Deutschland
Språkbron - metodutveckling för arbetsplatsförlagt lärande
Fantastisk litteratur: skräck och den gotiska berättelsen
Hur man skriver en argumenterande text.
Kommunikation för yrkesverksamma -vad händer i mötet mellan människor?
Logoped Lena Nilsson Logoped Elin Berglund
Klarspråk – med mottagaren i fokus Kristin Aastrup, Bolagsverket.
Tillgänglig information och kommunikation
Hur gör man en debattartikel?
Teckenspråk på Språkrådet
Titel på ditt arbete -undertitel, vad handlar det mer specifikt om? Introduktion Här bör man skriva en kortfattad introduktion till sitt arbete, eller.
Kärnan i all kommunikation
Demokratins utmaningar och förtroendevaldas roll
Utgångspunkter och förhållningssätt Djurönäset 15 april 2015
Det vi vet Barn utvecklar språk; talat-, skrift-, kropps- och teckenspråk i samspel med sin omgivning och möten med den andre.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Genom undervisningen i svenska ska eleverna utveckla sin förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift, anpassa språket efter olika syften,
Lätt att göra rätt… Skatteverket
Anpassning av Europarådets språkliga referensnivåer för omsorgsarbete En lärande arbetsplats.
Bedömning av text Innehåll Texten är lätt att följa och förstå. Innehållet stämmer med uppgiften och följer instruktionerna. Längden på texten är tillräcklig.
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Att skriva brev och mejl till uppgiftslämnare Agneta Häggström, Försäkringskassan Karin Hansson,
Elever läser. Luke och Freebody Kodknäckande praktiken – förstå samband mellan talade ljud och skrivna symboler. Textdeltagande – semantisk förståelse,
Klarspråk − med mottagaren i fokus Kicki Lindh, SPV.
Krönika Vad? Hur? Varför?.
Klarspråk – ett begripligt myndighetsspråk
Presentationsteknik Tips och råd Would you like to take a bite ?
Älskade barn i skolan Ett EU projekt medfinansierat av
Tillgängliga offentliga webbplatser! 2 september 2016
Välkommen till svenska 1
Demokratins utmaningar och förtroendevaldas roll
Energi- och klimatseminariet uppföljning 2014
Svenska som andraspråk 3
Samiska.
Företags kommunikation med kunderna
Kommunikation.
Hur får du lantbrukaren att lyssna?
SVERIGES CHEFSORGANISATION
Heby kommuns kvalitetspolicy
Charlotta Hambre-Knight Översättare, Örebro universitet
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Måndag den 5 februari 2018.
Talförmåga År 7 Bedömning Lärandemål/Syfte Lgr11
Närvarande ledarskap för en hållbar välfärd
En workshopmall från Länsstyrelsen Jämtlands län
Argumenterande text.
Välkomna på föräldramöte
Utredande text Labbrapport.
Effektkarta för extern webbplats
Skriva för webb: Klarspråk och jämlik kommunikation
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Hur får du lantbrukaren att lyssna?
EXEMPEL Ökade välfärdskostnader 1 2 Brännpunkt Konsekvenser för staden
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Presentationens avskrift:

Begriplighet ska inte förväxlas med enkelhet på så vis att ett mottagartillvänt språkbruk förenklar budskapet snarare än formen.

”Men det går inte alltid att i alla situationer sätta likhetstecken mellan att skriva klart och att skriva enkelt. Sedan 1988 ger Statsrådsberedningen ut den så kallade "Svarta listan", med ord som inte får (eller inte bör), användas i lagtext eller av myndigheter. Listan är digrare än vad man tror - man blir stundtals förvånad över hur många till synes fullt normala ord som är tabu för våra stackars hunsade statstjänstemän. ”

”Man kan fråga sig om det offentliga språket verkligen blir bättre av dessa snäva ramar? Som alla som sysslar med skrivande vet ger ett varierat ordförråd färg och stil åt en text, och gör den därmed lättare och roligare att läsa.”

”Språklagen ger det offentliga ett särskilt ansvar att vårda det svenska språket. Därför är det farligt om kanslisvenskan slår över i sin motsats, ett torftigt språk med ett allt mindre och allt mer okomplicerat ordförråd. På sikt kan det omöjligt vara god språkvård. Allt med måtta, således.”

”… ett samhälle vars invånare genomgående, oavsett ålder och social status, begriper allt mindre av det skrivna ordet har problem.”

sprakkonsulterna.se/vi-jo-anmäler-prv/

Modern klarspråksforskning (principer för) (i mina studier)

Modern klarspråksforskning Klyfta mellan forskning och praktik (principer för) (i mina studier)

Modern klarspråksforskning Klyfta mellan forskning och praktik – Press på forskning att fungera internationellt (principer för) (i mina studier)

Modern klarspråksforskning Klyfta mellan forskning och praktik – Press på forskning att fungera internationellt – Svarta listan finns redan (principer för) (i mina studier)

Modern klarspråksforskning Klyfta mellan forskning och praktik – Press på forskning att fungera internationellt – Svarta listan finns redan Fokus i stället: utövarnas perspektiv! (principer för) (i mina studier)

Från Rikstermbanken (ESS och TNC):

klarspråksarbete systematiskt arbete för att få språklig kommunikation mellan sändare och mottagare att fungera så effektivt som möjligt med hjälp av klarspråk

Från Rikstermbanken (ESS och TNC): klarspråksarbete systematiskt arbete för att få språklig kommunikation mellan sändare och mottagare att fungera så effektivt som möjligt med hjälp av klarspråk klarspråk språk som dels är tydligt, dels är begripligt för de avsedda mottagarna

CSN-studien (2014)

klarspråksarbete systematiskt arbete för att få språklig kommunikation mellan sändare och mottagare att fungera så effektivt som möjligt med hjälp av klarspråk

CSN-studien (2014) klarspråksarbete systematiskt arbete för att få språklig kommunikation mellan sändare och mottagare att fungera så effektivt som möjligt med hjälp av klarspråk Språklagens åläggande: ett medborgarperspektiv

CSN-studien (2014) klarspråksarbete systematiskt arbete för att få språklig kommunikation mellan sändare och mottagare att fungera så effektivt som möjligt med hjälp av klarspråk Språklagens åläggande: ett medborgarperspektiv Konsekvens: medborgaren har ökat ansvar

Medborgarperspektivet (-ansvaret)

”[…] Det mest nyskapande i besluten är dock att vi inte längre skriver ut laghänvisningar, eftersom detta för de flesta kunder inte bidrar med någon ökad förståelse av innehållet. Vi hänvisar i stället den intresserade till vår webbplats där länkar till alla aktuella lagar finns.”

Medborgarperspektivet (-ansvaret) Klarspråksstrategierna behåller myndighetens auktoritet utan att skada anseendet.

Medborgarperspektivet (-ansvaret) Klarspråksstrategierna behåller myndighetens auktoritet utan att skada anseendet. Textens roll som språkhandling i ett långt ”samtal”: Kunde förväntas vara uppmaning, som antingen besvaras med åtagande eller vägran. Ser genom bland annat modalverb snarare ut som erbjudande, som antingen accepteras eller avvisas.

Medborgarperspektivet (-ansvaret)

Vem pratar? Vem svarar?

”Uppgift om hur mycket du får i studiemedel samt datum för utbetalning framgår av bifogad utbetalningsplan.”

Vem pratar? Vem svarar? ”Uppgift om hur mycket du får i studiemedel samt datum för utbetalning framgår av bifogad utbetalningsplan.” ”I den utbetalningsplan som vi skickar med det här beslutet kan du se hur mycket du får i studiemedel och när pengarna kommer.”

Klarspråksstrategins effekter

Beslutet synliggör fler deltagare – men är ändå inte mindre enkelriktat

Klarspråksstrategins effekter Beslutet synliggör fler deltagare – men är ändå inte mindre enkelriktat Beslutet uttrycks generellt ”mjukare” – men ger ändå inte mycket utrymme för annat än acceptans (särskilt inte kring återbetalning)

Klarspråksstrategins effekter Beslutet synliggör fler deltagare – men är ändå inte mindre enkelriktat Beslutet uttrycks generellt ”mjukare” – men ger ändå inte mycket utrymme för annat än acceptans (särskilt inte kring återbetalning) Beslutet är mer individanpassat – men innehållet förlorar ingen av sin auktoritet

Klarspråksstrategins effekter Beslutet synliggör fler deltagare – men är ändå inte mindre enkelriktat Beslutet uttrycks generellt ”mjukare” – men ger ändå inte mycket utrymme för annat än acceptans (särskilt inte kring återbetalning) Beslutet är mer individanpassat – men innehållet förlorar ingen av sin auktoritet ”Klarspråksvariantens fokus är alltså inte att framställa interaktionen som en mellan två jämlikar, utan snarare att genom ökad begriplighet göra det lättare för mottagaren att rätta sig efter myndighetens direktiv.”

Vad tycker mottagarna?

Slutsats: Olika textavsnitt kan ge olika förutsättningar för klarspråksarbetet.

Sammanfattning

För stycket ”Skäl till beslut”: Klarspråket förenklar inte beslutets innehåll Klarspråket gör beslutet mer begripligt Texten motsvarar mottagarnas förväntningar

Sammanfattning För stycket ”Skäl till beslut”: Klarspråket förenklar inte beslutets innehåll Klarspråket gör beslutet mer begripligt Texten motsvarar mottagarnas förväntningar För stycket ”Information”: Texten motsvarar inte förväntningarna

Begriplighet ska inte förväxlas med enkelhet på så vis att ett mottagartillvänt språkbruk förenklar budskapet snarare än formen.