Skolledarpiloten Lycksele kommun ht 2002 Processförare Bengt-Ove Åström

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Välkommen till träff med kommunala kontaktpersoner 25 september 2003.
Advertisements

UPPDRAGET kompetensutveckling av lärare en multimediadator till deltagande lärare e-postadresser till alla lärare och elever förbättra tillgängligheten.
ITiS…men sen då? Linköping
Möten. Möjligheter. Mervärde.. Mathias Ahrn Lärare (15 år) IT-pedagog (2006 och 2013) Projektledare.
Program för god äldreomsorg Att bygga infrastruktur för socialtjänsten.
Q i förskolan Ett aktionsforskningsprojekt i sju kommuner Myndigheten för skolutveckling Lärarförbundet Göteborgs universitet, IPD Aug 2004 – Feb 2006.
Kommunikation Leif Marklund. Vilka tjänster och vilken teknik stödjer er kommunikation?
Generell bedömningsmatris i SVENSKA (fortsättning på baksidan)
ATT UTVECKLA LÄRARES FÖRBÄTTRINGSFÖRMÅGA ULF BLOSSING.
Muntligt redovisning LUBNA HASHIM. Skolan och elever  Lockeruds skolan i Mariestad  Årskurs 5  Lektioner i Sv, Eng,So och Matematik  Grej of the day.
V AD HÄNDER EFTER SFI?. S TUDIE - OCH YRKESVÄGLEDNING Hos mig kan du få studie- och yrkesvägledning information om utbildningar, behörighetsregler och.
KRAM – Kreativ, Respektfull och Ansvarstagande Medmänniska Utsäljeskolans fritidsverksamhet har ett gemensamt mål från förskoleklass till årskurs 6. Vi.
Pedagogiskt program för Uppsala Universitet. Innehåll Förutsättningar för studenternas lärande Utveckling av utbildningen Pedagogisk kompetensutveckling.
Alf Nilsson1 Nationellt likvärdig utbildning Utgångspunkten för skolans uppdrag och beslutad ansvars- fördelningen är kravet på en nationellt.
SURE visar vägen i förändringen landsrapport Finland Antti Ikonen och Kaisa Isotalo SURE FIRE.
Undervisning och lärande för en hållbar framtid via aktionsforskning Inger Björneloo Inst. för didaktik och pedagogisk profession.
Välkommen till lanseringsseminariet av EU:s program för livslångt lärande - LLP Erasmus och övriga möjligheter för högskolan.
Högskolan i Borås Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT Studenter: ca Personal, Sa: 73 Professorer: 6 Lektorer: 34 Doktorander:
Initiera och leda samtal av rådgivande karaktär i pedagogiska och sociala frågor  Reflektera kring din roll som kvalificerad samtalspartner  Hur skapar.
SMART KOMMUN I NACKA: ENKEL OCH ÖPPEN VÅRT MÅL ÄR ATT BLI BÄST PÅ ATT VARA KOMMUN.
Införande av IBIC (ÄBIC) inom äldreomsorgen i Linköpings kommun Socialkontoret beslutar att införa ÄBIC. Viljeinriktning av äldrenämnden. Omsorgskontoret.
Studie- och yrkesvägledning
Schacks implementation under skoltids
Pedagogernas roll. Hur du kan utveckla MIK-arbetet på din skola?
Catrin Eriksson Biblioteksdagarna Växjö 2017
Attraktiv Hemtjänst Välkommen till introduktion
Heby skola 7-9 Björn Johansson, förstelärare
Nätverksträff för lärare i fritidshem Verksamhetsutveckling
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
Sophie Mårtensson Linda Partland Minna Granica Karin Envall
(antal enkäter = 229, antal svar = 196)
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Iris Rosengren Larsson
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Studie- och yrkesvägledning
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Vi snackar lön!.
Implementering av peer learning i verksamhetsförlagd utbildning (VFU)
IT verksamhetens satsning utifrån IKT.
Kommunernas och Landstingens Arbetsmiljöråd (AMR)
Malmö högskola - försöksverksamhet med
Nätverket för vindbruk Energimyndigheten
RELATIONELL PEDAGOGIK ”utbildningens brännpunkt”
Inte bara språk Skolverket, Piotr Koscielniak
Skolledningskonferens
Lärare som forskar Samarbete mellan Malmö stad och Malmö högskola
Lärares planeringsarbete!
Förändring för kvalitet och förnyelse
Bedömning för lärande 31/10
Sektor utbildnings rutin för introduktion av nyutbildad personal
Systematiskt kvalitetsarbete
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Vad händer efter Sfi? Vilka vägar kan jag gå?
- Tobaksfri utmaning, för tobaksfria ungdomar
Digital delaktighet En fråga om demokrati
Övergripande struktur för
Upplevelser och växande kunskap med Skogen i Skolan
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Folkhögskola – vad är det?
Vad är strategi? En karta som utstakar val och väg för organisationen
Öka antalet personer som utbildas inom vård och omsorg i Fyrbodal Öst
Presentation för föräldrar
Problembaserat lärande (PBL)
Återkoppling.
Katedralskolans ordningsregler
Presentationens avskrift:

Skolledarpiloten Lycksele kommun ht Processförare Bengt-Ove Åström

Huvudprinciper Piloten bygger på två enkla huvudprinciper 1.Målet för utbildningen är att öka rektors förmåga att initiera och leda utvecklingsarbetet med IT på sin skola. Det handlar om att kunna se IT som möjliggörare i skolan som helhet, inte vara projektledare. För att klara detta krävs också vissa grundkunskaper, man kan tala om den mångkunnige utvecklaren och ledaren. 2.Denna utbildningsaktivitet skall vara självinitierad och behovsstyrd. I detta arbete är det kommunen som är drivande, inte anordnaren.

Vägen mot målet Utveckling - för mig personligen - i min yrkesroll - för arbetslaget LOKAL IKT STRATEGI SEMINARIESERIE x x x x x x x x BASGRUPPEN-HANDLEDNING-LÄRANDE SAMTAL-LOGGBOK-EPOST x x x x x x x x x x

to 22/8 - Seminarium 1 Introduktion Kompetensutvecklingen Seminarier Litteratur Konferens i FirstClass Loggbok BeO Åström IT strategi från nationell till lokal nivå Ny nationell IT strategi för skolan Jan Strindberg Handledningsträffar i basgrupperna Lärande samtal Tider för basgruppsträffarna Catarina Henriksson

to 5/9 - Seminarium 2 Verksamhetsutveckling Per Larsson, Handelshögskolan Strukturer för verksamhetsutveckling med IKT frågor

to 26/9 - Seminarium 3 Förstå teknik BeO Åström Grundläggande IT-kunskaper från bredband till PC programvara

to 24/10 - Seminarium 4 Utveckla skolan BeO Åström IT som pedagogiskt redskap/verktyg, stöd för verksamhetsutveckling

to 12/12 - Seminarium 5 Beställarkompetens Infrabas/Daniel Antonsson ”Att vilja, våga kunna samt hur man startar, leder ett arbete med IT på skola

Loggbok Syfte med loggboken Underlag för handledning Dokumentation av utvecklingsprocessen E-postvana Regelbundet bruk av datorn som verktyg för skrivande, kommunikation, dokumentation och reflektion Ökad medvetenhet och kunskap om sin egen praktik, eget kunnande och lärande