MI med ungdomar Barbro Holm Ivarsson Leg psykolog Hemsidor

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Samtala om böcker.
Advertisements

Läkaren och det rådgivande samtalet
Coachande ledarskap som mentor
Det problemorienterade föräldrasamtalet Hur reagerar du själv när du ska få veta något jobbigt?  Ni kan till exempel föreställa.
A survey with a focus on periodontology.
Grundkurs MI Åhörarkopior
Motivation och förändring
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
MOTIVERANDE SAMTAL EN INTRODUKTION
Handledare in progress
Motiverande samtal - MI
SAMTAL.
Samtalet På Arbetsplatsen.
Intervju inför ViV-projektet.
Så når du fram till lantbrukaren – “säljkurs”
Kontakt: Steve Wicks
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Konsten att leda sig själv
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Grundkurs MI Åhörarkopior
Att samtala med ungdomar om tobak
JME Johan Möller Education
Implementering Det slutliga resultatet av ett implementeringsarbete bestäms av interaktionen mellan - de som vill introducera metoden - tänkta användare.
Motivational Interviewing William R. Miller & Stephen Rollnick
”Hur gör vi varandra bättre” IFK TUMBA FOTBOLL Ledarutveckling
Dag 2 Ge mig inte din styrka Fri översättning av Björn Eidsvåg
AGENDA dag Repetition dag 1+2 Motstånd Selfefficacy
VÄLKOMNA! till fyra dagars utbildning i Motiverande Samtal
VÄLKOMNA! till fyra dagars utbildning i Motiverande Samtal
VISION - PASSION - ACTION
Att sälja Lions Quest-kurser till skolor /14.
Date LEDARUTVECKLING Coachning Jan 2010.
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Introduktion till Motiverande samtal (MI)
Alkohol och hälsa, Göteborg, 2011 Fredrik Spak, lektor, docent Enheten för socialmedicin Sahlgrenska akademin Göteborgs universitet Specialist.
Motiverande samtal om tobaksvanor torsdag 8 nov
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Leda och planera sokratiska samtal
VÄLKOMNA! till fyra dagars utbildning i Motiverande Samtal
Socialpsykologi.
Nonviolent Communication
Att driva förändringar med hjälp av kommunikation - Så nyttjar du kommunikationens kraft på bästa sätt i ditt förändringsarbete.
VÄLKOMNA! till fyra dagars utbildning i Motiverande Samtal Ann-Charlott & Tove.
Teamwork med tolk ” En icke evidensbaserad Hanna-metod” Hanna Stålarv Lundberg verksamhetsledare/socialkonsulent Samordningsteamet Hallsta/Sura Telefon:
Motiverande samtal - MI en samtalsmetodik för beteendeförändring
Sid 1 | Lantbrukarnas Riksförbund Hur får vi Lantbrukarna att ”nappa” på det vi erbjuder?
MI med ungdomar Barbro Holm Ivarsson Leg psykolog Hemsidor om MI
Konsten att samtala och leda ett samtal. Att vara en god samtalare och lyssnare Tittar på den som talar Spinner vidare på vad andra säger Håller sig till.
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT.
Motiverande samtal MI Barbro Holm Ivarsson Leg psykolog Hemsidor om MI
Grundkurs MI Åhörarkopior Helena Linder Socionom Psykiatriska kliniken Östersunds sjukhus Region Jämtland Härjedalen Katarina.
Familjegruppsamtal Att skapa förtroende och partnership vid utredningar om misstänkt barnmisshandel Hörnstenar: Bemöta familjen med respekt, öppenhet och.
MI med ungdomar Barbro Holm Ivarsson Leg psykolog Hemsidor om MI
Motiverande samtal (MI). Vad är MI? Samtalsmetod Väcka och stärka motivation till förändring eller utveckling.
Lösningsfokus och tolk Sara Walsöe Pedersen Verksamhetschef Västmanlands Tolkservice ek förening Telefon: E-post:
Presentationsteknik Tips och råd Would you like to take a bite ?
Coaching.
LEDSTJÄRNOR HSL-ENHETEN
Workshop 5 - Kamratstöd 7/12.
Samtalsmetodik Rambeslut och IBIC (ÄO)
Kundanalysen har flera syften
Föräldramöte 25/4  .
Föräldramöte Tomtebogård
Idag: Vi övar vidare på: att leda ett samtal, formulera och bemöta argument samt sammanfatta huvuddragen i vad som sagts.
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT
Vad är motivation? Vad är motivation? Drivkraften att förändra ett beteende.
PALLIATIVT UTVECKLINGS CENTRUM
Tips för bättre kommunikation
Presentationens avskrift:

MI med ungdomar Barbro Holm Ivarsson Leg psykolog Hemsidor William R Miller & Stephen Rollnick, Motivational Interviewing

Kort MI-övning 1 Berättaren berättar om något hon/han tänkt på att ändra i sitt liv, men är ambivalent till (osäker på) (1 minut). Rådgivaren lyssnar.

Kort MI-övning 2 Rådgivaren sammanfattar med egna ord

Kort MI-övning 3 Rådgivaren frågar om motivationen - På en skala från 0 till 10, hur intresserad är du av att göra den här förändringen? Innan du frågar gissa tyst vad du tror svaret kommer att bli, sedan kan ni jämföra och se om ni gissade nära. 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10

Kort MI-övning 4 Rådgivaren ställer följande öppna frågor en och en, lyssnar och berättar tillbaka med egna ord (reflektioner, sammanfattningar) 1. Vad är nackdelarna med läget nu? 2. Vad skulle du vinna på att göra förändringen? 3. Hur skulle du kunna göra om du verkligen ville lyckas göra förändringen?

Kort MI-övning 5 Information, råd, förslag Be om lov! -Jag vet en del saker som har hjälpt andra …vill du att jag berättar? Berätta kort och neutralt och fråga sedan -Vad tänker du om det här?

Kort MI-övning 6 Rådgivaren avslutar med att fråga - Vad tänker du nu? Hur kommer du att göra? Sammanfatta

Rådgivaren strävar efter att Lyssna Visa empati Visa 100% intresse Visa respekt Vara accepterande Vara icke-dömande Visa optimism Betona klientens autonomi/självbestämmande G rundläggande förhållningssätt i MI

” Motiverande samtal kommunicerar inte ’Jag har vad du behöver’ utan istället ’Du har vad du behöver, och tillsammans ska vi finna det’ Jennifer Hettema

Öppna frågor ”Berätta …hur ser du på…..?” ”Vad blir det för problem?” ”Hur kan du göra? G rundläggande kommunikationsfärdigheter Reflektivt lyssnande

”Det är viktigt för dig att klara ut det här” (enkel) ”Du försöker verkligen ta tag i saker och ting” (komplex) ”Det är jobbigt att ingen riktigt förstår vilka svårigheter du har” (komplex) G rundläggande kommunikationsfärdigheter Reflektivt lyssnande Reflektioner

”Låt mig se om jag har uppfattat dig rätt, du tycker … och det är viktigt för dig att …och så har det hänt att… och du känner dig ” G rundläggande kommunikationsfärdigheter Reflektivt lyssnande Sammanfattningar

”Du jobbar hårt med det här”. ”Du är en stark person som kan klara svåra saker”. ”Du har många bra idéer”. Grundläggande kommunikationsfärdigheter Reflektivt lyssnande Bekräftelse

A tt snabbt mäta motivationen och hitta fokus för samtalet Ointresserad/inte beredd (0-3) Vad är bra nu? Någonting som är mindre bra nu? Intresserad/osäker (4-7) Vinster med förändring? Mindre bra med förändring? Beslut. Förberedelse/beredd (8-10) Metoder. Planering. Hjälp & stöd? 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 Övergripande fråga om motivationen Hur beredd/intresserad är du på en skala 0–10? Prochaska & DiClemente Stages of Change”

A. Hur viktigt är det för dig att… 0–10? Följdfråga 1: Vad är det som gör att du inte säger en lägre siffra? Följdfråga 2: Vad skulle behöva hända för att du skulle säga en högre siffra? B. Hur säker är du på att klara det om du bestämmer dig 0–10? Följdfråga 1: Vad är det som gör att du inte säger en lägre siffra? Följdfråga 2: Vad skulle behöva hända för att du skulle säga en högre siffra? C. Hur beredd känner du dig just nu 0–10? A tt närmare undersöka motivationen och stimulera den

Vilja Hur skulle du vilja ha det? Vad är viktigt för dig när det gäller detta? Vad skulle du önska hände? Vad tror du vore bäst för dig? Hur vill du att ditt liv ser ut om… (tex 2 år)? Hur var det tidigare? Behov Finns det någonting som bekymrar dig med att…? Vad skulle du behöva ändra? Skäl Finns det saker som är bra med att…? Vad blir mindre bra med att…? Vad kan du göra med hindret XXXX? Vad säger omgivningen? Vad är det bästa som kan hända? Vad är det värsta som kan hända? Förmåga Hur kan du göra? Vad finns det för olika alternativ för dig? Vem kan stödja dig? Åtagande Hur tänker du göra? Vad blir nästa steg? F ramkalla förändringsprat – ställ frågor

F ramkalla förändringsprat Inte förändraFörändra + Vad är det du gillar med att röka? + Om du skulle fantisera lite…om du skulle sluta en dag...vad skulle du vinna? - Finns det någonting som är mindre bra med rökningen? - Skulle det finnas några nackdelar eller hinder (om ja diskutera lösningar) Ambivalensutforskning

”Vad känner du till om sambandet mellan …och ….?” (lyssna och bekräfta) ”Är det OK om jag säger några saker som jag vet? (berätta) ”Vad tänker du om det här som jag har berättat?” F ramkalla förändringsprat Erbjud din kunskap i dialog

”Vilka styrkor har du som du kan ta till i den här situationen?” ”Kan du vara uthållig och envis ibland när det behövs?” ”Hur skulle du kunna göra om du verkligen ville klara av det här?” S töd självtillit Omgivningens inställning är mycket viktig för självtilliten Visa att du tror på klienten Ställ frågor om styrkor och förmågor

Gör en reflektion ”så du vill inte ändra något just nu, det är för jobbigt” - Betona självbestämmande ”det är ju bara du som vet vad du tänker göra, det är ditt liv det handlar om” - Byt till neutralt ämne ”vad vill du hellre tala om?” - Överdriva ”så det blir inga problem även om du druckit ganska mycket dagen innan? Skulle du kunna dricka ännu mera? Hur mycket mera? … även på skoldagar?” R ulla med motstånd

Försök framkalla ett konkret åtagande. Visa att du tror på klienten, men att ansvaret ligger på klienten själv. - ”Vad tänker du nu?” - ”Hur kommer du att göra tror du?” - ”Vad blir nästa steg för dig?” - ”Hur ska det gå till?” - ”Något du behöver för att det ska gå bra?” - ”När tänker du börja?” A vslutningen på samtalet

Om det finns flera problemområden: kom överens med klienten om agendan ”Som jag förstår det finns det bekymmer både med …, och med …och även med …. Vad bekymrar dig mest just nu… vad skulle du vilja att vi börjar med att prata om? ” M eny och agenda

M otivationsprocessens fem stadier 1. Ointresserad inte beredd 2. Intresserad osäker 3. Förberedelse beredd 4. Handling 5. Vidmakthållande Återfall

P rinciper i MI Visa empati Utveckla diskrepans Undvik att argumentera/rulla med motstånd Stöd tilltron till den egna förmågan

S ammanfattning MI-förhållningssätt Reflektivt lyssnande (öppna frågor, reflektioner/sammanfattningar, bekräftelse) 1.Inledning Skapa trygghet, bestäm samtalsämne 2. Utforska och bedöm motivationen 3. Framkalla förändringsprat, stärk självtillit Öppna frågor - anpassa till grad av beredskap Ev ambivalensutforskning Rulla med motstånd Ev information i dialog 4. Avslutning Sammanfatta, försök framkalla ett åtagande

”MI är en personcentrerad, målinriktad rådgivningsmetod för att lösa ambivalens och stimulera till positiv förändring genom att locka fram och stärka personens egen motivation att förändras.” Professor William R Miller