LAVI solution. Utgångspunkter Hur skapar vi förutsättningar att utveckla entreprenöriella förmågor? Läroplanen: Forma eleverna till kritiskt självständigt.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Camilla Wallström Kunskap föds där tanke och känsla möts
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
2-årigt samverkansprojekt
Gymnasiearbetet Mål för gymnasiearbetet
Gemenskap Vi har lyckats när: Eleverna tar spontana kontakter över klass/åldersgräns Detta uppnår vi genom att: Har regelbundna aktiviteter tillsammans.
Kvalitetsgranskning gymnasial lärlingsutbildning6/22/2014 Kvalitetsgranskning av gymnasial lärlingsutbildning.
Diskussionsfrågor för gymnasiearbetet – yrkesprogram
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Exempel utifrån ett antal målområden
- nyckeln till framgång mellan skola & näringsliv
Centrala innehåll och kunskapskrav
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Mötesstruktur.
Regional spridningskonferens PlugIn GR
Entreprenöriellt Lärande _says_schools_kill_creativity.html Hur förbereder vi eleverna att möta en framtid.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
VÅGA VISA är ett samarbete mellan Danderyd
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Mobila yrkeslärare i Halland SkanKomp Aktivitet Start augusti 2010.
Hälsopedagogik Kapitel 4
Krav på förändringar Utifrån –samhället –näringslivet Inifrån –egna krav på förändringar –nya läroplaner –nya avtal Skola 2000 Mattsson konsulter AB.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
En resurs för kulturen i Västra Götaland Konst- och kulturutveckling.
Renodlad beställare Ett energieffektivt transportsystem Väl fungerande resor och transporter i storstadsregionerna Effektiva transportkedjor.
En partsgemensam överenskommelse i Uppsala utifrån avsikterna i HÖK 05
Nollmätning och intressentanalys Kommunikations-strategi
Övergången mellan sidorna sker automatiskt med 20 sek. intervaller. Ni kan även använda rullningslist för att komma till nästkommande sida.
Kvalitetsutveckling inom gymnasieskolans individuella program.
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Pedagogisk planering Brönjaskolan
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
Medlemskapets värde Ett förbundsgemensamt initiativ av medlemsförbunden och TCO Bakgrundsinformation använd vid TCO-rådsmöten hösten 2007.
Större flexibilitet i utbildningssystemet Ansökan om försöksverksamhet : Ge möjlighet att börja förskoleklass, grundskola vid andra tidpunkter än vid höstterminens.
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
1 Validering Regional arbetsgrupp
Skolutveckling i Gråbo
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Erfarenheter av särskilt pedagogiskt stöd till studerande Jan Hallén, rektor Annette Gottfridsson, specialpedagog.
Nämndplan 2015.
Rätt kompetens gör skillnad LA Lärande aktiviteter VI Värdehöjande insatser.
Varför IUP och skriftliga omdömen? Varför ny läroplan?
Skollagen (2010:800) I 2 kap. 36 § skollagen, som började tillämpas 1 juli 2011, står det att eleverna i grundskolan, grundsärskolan, specialskolan, sameskolan,
Rätt kompetens gör skillnad
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
ATT LÄRA SIG SKAPA GODA FÖRUTSÄTTNINGAR FÖR ATT MÖJLIGGÖRA LÄRANDE Ann-Charlotte Mårdsjö Olsson
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
9:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Marknadsplanens delar Nulägesanalys – Var står vi och vad innebär nuläget för oss? Mål – Vart vill vi?
Studie om yrkes- och lärlingssystemen i Norden Johanna Enberg och Göran Melin Reykjavik den 22 maj 2014.
ATT FORTSÄTTA UTVECKLA KVALITÉ PÅ SKOLAN SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE.
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
1. Syfte med vårt arbete under läsåret
Lektionsplanering Hanna Sepp.
Presentation Vård och omsorgscollege
OCN-metoden. OCN-metoden (Open College Network) är en väl utvecklad metod för kvalitetssäkring och erkännande av kunskaper, färdigheter och kompetenser.
En kort introduktion Göran Brante
DET-Uppgifter.
BESÖK OSS PÅ EDGYMNASIET.SE OCH FACEBOOK
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Arbetsplatsförlagt lärande
Omställningen av hälso- och sjukvården
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Handledarutbildning Steg 2.
Presentationens avskrift:

LAVI solution

Utgångspunkter Hur skapar vi förutsättningar att utveckla entreprenöriella förmågor? Läroplanen: Forma eleverna till kritiskt självständigt tänkande individer (Entreprenörer?)

Att bygga en entreprenör Entreprenörskapets huvudingredienser: Självförtroende, initiativförmåga, helhetsperspektiv Hela utbildningen måste ge förutsättningar för ovanstående aspekter. Utbildningsupplägget måste därför: -Vara så holistiskt som möjligt -Skapa mycket tid/moment/projekt/elev (Att lyckas bygger självförtroende och skapar initiativförmåga) -Möjliggöra att varje elev i så hög grad som möjligt blir sedd och kan utvecklas individuellt.

Formen skapar entreprenörerna I vårt utbildningskoncept föds entreprenörer genom verklighetsbaserad och projektstyrd undervisning. Schemat och timplanerna möjliggör en undervisning där eleverna i största möjliga mån anpassas efter det arbete som är aktuellt just för tillfället. Elever som ligger i framkant erbjuds övergång till lärlingsutbildning > ett sätt att se eleverna och ge dem mycket tid i maskin samt möjligheten att driva ett projekt från A-B Innehållet i utbildningen mäts i såväl måluppfyllelse som ”reell nytta”. >>> Skapar motiverade elever<<<. Vi vänder på perspektiven! Konstruerad praktisk och teoretisk undervisning blir ett komplement till den utveckling och utbildning som kommer per automatik med de utmaningar verkligheten erbjuder varje dag. Vi har överfört det bästa från lärlingsutbildningen till vår ”traditionella” utbildning. APL/SPL utgör motlägg i schemat.

Konkret innebär detta: -Ett schema som möjliggör sammanhängande praktisk tid, antingen i APL eller SPL. Renodla grupper från varandra för optimering av tid. -Arbetet ska i så låg grad som möjligt vara konstruerat. (Grundutbildning måste självklart genomföras) -Schemat möjliggör flexibilitet kring APL även för traditionella elever. Alla behöver inte göra APL samtidigt. Lärarna får en tydlig handledande roll i SPL. -Varje enskild elev blir sedd. Tid/moment för individuell utveckling optimeras -Systemet skapar förutsättningar för personligt ansvartagande och en elev kan självständigt få utföra en arbetsuppgift från A till B. - Relationsutbildning där de som handleder ges tid att följa varje elevs utveckling och stötta och handleda utefter de behov som finns.

Timplaner och rättssäkring Systemet kräver flexibilitet och en förutsättning är att elever tillåts att utvecklas inom olika områden under en given tid. Elevers studieplaner bryts ner i matriser och utbildningsböcker som kopplas till LAVI competence som ger visuella kompetensprofiler. Underlättar för såväl sambedömning, utvecklingssamtal, BFL, trepartssamtal etc. Kontinuerligt måste betygsansvariga lärare utvärdera med APL-handledare alternativ avsätta tid för sambedömning så att ingen elev hamnar mellan stolarna. Utvärderingen visar sedan vägen framåt. RESULTAT: En motiverande utbildning som ger hög anställdbarhet

Lärlingsutbildning en del av entreprenöriell utbildning Lärlingsutbildning en effektivare väg för vissa. > Snabb utveckling i en modern miljö. Erfarenhetstid skapas Att några blir lärlingar skapar mer tid per elev/lärare för de som är kvar på skolan. Traditionella elever och lärlingar rättsäkras på samma sätt. Genomtänkta matriser kopplade till visuella kompetensprofiler Såväl APL som SPL kopplas till matrissystem. Sambedömning präglar uppföljning och rättsäkran. Utbildningsinnehåll speglar näringslivets krav – behovsanalys i båtten. Resultat: Win Win – Utbildning för 1 + minst 1 till. En mer hänsynstagande och effektiv utbildning.

Entreprenöriell pedagogik Långsiktigt teoretiskt upplägg Realtidsteori Utbildningens beståndsdelar Ett flexiblare och mer individuellt upplägg! Hollistiskt förhållningssätt APL/SPL Realtidsteori Långsiktigt planerad teori

Tack!