Entreprenörskap i Huddinge – Från förskoleklass till åk 9, och gymnasiet.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
Advertisements

Malin Brändström projektledare Susann Johansson utbildare.
Vägen till det goda livet Kommunvis förberedelse inför skapandet av delregional genomförandeplan.
UTVECKLINGSARBETE I FÖRSKOLAN - måste vi göra det så svårt?
”Plug-in” avbrott från gymnasiet. Andel av befolkningen i åldrarna 18–24 år med högst grundskola som inte genomgår utbildning (2009) Källor:
1 KSAU 29 april. Modeller för uppföljningsansvar •Många kommuner har en fast kommunövergripande organisation för uppföljningsansvaret •Två kommuner med.
Den entreprenöriella skolan: från ledarskapet till det individuella programmet. Bengt Johannisson Växjö universitet/Högskolan i Jönköping Presentation.
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Högskoleförberedelse
OL108A Distanskurs samhällsentreprenörskap Glokala Folkhögskolan
DRÖMPRISETDRÖMPRISET. Drömpriset ► 8000kr till förstapristagaren ”The best of the best” ► 4000kr till övriga kategorier  Bästa presentation  Bästa produkt.
Riktlinjer för presentationer
Diplomerad Gymnasieekonom
Som utvecklingskraft. Internationalisering: varför?
Entreprenöriellt Lärande _says_schools_kill_creativity.html Hur förbereder vi eleverna att möta en framtid.
Självständighet Företagsamhet Lust att lära Introduktion - den röda tråden Kommunledning Finansinspektionen Förebild Ämnesintegration Privatekonomi…….
Projektarbete 100p Ekebygymnasiet
Om övningsskolor presentation gjord av Stockholms universitet (Cecilia Netje) vid den nationella VFU-konferensen den 12 april, 2013.
Vad bör en hälsopedagog kunna?
Vård- och omsorgs-(college)
EKONOMIPROGRAMMET UNG FÖRETAGSAMHET. Sundsgymnasiet Ämnesövergripande - Miljögranskarna Granska och förbättra ett företags miljöarbete - Reklambyrån Åk.
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
Ungdomsdialog Alfta 12 maj. LUPP 2010 Vad är LUPP? Hur ska vi få länets högsta svarsfrekvens? Vad gör elevråden? Information från respektive elevråd U-råd.
Från analog till digital skola. Bakgrund Från Småskaligt verksamhetsnära IT Via Teknikstyrd stordrifts IT med administrativa industriella förtecken På.
Formativ bedömning i itslearning
Bolmenbygdens samordnings- och utvecklingsprojekt Bakgrund & idé Bakgrund & idé Syfte – vision – ansökan Syfte – vision – ansökan Projektplan Projektplan.
Socialt engagemang och entreprenöriellt handlande Fil.dr. Malin Gawell Illustration: Jeanette Wahl Malin Gawell, Estradföreläsning 11 december 2007.
Kapitel 12 Marknadsföringen påverkas av omvärlden.
Samverkan skola-näringsliv. Syfte: ge eleverna insyn i framtida arbetsmiljöer ge eleverna insikter i yrkesval och utbildningsval höja motivationen och.
Projektnamn, projektledare och deltagande aktörer
Entreprenörskap Initiativ Problemlösning Samarbetsförmåga Handling
Entreprenörskap + Studie- och yrkesvägledning
Socialt Entreprenörskap
Nationellt Centrum för Matematikutbildning NCM HSV.
Utvecklingsstrategi för Örebroregionen
Benkt Wiklund Enheten för näringsliv och samhälle.
Jessica Åström – Ungdomsombud Umeå kommun Jessica Åström – Ungdomsombud Jämlikhetsfrågor Umeå kommun Jobbar över flera förvaltningar För och Grundskolan,
Västervik Företagandet i Västervik skall vara Enkelt-Roligt-Lönsamt Roger Psajd 2010.
Mörbylånga kommun Styrkort 2015
Marknadsföring av Projekt X
Moment 2 Mall för presentation av idé
Demokratins utmaningar och förtroendevaldas roll
Ortsutveckling Skebokvarn Välkommen! Stormöte 18 november 2013.
ENTRIS – Entreprenörskap i skolan Skolan ska förbereda barn och unga för jobb som ännu inte existerar, för att lösa problem som vi ännu inte känner till,
Lärlingskapets nödvändighet och praktik inom högskolans entreprenörsutbildningar. Bengt Johannisson Växjö universitet/Högskolan i Jönköping Presentation.
Utgångspunkter och förhållningssätt Djurönäset 15 april 2015
Från ord till handling.. Varför entreprenörskap? Rustas för framtiden. Entreprenöriellt lärande. Inga givna svar, skapar kontaktnät. ”Tasigförsamhet”.
”Man köper saker man inte behöver för pengar man inte har för att göra intryck på människor som man egentligen inte bryr sig om” Privatekonomi Ekonomi.
Elevprestationer Ledarskap Mental Fysisk Hälsa Social Trygghet Trivsel Sova Äta Röra sig Föräldrarengagemang Acki Wästlund FMS grundare och metodutvecklare.
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Musikkompendium Test. Musikkompendium Test 2 Musikkompendium Test 3.
Ung Företagsamhet ® Har sedan 1980 arbetat med att föra skola och näringsliv närmare varandra En ideell och partipolitiskt obunden organisation som utbildar.
ATT TÄNKA PÅ NÄR DU REPRESENTERAR VÅR BRANSCH Studiebesök för årskurs 6-9.
Sveriges största näringslivsorganisation

Vem ska rädda världen? Exempel på undervisning för hållbar utveckling
Demokratins utmaningar och förtroendevaldas roll
REGional Utvecklingsstrategi
Vad skiljer de bästa instruktörerna från de bra?
DET-Uppgifter.
BESÖK OSS PÅ EDGYMNASIET.SE OCH FACEBOOK
LÄROPLANEN 2014 (2016) Vad är nytt?
Nuvab Näringslivsprogram
Enheten för mottagande av nyanlända elever
Vad innebär regionbildningen?
UF Ett år som företagare Företagande och arbetslivskunskap i praktik Timme 2. och 3. – Teamen, brainstorming och rådgivaren.
Nyköping Strand Utbildningscentrum
Nyköping Strand Utbildningscentrum
Barnombudsmannen Fanny Davidsson.
Kvalitetsanalys – förskola och skola i Nacka år 2017
Presentationens avskrift:

Entreprenörskap i Huddinge – Från förskoleklass till åk 9, och gymnasiet

Entreprenörskap i Huddinge – Från förskoleklass till åk 9, och gymnasiet

Entreprenörskap i Huddinge – Från förskoleklass till åk 9, och gymnasiet

Vår vision är att Huddinge är en av de tre mest populära kommunerna i länet Värdegrund: Mod Driv Mångfald Omtanke 27 grundskolor elever invånare Ung befolkning 4 gymnasieskolor elever

Entreprenörskap tar sig flera olika uttryck

Låt mig/oss berätta för någon! Vad har jag lärt mig? Vad vet jag om det här? Vad är uppgiften, vad ska jag göra? Hur många idéer kan jag komma på? Vilken är den bästa idén? Nu gör jag/vi det! Hur bra gjorde jag/vi det? Problemlösningsmodell Uppgift Utmaning

Entreprenörskapets byggstenar Utgå från Intresse/drömmar Omvandla idéer till handling

Entreprenörskapets byggstenar Ämnesöver- gripande Utmaning för eleven Omvandla idéer till handling Utgå från Intresse/drömmar

Entreprenörskapets byggstenar Arbetsliv och Näringsliv Projekt- orienterat Omvandla idéer till handling Utgå från Intresse/drömmar Utmaning för eleven Ämnesöver- gripande

Entreprenörskapets byggstenar Arbetsliv och Näringsliv Omvandla idéer till handling Utgå från Intresse/drömmar Utmaning för eleven Ämnesöver- gripande Projektorienterat

Entreprenörskapets byggstenar Samarbete-Ansvar Arbetsliv och Näringsliv Omvandla idéer till handling Utgå från Intresse/drömmar Utmaning för eleven Ämnesöver- gripande Projektorienterat

Entreprenörskapets byggstenar Planering-Problemlösning S a m a r b e t e - A n s v a r Arbetsliv och Näringsliv Omvandla idéer till handling Utgå från Intresse/drömmar Utmaning för eleven Ämnesöver- gripande Projektorienterat

Entreprenörskapets byggstenar Reflektion-Kreativitet S a m a r b e t e - A n s v a r P l a n e r i n g - P r o b l e m l ö s n i n g Arbetsliv och Näringsliv Omvandla idéer till handling Utgå från Intresse/drömmar Utmaning för eleven Ämnesöver- gripande Projektorienterat

Entreprenörskapets byggstenar S a m a r b e t e - A n s v a r P l a n e r i n g - P r o b l e m l ö s n i n g R e f l e k t i o n - K r e a t i v i t e t Arbetsliv och Näringsliv Omvandla idéer till handling Utgå från Intresse/drömmar Utmaning för eleven Ämnesöver- gripande Projektorienterat

Elevernas och lärarnas arbete... Idé till handling Idéer, en del mer grobara Omvärld & Hållbar ut- veckling Målsättningar – för företaget/gruppen och individuellt Öva & testa Skapa affärsplan/Projektplan Formativ bedömning Möten, dokumentation och reflektion IKT Marknadsföra, sälja & presentera Internationellt Avveckla, avsluta & utvärdera

Vetenskaplighet Kunskap Metoder och modeller Företags- process Retorik Nätverk Social Kommunikativ Vad får eleven med sig? Individuellt och team Själv- kännedom Inre motivation Projekt- ledning Kompetenser Proaktiv Personlig utveckling

Kommunala gymnasieskolor i Huddinge Huddingegymnasiet Sjödalsgymnasiet Sågbäcksgymnasiet Östra gymnasiet