Bristande tillgänglighet – en ny form av diskriminering Carolina Stiwenius Diskrimineringsombudsmannen, 2016-02-01 08-120 20 700.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lagar och överenskommelser
Advertisements

Diskrimineringslagen
Vi arbetar för lika rättigheter och möjligheter Diskrimineringsombudsmannen
TORSVIKSMODELLEN Arbete mot diskriminering och kränkande behandling
Bristande tillgänglighet – en ny form av diskriminering
Hälso- och sjukvårdslagen (HSL)  1§ Med hälso- och sjukvård avses i denna lag åtgärder för att medicinskt förebygga, utreda och behandla sjukdomar och.
SOCIAL MILJÖ I FÖRSKOLAN! En utmaning?!. SOCIAL MILJÖ 8. Delaktighet- Att känna o uppleva sig delaktig hela dagen! 9. Jämställdhet- Rätten att ha inflytande.
Likvärdig utbildning – Likvärdig undervisning
En översikt Jan-Åke Sandell Diskrimineringslagstiftning 1.
Regeringsuppdrag Trafikanalys Trafikavtal Godstransporter Infrastruktur som stabiliseringspolitik Uppföljning för bättre transporter och konkurrenskraftiga.
Aktivt medborgarskap: lärdomar från ett europeiskt forskningsprojekt baserad på konventionen om rättigheter för personer med funktionsnedsättning Marie.
… går det att komma in i cafét med rullstol eller barnvagn? … finns det mat för den som inte kan, får eller vill äta allt? … finns det handikapptoalett.
1 Patientlagen 1 januari Varför införs en patientlag? Lagen ska: -stärka patientens ställning -skapa förutsättningar för delaktighet och självbestämmande.
Diskrimineringslagen i praktiken Om grunder & antidiskrimineringsarbete Anna Karlsson
Vi har olika intressen, behov, erfarenheter och möjligheter…
Finskt förvaltningsområde - Vad innebär det?
Barn och unga Skapa förutsättningar för en gynnsam hälsoutveckling
Plan mot diskriminering och kränkande behandling
Regional tillgång till idrottsanläggningar och kulturskola
Ett treårigt utvecklingsprojekt
Lönekartläggning med Analys Lönelots
Alla människor är lika mycket värda!
Mänskliga rättigheter istället för välgörenhet
Läkemedelsstöd i primärvården
Konflikthantering på arbetsplatsen
Föreslagna ändringar från Naturvårdsverket i reglerna om landsbygdsutveckling i strandnära lägen Peder Seidegård Länsarkitekt.
Studeranderätt och diskriminering
Granska läromedel.
Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.
Brottsförebyggande Information
Cvl:s värdegrund För att kunna lyckas i sina studier är det viktigt att kunna känna trygghet och att våga vara sig själv. Oavsett vem eleven är – kvinna.
Fysiskt tvång - fasthållningar
Trakasserier och sexuella trakasserier mellan barn
Den etiska plattformen: besvarade och obesvarade frågor
Ett schyst arbetsliv med mångfald och likabehandling
IFK MARIEFRED VERKSAMHETSIDÉ VERKSAMHETSOMRÅDEN VÄRDEGRUND VISION MÅL
Vad ser Skolinspektionen?
LIKABEHANDLING.
Rättigheter och skyldigheter
APL – Arbetsmiljö minderårig – Inledande fas
Systematiskt förebyggande arbete mot diskriminering
Plan för lika rättigheter och möjligheter 2015
Mångfald Verksamhetsåret En ökad satsning
Vi gör Sverige rikare genom att få människor och företag att växa
Workshop Mänskliga rättigheter.
Insatser enligt LSS och SoL
FRÅN SKOLA TILL ARBETE.
En modell för flerspråkighet i förskola och förskoleklass
Elevstödsprocessen Skapa en undervisning som möter alla elever
Teknikutveckling och juridiken – vad ger miljöbalken för utrymme?
En arbetsplats för alla - Men hur då?
NLLJämt Tanya Jendersen
Plan för lika rättigheter och möjligheter 2017
Likabehandlingsplan och plan mot kränkande behandling
Statsbidrag till studieförbund 2017
Detta är en förenklad version av vår likabehandlingsplan.
Bibliotekens grundläggande ändamål, 2 § BL
Utredningen om ekologisk kompensation
Funktionsrätt Sörmland
Mänskliga rättigheter - gäller även barn?
Mänskliga rättigheter -
Hållbar utveckling måste vara
Inkluderande arbetsliv
Barnkonventionen och barnrättslagen
Tilläggsbelopp 2019 Maria Fällman
Saker att ta upp… Skärpning av reglerna omkring MKN vatten
Skolsamverkan - Göteborg.
Särbehandling.
Systematiskt förebyggande arbete mot diskriminering
LikabehandlingsplAnen
Presentationens avskrift:

Bristande tillgänglighet – en ny form av diskriminering Carolina Stiwenius Diskrimineringsombudsmannen,

Bristande tillgänglighet som en ny form av diskriminering  Introduktion till bristande tillgänglighet som diskriminering  Anmälningar  Viktiga frågor vid bedömning  Exempel på utredningar  Aktiva åtgärder Sida 2

DO:s uppdrag är att främja lika rättigheter och möjligheter – och bidra till att andra gör det.

Diskrimineringsgrunderna (1 kap. 1 §)  Kön  Könsöverskridande identitet eller uttryck  Etnisk tillhörighet  Religion eller annan trosuppfattning  Funktionsnedsättning  Sexuell läggning  Ålder Sida 4

Former av diskriminering (1 kap. 4 §) 1. Direkt diskriminering 2. Indirekt diskriminering 3. Bristande tillgänglighet 4. Trakasserier 5. Sexuella trakasserier 6. Instruktioner att diskriminera Sida 5

Det nya förbudet ska…  bidra till att öka tillgängligheten i samhället så att människor med funktionsnedsättning kan delta på likvärdiga villkor  ge personer med funktionsnedsättning en bättre möjlighet att hävda sin rätt att kunna delta på likvärdiga villkor utan hinder i form av bristande tillgänglighet  komplettera och stärka de lagar och andra regler som redan finns om tillgänglighet. Sida 6

Vad innebär bristande tillgänglighet? När en person med funktionsnedsättning missgynnas genom att en verksamhet inte vidtar skäliga åtgärder för tillgänglighet för att den personen ska komma i en jämförbar situation med personer utan denna funktionsnedsättning. Sida 7

Anmälningar om bristande tillgänglighet under 2015 Sida 8

Anmälningar DO utreder och driver ärenden som:  kan påverka samhällsutvecklingen  kan ge stort genomslag  har effekt för många. Sida 9

Viktiga frågor vid en bedömning  Har personen med funktionsnedsättning blivit missgynnad?  Finns det åtgärder som gör att personen kan komma i en jämförbar situation med en person utan denna funktionsnedsättning?  Har verksamheten underlåtit att vidta sådana åtgärder?  Är åtgärderna som krävs skäliga? Sida 10

Vad är skäliga åtgärder?  Krav på tillgänglighet i lag eller annan författning  De ekonomiska och praktiska förutsättningarna hos verksamhetsutövaren  Hur varaktig och omfattande är relationen/kontakten mellan verksamhetsutövaren och den enskilde?  Andra omständigheter av betydelse Sida 11

Exempel på utredningar vid DO  Särskilt stöd  Ljudmiljö  Framkomlighet  Tolk  ”så inkluderande som möjligt”  Frånvaro  IT-tillgänglighet Sida 12

Aktiva åtgärder  Målinriktat arbete (3 kap. 14 §)  Att förebygga och förhindra trakasserier (3 kap. 15 §)  Likabehandlingsplan (3 kap.16 §) Sida 13

Målinriktat arbete Utbildningsanordnare ska bedriva ett målinriktat arbete för att aktivt främja lika rättigheter och möjligheter för de elever som deltar i eller söker till verksamheten, oavsett kön, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning eller sexuell läggning. Sida 14

Var kan vi läsa mer?  Diskrimineringslagen (2008:567)  Regeringens proposition 2013/14:198 Bristande tillgänglighet som en form av diskriminering  Bortom fagert tal – om bristande tillgänglighet som diskriminering (Ds 2010:20)  Sida 15

Tack! Carolina Stiwenius Diskrimineringsombudsmannen,