Skolledarpiloten Lycksele kommun ht Processförare Bengt-Ove Åström
Huvudprinciper Piloten bygger på två enkla huvudprinciper 1.Målet för utbildningen är att öka rektors förmåga att initiera och leda utvecklingsarbetet med IT på sin skola. Det handlar om att kunna se IT som möjliggörare i skolan som helhet, inte vara projektledare. För att klara detta krävs också vissa grundkunskaper, man kan tala om den mångkunnige utvecklaren och ledaren. 2.Denna utbildningsaktivitet skall vara självinitierad och behovsstyrd. I detta arbete är det kommunen som är drivande, inte anordnaren.
Vägen mot målet Utveckling - för mig personligen - i min yrkesroll - för arbetslaget LOKAL IKT STRATEGI SEMINARIESERIE x x x x x x x x BASGRUPPEN-HANDLEDNING-LÄRANDE SAMTAL-LOGGBOK-EPOST x x x x x x x x x x
to 22/8 - Seminarium 1 Introduktion Kompetensutvecklingen Seminarier Litteratur Konferens i FirstClass Loggbok BeO Åström IT strategi från nationell till lokal nivå Ny nationell IT strategi för skolan Jan Strindberg Handledningsträffar i basgrupperna Lärande samtal Tider för basgruppsträffarna Catarina Henriksson
to 5/9 - Seminarium 2 Verksamhetsutveckling Per Larsson, Handelshögskolan Strukturer för verksamhetsutveckling med IKT frågor
to 26/9 - Seminarium 3 Förstå teknik BeO Åström Grundläggande IT-kunskaper från bredband till PC programvara
to 24/10 - Seminarium 4 Utveckla skolan BeO Åström IT som pedagogiskt redskap/verktyg, stöd för verksamhetsutveckling
to 12/12 - Seminarium 5 Beställarkompetens Infrabas/Daniel Antonsson ”Att vilja, våga kunna samt hur man startar, leder ett arbete med IT på skola
Loggbok Syfte med loggboken Underlag för handledning Dokumentation av utvecklingsprocessen E-postvana Regelbundet bruk av datorn som verktyg för skrivande, kommunikation, dokumentation och reflektion Ökad medvetenhet och kunskap om sin egen praktik, eget kunnande och lärande