Möte i det regionala kollektivtrafikrådet 2012-08-30 Dagordning: Föregående mötesanteckningar Rollfördelning VGR/VT i kommunsamverkan Aktuellt från Västtrafik,

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Advertisements

Vägen till det goda livet Kommunvis förberedelse inför skapandet av delregional genomförandeplan.
Parkeringspolicy för Göteborgs Stad antagen av KF
Rymdstyrelsens strategi med fokus på 2011 – 2015 Olle Norberg Generaldirektör Svensk rymdverksamhet i ett europeiskt perspektiv © Rymdstyrelsen
Visionen för Regionalt cancercentrum väst:
Sveriges miljömål Sveriges riksdag har satt upp miljömål för en hållbar samhällsutveckling. Målen styr miljöarbetet i Sverige. De visar vägen till ett.
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
Aktuellt från Västtrafik
Regionala prioriteringar f r o m Region Värmland I Ann Otto.
IQ Samhällsbyggnad – Föreningen för innovation och kvalitet inom samhällsbyggandet. Inspel till Forsknings- och Innovationspropositionen Samhällsbyggnad.
1 Ny LTP , 4 april 2013 Direktiv och tidplan Dialogmöte ny LTP 4 april 2013.
KOLLEKTIVTRAFIKMYNDIGHETEN I VÄSTERBOTTENS LÄN
Satsningar på infrastrukturen i Västra Götaland för ökad tillväxt och bättre miljö.
Västra Götaland 2020 – Varför en ny strategi?
Dialogdag 23/ Lagen om regionalt utvecklingsansvar i vissa län Regionalt tillväxtarbete (regionalt tillväxtsansvar) -Regional utvecklingsstrategi.
Samarbetsformer med regionen
En kommunal forsknings- och förnyelsestrategi antogs av styrelsen 2009 Bakgrunden var följande: Kommunförbundet Skåne har sedan 1998 bedrivit en FoU verksamhet,
Handlingsprogram för hållbara transporter Handlingsprogram för hållbara transporter är ett program för tillväxt och utveckling i.
EU;s sammanhållningspolitik Ny strategi Europa 2020 ersätter Lissabonstrategin Tillväxt o sysselsättningsstrategi Fokus på smart, hållbar och inkluderande.
Uthållig kommun – ett verktyg för att nå målen 22% av landets kommuner 100% av länets kommuner Kalmar nationellt pilotlän.
Leadermetoden… Bygger på - Nära samverkan mellan sektorerna …underifrånperspektiv …fokus på lokal landsbygdsutveckling Bygger på - Nära samverkan mellan.
Den kommersiella busstrafiken – En del av trafikförsörjningsprogrammet Magnus Forsberg – Så kan den kommersiella trafiken bidra till kollektivtrafikens.
”Ett hållbart Blekinge” – Hur ska vi nå miljömålen?
Innovation i södra Småland
FOSSILFRI KOMMUN 28 mars 2007 Sala kommuns klimatarbete Lisa Granström
Västra Götaland.
En utveckling som tillgodoser dagens behov utan att äventyra kommande generationers möjligheter att tillgodose sina. (Brundtlandkommissionen) De åtgärder.
Att tillsammans påverka!
Vi blir Region Jönköpings län
DET SVENSKA MILJÖMÅLSSYSTEMET
Det öppna Skåne 2030 Skånes regionala utvecklingsstrategi
Från RUP till RUS Möjligheter nära dig Styr regionala utvecklingsarbetet Grund för regionala program med betydelse för hållbar.
Regionalt utvecklingsprogram
Vilka utmaningar står vi inför inom transportsektorn?
Regional utvecklingsstrategi för Skåne
Niklas Lundin Näringsdepartementet
Serviceprogram (RSP) Remissutkast Jämtlands län - att längta till och växa i.
Länsträff Miljö och hälsoskyddshandläggare Västerås den 27 maj 2008 Klimat- och energistrategi för Västmanlands län -ett regeringsuppdrag.
OECD Territorial Review: Skåne 2012 Viktigaste slutsatserna.
Framställning från partierna Hösten 1996 gjorde (S), (C), (Fp), (V) och (Kd) i Västsverige en framställning till regeringen om att få genomföra en försöksverksamhet.
Västra Götalandsregionens nya handlingsprogram
Miljömålsberedningen Miljömålen – grunden för svensk miljöpolitik.
Välkomna! 9:15 - Inledning Kia Andreasson
Svenska Luftvårdsföreningens vårseminarium 2015
1. 2 Smart TillväxtHållbar TillväxtTillväxt för alla Innovation « Innovationsunionen » Koldioxidsnål ekonomi « Ett resurseffektiv Europa » Nya jobb «
Systemanalys för Sydsveriges infrastruktur
Delregionalt Kollektivtrafikråd Skaraborg
Mänskliga rättigheter i Västra Götalandsregionen Förvaltning/avdelning/grupp/enhet som dragningen är för Datum:
Välkomna! Till Västra Götalandsregionen. Arbetet mot en regionreform.
Arrangerat av Klimatsamverkan Skåne, ett samverkansorgan i klimatfrågor mellan Region Skåne, Kommunförbundet Skåne och Länsstyrelsen Skåne. Fossilfrihet.
Ärenden vid det senaste KTN-mötet den 31/5 Karlborgsbanan Funktionshinderstrategi Aktuellt från Kollektivtrafiknämnden.
Regionalt Kollektivtrafik Pris- och sortimentstrategi.
Verksamhetsutveckling Samverkan mellan beredningsgrupperna, Kollektivtrafiksekretariatet och Västtrafik.
Information från Västtrafik Trafikverkets tågplanering Resandeutveckling Resultatutveckling Prognos Budget 2014 Förenklad försäljning.
Regionkommun i Dalarna 2019
Fokus vård och omsorg Kompetensförsörjning inom välfärdssektorn
I Västmanland löser vi globala utmaningar Affärsplan Västmanland
Kraftsamling för ökat bostadsbyggande
VISAM beslutsstöd – CS 13/
En stärkt Skånebana binder samman Skåne
Vårljus Stockholmskommunernas egen barn- och ungdomsverksamhet.
Miljömålen består av tre slags mål
Vad innebär regionbildningen?
Varför ska vi utveckla de regionala järnvägarna - våra budskap
Program för attraktiv arbetsgivare HRC-möte
Introduktion till processen för balanserad styrning
Miljömålen består av tre slags mål
Strategi för kollektivtrafik på jämlika villkor
Göteborgs Stads väg till e-samhället – HPL 2017 CSG Augusti 2016
Framtagande av Regional utvecklingsstrategi Uppsala län
Presentationens avskrift:

Möte i det regionala kollektivtrafikrådet Dagordning: Föregående mötesanteckningar Rollfördelning VGR/VT i kommunsamverkan Aktuellt från Västtrafik, Västtrafik informerar Förberedelser inför upphandling av Västtågen (trafikpliktsbeslut) Lägesrapportering av Tågstrategin Uppdatering av Miljö- och klimatstrategin Lägesrapportering av Pris och sortimentstrategin Samråd om strategi för funktionshinderanpassning av kollektivtrafiken Framtida hantering av kommunala översiktsplaner Förslag till kollektivtrafikrådens kalendarium för 2013 Kollektivtrafikrådens hemsida VGRs tillväxtprogram Övriga frågor

Rollerfördelning mellan VGR/VT i kommunsamverkan (punkt 2 på dagordningen)

Principiell skiss Tidshorisont detaljeringsgrad 10 år –5 – 10 år2 – 5 år3 mån – 1 år Hög verksamhets- frågor Medel Låg Ramar, mål strategierl. MYNDIGHETEN Västtrafik Myndigheten: Ramar, m ål, strategier, Västtrafik Verksamhetsfrågor: trafikförändringar depåer försäljningsställen upphandlingar, SIU, mm

Politiska forum - samverkan kring kollektivtrafikens strategiska utveckling Trafikföretag

Politiska forum - samverkan kring kollektivtrafikens strategiska utveckling Trafikföretag Kommunernas dialog med Västtrafik ang: årliga trafikförändringar, depåer marknadsföring, försäljningsställen upphandlingar, statistik, mm

Förbättra trafikens attraktivitet och öka fyllnadsgraden Omfördela och effektivisera Nödvändiga åtgärder proaktiva åtgärder ökad turtäthet proaktiva åtgärder ny trafik - flerstegsprincipen Strategisk inriktning

Kommunernas kontakt med Västtrafik (Västtrafik informerade) Föra en god övergripande dialog med kommunerna i syfte att skapa förutsättningar för en samhällsutveckling i linje med målbilderna Säkerställa att kommunerna som samhällsbyggare främjar kollektivtrafiken Omhänderta viktiga frågor från kommunerna och kanalisera till rätt funktion/person inom VT Medverka i regionala forum Ansvara för tillköp och att dessa går i linje med de målbilder och strategier som finns framtagna 7

Aktuellt från Västtrafik (punkt 3 på dagordningen) Bilder finns på separat powerpointpresentation ”Västtrafik”

Förberedelser inför upphandling av Västtågen (punkt 4 på dagordningen)

11/ Förannonsering gjordes Vinter 2012/13 SIU Våren2013 Trafikpliktsbeslut Vår/sommar 2013 Framtagn.förfrågningsunderlag Oktober 2013 Publ. förfrågningsunderlag Våren 2014 Tilldelning 1 november 2015 Trafikstart Upphandling och trafikpliktsbeslut av Västtågen Samråd med RKTM i grannlänen 19/9

Tågstrategin (punkt 5 på dagordningen)

Röd cirkel dagens läge Blå cirkel framtida upplevt läge Region- förstoring

Vad vill vi uppnå? Lokala arbetsmarknadsregioner växer samman

Effektiv tågtrafik in mot de större städerna

Kollektivtrafikens marknadsandel skall öka

Nuvarande tågtrafik 2011 Antal dubbelturer/vardag MÅL: tredubbla tågresandet Kategorisering 15, 30, 60, 120 Knutpunkter

Tre nedslag per delregion Skaraborg Örebro/Karlstad Kinnekulletåget Skaraborg-Gbg Fyrbodal Norge/Karlstad Till/från Gbg Trestadspendel Sjuhärad Till/från Gbg Viskadalsbanan Götalandsbanan

Några geografiska nedslag Göteborgsområdet Pendeltågen De fem primärstråken kapacitetsförstärkningar Hur trafikera Västlänken och Gbg C?

Tidplan Hösten 2012 Trafikupplägg Produktionsberäkningar Fordonsdimensionering (storlek, antal) Ekonomiska kalkyler Dokumentation Förankring (politiskt, Västtrafik ledning, Trafikverket ledning) Våren 2013 Fortsatt politisk förankring - Kollektivtrafikråden DKR/RKR - Kollektivtrafiknämnd - RS/RF

Uppdatering av miljö- och klimatstrategin (punkt 6 på dagordningen)

Uppdatering av miljö- och klimatstrategi Varför göra en uppdatering? -KTN tar över ansvaret för strategier -Trafikförsörjningsprogrammet anger riktlinjer -Ny lag om krav på energieffektivitet -Nuvarande strategi är 4 år, nya fakta och förutsättn.

A. Transportsektorn miljöpåverkan Personresandet negativa miljöpåverkan ska minska. B. Kollektivtrafikens egen miljöpåverkan 1.Fossilfritt minst 95 % 2.Mindre energianvändning 3.Mindre utsläpp av kväveoxider och partiklar 4.Mindre buller 5.Ökad energieffektivitet i Västtrafiks fastigheter. Miljömål i trafikförsörjningsprogrammet Uppdatering av miljö- och klimatstrategi

Andel biodrivmedel i kollektivtrafik med buss och icke eldrivet tåg 23

Nuvarande strategi uppdateras - Kvantifiera målnivåer enligt Trafikförsörjningsprogrammet - Anpassa mål efter branschrekommendationer, även båtar, Kinnekulletåget och anropsstyrd trafik - Fastställa ungefärlig nivå för biogasanvändning hela regionen - Ange inriktning för elektrifiering av bussar Uppdatering av miljö- och klimatstrategi

Process och tidsplan 20/9 Första utkast framme för tjänstemannaberedningar Samråd i delregionala råd 23/11 Regionalt kollektivtrafikråd 13/12 KTN beslut Strategin tillämpas i Västtrafiks upphandling med trafikstart 2014 Uppdatering av miljö- och klimatstrategi

Lägesrapportering av pris- och sortimentstrategin (punkt 7 på dagordningen)

Lägesrapport Pris- och sortimentstrategi Resultatet från tillämpningen av bedömnings- modellen och i referensgrupperna var ganska jämnt. Bedömningskriterium enkelhet: Alt 1: Personliga zoner och alt 2: Fasta cirkelzoner fick bäst. Bedömningskriterium rättvisa: Alt 1: Personliga zoner låg bäst till. Övriga kriterier var mindre utslagsgivande. Arbetsgruppen har bett om en fördjupad analys av kriteriet Robusthet: förändring i teknik, förutsägbarhet för kunden, intäktspåverkan mm. De ville också ha översiktlig bedömning av kostnader och tidplan innan man går vidare. Alternativ 1. Personliga zoner 2. Fasta cirkelzoner 3. Kommun/område/Region 4. Nollalternativ: dagens modell med förenklingar Bedömningskriterier 1. Enkelhet 2. Rättvisa 3. Robusthet 4. Tillköp 5. Investeringsbehov

Lägesrapport Pris- och sortimentstrategi, forts En redovisning av arbetet hittills kommer att göras i varje partigrupp i regionfullmäktige den 17/9. Ambitionen är att arbetsgruppen i höst lägger förslag om vilken (eller vilka) modell(er) vi ska arbeta vidare med, för dialog i kollektivtrafikråden och sedan ett inriktningsbeslut i Kollektivtrafiknämnden i nov/dec. Därefter sker fördjupad utredning av gränssnitt människa-teknik, kundundersökningar, fokusgrupper, pilotprojekt, prissortiment etc. för att säkerställa bästa möjliga modell för genomförande. När hela arbetet är klart (hösten 2013?) blir det Regionfullmäktige som fattar beslut om genomförande.

Förslag till kollektivtrafikrådens kalendarium (punkt 10 på dagordningen)

2 v 2-3 v 2 v

Kollektivtrafikrådens hemsida (punkt 11 på dagordningen)

VGRs tillväxtprogram (punkt 12 på dagordningen)

Strategins 4 delar och 10 prioriterade områden 1. En ledande kunskapsregion Högre utbildning och forskning för en attraktiv region Företag, akademi och samhälle i samverkan för en kunskapsdriven utveckling Företagsutveckling och entreprenörskap för dynamik och kreativitet 2. En region för alla Samverkan kring utbildning och arbetsliv för integration, attraktivitet och konkurrenskraft Tillgång till kommunikation för arbete, utbildning, livskvalitet med låg miljöpåverkan Matchning av kompetens för en väl fungerande arbetsmarknad och för integration 3. En region som tar globalt ansvar Ett energisystem utan klimatpåverkan för ansvar, tillväxt och utveckling Inköp som drivkraft för hållbar utveckling, innovation och solidaritet 4. En region som syns och agerar Kultur och möten i en attraktiv, delaktig region där barn och ungdomar prioriteras Marknadsföring för attraktivitet och etablering

Tidsplan

Hemsida Nyhetsbrev Diskussionsgrupp ”En gemensam strategi för tillväxt och utveckling i Västra Götaland ” på linkedin.com Kommunikation, dialog och förankring