Autism och utvecklingsstörning i ett livsperspektiv Familjeliv och föräldraskap Skola – utbildning Arbetsliv och sysselsättning Utvecklingsstörning.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Camilla Wallström Kunskap föds där tanke och känsla möts
Advertisements

Men det här är väl ingenting nytt?
Brukarfokus i biståndshandläggning
Mottagande i särskolan för elever med utländsk bakgrund
Vårdande/stödjande handlingar inom kommunala boenden Delrapport 7
Extrema fall eller normalförtryck? Om våld i nära relationer som utmaning för forskning och praktik Maria Eriksson 25 april 2013
Hög kvalitet?? Hög kvalitet – förutsättning för barns lärande och utveckling – vad är hög kvalitet i förskolan? Barns bästa – en god start i livet! Internationellt.
Vår vision ETT GOTT LIV UTIFRÅN EGNA VAL Vår verksamhetsidé Med professionella insatser gör vi livet mera möjligt för barn, ungdomar och vuxna med varaktig.
Bemötande o etiskt förhållningssätt med utgångspunkt i lagstiftning
Inventering av personer med psykiska funktionshinder i Halland
Vuxna barn som vårdar och hjälper sjuka föräldrar
Tankar kring utsatthet vid funktionshinder
Genomförd av Samhällsmedicinska enheten, Örebro läns landsting.
BILD 1-20 Idag Varför ska barn komma till tals? Kaffe Vad behövs? (Vilka förutsättningar?) Hur kan det gå till? Barnperspektiv och barnets eget.
Genomförd av Samhällsmedicinska enheten, Örebro läns landsting.
©GÖTEBORGSREGIONENS KOMMUNALFÖRBUND Depressioner hos barn Konferens Draken Länsstyrelsen, GR, FoU i Väst/GR.
Självständighet RättigheterMångfald Resurs Självständighet Rättigheter Mångfald Resurs Självständighet RättigheterMångfald Resurs Självständighet Rättigheter.
Hur socialt anpassa barn med ADHD ? Konsekvenspedagogik
Någon nära blir psykiskt sjuk… Från demensvård 1982 till dagens psykiatri. Min utgångspunkt; Psykosteam i Uddevalla. Hur skulle jag vilja bli bemött/behandlad?
Vad innebär LSS-lagen ? Rättighetslag
Nya tider och nya behov – men har vi nya lösningar?
Lagar och överenskommelser
KÄNSLOR OCH SOCIALA FÄRDIGHETER – FÖRÄLDERN SOM VÄGLEDARE
Funktionshinder i tiden 1-2 april, Stockholm Samling för social hållbarhet – åtgärder för jämlik hälsa i Västra Götaland.
Elevassistenter och det lärande uppdraget
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
OnlineSkolan Tillbaka till Lärandet 2008 Bergsjön - Gunnared, Göteborgs Stad.
Nöjda brukare? Ingalill Stefansson Mikael Vallström.
Barn och unga med diabetes, skolans delaktighet för att de ska må bra under skoldagen men också på lång sikt. Tomas Andersson Barnläkare diabetesmott Drotting.
Behöver den lokala samverkan stärkas och kompetensen inom psykisk ohälsa utvecklas? KUR- projektet ger möjligheten! KUR-projektet vänder sig till anställda.
Kriser Vad är en kris? Följande kännetecken brukar användas att definiera en ”normalkris”   Individen upplever att något viktigt behov är starkt hotat.
Varför börjar alla prata om ”Drop outs” ?
Skillnader i lagstiftningen Analys om de skillnader som finns i lagstiftningen är motiverade ur pedagogiska, sociala eller andra aspekter Se över gällande.
Genus och Kön.
Samhällets ojämlikhet
Liv & Hälsa ung Ojämlikhet i hälsan Källa: - ”På väg mot Sveriges Friskaste län år med Liv & Hälsa ung. Hur mår niondeklassare i Sörmland?” -
Politisk Geografi.
en start för det lagstadgade likabehandlingsarbetet
Handikapp & Habilitering
Social hållbarhet med siktet inställt på de tidiga åren
Att visa fotnot, datum, sidnummer Klicka på fliken ”Infoga”och klicka på ikonen sidhuvud/sidfot Klistra in text: Klistra in texten, klicka på ikonen (Ctrl),
Bristande tillgänglighet – en ny form av diskriminering
Kärlek, sexualitet och unga med intellektuell funktionsnedsättning Lotta Löfgren-Mårtenson, Professor, sexolog.
Introduktion till FREDA Eslöv 28 januari 2014 Om utredning enligt socialtjänstlagen.
Ett Arvsfondsprojekt i Åre kommun Målgrupp är alla barn1-9 år + deras personal.
Inkludering Lizbeth Engström Phd, universitetslektor Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier, Uppsala universitet.
Idrottslyftet – mer och fler Utformning av kommande arbete.
VAD ÄR DET?.  Socialtjänsten skall se till att alla människor har en ekonomisk och social trygghet.  Socialtjänsten skall se till att alla kan ta del.
Mångfaldsprojektet Specialpedagogik i ”Mångfaldens Sverige” Ett samarbetsprojekt mellan Specialpedagogiska institutet och Högskolan Kristianstad.
Utvecklingsstörning i ett livsperspektiv Familjeliv och föräldraskap Skola – utbildning Arbetsliv och sysselsättning Utvecklingsstörning och.
ÄBIC 2016 Steg 2 Introduktion för utförare. Vad ska vi göra? 2 HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN Införa ÄBIC (Äldres behov i centrum). ÄBIC är en nationell.
Folk i rörelse Medborgerligt engagemang i Sverige
Barns delaktighet Helene Elvstrand, fil dr i pedagogik, Linköpings universitet.
Oscar Pripp Uppsala universitet.  Att reflektera över sitt sätt att tänka och agera  Att lära sig om hur vi brukar uttolka varandra  Att lära sig hur.
HEJ FÖRÄLDRAR! Välkomna till föräldramöte. Madelene Löfgren ◦ Grundskolelärare F-3 ◦ 35 år ◦ Sambo och två barn ◦ Bor på Bokenäset utanför Uddevalla.
Möjlighet till Egen Kraft!
Kurator i Palliativ vård/ Övergripande roll
Maria N Tafuri, SDF Västra Hisingen Annika Björkhem , SDF Östra Gbg
Presentation av Sociologi och Socialpsykologi
Annika Björkhem och Nina Sunnerfjell, SDF Östra Gbg
Integritet läroplansanalys.
ÄBIC 2016 Steg 2 Introduktion för utförare.
Välkommen till ett samtal om VÄRDERINGAR
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Samhället och individen
Barn som närstående.
Socialnämnden ska erbjuda stöd för att underlätta för de personer som vårdar en närstående som är långvarigt sjuk eller äldre eller som stödjer en.
Ny Remissrutin till BUP
Ungdomsenkäten Om mig hälsa och livsstil bland ungdomar i Östergötland
Läkarintyg för sjukpenning
Presentationens avskrift:

Autism och utvecklingsstörning i ett livsperspektiv Familjeliv och föräldraskap Skola – utbildning Arbetsliv och sysselsättning Utvecklingsstörning och föräldraskap Boende och fritid Om bemötande och personer med funktionshinder Framtida utmaningar Funktionshinder och identitet Identitetstillhörigheter - om intersektionalitet

Familjen Att få ett barn med funktionsnedsättning innebär en lång individuell anpassningsprocess. Upptäckten av en svår sjukdom eller en funktionsnedsättning hos barnet innebär en kris. Föräldrarna söker efter stöd och efter nya kunskaper. Berit Lagerheim(1994)

Sorgearbete Gurli Fyhr (2006) har lagt grunden för den i Sverige nu vedertagna uppfattningen att det för föräldrar med ett funktionshindrat barn snarare handlar om kronisk sorg än om en akut kris. Föräldrarna kan också ha skuldkänslor för att de känt sorg och inte glädje över sitt barn.

Krisens förlopp och symtom Chockfasen Reaktionsfasen Bearbetningsfasen Nyorienteringsfasen Johan Cullberg(1994)

Vad kan vi göra för föräldrarna? Lyssna på föräldrarna Lagom anpassade krav Möjlighet att påverka situationen Berit Lagerheim(1994)

Skola och utbildning Den nya särskolegenerationen Under åren har elevantalet i särskolan ökat med 100% (Skolverket 2006). Forskningen visar att ungdomar med utvecklingsstörning som går, eller har gått, i särskola representerar en mycket heterogen grupp. Ibland kallas den här andelen elever som representerar själva ökningen för ”den nya särskolegenerationen”. Många önskar sig ett liv utanför omsorgen. Elever som har autism men inte utvecklingsstörning har inte längre rätt att bli mottagna i särskolan.

En pedagogisk utmaning Den ideologiska utvecklingen och att fler kategoriseras som utvecklingsstörda har bidragit till att arbetet med personer med utvecklingsstörning är mer komplext än tidigare. Det handlar exempelvis om att –  Hitta adekvata pedagogiska metoder  Inkluderande skolgång  Förbereda dem för ett liv efter skolan

Arbetsliv och sysselsättning I den nationella handlingsplanen för handikappolitiken (Prop 1999/2000:79) står: Att kunna delta i arbetslivet, och få sin försörjning genom eget arbete har stor betydelse för människors delaktighet och självbestämmande. Målet är att funktionshindrade personer skall ha samma möjligheter som icke funktionshindrade att delta i arbetslivet. Det förutsätter att eventuella hinder undanröjs eller minskas och att kompensatoriska insatser vidtas för att minska ojämlikheter mellan människor med respektive utan funktionshinder. (s )

Arbete och sysselsättning Arbete är en viktig del i människors identitet. Det vi arbetar med säger något om vilka vi är, samtidigt som det ger tillgång till sociala nätverk och social status. Våra politiska intentioner är också att göra människor delaktiga i samhället och att förhindra att människor hamnar utanför. Ineland, Molin & Sauer(2009)

Sökande efter normala livsmönster och ett liv som andra Ny forskning visar att personer med intellektuella funktionsnedsättningar ofta har en strävan att komma bort från ”det avvikande” och ”det annorlunda”. Det handlar ofta om ett sökande efter en socialt accepterad roll inom familjen, en yrkesroll- ett jobb att gå till och/eller en social gemenskap (Antonsson 2003; Szönyi 2005; Larsson 2006).

Vägval efter skolan – lönearbete eller daglig verksamhet? Ett tryggt och tillrättalagt omsorgsideal eller Ett mer frigörande ideal?

Utvecklingsstörning och föräldraskap När det gäller forskning inom detta område (Booth & Booth, i Ineland, Molin & Sauer (2009) kan man notera en perspektivförändring. Från att framförallt ha intresserat sig för vilka risker barn till föräldrar med utvecklingsstörning utsätts för till att idag mer uppmärksamma samhällets stöd och hjälpinsatser, en perspektivförskjutning som devis reflekterar en förändrad syn på personer som samhällsmedborgare.

Familjeliv och föräldraskap I senast nämnda studie framkommer att barnen varken är eller ser sig som offer utan istället uttrycker en värdefull relation till familjen och en god anpassningsförmåga, trots att uppväxtåren inrymde svårigheter som skilsmässor och separationer. Booth & Booth efterlyser en bred analytisk ansats som inte reducerar svårighetena till enbart en följd av föräldrarnas funktionsnedsättning. De visar till exempel att föräldrar i många avseenden utgjort en nära, trygg och känslomässigt betydelsefull relation i (de idag vuxna) barnens liv.

Ett barnperspektiv Ett föräldraperspektiv Ett samhällsperspektiv Ineland, Molin & Sauer (2009) Tre perspektiv som är viktiga att förhålla sig till i bedömningar av familjens situation i sin helhet

Boende och fritid Ny forskning lyfter fram bostadsmiljöns centrala betydelse för människors upplevelse av delaktighet och tillhörighet (Paulsson & Ringsby-Jansson 2008). ”Ingen annan enskild faktor har så stor betydelse för känslan av identitet som att ha en egen bostad” (SOU 1991:46, s. 240)

Om bemötande och personer med funktionshinder Tolkningssvårigheter och behovet av reflexivitet i arbetet Professionsetik och bemötande Bemötande kan sägas vara ett sätt att utöva moral på. Etiken kommer till uttryck då vi tänker och reflekterar över moralen. Ineland, Molin & Sauer(2009)

Funktionshinder och identitet Samma mönster som hos andra människor Däremot påverkas identiteten hos personer med funktionshinder av en rad olika omständigheter (se t.ex. Bakk & Sommerström 1993; Liljeroth 1976).  Begåvningen  Beroendet  Tillkommande funktionsnedsättningar och hinder i strävan efter självständighet  Svårigheter att uttrycka sig verbalt och motoriskt under uppväxten  Det omfattande beroendet av föräldrar och olika omsorgsgivare  Negativa erfarenheter av interaktion med andra i skolan och på fritiden

Identitetstillhörigheter – om intersektionalitet Ur ett intersektionellt perspektiv skaffar vi oss uppfattningar om olika identitetstillhörigheter, såsom funktionshinder, ålder kön, sexualitet och etnicitet, inte var för sig, utan sammantaget om en persons sociala position. Ineland, Molin & Sauer (2009)

Avslutningsvis Hur ser våra föreställningar om personer med funktionshinder ut? Som ett socialt problem, och då som brukare till välfärdsstaten? Eller som en del av normalvariationen i samhället?