Har Ålandsbanken rätt strategi för att lyckas på svenska bankmarknaden? Janne.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Federativa lösningar Hur blir federativa lösningar en naturlig grund för elektronisk samverkan mellan kommuner, myndigheter, landsting, privata utförare.
Advertisements

Om Handelsbanken.
Projekttitel Projektdeltagare Bild 1 Så anpassar du informationen i sidfoten Du kan enkelt anpassa vilken information som ska visas i sidfoten.
DemoskopPanelen 2013.
En vinnande strategi för sparande Günther Mårder, vd Aktiespararna Kongresshelgen 2012, Uppsala
E-Build™ Contact Förstudie om en branschgemensam företagsportal 6 december 2013.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Kompletterande aktörer – utmaningar och erfarenheter
Från idé till lönsamt företag
Post- och telestyrelsen Nn a Alla i Sverige ska ha tillgång till effektiva, prisvärda och säkra kommunikationstjänster. Trygghetslarm Anna Lindgren Konsumentmarknadsavdelningen.
En integrerad strategi för kompetensutveckling Linköpings universitet
Marknadsplan Elvis Zahirovic Gorica Mlivic Christoffer Arvidsson
Aktier och aktiesparande
Servicekunskap Lektion 1 s 7-14
© Aduct AB voxpop ”folkets röst” ett webb-baserat beslutstödssystem.
Marknadsföring Bertil Grenströmer.
Marknadsplan Sandström de Wit
Att arbeta praktiskt.
Fondernas kostnadsutveckling Finansutskottet den 24 november 2005 Tredje AP-fonden VD Kerstin Hessius.
Ett företag vid ofullständig konkurrens
STP-processen Segmentering Målgrupp (Targeting)
HUR GÖR BORN GLOBALS? – OM FÄLLOR OCH FRAMGÅNGSFAKTORER FÖR UTLANDSFÖDDA FÖRETAG Sara Melén och Emilia Rovira Nordman Handelshögskolan i Stockholm.
Förmedlarnas utmaningar med de nya reglerna 27 augusti Charlotta Carlberg.
E.ONs syn på prisförändringsprövning Hearing om förslag på åtgärder för utvecklade fjärrvärme- marknader till nytta för kunder och restvärmeleverantörer.
Få ut mer av ditt sparande
PA Consulting group ab.
Konkurrens och konkurrenter Vänner eller fiender?.
Affärsbeskrivning [Projekttitel …]
DIVISION Service Innovationer och upphandling Ett helt nytt sätt att tänka efter före Theresa Hägglund Upphandlingsjurist Norrbottens läns landsting.
4. Nulägesanalys. Marknadsföring, Gleerups. S Fürst mfl
Centrala innehåll och kunskapskrav
Av: Mikael, Arvid, Daniel, Pontus, Michael
Kap 8: Marknadsföring genom relationer
Tillsammans räddar vi liv
De nya affärsrelationerna
Hantering av nätbegränsningar på den nordiska elmarknaden – NordREG:s synpunkter på rapport från EA Energy, Hagman Energy och COWI Nordiska ministerrådets.
Strategisk ekonomistyrning: Föreläsning Professor Fredrik Nilsson Linköping
Kunden Kotler: “It is no longer enough to satisfy customers. You must delight them.”
AU-matrisen Utbud Marknad Penetration
Företaget – Andmotion  Bildades år 2010 och ägs av eEquity  Främst inriktade på vinter- och vattensport inom näthandeln  Affärsidé ” Att genom e-handel.
Lefflers HiFi & Hembio AB
Vad gör Almi?.
Koll framåt Luleå. Luleå Lokaltrafik AB Ange Björk Vd.
Styrelsen för Blekinge Tekniska Högskola har beslutat att från och med september 2008 vara klimatneutral. Här följer frågor och svar om BTH och klimatneutralitet.
Saabs historia 30-talet: Försvaret behövde rustas upp Lösning: Svenska Aeroplan AB (SAAB) Efter andra världskriget: Satsning på civil marknad.
Hänger du med i den Digitala Affärsutvecklingen? Fredrik Runnquist Radar Open Text.
Frågor och svar Svensk e-legitimation VästKom
Kort ekonomisk historia. Vad krävs för att en vara ska tillverkas?
När idéer ska utvecklas När företag ska växa. Järnvägsklustret Gunnar Heinemann.
Låna pengar direkt? Pengar fattas för det mesta kan man tycka. Åtminstone fattas de just då de behövs som mest. Hur många gånger har du fått försaka något,
Affärsidén En ledstjärna för både kunder och medarbetare.
6:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Värdekedjan.
Från idé till lönsamt företag. 2. Vision och affärsidé Vår vision är att skapa möjligheter för alla bärkraftiga idéer och företag att utvecklas. Vår affärsidé.
9:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Marknadsplanens delar Nulägesanalys – Var står vi och vad innebär nuläget för oss? Mål – Vart vill vi?
Samhälle Mål: ”Gotland erbjuder hög livskvalitet med social rättvisa, inomregional balans och en hållbar tillväxt som gör att människor vill bo och verka.
Best Practice i sociala medier
Kvaliteten i din hemtjänst Brukarundersökning 2011
Kapital-förvaltning.
För enklare verksamhetsutveckling och samverkan mot en smartare välfärd SKL har, tillsammans med GR, tagit fram en digital samverkansplattform där man.
Marknadsföringens källor
på personer i behov av hjälp
Malin Forssell, Karolina Henningsson
Sälja en produkt eller tjänst
Seminarium Affärsidé & Budget
Kvaliteten i ditt vård- och omsorgsboende Brukarundersökning 2011
(Företagsnamn) SWOT-analys
UF Ett år som företagare Företagande och arbetslivskunskap i praktik Timme – Affärsverksamhetsplan.
på personer i behov av hjälp
på personer i behov av hjälp
Information om SCB:s Export-/importregister 2015
Presentationens avskrift:

Har Ålandsbanken rätt strategi för att lyckas på svenska bankmarknaden? Janne

Inledning Bank är en lönsam bransch Ålandsbankens har etablerat sig på svenska marknaden – Håller strategin? – Vilka är konkurrenterna? Janne

Teori A-C

Fakta om Ålandsbanken Historia Värderingar Ålandsbankens strategi: – Premium varumärke – Private- och Premium Banking – Relationsbank, med personligt och anpassat erbjudande – Ska överträffa kundens förväntningar – ”Bästa” tjänsterna, särskilt för kapitalförvaltning – Bli en ledande relationsbank i Sveriges 3 största städer Robert

Erbjudandet Janne

Konkurrenterna C-J

Analys ÅB´s omvärldsfaktorer utifrån Porters femkraftsmodell Betyg från -5 till +5, negativt talar mot ÅB´s strategisatsning Bedömning av styrka samt betydelse

Branschens konkurrens C-J

Hot från Substitut Köparens benägenhet att välja andra produkter: Kundernas möjlighet att få en helhetslösning, som bankernas produktportfölj av fullservice-karaktär erbjuder, begränsar substituthotet väsentligt. +3 Köparens möjlighet att jämföra produkters prisvärdhet: Det relativt komplexa produktutbudet/paketeringen, där det är svårt att jämföra produktkvalitet, trygghet, service, avkastning och prisvärdhet, gör det svårt att jämföra med konkurrenter motsvarighet. Vissa delar av produktutbudet är dock relativt transparent som separerbara tjänster (t ex kort, huslån) +4 Snittbetyg: + 3,5 A-C

Hot från potentiella konkurrenter Kapitalkrav: Mycket hög kostnad och stort kapitalkrav för att etablera bankverksamhet är ett effektivt hinder mot nya aktörer. +4 Stordriftsfördelar: ÅB kan nyttja skalfördelar i stor utsträckning genom att använda befintlig infrastruktur och outnyttjad kapacitet i datorsystem (såväl program- som maskinvara) samt har mångårig erfarenhet och kompetens att bygga på. +5 Absolut kostnadsfördel: Branschens aktörer har mångårig bank-, produkt- och systemkompetens om bankverksamhet och därmed kostnadsfördelar framför nyetablerade aktörer. ÅB har å andra sidan motsvarande erfarenhet och system på liknande marknader. +1 Produktdifferentiering: Varumärke, förtroende och kundlojalitet är en av de viktigaste faktorerna för att lyckas inom bankbranschen. Marknadsföring är då en viktig, resurskrävande och dyr faktor. Vad gäller förtroendet, som i sin tur bygger på historia, värderingar och kultur så har Ålandsbanken i och för sig en ganska bra utgångspunkt utifrån sin verksamhet på Åland och i Finland, om de nu lyckas förmedla det till kunderna. -3 Kunders ovilja att byta bank: En stor kundbas är A och O i bankbranschen, och kunderna har stor benägenhet att stanna kvar hos sin gamla bank, oavsett om de är nöjda eller inte. Därmed blir det extra svårt för alla nya aktörer att etablera sig (oaktat om distributionskanalen finns eller inte). -5 Distributionskanaler: Kontorsnätet, trots Internets intåg, har visat sig vara av stor betydelse för bankens kunder. ÅB´s har en begränsad tillgång till distributionskanaler (framför allt kontor), och det är mycket dyrt att utöka detta. -4 Myndighets- och legala krav: För att driva bankverksamhet måste Bankoktroj beviljas, vilket är förknippat med mycket hårda krav. ÅB har de tillstånd som krävs för att bedriva bankverksamhet vilket gör att de kraven snarast kan ses som en fördel då de försvårar för potentiella konkurrenter att etablera verksamhet. +4 Vedergällning: Risken för ”vedergällning” från befintliga konkurrenter finns men bedöms vara liten då ÅB är för liten för att upplevas som ett hot av storbankerna. Storbankerna är förmodligen inte intresserade av att priskonkurrera med ÅB. Effektivitet hos inträdesbarriärer: Bankbranschen karaktäriseras som sagt av effektiva och höga inträdesbarriärer. Det kräver därmed namnkunniga och resursstarka aktörer för att etablera sig. Största hotet mot nyetablering verkar på kort sikt vara utländska aktörer som helt enkelt köper upp befintliga banker. På lång sikt ska man dock inte underskatta internet, mobila lösningar och aktörer verksamma inom andra branscher, kanske Google eller Facebook? +3 Snittbetyg: + 0,4 Janne

Förhandlingskraft hos kunder Robban Priskänslighet Andel av totalkostnad (framförallt lån och placeringar) av stor betydelse-2 Unika produkter (personligt engagemang) minskar priskänslighet+3 Förhandlingskraft Många små kunder försämrar deras förhandlingskraft+2 Komplexa produkter/prissättningsmodeller/dålig info+3 Hög tröskel administrativt för att byta bank+1 Ej möjligt för kunden till vertikal integration+2 Snittbetyg+1,5

Leverantörers förhandlingskraft Priskänslighet Andel av totalkostnad: Personalkostnaderna svarar för ca 60% av ÅB´s totala kostnader. -4 Produktdifferentiering: Det finns ett flertal leverantörer som kan leverera jämförbara tjänster med undantag av vissa IT-tjänster. +1 Ingående produkters kvalitetsnivå: I de fall leverantörernas produkt har stor inverkan på kvaliteten på ÅB´s tjänster minskar priskänsligheten hos ÅB. Exempel på sådana produkter är IT-drift och datasäkerhet. -3 Förhandlingskraft Koncentration av leverantörer: IT-drift och datasäkerhet, vilka är oerhört centrala i bankverksamhet, kan tillhandahållas av ett fåtal leverantörer, som därmed får stor förhandlingsstyrka. Bankbranschen är personalintensiv, men förutom för ett fåtal personalkategorier har personalen relativt dålig förhandlingskraft. -2 Information om leverantörer: ÅB har god information om sina leverantörer, inte minst i sitt helägda IT-bolag Crosskey. +3 Byteskostnad: Höga kostnader vid byte av ev IT-leverantör. -3 Förmåga till vertikal integration: IT-drift och datasäkerhet präglas av prisokänslighet i bankbranschen. Detta faktum innebär låg förhandlingskraft hos bankerna. Ålandsbanken har dock ett eget IT-bolag (liksom övriga banker) Crosskey som tillhandahåller IT-drift och datasäkerhet. +2 Snittbetyg: -0,9 A-C

Summmering av de 5 krafterna C-J

Slutsats Positiva faktorer Negativa faktorer Vår bedömning Alla