Att motverka skolavhopp AER Committee 3 Working group 29.04.2016 Ilona Novak, Senior International Adviser, Västernorrland County Council.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
”Plug-in” avbrott från gymnasiet. Andel av befolkningen i åldrarna 18–24 år med högst grundskola som inte genomgår utbildning (2009) Källor:
Advertisements

Socialfondens regionala plan. Styrkor - Stockholm är en fungerande och funktionell region där lokala problem kan lösas regionalt - Stockholm har en stor.
Regionalt resurscentrum för jämställd tillväxt
Om risk- och skyddsfaktorer
Barnen allas ansvar PSYNKprojektet
VÄSTBAS TIDIGT – TILLSAMMANS Ett sätt att samverka kring barn och unga
Unga14 10 – 21 februari (v 7-8) sker en mätning av folkhälsa bland barn och unga.
SIDAN 1. Vad är TransNet? TransNet = kompetenshöjning för personal inom Jobbtorg Stockholm genom ett transnationellt utbyte med kollegor i Europa. Projektet,
Principer för SMHIs datapolicy
Rökfria skolgårdar - när når vi dit?
Träff med fritidsgårdar i Örebro län
Utmaningar för internationalisering Lunds universitet Forum för internationalisering 2 feb, 2012 Gunilla Carlecrantz & Pär Svensson, Internationella.
DROPOUTS Det behöver inte vara så. σ Sigma Variation Stigma t-esta.
Vanliga fel vid riskbedömning
Processorienterat förbättringsarbete
Plug In - europeisk satsning för enskilda framgångar.
Hur blev det så här? Anders Thorstensson, Hälso- och sjukvårdskansliet Borås ( )
Nätverket Hälsofrämjande sjukhus och vårdorganisationer (HFS)
Bertil Almgren.
EBP Barn o unga Kunskap till praktik Psykiatri Funktions hinder Bättre liv E-hälsa Regional stödstruktur Våld i nära relationer Koh I Noor Barn och unga.
EU;s sammanhållningspolitik Ny strategi Europa 2020 ersätter Lissabonstrategin Tillväxt o sysselsättningsstrategi Fokus på smart, hållbar och inkluderande.
Internationellt i Nacka kommun Policyn Nätverken Vänorterna EU-projekt.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
1 - Förstudien Tillväxt för alla - Socialfonden
Social hållbarhet. En prioriterad fråga
Europeiska socialfonden
Lärarkompetenser 6 oktober 2014 Caroline Kearney Projektledare och utbildningsanalytiker.
Livslångt lärande EU:s nya gemensamma utbildningsprogram Mål ” Ett konkurrenskraftigare kunskapssamhälle, med bättre arbetsmarknad och ökad social.
Resursgruppmöte 1:a mötet inom 3 månader
Spelarutveckling Ligger sanningen i betraktarens ögon?
En heldag om hälsa, lärande och prevention i skolan. Katrineholm 10 nov Aktuell forskning visar att elever som trivs och fungerar väl i skolan löper.
Barn i ekonomiskt utsatta hushåll Cecilia Karlsson, Folkhälsocontroller.
Sociala investeringar Kommunfullmäktige Kommunfullmäktige reserverar 120 milj. för perioden Kommunfullmäktige reserverar 120 milj.
Kvalitetsutveckling inom gymnasieskolans individuella program.
Välkommen till Sommarkollo 2006
Övergång skola - och sen?. Ny nordisk definition dövblindhet Dövblindhet är ett särskilt funktionshinder. Dövblindhet är en kombination av funktionsnedsättningarna.
Förslag till regional handlingsplan för Socialfonden i Västsverige 26/ Strukturfondspartnerskapet.
Hälsofrämjande sjukhus och vårdorganisationer (HFS) Det svenska nätverket Hälsofrämjande sjukhus och vårdorganisationer (HFS) …en del av det internationella.
Europeisk finansiering för forskning och utveckling i små- och medelstora företag EUREKA och Eurostars Peter Lindberg Internationella Avdelningen
DB SCHENKERfairs&exhibitions Specialister på mäss- och eventlogistik Transporter för mässor och event Marknad: Hela världen Kontor: Göteborg.
Förbättra villkoren för det civila samhället – ideella föreningar, stiftelser, trossamfund, nätverk och andra aktörer – som en central del i demokratin.
Varför börjar alla prata om ”Drop outs” ?
Europa 2020 Sabine Mayer. Utmaningar Ekonomiska krisen Arbetslöshet Fattigdom Högutbildade kvinnor måste välja mellan jobb och familj Lågt barnafödande.
MER ”EGENTID” – SÅ STÄRKER VI BARNENS MÖJLIGHET TILL SJÄLVBESTÄMMANDE OCH INTEGRITET Bambi Ekonomisk förening – Bambi Korttidshem, Matilda.
Mittuniversitetet Om viljan att göra gott Följeforskning av projekt Make sense – social inkludering och egenmakt för utsatta EU-medborgare i norra Sverige.
Skoldialogen - samverkan för bästa skola Växjökonferensen den 27 januari 2016 Marie Sedvall Bergsten, Undervisningsråd.
Social Europe En Ungdomsgaranti i EU-28 - nordiskt inspirerat steg i rätt riktning NMR-konferens maj 2014, Reykjavik Parallell session om "ungdomsarbetslöshet:
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Spridningskonferens Projektet Sociala risker Bakgrund Projektet bedrivits under Tvärsektoriellt samarbete, både inom Lst och kommunerna.
Hur kan vi se resultat inom integration?
Möjlighet till Egen Kraft!
Välkommen ! Collaborative Financial Readiness of Social Enterprises in Sweden Särskilt utvalda Ca 25 deltagare Unik möjlighet.
Riskbedömning vid förändring i verksamheten
Aktuella utlysningar “En jämställd och inkluderande arbetsmarknad”
V I S I O N Bättre, Starkare och Roligare Sigtuna IF Fotboll
ISS-koncernen idag En av världens 5 största privata arbetsgivare och med drygt medarbetare i ett 53 länder Sammantaget över Business-to-Business-kunder.
Presentation av tjänst
Strategi för patient- och brukarmedverkan
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Fokus Yrkesutbildning VO
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Svetskommissionen Svetsutbildning i världsklass
Team förebygg Samverkan mellan skola och socialtjänst
Ungdomsenkäten Om mig hälsa och livsstil bland ungdomar i Östergötland
Hur gör vi inom Turismvetenskap?
IBIC/ICF Digital delaktighet Öppna jämförelser
Sociala investeringsmedel, spår 2
Reporting of indicators i Sweden step by step
Bakgrund Överenskommelsen Aktuellt just nu
Elevhälsa Vilka behov ser vi? Hur kan vi förebygga? Marie Aspfors
Presentationens avskrift:

Att motverka skolavhopp AER Committee 3 Working group Ilona Novak, Senior International Adviser, Västernorrland County Council

Europeiska unionens definition Individer i åldrarna år som har endast grundskoleutbildning och inte längre är i utbildning, dvs lämnar skolan i förtid (”early school leavers”). Avhopp från skolan har betydande samhälleliga and individuella konsekvenser. Detta inkluderar ökade risk för arbetslöshet, fattigdom och social exkludering. Ilona Novak, Senior International Adviser, Västernorrland County Council

Early leavers from education and training % of the population aged with at most lower secondary education and not in further education or training Total geo\time TARGET EU (28 countries)13,412,711,911,21110 Belgium12,312119,810,19,5 Bulgaria11,812,5 12,913,411 Czech Republic4,95,55,45,56,25,5 Denmark9,69,187,8 10 Germany11,610,59,89,510,110 Estonia10,610,39,711,411,29,5 Ireland10,89,78,46,9 8 Greece12,911,310,197,99,7 Spain26,3 24,7 23,6 21, France12,311,89,799,39,5 Croatia55,14,52,72,84 Italy17,817,316,81514,716 Cyprus11,311,49,16,85,310 Latvia11,610,69,88,59,913,4 Lithuania7,46,56,35,95,59 Luxembourg6,28,16,1 9,310 Hungary11,411,811,911,411,610 Malta22,721,120,520,319,810 Netherlands9,28,99,38,78,28 Austria8,57,87,577,39,5 Poland5,65,75,65,45,34,5 Portugal2320,518,917,413,710 Romania18,1 17,8 17,3 18,1 19,1 11,3 Slovenia4,24,43,94,455 Slovakia5,15,36,46,76,96 Finland9,88,99,39,59,28 Sweden6,6 7,5 7,1 6, United Kingdom14,9 13,4 12,3 11,8 10,8 : Iceland19,720,120,519,118,8: Norway16,6 14,8 13,7 11,7 10,2 : Switzerland6,35,55,4 5,1: Turkey41,939,637,538,336,4:

Ilona Novak, Senior International Adviser, Västernorrland County Council Viktiga budskap (2013) -Avsaknad av en övergripande strategi Dessutom deltar berörda aktörer oftast inte i arbetet med att utveckla och genomföra åtgärder -Brist på evidensbaserat beslutsfattande (systematisk metod för insamling, övervakning och analys av uppgifter om avhopp från skolan) -Otillräckliga förebyggande och tidiga insatser (både på systemnivå och på nivån för individuella utbildningsinstitutioner) Eftersom skolavhoppen är vanligare bland ungdomar från missgynnade miljöer, bland personer med invandrarbakgrund och etniska minoriteter som romer, och bland pojkar, bör dessa vara viktiga målgrupper för politiska åtgärder.

AER school dropout working group 2013 Syfte: Att utbyta kunskap och erfarenheter mellan medlemsregionerna för att identifiera och utveckla bästa praxis för att motverka studieavbrott. Ilona Novak, Senior International Adviser, Västernorrland County Council

EU-projekt: Joint Efforts To Combat Dropout ( ) Projektets mål är trefaldigt: a)att utveckla en verktygslåda av framgångsrika metoder och praxis för att bekämpa avhopp; b)att utveckla permanenta nätverk av aktörer och intressenter samt deras arbetsmetoder i varje region för att motverka skolavhopp; c)att bidra till framtida politiska utveckling i regionerna genom utbyte av kunskap och erfarenheter av partnerskapet. Målet är också att öka kunskapen om målgrupperna för att hantera avbrott och skapa långsiktiga effekter. Ilona Novak, Senior International Adviser, Västernorrland County Council

Resultat och erfarenheter i arbetsgruppen och EU-projektet Främsta orsakerna till skolavhopp: Individuella faktorer (inlärningssvårigheter, låga ambitioner, hälsoproblem / funktionshinder, tappat intresset för det valda programmet, dåliga resultat från tidigare skolan, livsstil, dygnsrytm, spel, kriminellt beteende) Skola / institutionella faktorer (brist på flexibla utbildningsvägar, avsaknad av andra chans, brist på stöd i skolan) Socioekonomiska faktorer (sociala och familjeproblem, låg inkomst familj, social utslagning) Ilona Novak, Senior International Adviser, Västernorrland County Council

Viktiga faktorer för förebyggandet (resultat från intervjuerna): -Framtida möjligheter till fortsatta studier / ett bra jobb -Bra klasskamrater och en bra klassrumsmiljö -Lärare som är intresserade och engagerade med eleverna -Hög undervisningskvalitet -Stöd från vuxna i skolan (andra än lärarna) -Den fysiska inlärningsmiljö -Skolans tjänster för elever (elevhälsa, vägledning, etc.) -Föräldrar och vänner

Ilona Novak, Senior International Adviser, Västernorrland County Council Sammanfattning av behov för motivering och åter-engagering av unga som har lämnat skolan i förtid Från intervjuer med ungdomar: Att få börja med ett ”oskrivet blad” (ifrågasatts) Att ha goda relationer (lärare-elev och elev-elev) Stöd för att skaffa de nödvändiga baskunskaper Ekonomiskt stöd (för dem som behöver det för att gå till skolan) Stöd i (teoretiska) ämnen från skolan Från dialogen med nyckelaktörer: Förbättra överföringen av information mellan skolor och andra aktörer Bättre samarbete mellan olika aktörer, inklusive näringslivet (förtydligande av rollerna för de olika aktörerna) Uppföljning, arbetsmarknad och omsorg tjänster är centrala aktörer Säkerställa positiva erfarenheter av lärande och underlätta framgång

Ilona Novak, Senior International Adviser, Västernorrland County Council Kompensationsåtgärder för att återinträda utbildningen Tillhandahållande av omfattande utbildningsprogram, som innehåller gemensamma element som flexibilitet, individualisering, längre utbildningsvägar, bra skräddarsydd diagnos och personlig vägledning Metoder som fokuserar och betonar förmåga och prestation mer än fel Fokus på betyg bör hållas på låg nivå för att betona framgångar snarare än misslyckanden, en metod som har visat vara användbar för att bygga förtroende mellan elever och lärare Metoder som innebär en mångsidig stödstruktur (dvs elevhälsa och ungdomsrådgivare) har visat sig vara avgörande faktor för framgång.

Ilona Novak, Senior International Adviser, Västernorrland County Council EU närmar sig till Europe 2020 utbildningsmål Andel av ESL i EU MalesTotalFemalesTarget

Ilona Novak, Senior International Adviser, Västernorrland County Council Migrant integration – utbildningsindikatorer för 2014 Andel av unga som lämnar skolan i förtid i EU är betydligt högre för icke-EU-medborgare än för EU-medborgare Selected migrant integration indicators on education in the EU, 2014 (% of relevant population) 10.2% 12.0% 38.5% 19.2% 15.5% 39.3% 25.5% % % 0%10%20%30%40% Early school leavers (population aged 18-24) Neither in employment nor in education or training population aged15-24)( Tertiary educational attainment (population aged 30-34) Non-EU citizens Citizens of another EU Member State Nationals

Ilona Novak, Senior International Adviser, Västernorrland County Council En fjärdedel av icke EU-medborgare i åldern år avbrutit sin utbildning i förtid Icke EU-medborgare löper mer än dubbelt så stor risk att lämna skolan i förtid som EU-medborgare. En av fyra icke EU-medborgare (25,5%) i åldern har lämnat utbildningen i förtid, jämfört med 10,2% av medborgare och 19,2% av medborgare i en annan EU-medlemsstat. Ett tydligt könsmönster kan iakttas: i var och en av dessa tre grupper av medborgarskap, var män mer benägna att lämna utbildningen utan att ha avslutat gymnasiet. Dock är skillnaden mellan män och kvinnor mindre för icke-EU-medborgare.

Ilona Novak, Senior International Adviser, Västernorrland County Council Tack!