Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

BI SYD Bakgrund och förklaringar

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "BI SYD Bakgrund och förklaringar"— Presentationens avskrift:

1 BI SYD Bakgrund och förklaringar
BI SYD (Business Intelligence Syd) är ett samarbete mellan de regionala turismorganisationerna Destination Småland AB, Region Blekinge, Regionförbundet i Kalmar Län, Region Halland, Smålandsturism AB och Tourism in Skåne AB. Som partners medverkar även kommunerna Malmö, Lund och Västervik. Syftet med detta initiativ är att samverka för att kraftsamla resurser och uppnå synergier kring analys, statistik, omvärldsbevakning och kunskapsöverföring inom besöksnäringen. På de följande bilderna redovisas gästnattsutvecklingen på kommersiella anläggningar i respektive län/kommun samt fördelning på olika boendeformer och besökarnas hemländer (marknader). Statistiken tas fram månadsvis av SCB på uppdrag av Tillväxtverket och är preliminär, slutgiltiga siffror för varje år publiceras i april året efter. Genomgående i rapporten används följande förkortningar för de olika boendeformerna: H=Hotell S=Stugby V=Vandrarhem C=Camping SoL=Kommersiellt förmedlade privata stugor och lägenheter. Dessa kombineras också, t.ex. innebär HSVCSoL summan av de ingående boendeformerna. Siffror för SoL är endast tillgängliga på läns- och riksnivå, HSVC utgör därför totalsiffra för kommunerna. Ange alltid källa när information från denna rapport återges. Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne

2 Gästnätter BI SYD, jan-juni 2016
Förklaring av innehållet I detta hörn står vilket område och vilken period bilden gäller samt totalsiffror för perioden. Alla siffror på bilden gäller för angivet område och period. gästnätter (+10,5 %, st) Utveckling per marknad. Pajdiagrammet visar fördelning mellan svenska och utländska gästnätter samt de viktigaste marknaderna. Siffrorna anger antal gästnätter den aktuella perioden respektive utveckling jämfört med samma period föregående år. Utveckling per kommun. Kartan visar utveckling i procent per kommun/län jämfört med samma period föregående år. Mörkare färg innebär större utveckling (Utveckling per marknad HSVCSoL. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) Utveckling per boendeform. Representeras av bilder med siffror under som anger hur stor andel av de totala gästnätterna varje boendeform står för samt utveckling jämfört med samma period föregående år. (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) Hotell 81 % +8,6 % Stugby 3 % -9,2 % Vandrarhem 6 % +41,3 % Camping 7 % +11,6 % SoL 3 % +6,1 % (Gästnätter totalt HSVC. Utveckling % jämfört med samma period föregående år) Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne

3 Gästnätter BI SYD, jan-juni 2016
gästnätter (+2,7 %, st) (Utveckling per marknad HSVCSoL. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) Hotell 61 % +8,8 % Stugby 3 % -12,2 % Vandrarhem 6 % +8,5 % Camping 26% -9,1 % SoL 4 % +-1,7 % (Utveckling % jämfört med samma period föregående år, HSVCSoL) Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne

4 Gästnätter i Skåne, jan-juni 2016
gästnätter (+7,3 %, st) (Utveckling per marknad HSVCSoL. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) Hotell 75 % +11,3 % Stugby 2 % +6,0 % Vandrarhem 5 % +0.0 % Camping 16% -5.6 % SoL 2 % 0.2 % (Utveckling % jämfört med samma period föregående år, HSVCSoL) Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne

5 Gästnätter i Blekinge, jan-juni 2016
gästnätter (-7,7 %, st) (Utveckling per marknad HSVCSoL. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Utveckling % jämfört med samma period föregående år, HSVCSoL) Hotell 53 % +7,1 % Stugby n/a Vandrarhem 7 % -1,5 % Camping 29 % -29,0 % SoL 9 % +1,2 % Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne

6 Gästnätter i Halland, jan-juni 2016
gästnätter (1,1 %, st) (Utveckling per marknad HSVCSoL. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Utveckling % jämfört med samma period föregående år, HSVCSoL) Hotell 41 % +7,2 % Stugby 1 % 8,7 % Vandrarhem 6 % +36,9 % Camping 48 % -8,9 % SoL 4 % +21,4 % Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne

7 Gästnätter i Kronobergs län, jan-juni 2016
gästnätter (+6,2 %, st) (Utveckling per marknad HSVCSoL. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Utveckling % jämfört med samma period föregående år, HSVCSoL) Hotell 64 % +9,5 % Stugby 0 % n/a Vandrarhem 6 % +28,2 % Camping 18 % -8,2 % SoL 12 % -4,2 % Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne

8 Gästnätter i Jönköpings län, jan-juni 2016
gästnätter (+1,2 %, st) (Utveckling per marknad HSVCSoL. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) Hotell 65 % +8,5 % Stugby 7 % -2,0 % Vandrarhem 6 % +5,8 % Camping 15 % -16,6 % SoL 7 % --13,8 % (Utveckling % jämfört med samma period föregående år, HSVCSoL) Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne

9 Gästnätter i Kalmar län, jan-juni 2016
gästnätter (-4,3 %, st) (Utveckling per marknad HSVCSoL. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) Hotell 39 % -1,3 % Stugby 5 % -35,9 % Vandrarhem 5 % +4,0 % Camping 45 % -3,9 % SoL 5 % -4,4 % (Utveckling % jämfört med samma period föregående år, HSVCSoL) Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne

10 Gästnätter i Malmö, jan-juni 2016
gästnätter (+19,6 %, st) Marknad jan - jun 2016 Förändr i antal Förändr % Göteborg Sverige 47 031 4,0% Utlandet totalt 47 272 9,4% Totalt 94 303 5,6% Malmö 96 564 18,9% 39 467 21,6% 19,6% Stockholm 4,6% 9,1% 6,4% Uppsala -3 746 -1,6% 65 837 304 0,5% -3 442 -1,2% (Utveckling per marknad HSVC. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) Stugby, vandrahem och camping 5 % 19,7 % (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Antal gästnätter och utveckling HSVC) Hotell 95 % +19,7 % Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne

11 Gästnätter i Lunds kommun, jan-juni 2016
gästnätter (+2,4 %, st) Marknad jan - jun 2016 Förändr i antal Förändr % Helsingborg Sverige 16 474 7,2% Utlandet totalt 66 572 4 459 Totalt 20 933 Lund 1 200 0,9% 74 781 3 732 5,3% 4 932 2,4% Malmö 96 564 18,9% 39 467 21,6% 19,6% Uppsala -3 746 -1,6% 65 837 304 0,5% -3 442 -1,2% (Utveckling per marknad HSVC. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) Stugby, vandrahem och camping 0 % -84,9 % (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Antal gästnätter och utveckling HSVC) Hotell 100 % +4,1 % Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne

12 Gästnätter i Jönköpings kommun, jan-juni 2016
gästnätter (+4,5 %, st) Marknad jan - jun 2016 Förändr i antal Förändr % Jönköping Sverige 2 302 1,4% Utlandet totalt 59 123 12 061 20,4% Totalt 14 363 4,5% Göteborg 47 031 4,0% 47 272 9,4% 94 303 5,6% Malmö 96 564 18,9% 39 467 21,6% 19,6% Stockholm 4,6% 9,1% 6,4% (Utveckling per marknad HSVC. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) Stugby, vandrahem och camping 16 % -9,2 % (Antal gästnätter och utveckling HSVC) Hotell 84 % +7,6 % Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne


Ladda ner ppt "BI SYD Bakgrund och förklaringar"

Liknande presentationer


Google-annonser