Kontroversen kring översikter av utbildningsvetenskaplig kunskap Ingemar Bohlin Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap Göteborgs universitet.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Seminarieboken Kapitel 4 – Metodmedvetenhet
Advertisements

Mål med samverksanssystemet
FREDA – bedömningsmetoder i arbetet mot våld i nära relationer
Ebba Ruhe & Anneli Åström Biblioteksdagarna 25 maj 2007
Leg sjukgymnast, medicine doktor
OM professioner (exempelvis följeforskare)
Andragradsfunktioner & Andragradsekvationer
Kvalitativ analys - Analysprocess
Att arbeta med forskningscirklar Ett projekt vid Uppsala universitet Kerstin Rydbeck, Institutionen för ABM Mia Carlberg, Universitetsbiblioteket
Etanol från cellulosa Vetenskaplig utvärdering Februari 2011 Vincent Eijsink Jack Saddler Liisa Viikari Roland Wimmerstedt.
Staten och det civila samhällets organisationer
Fokusspår 5: Lokala resultat av den nationella föräldrastödssatsningen – erfarenheter från tre projekt i Västra Götalands län Från ord till handling -
MALMÖ HÖGSKOLA Seminarium kring kvalitetsgranskning av examensarbeten.
Individuellt Stöd i Vuxenlivet Arbetslinjen 2.0
Ledarskap och arbetsliv
Vetenskap och beprövad erfarenhet
äldre forskning med en inriktning mot mediekonsumtionens sociala former; etnografiskt orienterat, inte minst James Lull och teve- studier ”Television.
Open access Lisbeth Söderqvist Avdelningen för forskningspolitisk analys.
Bedömningsmodell Mål för examensarbete Värderingsdimensioner Bedömningar Mål för examen.
Linköpings universitet
Nationella riktlinjerna för missbruks- och beroendevården
Introduktion fallstudie ATHF01 Ht Gatradhus i Landskrona, Elding och Oscarson.
Aina Svensson, Ultunabiblioteket, Elektronisk publicering och Open Access Nya alternativ för vetenskaplig kommunikation.
Kraftfältet kring evidensbaserad praktik Ingemar Bohlin Sociologiska institutionen Göteborgs universitet.
Vetenskaplighet En gissning blir inte vetenskap för att den råkar visa sig vara sann. Vetenskap handlar om att ge tillräckligt goda /rimliga skäl för att.
Open Access. bakgrund olika typer av OA hur mycket publiceras OA på MDH idag, och hur stor "OA-potential" finns det? vad gör vi på MDH:s bibliotek idag?
Upplevelser och Uppfattningar om äldres läkemedelsanvändning - Att ha full koll eller bara gapa och svälja Sofia Björkdahl Handledare: Rebecka Arman,
Handledare: Rebecka Arman FoU i Väst
Evidensbaserade metoder och Evidensbaserad praktik
En metod som ger jobb IPS ökar aktivitetsförmågan hos psykiskt sjuka. Det visar sig genom att fler får jobb, de har längre anställningstid och fler arbetade.
Evidence Based Medicine. Doctors are men who prescribe medicines of which they know little, to cure diseases of which they know less, in human beings.
Egenintresset som drivkraft i politiken Marcia Grimes, fil dr Statsvetenskapliga institutionen Göteborgs universitet Democracy’s Infrastructure: The role.
Så bygger du ett argumenterande tal
Sveriges förenade studentkårer SFS Robin Moberg Vice ordförande SFS SFS 10 september 2009.
Specialpedagogiken i matematiken med inslag av appar
Delaktighet.
I det nationella materialet kan vi urskilja tre olika nivåer på arbetet att förbättra högskoleutbildningarna.
Internkonferens i Webbvetenskap. Webbvetenskap En ny vetenskap närmare bestämt en tvärvetenskap med ett studieobjekt – webben som teknologisk artefakt.
Trainee för personer med funktionsnedsättning. Vi arbetar med programmet Eva Norinder 031 – Fredrik Mattsson 0702 –
Statsvetenskap 3, statsvetenskapliga metoder
Den ”galna brottslingen” och det goda samhället – forskargruppen FILUR – Christian Munthe Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori flov.gu.se.
Vimmerby Magnus Klofsten Generella framgångsfaktorer i kluster.
Sociala perspektiv på vetenskaplig praktik
Forskningsetik CODEX - samlingen av regler och riktlinjer för forskning
”Omsorg och vård för ett helt liv”
Helena Lindgren 1 MDI – fördjupningskurs (D – nivå) Kursens mål ge teoretisk fördjupning i ämnet människa-dator interaktion, ge kunskap om metoder.
Posterseminarium Inför Exjobbs-redovisningarna
Resursfördelningsmodeller baserade på bibliometriska indikatorer Ur ett nationellt och ett LTU- perspektiv Kristoffer Bäckström Luleå universitetsbibliotek.
Att skriva vetenskapligt
► Att lära för ett effektivare genomförande Om styrkor och förbättringsmöjligheter i Socialfondens lärande Baserat på Swecos uppdrag från utvärderingen.
Att försvara sina teser. En uppsats ventileras. En disputation mellan respondent och opponent 1. Resp ges möjlighet att korrigera och komplettera. 2.
Metod i samhällsvetenskap s Ur centralt innehåll och kunskapskrav  Tillämpning av samhällsvetenskapliga begrepp, teorier, modeller och metoder.
Parents’ experience of living with and caring for an adult son or daughter with schizophrenia at home in Ireland: a qualitative study Tema 1 Särskilja.
Andreas Gunnarsson NU2012 På gränsen till godkänt – vetenskaplig kvalitet och gränsarbete i examensarbeten i lärarutbildning.
Specialpedagogik Ht 12. Introduktion 7 sept kl , 12:131 Erfarenhetsutbyte/diskussion och information inför ventileringen 5 december kl ,
Daniel Nylén, Institutionen för Informatik Design 1.
Skolforsknings- institutet ─ uppgifter och utmaningar.
Informationssökning Carina Ekengren Pedagogiska biblioteket
Formell logik Kapitel 5 och 6
TFYY51 Informationssökning
Problemformulering En introduktion på kursen
Presentation av Sociologi och Socialpsykologi
Föreläsning 7 Observation som datainsamlingsmetod
Analys av kvalitativa data
Vad slags forskare och forskning skapas med bibliometri som grund för utvärdering och resursfördelning? Lena Lindgren & Björn Rombach Att beskriva och.
Cytostatika-ordinationer i 1177 Vårdguidens e-tjänster på Barncancercentrum Margaretha Jenholt Nolbris1,2, Maria Bandelin1, Birgitta Ericksson1, Eva.
Ledningens genomgång: Informationssäkerhet Mall där allt underlag finns i denna presentation Datum 2018-XX-XX.
Kvalitativa forskningsmetoder, 6 hp Kurstid: 21 januari–15 februari Kurskod: 729G07 Michael Tholander.
Att skriva uppsats Metodfrågor.
Ingrid Petersson, Generaldirektör Formas
Presentationens avskrift:

Kontroversen kring översikter av utbildningsvetenskaplig kunskap Ingemar Bohlin Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap Göteborgs universitet

2 Denna presentation Två teman Kumulativitet och generaliserbarhet Jag kommer att inta en polemisk ståndpunkt Vilken grad av formalisering är önskvärd?

3 Min egen bakgrund Vetenskapsteori och vetenskapssociologi Produktion och användning av vetenskaplig kunskap Empirisk orientering: fallstudier Distans till aktörerna Relevanta projekt Medicin Utbildningsvetenskap Klimatforskning

4 Kumulativitet och generaliserbarhet Behovet av en kumulativ kunskapsutveckling är ett av huvudargumenten för formella metoder för syntes av forskningsresultat - som utgör en förutsättning för hela konceptet evidensbaserad praktik (och policy) Om existerande forskning inte sammanfattas på ett systematiskt sätt kommer relevanta resultat att förbises, vilket leder till Lägre vetenskaplig kvalitet Reducerad användbarhet Duplicering av studier, dvs slöseri med forskningsmedel

5 Kumulativitet och generaliserbarhet Enkla föreställningar om kumulativitet och generaliserbarhet intar en central plats i traditionell vetenskapsfilosofi Och försvaras fortfarande av många naturvetare och kvantitativt orienterade samhällsvetare Inom den kvalitativa traditionen intas ett spektrum av hållningar i dessa frågor En radikalt avvisande hållning är vanlig Windelbands begreppspar nomotetisk/idiografisk kunskap har ofta använts till stöd för denna hållning

6 Kumulativitet och generaliserbarhet I Storbritannien och Sverige dominerar den kvalitativa traditionen inom utbildnings- vetenskap, och motståndet mot evidensbaserad praktik är starkt Vad gäller Sverige är det knappast någon överdrift att säga att motståndet är massivt De argument som förs fram bygger i hög grad på samma enkla dikotomi “Den medicinska modellen fungerar inte inom utbildningsområdet”

7 Kumulativitet och generaliserbarhet Den enkla dikotomin är grovt missvisande Tvärt emot föreställningen om idiografisk kunskap sammanfattar kvalitativa forskare ständigt egna och andras resultat, precis som forskare inom den kvantitativa traditionen gör Olika former av översikter av tidigare forskning har vuxit fram organiskt inom alla discipliner Annual reviews, artiklar i vanliga tidskrifter, inledande avsnitt i snart sagt varje artikel, läroböcker, kallelser till konferenser Avhandlingar, projektansökningar

8 Kumulativitet och generaliserbarhet Frågan är alltså inte huruvida existerande forskning bör sammanfattas, utan hur det lämpligast sker i olika sammanhang En utveckling av metoder för syntes av kvalitativa forskningsresultat har länge pågått inom vårdforskning och utbildningsvetenskap Termen metasyntes Denna utveckling förtjänar kvalitativa utbildningsforskares uppmärksamhet Men skyttegravskriget fortsätter, och i Sverige betraktas Bohlin som en överlöpare

9 Tema 2: Beslutsstöd Systematiska översikter utgör ett exempel bland många på den växande betydelse beslutsstöd har fått inom hela samhället Drivkrafterna bakom denna utveckling är framför allt en strävan efter Kvalitetssäkring Granskningssamhället Tillsyn och ansvarsutkrävande Likformighet Kontra godtycke (“the postcode lottery”) Jfr. rättssäkerhet

10 Formalisering av procedurer Övergripande syfte: att begränsa utrymmet för individuella, subjektiva bedömningar Därför står användningen av beslutsstöd alltid i ett spänningsförhållande till utövandet av professionellt omdöme Detta är det grundläggande skälet till att evidensbaserad praktik, överallt där konceptet införs, ger upphov till kontroverser Systematiska översikter är inget undantag Beslutsstöd på två nivåer

11 Den centrala frågan En intressant teoretisk fråga som metodologin för systematiska översikter aktualiserar: Hur långt är det möjligt och rimligt att driva formaliseringen av de procedurer som ingår i synteser av forskningsresultat?

12 Kritik inom hälsosektorn Inom bl a vårdforskning har kritik riktats mot metodologin för systematiska översikter Två påståenden: Många systematiska översikter har en formelartad karaktär, är överdrivet formaliserade Trots hänvisningarna till formella metoder är det tydligt att informella bedömningar har haft stor betydelse i processen Slutsats: Form är sekundärt, funktion primärt För vissa uppgifter är narrativa, informella översikter att föredra framför systematiska

13 Kritik inom utbildningsvetenskap Systematiska översikter introducerades inom utbildningsområdet för drygt 10 år sedan Utvecklingen leds av EPPI-Centre vid University of London, som år 2000 fick ett departementsuppdrag att initiera ett program för systematiska översikter De flesta översikter inom detta program genomfördes av externa forskare

14 Kritik inom utbildningsvetenskap Hur programmet organiserades Forskare från brittiska universitet inbjöds att ansöka om ekonomiskt stöd från EPPI  I de grupper som valdes ut ingick forskare som var ledande inom sina fält Grupperna gavs möjlighet att utbilda sig i den metodologi som skulle tillämpas Detaljerade protokoll och instruktioner distribuerades Hela processen följdes av personal vid EPPI

15 Kritik inom utbildningsvetenskap Programmet utlöste en storm av kritik De två mest välformulerade kritikerna, Martyn Hammersley och Maggie MacLure, hävdade båda att det finns en gräns för vad som är meningsfullt att formalisera vid synteser Även här gjordes två påståenden Metodologin utgör en tvångströja, och leder till förvrängning av de resultat som syntetiseras  Titeln på Maclures artikel: “Clarity bordering on stupidity” Formatet döljer de tolkningar som utgör en förutsättning för denna form av praktik  Mindre transparens, inte mer

16 Vad följer av denna kritik? Hammersleys och MacLures argumentering är övertygande, men vilken slutsats bör vi dra? Att formalisering bör undvikas över huvud taget? Den slutsatsen stämmer väl överens med Windelbands dikotomi

17 Men antingen-eller-tänkandet leder vilse Som Martyn Hammersley har påpekat, “We are not faced with an exclusive choice between external regulation via explicit methodological rules, on the one hand, and complete individual autonomy, on the other.” Detta gäller inte bara produktion av översikter, det gäller vetenskaplig metodologi i allmänhet Se t ex på läroböcker i etnografisk metod Valet gäller inte formalisering eller ej Frågan gäller vilken art och grad av formalisering som är lämplig för olika uppgifter

18 En viktig variabel Formalisering kan åläggas aktörer från centralt håll, men kan också växa fram bland aktörerna själva Metoder för syntes av resultat av kvalitativa studier tycks vara ett exempel på det senare Vårdforskning Utbildningsvetenskap  Dwight & Hare 1988 Socialt arbete

19 En allmän rekommendation Inga enkla svar kan ges Men ju större medvetenheten är om formaliserade metoders styrka och begränsningar, desto klokare beslut kan fattas