Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

BI SYD Bakgrund och förklaringar

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "BI SYD Bakgrund och förklaringar"— Presentationens avskrift:

1 BI SYD Bakgrund och förklaringar
BI SYD (Business Intelligence Syd) är ett samarbete mellan de regionala turismorganisationerna Destination Småland AB, Region Blekinge, Regionförbundet i Kalmar Län, Region Halland, Smålandsturism AB och Tourism in Skåne AB. Som partners medverkar även kommunerna Malmö, Lund och Jönköping. Syftet med detta initiativ är att samverka för att samla resurser och uppnå synergier kring analys, statistik, omvärldsbevakning och kunskapsöverföring inom besöksnäringen. På de följande bilderna redovisas gästnattsutvecklingen på kommersiella anläggningar i respektive län/kommun samt fördelning på olika boendeformer och besökarnas hemländer (marknader). Statistiken tas fram månadsvis av SCB på uppdrag av Tillväxtverket och är preliminär, slutgiltiga siffror för varje år publiceras i april året efter. Genomgående i rapporten används följande förkortningar för de olika boendeformerna: H=Hotell S=Stugby V=Vandrarhem C=Camping SoL=Kommersiellt förmedlade privata stugor och lägenheter. Dessa kombineras också, t.ex. innebär HSVCSoL summan av de ingående boendeformerna. Siffror för SoL är endast tillgängliga på läns- och riksnivå, HSVC utgör därför totalsiffra för kommunerna. Ange alltid källa när information från denna rapport återges. Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne

2 Gästnätter BI SYD, jan 2107 14 976 482 gästnätter (+3,8%, +545 330st)
Förklaring av innehållet I detta hörn står vilket område och vilken period bilden gäller samt totalsiffror för perioden. Alla siffror på bilden gäller för angivet område och period. gästnätter (+3,8%, st) Utveckling per marknad. Pajdiagrammet visar fördelning mellan svenska och utländska gästnätter samt de viktigaste marknaderna. Siffrorna anger antal gästnätter den aktuella perioden respektive utveckling jämfört med samma period föregående år. Utveckling per kommun. Kartan visar utveckling i procent per kommun/län jämfört med samma period föregående år. Mörkare färg innebär större utveckling (Utveckling per marknad HSVCSoL. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) Utveckling per boendeform. Representeras av bilder med siffror under som anger hur stor andel av de totala gästnätterna varje boendeform står för samt utveckling jämfört med samma period föregående år. (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) Camping 37% -1,3% SoL 6% +2,3% Hotell 50% +8,7% Stugby 3% -1,2% Vandrarhem 5% -0,7% (Utveckling % jämfört med samma period föregående år, HSVCSoL) Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne

3 Gästnätter BI SYD, jan 2107 498 546 gästnätter (+11,5 %, +51 474 st)
(Utveckling per marknad HSVCSoL. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) SoL 1 % -17,6 % Hotell 81 % +11,0 % Stugby 3 % +64,1 % Vandrarhem 6 % +21,9 % Camping 8 % +14,1 % (Utveckling % jämfört med samma period föregående år, HSVCSoL) Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne

4 Gästnätter i Skåne, jan 2107 255 215 gästnätter (+11,7 %, +26 631 st)
(Utveckling per marknad HSVCSoL. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) Hotell 87 % +11,0 % Stugby 3 % +40,0 % Vandrarhem 5 % +9,0 % Camping 5 % +20,2 % SoL 1 % -16,2 % (Utveckling % jämfört med samma period föregående år, HSVC) Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne

5 Gästnätter i Blekinge, jan 2107
gästnätter (+8,6 %, st) (Utveckling per marknad HSVCSoL. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Utveckling % jämfört med samma period föregående år, HSVC) Hotell 78 % +14,1 % Vandrarhem 9 % +17,8 % Camping 12 % -1,6 % Stugby n/a SoL 1 % -75,0 % Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne

6 Gästnätter i Halland, jan 2107
gästnätter (+4,0 %, st) (Utveckling per marknad HSVCSoL. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Utveckling % jämfört med samma period föregående år, HSVC) Stugby 1 % n/a Vandrarhem 5 % -4,5 % Camping 19 % 30,4 % SoL 1 % -65,9 % Hotell 73 % +7,9 % Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne

7 Gästnätter i Kronobergs län, jan 2107
gästnätter (+14,3 %, st) (Utveckling per marknad HSVCSoL. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Utveckling % jämfört med samma period föregående år, HSVC) Hotell 87 % +19,0 % Stugby n/a Vandrarhem 5 % +16,9 % Camping 4 % -26,5 % SoL 2 % ´-21,4 % Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne

8 Gästnätter i Jönköpings län, jan 2107
gästnätter (+12,8 %, st) (Utveckling per marknad HSVCSoL. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) Hotell 75 % +9,6 % Stugby 8 % +5,6 % Vandrarhem 8 % +33,3 % Camping 6 % +2,5 % SoL 4 % +169,4 % (Utveckling % jämfört med samma period föregående år, HSVC) Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne

9 Gästnätter i Kalmar län, jan 2107
gästnätter (+22,0 %, st) (Utveckling per marknad HSVCSoL. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) Stugby 10 % n/a Vandrarhem 13 % +105,1 % Camping 9 % +4,3 % SoL 1 % -15,4% Hotell 67 % +8,7 % (Utveckling % jämfört med samma period föregående år, HSVC) Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne

10 Stugby, vandrahem och camping
Gästnätter i Malmö, jan 2107 gästnätter (+5,8 %, st) Marknad jan 2017 Förändr i antal Förändr % Göteborg Sverige 16 812 9,7% Utlandet totalt 63 538 -8 930 -12,3% Totalt 7 882 3,2% Malmö 79 278 2 711 3,5% 27 399 3 136 12,9% 5 847 5,8% Stockholm 45 289 14,5% 17 202 62 491 12,8% Uppsala 34 379 -1 439 -4,0% 6 333 -1 576 -19,9% 40 712 -3 015 -6,9% (Utveckling per marknad HSVC. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Antal gästnätter och utveckling HSVC) Stugby, vandrahem och camping 4 % +2,2 % (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) Hotell 96 % +6,0 % Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne

11 Gästnätter i Lunds kommun, jan 2107
gästnätter (+4,8 %, st) Marknad jan 2017 Förändr i antal Förändr % Helsingborg Sverige 24 889 840 3,5% Utlandet totalt 8 808 1 429 19,4% Totalt 33 697 2 269 7,2% Lund 18 548 541 3,0% 10 130 776 8,3% 28 678 1 317 4,8% Malmö 79 278 2 711 27 399 3 136 12,9% 5 847 5,8% Uppsala 34 379 -1 439 -4,0% 6 333 -1 576 -19,9% 40 712 -3 015 -6,9% (Utveckling per marknad HSVC. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Antal gästnätter och utveckling HSVC) Stugby, vandrahem och camping 1 % n/a (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) Hotell 99 % +3,9 % Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne

12 Gästnätter i Jönköpings kommun, jan 2107
gästnätter (+8,9 %, st) Marknad jan 2017 Förändr i antal Förändr % Helsingborg Sverige 24 889 840 3,5% Utlandet totalt 8 808 1 429 19,4% Totalt 33 697 2 269 7,2% Norrköping 19 514 2 515 14,8% 3 639 478 15,1% 23 153 2 993 Örebro 31 965 831 2,7% 4 645 566 13,9% 36 610 1 397 4,0% Jönköping 32 260 166 0,5% 7 160 3 064 74,8% 39 420 3 230 8,9% (Utveckling per marknad HSVC. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Antal gästnätter och utveckling HSVC) (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) Stugby, vandrahem och camping 9 % -26,3 % Hotell 91 % +7,4 % Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne


Ladda ner ppt "BI SYD Bakgrund och förklaringar"

Liknande presentationer


Google-annonser