CITYKLIMATET 2015 OKTOBER 2015 FASTIGHETSÄGARNA SYD.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Presseminarium Arbetsmarknaden i september Nyheter i Arbetsförmedlingens redovisning av månadsstatistik Clas Olsson Analyschef Håkan Gustavsson.
Advertisements

Q1 Rapport 2010 Stockholm Jan Bengtsson VD Uniflex.
Statistikrapport Årsstatistik 2011 Rapporten innehåller följande: Omsättning Omsättningen i branschen och omsättningsförändring per sektor. Omsättning.
© 2014 HUI RESEARCH Maj 2014 Servicehandelsindex - Servicehandelns utveckling första kvartalet 2014 HUI Research På uppdrag av Svensk Servicehandel & Fast.
Tidsanvändningsundersökningen 2010/11
© RESURS AB TEM ® 2003 Ekonomiska och sysselsättningsmässiga effekter av turismen i Vaggeryds kommun.
Marknadsanalys MKB Sammanfattning
Oktober 2011 Arbetsmarknadsläget.
Figur 3 Figur 3 Antal hushåll med ekonomiskt bistånd
Svensk Handels indikator på optimismen och framtidsförväntningarna bland handelns företag Handelsbarometern Svenskt Tenn, Stockholm Foto: Björn Mattisson.
Tillväxt i Lidköping Tillväxtrapport för Lidköping Utveckling åren och benchmarking med Grupp24 och Hela landet
Hur ska landstingen klara de framtida utmaningarna? Forum Vårdbyggnad Av Björn Sundström Sveriges Kommuner och Landsting.
Det regionala planeringen och växande arbetsmarknadsregioner
Budgetdagen februari 2014 Annika Wallenskog.
VI ÄR WSP Afrika, Indien, Mellanöstern Storbritannien Norra Europa Asien Australien Sydamerika USA Kanada +300 Kontor.
KLM - Föreningen KLM-kommunerna i samverkan
Regionledningen CVPA/SR Konflikteffekter och tillgänglighet.
Q2 Rapport 2012 Stockholm Jan Bengtsson Uniflex.
Q1 Rapport 2012 Stockholm Jan Bengtsson Uniflex.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Årsbokslut för svensk turism 2014 Satellitkontoberäkningar med turismens effekter på ekonomi, export och.
Nyckeltalsanalys Från GAF Enkät maj Övergripande Antal hål 21 snittantal Distrikt Ort / Område Medlemsklubb förening Medlemsklubb aktiebolag Privatägd.
Shoppingturism i Sverige Förord Handeln är en motor i Sveriges ekonomi och så även i besöks- näringen. Vi brukar tala om att handelns bidrag till.
Konjunkturen i Stockholmsregionen Stockholm Business Alliance Konjunkturläget kv Mars 2016 Stockholm.
Konjunkturen i Stockholmsregionen Stockholm Business Alliance Konjunkturläget kv Juni 2016.
Skogsindustrins betydelse för Sveriges ekonomi Mars 2015.
Konjunkturen i Stockholms län Konjunkturläget kv Juni 2016.
Michael Sandin / Yngve Petersson Femklövern i Skåne Patienten i fokus när vården struktureras om Beslut om förvaltningsuppdrag 28 januari 2013 Förvaltningsuppdragen.
Rapport Fastighetsföretagarklimatet Fastighetsägarna i Göteborg Första Regionen.
Oktober 2015 Handelsbarometern Svensk Handels indikator över framtidsförväntningarna bland handelns företag.
Q4 Rapport 2015 Stockholm Jan Bengtsson VD, Uniflex.
Småföretagsbarometern 2016 Skåne län. Om Småföretagsbarometern Småföretagsbarometern produceras i samverkan mellan Företagarna, Swedbank och Sparbankernas.
Inkvarteringsstatistik augusti 2009
SWOT Styrkor – Svagheter – Möjligheter – Hot (Strength – Weakness – Opportunity – Threat) SWOT-analys är ett verktyg för att utforma en lämplig strategi.
Servicehandelsindex HUI Research
Ekonomin och basindustrin efter finanskrisen
BI SYD Bakgrund och förklaringar
Konjunkturen i Stockholms län kv December 2016
Palliativ vård och ASIH Skåne Ann-Louise Norlund Verksamhetschef
Konjunkturläget 2016 kv4 i Stockholmsregionen
Konjunkturen i Stockholms län kv Mars 2017
BI SYD Bakgrund och förklaringar
BI SYD Bakgrund och förklaringar
BI SYD Bakgrund och förklaringar
Framgångsmått Mitt Q
BI SYD Bakgrund och förklaringar
BI SYD Bakgrund och förklaringar
BI SYD Bakgrund och förklaringar
BI SYD Bakgrund och förklaringar
BI SYD Bakgrund och förklaringar
Välkommen till Värnamo - den mänskliga tillväxtkommunen, invånare 2035
KONJUNKTURINSTITUTET
Handelsbarometern Svensk Handels indikator över framtidsförväntningarna bland handelns företag December 2017.
BI SYD Bakgrund och förklaringar
BI SYD Bakgrund och förklaringar
Ekonomirapporten, oktober 2017 Alla diagram
Den ledande fastighetsägaren för samhällsservice
Hur skapar vi export och import data
Invånarnas inställning till digitalisering i välfärden Undersökning genomförd av KANTARSIFO på uppdrag av Sveriges kommuner och landsting våren 2018.
Presentation av affärsplan
Presentation av affärsplan
Korta fakta om staten som arbetsgivare
Företagets namn Affärsplan.
Basfakta skogsnäringen, 2017
Handelsbarometern April 2019.
Handelsbarometern Maj 2019.
FAKTA OM MALMÖ Demografi Arbetsmarknad Stadsutveckling.
Arbetsmarknadsutsikterna Norrbottens län 2019
Rapport första halvåret (H1) 2019 Sömnmedelsförskrivningen för äldre i Västmanland Athir Tarish Informationsläkare, Läkemedelskommittén.
Presentationens avskrift:

CITYKLIMATET 2015 OKTOBER 2015 FASTIGHETSÄGARNA SYD

OM CITYKLIMATET Rapporten görs av WSP på uppdrag av Fastighetsägarna Syd. Syftet med Cityklimatet är att beskriva hur detaljhandel och annan servicenäring utvecklas i våra stadskärnor.

De 14 största orterna i region Syd Växjö Ljungby Älmhult Karlskrona Karlshamn Kristianstad Hässleholm Ystad Trelleborg Malmö Lund Landskrona Helsingborg Ängelholm VAR?

HUR? Genom att geografiskt definiera stadens kommersiella centrum Genom att analysera all momspliktig försäljning inom den geografiskt definierade stadskärnan (WSP och SCB) Siffrorna för 2014 är preliminära och kan komma att justeras med någon tiondels procent.

SVAR PÅ: Stadskärnornas ekonomiska utveckling inom segmenten: Dagligvaror Sällanköpsvaror Café och restaurang Hotell Övrig kommersiell service Kommunnivå E-handel

STADSKÄRNORNAS OMSÄTTNING

STADSKÄRNORNAS OMSÄTTNING Totalt i miljoner kr, 2014

DAGLIGVAROR Omsättning i miljoner kronor OMSÄTTNING

SÄLLANKÖP Omsättning i miljoner kronor OMSÄTTNING *

CAFÉ OCH RESTAURANG Omsättning i miljoner kronor OMSÄTTNING * *

HOTELL Omsättning i miljoner kronor OMSÄTTNING * *

STADSKÄRNORNAS UTVECKLING

STADSKÄRNORNAS UTVECKLING Inom dagligvaruhandeln uppvisar de flesta stadskärnorna i region Syd en fortsatt positiv tillväxt som i de allra flesta fall överträffar den långsiktiga trenden i enskilda kommuner. Utvecklingen inom sällanköpsvaruhandeln är fortsatt negativ då många stadskärnor fortsätter följa den långsiktiga trenden. Café och restaurang har haft en positiv utveckling i de flesta undersökta stadskärnorna.

DAGLIGVAROR Årlig genomsnittlig omsättningsförändring

SÄLLANKÖPSVAROR Årlig genomsnittlig omsättningsförändring

CAFÉ OCH RESTAURANG Årlig genomsnittlig omsättningsförändring

HOTELL Årlig genomsnittlig omsättningsförändring

STADSKÄRNORNAS UTVECKLING

DAGLIGVAROR Omsättningsförändring OMSÄTTNINGSFÖRÄNDRING

SÄLLANKÖPSVAROR Omsättningsförändring OMSÄTTNINGSFÖRÄNDRING

CAFÉ OCH RESTAURANG Omsättningsförändring OMSÄTTNINGSFÖRÄNDRING

HOTELL Omsättningsförändring OMSÄTTNINGSFÖRÄNDRING

STADSKÄRNORNAS MARKNADSANDELAR

MARKNADSANDELAR Marknadsandel visar hur stark stadskärnan är i förhållande till den totala detaljhandeln i samma kommun. Marknadsandelen kan sägas vara ett mått på stadskärnans attraktivitet eller styrka. Dagligvaruhandeln i stadskärnorna utgörs ofta av småskaliga koncept med en kompletterande funktion för konsumenterna. Jämfört med andra regioner har stadskärnorna i Region Syd en något starkare dagligvaruhandel. Inom sällanköpsvaruhandeln finns ett tydligt samband mellan stadens storlek och stadskärnans marknadsandel. Mindre kommun = större marknadsandel, vilket förklaras med frånvaro av extern handel

DAGLIGVAROR Stadskärnornas andel av total omsättning i aktuell kommun 2014 MARKNADSANDELAR

SÄLLANKÖPSVAROR Stadskärnornas andel av total omsättning i aktuell kommun 2014 MARKNADSANDELAR

CAFÉ OCH RESTAURANG Stadskärnornas andel av total omsättning i aktuell kommun 2014 MARKNADSANDELAR

HOTELL Stadskärnornas andel av total omsättning i aktuell kommun 2014 MARKNADSANDELAR

DAGLIGVAROR Dagligvaruhandelns marknadsandel i procent MARKNADSANDELAR *

SÄLLANKÖP Sällanköpsvaruhandelns marknadsandel i procent MARKNADSANDELAR * *

CAFÉ OCH RESTAURANG Café- och restaurangnäringens marknadsandel i procent MARKNADSANDELAR * *

HOTELL Hotellnäringens marknadsandel i procent MARKNADSANDELAR * *

BRANSCHMIX STADSKÄRNAN 2014

BRANSCHMIX 2014 Branschmix omsättning = branschers andel av total omsättning i aktuell stadskärna. Branschmix verksamheter = Branschers andel av totala antalet verksamheter i stadskärnan Mäter hur strukturen ser ut i stadskärnan. Dagligvaror, sällanköp och restauranger utgör basen i verksamhetsmixen. Sällanköpsvaruhandeln är på nästan samtliga orter större än dagligvaruhandeln. Branschen övrig kommersiell service utgör mellan 5-10 procent av den totala omsättningen i stadskärnan.

BRANSCHMIX OMSÄTTNING Branschers andel av total omsättning i stadskärnan

BRANSCHMIX VERKSAMHETER Branschers andel av totala antalet verksamheter i stadskärnan

E-HANDEL 2014

E-HANDEL År 2014 omsatte e-handeln med sällanköpsvaror drygt 42 miljarder i riket = en marknadsandel på 12 procent E-handelns storlek följer kommunernas befolkningsstorlek. E-handeln har störst andel av sällanköpsvaruhandel i mindre kommuner där det lokala utbudet är begränsat.

E-HANDELNS OMSÄTTNING Uppskattad omsättning 2014 i miljoner kronor

E-HANDELNS MARKNADSANDELAR Uppskattad marknadsandel 2014 i procent

Rapporten Cityklimatet är framtagen av WSP på uppdrag av Fastighetsägarna Syd.