Psychodynamic Diagnostic Manual (PDM) Psychodynamic Diagnostic Manual (PDM) Gunnar Bohman Leg psykolog/leg psykoterapeut Med. Dr. Univ. lektor Stockholms.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
De eviga frågorna behöver ett svar
Advertisements

Vi vänder oss till kvinnor från 18 år som har Missbruks-/beroendeproblematik och någon eller några av följande problemområden: Svåra ångeststörning Personlighetsstörning.
Kriser Traumatiska kriser Utvecklingskriser.
Vårdande/stödjande handlingar inom kommunala boenden Delrapport 7
Föräldramöte 12 september 2011
Det lyckliga (hälsosamma, och meningsfulla) arbetet
Unga vuxna med självskadebeteende; effekter av Dialektisk beteendeterapi vid SU/Mölndal och SÄS/Borås psykiatri.
Diagnos- ADHD, Asperger och Borderline
En integrerad strategi för kompetensutveckling Linköpings universitet
Dept. of Design Sciences, Lund University
MBT i raketfart Per Wallroth MBT-teamet, Psykiatri Sydväst
Ledarskap och arbetsliv
Varför arbeta med interpersonella relationer i handledning?
Leg psykolog/leg psykoterapeut
Tankar kring utsatthet vid funktionshinder
Up modul 7 -Exponering Billy Larsson Leg psykolog Leg psykoterapeut
Konsten att leda sig själv
Människan – x:et i skapelsens ekvation Människan är genetiskt relativt oprogrammerad i jämförelse med andra arter. Människan är genetiskt relativt oprogrammerad.
Några av antropologins karaktärsdrag
Ledning och förståelse
Det kognitiva perspektivet (Kapitel 4)
Har personlighetsdiagnostiken någon klinisk betydelse?
Föreläsning i fortbildningsserien ”Tidiga insatser” i Nacka maj 2014
Ta ställning och handla!
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Dialektisk beteendeterapi
Pilotgruppens egna erfarenheter från studiegruppen våren 2009
Anne-Charlotte Kjerulf FM, auktoriserad arbetshandledare
Faktorer på många olika nivåer
Vad är mentalisering? Joakim Löf Mikael Cleryd.
Sagal Consulting Vägen till behandlingsarbete går via Ullared Somaliernas syn på psykisk ohälsa Yassin Ekdahl Sagal Consulting.
Sjukgymnastik vid myelom
1 Informant 1 om när brodern oväntat kommer på besök ” Sätt dig, lugna ner dig!” Sa han till mig då. ”Ta det lite lugnt” Och det gjorde jag ju då…men ändå,
Personliga färdigheter. Definition av personliga f ä rdigheter F ö rm å gan att reflektera ö ver interna begrepp s å som k ä nsla, kognition och den egna.
Psykosomatiska syndrom
Kognitivt perspektiv.
Livsstil och återhämtning
PLIKTBARN LUSTBARN.
Samhällets ojämlikhet
SÄRART OCH UTESLUTNING är begreppen handikapp och funktionsnedsättning nedvärderande? Christian Munthe Filosofiska institutionen Göteborgs Universitet.
Vimmerby Magnus Klofsten Generella framgångsfaktorer i kluster.
Ifous Små barns lärande APT 22 april 2015
Sofie Bäärnhielm överläkare, med dr, enhetschef
Aktiviteter i det dagliga livet/ Äldre med Depression
ATT LÄRA SIG SKAPA GODA FÖRUTSÄTTNINGAR FÖR ATT MÖJLIGGÖRA LÄRANDE Ann-Charlotte Mårdsjö Olsson
Läget i Sverige Sverige har högsta andelen sjukskrivna i Europa. Vår kostnad för förtidspension och sjukskrivning ligger.
SET Social Emotionell Träning  Birgitta Kimber
1EB003: Individen och företaget Medarbetarskap Anna Alexandersson, Jonas Stjernquist,
Något om psykodynamisk psykoterapi & psykodynamisk fokusformulering Klinisk psykologi med psykodynamisk inriktning VT-12.
Hälsofrämjande insatser i skolan. Utvärdering av DISA. Pernilla Garmy Skolsköterska, Doktor i medicinsk vetenskap Skolsköterskekongress, Stockholm 15 april.
- En filosofi, vår filosofi.. FILOSOFI -. ett sätt att tänka att tänka Inte bara ännu en plan att sätta i hyllan. Ett verktyg för förändring inom vår.
Barns delaktighet Helene Elvstrand, fil dr i pedagogik, Linköpings universitet.
Ensamkommande ungdomars psykiska hälsa och ohälsa
Måste man vara ledsen när man är äldre?
Kliniska Riktlinjer för Ångestsyndrom och Tvångssyndrom
Psykologi Introduktion.
”Sockerdricka trädet”
Coaching.
Organisationskultur Det symboliska perspektivet Definitioner
Psykiskt funktionsnedsättning
Samhället och individen
Organisationskultur Det symboliska perspektivet Definitioner
Karin Elardt leg psykolog Barn- och ungdomspsykiatrin Nässjö
Mentaliseringsbaserad terapi
Försäkringsmedicinsk definition
Sexuell hälsa vid långvarig smärta
Verktyg (analysfrågor) i det strukturella perspektivet
Mentaliseringsbaserad terapi
Kognitivt perspektiv.
Läkarintyg för sjukpenning
Presentationens avskrift:

Psychodynamic Diagnostic Manual (PDM) Psychodynamic Diagnostic Manual (PDM) Gunnar Bohman Leg psykolog/leg psykoterapeut Med. Dr. Univ. lektor Stockholms universitet Gunnar Bohman Leg psykolog/leg psykoterapeut Med. Dr. Univ. lektor Stockholms universitet

Vad är ”det vi möter”? Hur kan vi ”göra dem rättvisa”? Hur kan vi ”göra dem rättvisa”? Vad är ”vår uppgift”? Vad är ”vår uppgift”? Hur kan vi ”göra dem rättvisa”? Hur kan vi ”göra dem rättvisa”? Vad är ”vår uppgift”? Vad är ”vår uppgift”?

Vad är ”det vi möter”? Påfrestning - resurs = otillräcklighet

Vad är ”det vi möter”? Två typer av otillräcklighet:  1: ”Hur man har det”, brister i den faktiska belägenheten (påfrestning).  2: ”Hur man tar det”, brister i förhållandet till belägenheten (svårigheter att hantera påfrestning).

Vad är ”det vi möter”? Påfrestning/ svårigheter att hantera påfrestning: Välbefin., balans Försoning, sorg Oro, ångest Kris Påfrestning Svårigheter att hantera påfrestning

Vad är ”det vi möter”? En människa: - och ett val av perspektiv: Naturvetenskapligt:  Stabil och generell (objekt)  Styrd, reagerar med beteenden (determ.)  Utan mening Humanvetenskapligt:  Specifik och föränderlig (subjekt)  Väljer, reflekterar och handlar (intentionell)  Meningsskapande

Vad är ”det vi möter”? Mänskliga svårigheter: - och ett val av perspektiv: Religiöst/mystiskt: Naturvetenskapligt:  Generell betoning (sjukdom)  Enbart manifesta egenskaper (uttryck)  Medicinsk modell Humanvetenskapligt:  Specifik betoning (relaterande)  Manifesta o latenta egenskaper (det som uttrycks)  Kontextuell modell

Hur kan vi ”göra dem rättvisa”? Att använda diagnoser: - ett behandlingsinstrument, ej en egenskap Fördelar:  Anger vad som ska behandlas  Underlag för val av behandling  Definierar behandlingsmål Nackdelar:  Reducering/förenkling och objektivering och objektivering  Kan dölja specifika, kontextuella faktorer  Resurs- och kompetenskrävande

Hur kan vi ”göra dem rättvisa”? En beskrivning: - och en fråga om val av perspektiv: Hur kan vi ”göra dem rättvisa”? En beskrivning: - och en fråga om val av perspektiv: Psykiatrisk diagnos (DSM):  Symtomfokus  Kvantitativt perspektiv  Behandlingsmål: - symtomreduktion  Låg generell klinisk relevans Psykodynamisk diagnos (PDM):  Strukturfokus  Kvalitativt pespektiv  Behandlingsmål: - strukturförändring - strukturförändring  Hög generell klinisk relevans

Hur kan vi ”göra dem rättvisa”? Psychodynamic Diagnostic Manual (PDM): Syfte: Hur kan vi ”göra dem rättvisa”? Psychodynamic Diagnostic Manual (PDM): Syfte: Ett diagnossystem som karaktärisera en individs hela funktion:  Både djup och yta  Emotionella, kognitiva och sociala mönster  Både individuella variationer och gemensamma drag.

Hur kan vi ”göra dem rättvisa”? Psychodynamic Diagnostic Manual (PDM): Utgångspunkt: Hur kan vi ”göra dem rättvisa”? Psychodynamic Diagnostic Manual (PDM): Utgångspunkt: Aktuell forskning avseende:  Neurovetenskap  Psykoterapeutisk effektforskning  Övrig empirisk och kliniks kunskap:

Hur kan vi ”göra dem rättvisa”? Psychodynamic Diagnostic Manual (PDM): Innehåll: Hur kan vi ”göra dem rättvisa”? Psychodynamic Diagnostic Manual (PDM): Innehåll: En individuell profil i form av en kombination genom tre axlar :  Personlighetsorganisation (P-axel)  Mentala funktioner (M-axel)  Subjektiva symtom (S-axel)

Hur kan vi ”göra dem rättvisa”? Psychodynamic Diagnostic Manual (PDM): P-axel: Personlighetsorganisation: Hur kan vi ”göra dem rättvisa”? Psychodynamic Diagnostic Manual (PDM): P-axel: Personlighetsorganisation:  Personlighet: En relativt stabil strategi avseende sätt att tänka, känna, bete sig och relatera till andra människor.  Personlighetssvårigheter: Relativt ett behandlingsbehov och kultur som orsakar smärta för en själv och/eller andra med en tydlig, stabil och långvarig etablering.

Hur kan vi ”göra dem rättvisa”? Pychodynamic Diagnostic Manual (PDM): P-axel: Personlighetssvårigheter Från låg till hög nivå: Hur kan vi ”göra dem rättvisa”? Pychodynamic Diagnostic Manual (PDM): P-axel: Personlighetssvårigheter Från låg till hög nivå:  Identitet.  Objektrelationer.  Affekttolerans.  Affektreglering.  Överjagsreglring.  Realitetstestning.  Jagstyrka.

Hur kan vi ”göra dem rättvisa”? Pychodynamic Diagnostic Manual (PDM): P-axel: Personlighetssvårigheter: Hur kan vi ”göra dem rättvisa”? Pychodynamic Diagnostic Manual (PDM): P-axel: Personlighetssvårigheter: Neurotisk PO:  Rigiditet  Svårigheter med specifika känslor/områden, teman  Perspektiv på sig själva och sina svårigheter  Realistiska terapeutiska relationer Borderline PO:  Stora relationella svårigheter, problem med intimitet, missbruk, självdestruktivitet  Extroverta eller introverta  Starkt negativa reaktioner hos terapeuten  Kan temporärt utveckla psykotiska symtom

Hur kan vi ”göra dem rättvisa”? Pychodynamic Diagnostic Manual (PDM): P-axel: Typ av personlighet: Hur kan vi ”göra dem rättvisa”? Pychodynamic Diagnostic Manual (PDM): P-axel: Typ av personlighet:  Schizoid P  Paranoid P  Psykopatisk P  Narcissistisk P  Sadistisk/sado-masochistisk P  Masochistisk P  Depressiv P  Somatiserande P  Beroende P  Fobisk P  Ångestpräglad P  Tvångspräglad P  Hysterisk P  Dissociativ P  Blandform/Annan P

Psychodynamic Diagnostic Manual (PDM): M-axel:En individuell profil utifrån nivå i 9 aspekter:  Reglera och lära från egna erfarenheter  Förmåga till relationer och intimitet  Kvalité i tillit och själviakttagelse  Förmåga att uppleva, uttrycka och kommunicera affekter  Försvarsmönster och kapacitet  Förmåga att forma inre representationer  Förmåga att differentiera, integrera och bygga logiska strukturer  Förmåga till själviakttagelse  Förmåga att använda egna värderingar och föreställningar

Hur kan vi ”göra dem rättvisa”? Psychodynamic Diagnostic Manual (PDM): S-axel: Subjektivt upplevda symtom: Hur kan vi ”göra dem rättvisa”? Psychodynamic Diagnostic Manual (PDM): S-axel: Subjektivt upplevda symtom:  Anpassningssvårigheter  Ångestproblem  Dissociativa problem  Affektiva problem  Somatoforma problem  Ätstörningsproblem  Sömnstörningsproblem  Sexualla och könsidentitetsproblem  Patomimier  Impulskontrollproblem  Drogmissbruk  Psykotiska symtom  Mentala problem till följd av medicinskt tillstånd

Vad är ”vår uppgift”? Terapeutiskt mål:  En varaktig och strukturell förändring  En (åter)- aktiverad utvecklingsprocess Snarare än  specifik ”normalitet” eller ”mognad”  eller enbart symtomreduktion

Vad är ”vår uppgift”? Klientsituation inför terapi: Otillräcklighet:  I hur hon har det (förlust)  I hur hon tar det (symtom, regression) regression) Oförmåga att förändras själv:  Ambivalens inför faktisk förändring förändring  Bundenhet till det egna (gamla) perspektivet perspektivet

Vad är ”vår uppgift”? Terapeutsituation inför terapi: Bedömning/specifik diagnos:  Resurser/mognad (Pers. org. Pers. typ, mentala funktioner) mentala funktioner)  Tema/grundkonflikt  Val av behandlingsmodell Behandlingsetablering:  Avgränsa kaos (etablera ramar)  Etablera relation

Vad är ”vår uppgift”? Terapeutsituation under/efter terapi: Specifik motkraft:  Träffsäkerhet  Undvika medkraft Specifik separation:  Aktivera det iakttagande jaget  Aktivt avslutningsarbete

Vad är ”vår uppgift”? Klientsituation under/efter terapi: Tillräcklighet:  Sorg och försoning  Nyorientering Förmåga att handha sig själv:  Att tackla och möta livet  Eget ansvar/egna val