Kompetens i högskoleadministrationen Sara Karlsson och Malin Ryttberg.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
KTH ROYAL INSTITUTE OF TECHNOLOGY Utvärdering – vad, vem, varför? Sara Karlsson, kvalitetssamordnare KTH.
Advertisements

KTH ROYAL INSTITUTE OF TECHNOLOGY Utvärdering av administrationen på KTH Lärdomar från ett utvecklingsprojekt.
Kompetenscentrum för flerspråkighet Interkulturellt perspektiv Med nyanlända barn och elever i fokus.
Ett forskningsbaserat arbetssätt i teorin och praktiken.
Kultursamverkansutredningen Spela samman – en ny modell för statens stöd till regional kulturverksamhet.
What is to be changed? Equality projects in Swedish Higher Education Åsa-Karin Engstrand, Reader Senior Lecturer, Business Administration, Department of.
Från knattelag till årskullsverksamhet SvFF BSK P-00 Spelaren.
Grupputvecklingssamtal GUS Dokumentet har utarbetats efter att chefer i LiV efterfrågat en metod för att genomföra utvecklingssamtal i grupp. Gruppen ges.
Vi förbättrar LIV. Detta ska vi göra idag – 13.05Välkomna och inledning (Gunilla Andersson) – 13.25Förändringsledarskap (Troed Troedsson)
TPI workshop. Team Pro Inventory Inledning Syfte Att få en tydligare bild av och diskutera hur väl teamet/arbetsgruppen samarbetar och interagerar. Mål.
SMART KOMMUN I NACKA: ENKEL OCH ÖPPEN VÅRT MÅL ÄR ATT BLI BÄST PÅ ATT VARA KOMMUN.
Frukostmöte i Nässjö 6 juni 2015
Uppföljningar av hemtjänstutförare - fokusområden
Övergripande ambition boendes inflytande och delaktighet
Styrmodell.
Taltidning till fler 16 mars 2017 Götabiblioteken.
Röda Korsets Högskola Verksamhetsplan
AQUA16 Assuring Quality in University Administration 2016
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
Funktionell kvalitet- måluppfyllelse
Fördjupad utvärdering 2015 Nuläge, vad händer framöver, regionala inspel Ann Wahlström Naturvårdsverket 10 december 2014.
Kvalitet i administrationen verksamhetsstödet på KTH – effekterna av AAE:n SUHF-konferens – Kvalitets- och utvecklingsarbete inom administrationen.
Lärandeansatsen i Socialfonden
Verksamhetsplan och budget 2016
LUP Mål 3 Satsning på kompetensförsörjning
Tidiga dialoger kan öka bostadsbyggandet
Arbetsformer XX vattenråd.
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Johan M. Sanne Lisa Schmidt
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
IT verksamhetens satsning utifrån IKT.
Kommunernas och Landstingens Arbetsmiljöråd (AMR)
Utvärdera för framtiden ...mer än ParaGå
Din lön och din utveckling
Digital signering av hälso- och sjukvårdsåtgärder
9...
Välkomna till branschrådsmötet 9 oktober
Plan för lika rättigheter och möjligheter 2015
Innovationsklimatet i Sundsvalls kommun - resultat av självskattning
GRÖN INFRASTUKTUR – nu och framåt
SFI/SFX 2018 i Stockholms län
Ledarskap i specialistutbildningen
Vässa SAM med hjälp av IA-systemet
Branschrådet för spårväg och tunnelbana den 17 maj 2018
Vad är ett system? "Ett system är ett nätverk av ömsesidigt beroende komponenter (fristående uppgifter, människor eller processer) som arbetar tillsammans.
Administrativ enhetschef vid Institutionen för hälsovetenskaper
Organisation ny SDF Lundby
Kompetensförsörjnings-processen
Några reflektioner av Stephen Hwang Högskolan i Halmstad
Förändring för kvalitet och förnyelse
Samordning av miljöinformationsförsörjning Inte nytt men ”nystart”
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Kanslimöte
Smartare möten – effektivare uppföljning
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Systematiskt kvalitetsarbete
Nästa steg regionkalmar.se.
Rasmus Lilja, Anton Hyldéen, Andreas Sandberg
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Linköpings universitet
Samordnad hantering Inledande utgångspunkter
Vägledning för framtidens arbetsmarknad
XX Benchmarking 2 Följa upp jämställdhetsarbetet och resultaten för olika grupper av kvinnor och män, flickor och pojkar.
Systematiskt förbättringsverktyg för samverkan
Nämndernas/styrelsernas utvärdering av arbetet med budget 2005
Vad är strategi? En karta som utstakar val och väg för organisationen
Information om lagförslag: medicinsk bedömning inom 3 dagar
- LISTAR DE STÖRSTA LEDARSKAPSUTMANINGARNA 2019
Presentationens avskrift:

Kompetens i högskoleadministrationen Sara Karlsson och Malin Ryttberg

Vilka är vi? Malin Ryttberg Kvalitetssamordnare, planerings- och utredningsavdelningen, KTH:s universitetsförvaltning Doktorand, skolan för teknikvetenskaplig kommunikation och lärande, KTH Central samordnare i AAE-projektet Forskningsintresse; förändring i högskolesektorn Sara Karlsson Utredare, planerings- och utredningsavdelningen, KTH:s universitetsförvaltning Doktorand, skolan för teknikvetenskaplig kommunikation och lärande, KTH Delprojektledare i AAE-projektet Forskningsintresse; administratörers roller i högskolesektorn 2 SARA KARLSSON MALIN RYTTBERG

ADMINISTRATIVE ASSESSMENT EXERCISE (AAE) 2014 Utvärdering av KTH:s administration 3 SARA KARLSSON MALIN RYTTBERG

Varför en utvärdering av administrationen? Ökad kvalitet i administrationen Ökad kunskap om utvärdering och kvalitetsarbete bland administrativ personal Ökad synlighet för det administrativa arbetet 4SARA KARLSSON MALIN RYTTBERG

Vad utvärderades? 1.Utbildningsprocessen ur systemstöd- och studentperspektiv/Studie- och karriärvägledning 2.Lokalförsörjning 3.Rekrytering, befordran, anställning av fakultet 4.Arbetsmiljö, komplicerade personalärenden 5.Internationella studenter 6.Avtalshantering 7.Stöd till externfinansiering 8.a. Innovation och b. samverkan 9.Dokumenthantering 10.Controllerfunktion, prognoser, budget, uppföljning 11.Internkommunikation 12.Upphandling 13.Uppföljning av utbildning och forskning 14.Internrevisionens granskningsprocess 5SARA KARLSSON MALIN RYTTBERG

Hur gjordes utvärderingen? 6SARA KARLSSON MALIN RYTTBERG

Vad bedömdes? ServiceKostnad Kompetens 7SARA KARLSSON MALIN RYTTBERG

Vad visade utvärderingen? KTH ett föränderligt universitet med ”växtvärk” ny profil på administrationen: mer fakultetsstöd, mindre myndighet konflikt mellan innovation/risktagande och förutsägbarhet/riskminimering ju snabbare förändringstakt desto svårare att etablera administrativa processer Kompetensen hos medarbetarna är hög, men används inte optimalt - inte tillräckligt verksamhetsnära Vår decentraliserade organisation – otydligt vad som ska göras centralt respektive på skolorna 8 SARA KARLSSON MALIN RYTTBERG

(forts.) Vårt arbetssätt behöver utvecklas Processorientering – välutvecklat på vissa håll men inte överallt Att arbeta strategiskt, tillsammans med akademin Samarbetet över avdelningsgränserna behöver förbättras Strategier, checklistor och mallar önskas Standardisering kontra skräddarsydda lösningar Kommunikationen behöver förbättras 9 SARA KARLSSON MALIN RYTTBERG

Vad händer nu? Uppföljningen är den viktigaste delen! Lämnas över till linjen – kontinuitet och engagemang Utvecklingsprojekt – hundratals små + ett fåtal större, strategiska Princip: många små steg 10 SARA KARLSSON MALIN RYTTBERG

Vilka var de största frågorna? Kulturella aspekter, relationer, kunskap och förståelse, dialog –mellan fakultet och administration –mellan skolor och universitetsförvaltning –inom universitetsförvaltningen Organisation: centralisering vs. utlokalisering, integrerad vs. parallell administration Arbetsformer: processtänkande Några sakområden: avtalshantering, internationella studenter, IT-utveckling och IT-stöd 11 SARA KARLSSON MALIN RYTTBERG

EN ANNAN FORTSÄTTNING PÅ AAE… Vår forskning om administration i högskolan 12 SARA KARLSSON MALIN RYTTBERG

StARS - Strategic Action and Response Strategies in a Changing Swedish Higher Education Landscape Mål: Fördjupad förståelse för inom lärosätena centralt initierade strategiska förändringar. Forskningsfrågor: Hur responderar u/h på externa krav? Hur navigerar u/h mellan att vara autonoma strategiska aktörer och samtidigt mottagliga och lyhörda för uppdragsgivarna? Hur legitimerar u/h internt förändringsarbete? Vilka skillnader finns mellan lärosätens agerande och eventuell koppling till profil, status och förutsättningar? 13 SARA KARLSSON MALIN RYTTBERG

Några påståenden…… Administrationen bara växer och växer… Administrationen tar resurser från utbildning och forskning… Administrationen tar för mycket tid av akademikerna, ökad självadministration… Administratörerna styr över resursfördelningen och säkerställer först sin egen överlevnad … Kärnverksamhet vs stödverksamhet eller… 14 SARA KARLSSON MALIN RYTTBERG

Administratörer i världen….och idag! 15 SARA KARLSSON MALIN RYTTBERG

Forskningsprojekt om administrativa roller Ökad förståelse för administrativa roller för att få ett bättre underlag för förbättring av verksamheten Nyansering av debatten där administrationen underförstått växer och kostar mer….. ….och där effektivisering ofta är att minska kostnader…… 16 SARA KARLSSON MALIN RYTTBERG

VAD VET VI? 17 SARA KARLSSON MALIN RYTTBERG

Administration….vad är det? ”administration är allt skapande och all insamling, bearbetning, sammanställning och avrapportering av information till olika Intressenter /…./ som syftar till att upprätthålla, samordna och styra ett organiserat system av något slag /…../ över tid och rum.” *Administrationssamhället, Forsell&Ivarsson Westerberg SARA KARLSSON MALIN RYTTBERG

Administration i högskolesektorn – vad är det? Administration kan vara: Arbetsuppgifter som utförs av personal anställda som administratörer. Lärare och forskare som utöver undervisning och forskning ska ägna sig åt administrativt arbete. Exempel: Administration kopplad till forskning undervisning Ingå i beslutande organ på lärosätet Delta i utvärderingar Uppdrag som prefekt, studierektor, expertuppdrag. Eller helt enkelt: Stödja kärnverksamhetens genomförande. 19 SARA KARLSSON MALIN RYTTBERG

En administratör…..? 20 SARA KARLSSON MALIN RYTTBERG

Administratörer i högskolesektorn – officiella definitioner och indelningar SCB: Teknisk personal Bibliotekspersonal Administrativ personal I relation till totalt antal anställda – inkl. doktorander UKÄ : Bibliotekspersonal – egen grupp Övrig personal: –Teknisk och administrativ personal, lokalvårdare och arvodister I relation till totalt antal anställda – exkl. doktorander (=studerande) 21 SARA KARLSSON MALIN RYTTBERG

Antal anställda – tre kategorier 22 SARA KARLSSON MALIN RYTTBERG

Indexerad förändring av antalet anställda – bas 2001 *Adm. ökat 31% *Akad. ökat 61% 23 SARA KARLSSON MALIN RYTTBERG

Exempel från några lärosäten….. 24 SARA KARLSSON MALIN RYTTBERG

Administratörer och data – vad finns? Administratörernas utbildningsnivå: 8% har doktorsexamen – dubblering sedan 1995 (Källa: SCB: PS2 Antal anställda fördelade efter utbildningsnivå, kön och anställningskategori 2014) 48% (2009) har minst 3-årig högskoleutbildning – ökat från 31% Akademikernas fördelning av arbetstiden 2011: 41 procent av tiden åt forskning - 22 procent åt undervisning på grund och avancerad nivå 35 procent av tiden åt övriga uppgifter –varav administration 10% Källa: UKÄ: Effektivitetsanalys 2014:1 – Hur använder lärare, forskare och doktorander sin arbetsid? En studie baserad på årsverksdata 25 SARA KARLSSON MALIN RYTTBERG

Administratörernas yrkesbakgrund - nyrekryterade: 26 SARA KARLSSON MALIN RYTTBERG

VAD VILL VI VETA? 27 SARA KARLSSON MALIN RYTTBERG

Benämningar – samma eller olika? Administratör Handläggare Utredare Kvalitetssamordnare Akademisk stödpersonal Icke akademisk personal Controller Generalist Specialist Projektledare 28 SARA KARLSSON MALIN RYTTBERG

Tidigare studier om administratörer: några exempel 29 SARA KARLSSON MALIN RYTTBERG

Forskning om administratörer i ”third space” (Whitchurch) ”Third space”- gränslandet mellan akademiker och icke- akademiker Administratörer kan verka i olika domäner Kunskapsdomänen Institutionella domänen Sektordomänen Projektdomänen Administratörers identitet kan vara Bounded Crossboundary Unbounded Blended 30 SARA KARLSSON MALIN RYTTBERG

Vi vill veta mer om… Hur ser det ut på svenska lärosäten – finns det ”cross-boundary professionals” som verkar inom ”third space” även här? I så fall – vilken roll spelar dessa administratörer i lärosätenas strategiska utveckling – att implementera planer och policyer av olika slag? t.ex. internationalisering, ranking/forskningsstöd, näringslivssamverkan… 31 SARA KARLSSON MALIN RYTTBERG

KTH:s indelning av administratörer i AAE 32 SARA KARLSSON MALIN RYTTBERG

Vem är det som bestämmer….? 33 SARA KARLSSON MALIN RYTTBERG

Att söka svar på……1(2) Hur har utvecklingen sett ut för administrativa funktioner/ roller vid svenska u/h? Funktioner och roller – försvunna, förändrade, nya…. Hur ser kopplingen ut mellan utvecklingen och administratörernas utbildningsbakgrund och yrkeserfarenheter? Lärosäteskultur – vem är administratören i kulturen? Eller finns det flera kulturer? I huvudet på en administratör – identitet? 34 SARA KARLSSON MALIN RYTTBERG

Att söka svar på……2(2) Vilka möjliga förklaringar finns till utvecklingen? Reformer? Internationalisering? IT-utvecklingen? New Public Management och Audit society? Nya kategorier av administratörer? 35 SARA KARLSSON MALIN RYTTBERG

Avslut Administrationen bara växer och växer…. nja, andelen administratörer växer i alla fall inte mer än akademikerna …. Administrationen tar resurser från utbildning och forskning …beror av vilket stöd utbildning och forskning behöver och vill ha, betalar för….. Administrationen tar för mycket tid av akademikerna, all självadministration…. vilken administration borde inte akademikerna göra då? Administratörerna styr över resursfördelningen och säkerställer först sin egen överlevnad … är det så? Kärnverksamhet vs stödverksamhet eller…… är stödverksamheten/ administrationen faktiskt en del av kärnverksamheten? 36 SARA KARLSSON MALIN RYTTBERG

Administratören…..nu och i framtiden?! 37 SARA KARLSSON MALIN RYTTBERG

Frågor och funderingar? 38 SARA KARLSSON MALIN RYTTBERG

Tack! 39 SARA KARLSSON MALIN RYTTBERG