Strukturerade Produkter Dick Ahlqvist Stockholm 25 augusti 2011
2 Att öka transparens, förståelse, förtroende och jämförbarhet för strukturerade produkter Utveckling/förvaltning av branschkod Förenkla/harmonisera terminologin Bevaka/påverka regelverk Informationsspridning Informationsmaterial till stöd för investerare Kontakt med börser, FI, Konsumentverket, andra myndigheter och branschorganisationer Syfte med projektet
Aktuella frågor i projektet Följsamhet med koden – granskning 2 ggr/år Framtida utformning av projektet Utveckla och uppdatera: Branschkod och ordlista Informationsmaterial Bevaka/påverka: FI:s undersökning om komplicerade produkter Nivå 2 till det ändrade prospektdirektivet PRIPs 3
Packaged Retail Investment Products Mål: Enhetlig reglering av obligatorisk information och försäljningsmetoder i EU samt mer transparant och lättillgänglig information för investerarna Senaste konsultationen innehöll: Definition Hur PRIPs ska implementeras Innehållet i informationsdokumentet (KIID) 4
FHF:s ståndpunkt Bra med harmonisering och förenkling Ett lättförståeligt dokument bra i ett första steg för investeraren, finns dock risk att väsentlig information faller bort KIID ska inte vara en del av prospektet, kravet på ”key information” i sammanfattningen av prospektet kan i så fall tas bort Kommissionen bör samordna PRIPs med Prospektdirektivet, MiFID och IMD 5
Inför direktivförslaget m.m. MiFID review väntas komma i nov Direktivförslaget för PRIPs väntas komma tillsammans med IMD review under Q Nivå 2-reglerna till prospektdirektivet väntas 30 sep Vi måste jobba vidare för att påverka utformning så den inte tar död på en bra framtida KIID 6