Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

BI SYD Bakgrund och förklaringar

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "BI SYD Bakgrund och förklaringar"— Presentationens avskrift:

1 BI SYD Bakgrund och förklaringar
BI SYD (Business Intelligence Syd) är ett samarbete mellan de regionala turismorganisationerna Destination Småland AB, Region Blekinge, Regionförbundet i Kalmar Län, Region Halland, Smålandsturism AB och Tourism in Skåne AB. Som partners medverkar även kommunerna Malmö, Lund och Jönköping. Syftet med detta initiativ är att samverka för att kraftsamla resurser och uppnå synergier kring analys, statistik, omvärldsbevakning och kunskapsöverföring inom besöksnäringen. På de följande bilderna redovisas gästnattsutvecklingen på kommersiella anläggningar i respektive län/kommun samt fördelning på olika boendeformer och besökarnas hemländer (marknader). Statistiken tas fram månadsvis av SCB på uppdrag av Tillväxtverket och är preliminär, slutgiltiga siffror för varje år publiceras i april året efter. Genomgående i rapporten används följande förkortningar för de olika boendeformerna: H=Hotell S=Stugby V=Vandrarhem C=Camping SoL=Kommersiellt förmedlade privata stugor och lägenheter. Dessa kombineras också, t.ex. innebär HSVCSoL summan av de ingående boendeformerna. Siffror för SoL är endast tillgängliga på läns- och riksnivå, HSVC utgör därför totalsiffra för kommunerna. Ange alltid källa när information från denna rapport återges. Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne

2 Gästnätter BI SYD, jan-nov 2016
gästnätter (+4,2%, st) Förklaring av innehållet I detta hörn står vilket område och vilken period bilden gäller samt totalsiffror för perioden. Alla siffror på bilden gäller för angivet område och period. Utveckling per marknad. Pajdiagrammet visar fördelning mellan svenska och utländska gästnätter samt de viktigaste marknaderna. Siffrorna anger antal gästnätter den aktuella perioden respektive utveckling jämfört med samma period föregående år. Utveckling per kommun. Kartan visar utveckling i procent per kommun/län jämfört med samma period föregående år. Mörkare färg innebär större utveckling (Utveckling per marknad HSVCSoL. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) Utveckling per boendeform. Representeras av bilder med siffror under som anger hur stor andel av de totala gästnätterna varje boendeform står för samt utveckling jämfört med samma period föregående år. (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) Camping 38% +0,2% SoL 6% +2,0% Hotell 48% +8,6% Stugby 3% -1,2% Vandrarhem 5% -0,6% (Utveckling % jämfört med samma period föregående år, HSVCSoL) Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne

3 Gästnätter BI SYD, jan-nov 2016
gästnätter (+4,2%, st) (Utveckling per marknad HSVCSoL. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) SoL 6% +2,0% Hotell 48% +8,6% Stugby 3% -1,2% Vandrarhem 5% -0,6% Camping 38% +0,2% (Utveckling % jämfört med samma period föregående år, HSVCSoL) Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne

4 Gästnätter i Skåne, jan-nov 2016
gästnätter (+6,8%, st) (Utveckling per marknad HSVCSoL. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) Hotell 67% +10,7% Stugby 2% +9,1% Vandrarhem 5% -5,3% Camping 23% -0,5% SoL 3% +1,4% (Utveckling % jämfört med samma period föregående år, HSVC) Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne

5 Gästnätter i Blekinge, jan-nov 2016
gästnätter (+1,2%, st) (Utveckling per marknad HSVCSoL. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Utveckling % jämfört med samma period föregående år, HSVC) Hotell 40% +8,0% Vandrarhem 6% -5,7% Camping 42% -4,2% Stugby n/a SoL 10% +3,0% Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne

6 Gästnätter i Halland, jan-nov 2016
gästnätter (+1,2%, st) (Utveckling per marknad HSVCSoL. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Utveckling % jämfört med samma period föregående år, HSVC) Stugby 1% +11,5% Vandrarhem 4% +4,9% Camping 59% -2,3% SoL 4% +12,2% Hotell 31% +5,3% Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne

7 Gästnätter i Kronobergs län, jan-nov 2016
gästnätter (+5,4%, st) (Utveckling per marknad HSVCSoL. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Utveckling % jämfört med samma period föregående år, HSVC) Hotell 49% +10,5% Stugby 1 % n/a Vandrarhem 5% +11,8% Camping 28% -5,3% SoL 16% +0,7% Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne

8 Gästnätter i Jönköpings län, jan-nov 2016
gästnätter (+1,5%, st) (Utveckling per marknad HSVCSoL. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) Hotell 55% +8,4% Stugby 6% -11,6% Vandrarhem 5% +3,0% Camping 23% -9,1% SoL 10% +1,7% (Utveckling % jämfört med samma period föregående år, HSVC) Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne

9 Gästnätter i Kalmar län, jan-nov 2016
gästnätter (+4,4%, st) (Utveckling per marknad HSVCSoL. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) Stugby 4% -11,4% Vandrarhem 4% +2,1% Camping 61% +7,8% SoL 6% -2,4% Hotell 25% +1,3% (Utveckling % jämfört med samma period föregående år, HSVC) Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne

10 Gästnätter i Malmö, jan-nov 2016
gästnätter (+15,5%, st) Marknad jan - nov 2016 Förändr i antal Förändr % Sverige 4,8% Utlandet totalt 88 814 7,4% Göteborg Totalt 5,6% 14,7% 75 593 17,8% Malmö 15,5% 4,3% 5,1% Stockholm 4,6% -4,6% 4 308 3,2% Uppsala -2,8% (Utveckling per marknad HSVC. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Antal gästnätter och utveckling HSVC) Stugby, vandrahem och camping 6% +15,5% (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) Hotell 94 % +16,0% Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne

11 Gästnätter i Lunds kommun, jan-nov 2016
gästnätter (+4,2%, st) Marknad jan - nov 2016 Förändr i antal Förändr % Sverige 35 433 6,6% Utlandet totalt 13 269 10,0% Helsingborg Totalt 48 702 7,2% 9 370 3,3% 8 433 5,8% Lund 17 803 4,2% 14,7% 75 593 17,8% Malmö 15,5% -4,6% 4 308 3,2% Uppsala -2,8% (Utveckling per marknad HSVC. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Antal gästnätter och utveckling HSVC) Stugby, vandrahem och camping 1% +4,2% (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) Hotell 99% +5,6% Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne

12 Gästnätter i Jönköpings kommun, jan-nov 2016
gästnätter (+5,2%, st) Marknad jan - nov 2016 Förändr i antal Förändr % Sverige 35 433 6,6% Utlandet totalt 13 269 10,0% Helsingborg Totalt 48 702 7,2% 13 325 2,3% 23 502 17,1% Jönköping 36 827 5,2% 83 0,0% 90 811 14 684 19,3% Norrköping 14 767 2,5% 5 373 1,0% 708 0,6% Örebro 6 081 (Utveckling per marknad HSVC. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Antal gästnätter och utveckling HSVC) (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) Stugby, vandrahem och camping 23% +5,2% Hotell 77% +7,6% Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne


Ladda ner ppt "BI SYD Bakgrund och förklaringar"

Liknande presentationer


Google-annonser