Introduktion till skolledaryrket Pdg016
Kursen är indelad i fyra delar under 10 tillfällen A Skolledarskap och skolans ramverk B Skolledaren och skolans kärnprocesser C Skolledaren och skolan som lokal organisation D Skol- ledaren och det for- mella ledarskapet
Två huvudböcker (plus många andra i litteraturlistan)
Skolans ramverk Hur uppstår läroplaner? Vem bestämmer hur de ska se ut? Hur styr läroplaner, undervisning och lärande skolledares arbete? Vilka lojalitetsdilemman kan en förskolechef eller rektor hamna i?
Skolans kärnprocesser Vad är kunskap? Hur bör och kan skolledaren ha inflytande över kärnprocessen? Hur återspeglas lärteorier i vad som sker i förskolans och skolans många möten? Besök en lärandesituation Skugga en förskolechef eller rektor
Skolan som lokal organisation Hur skapas tid för kollektivt lärande? Vad är ledarens roll i ett förbättringsarbete? Hur får en förskolechef/rektor kunskap om sin organisation?
Det formella ledarskapet Vilka ledarstilar har du själv mött? Vad tänker du passar just dig? Vilka är dina egna utmaningar? Hur är/blir en förskolechef eller rektor framgångsrik?