Vård av missbrukare (LVM) Jonas Reinholdsson KommunLex AB

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Tvångsvårdslagar.
Advertisements

Tryckfrihetsförordning (1949:105) 2 kap
Tvångsvård - historik 1929 års Sinnessjuklag
Lag om psykiatrisk tvångsvård LPT
Barn och elever i behov av särskilt stöd
Den nya skollagen 1985 års skollag skollag var på olika sätt föråldrad
LSO på skadeplatsen.
Samordnad vårdplanering och informationsöverföring Sörmland
Betyg i årskurser där man ej haft undervisning i ett ämne
Vård och omsorg 1 Lagstiftning.
Vad kan du lämna ut till vem?
SOCIALTJÄNSTLAGEN SoL
Tidiga erfarenheter av öppen psykiatrisk tvångsvård i Sverige
Beslut om liv och död har alltid varit en del av läkaryrket
LPT. Lagen om sluten psykiatrisk tvångsvård.
Sociallagstiftningen – en översikt
Samverkan – möjligheter och hinder
Handläggning enligt SoL
Ny patientlag 2015 Syftet med lagen är att stärka och tydliggöra patientens ställning samt att främja patientens integritet, självbestämmande och delaktighet.
Vad innebär LSS-lagen ? Rättighetslag
Socialrätten – en översikt
Dagens program Presentation Syftet med projektet
Socialtjänstlagen, SoL
MISSBRUK- och BEROENDE VÅRD I DALARNA
Socialtjänstens utrednings- och behandlingsinsatser
Skyddsombudets roll.
Tvångslagar inom psykiatrin
Patientjournal Bestämmelser om journalföring finns i patientjournallagen (1985:562) och Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd (SOSFS 1993:20)
Kommunens ansvar för barn och unga Jonas Reinholdsson KommunLex AB © KommunLex AB, får kopieras och spridas med angivande av källan.
SOCIALTJÄNSTEN - SKYDDANDE AV PERSONSUPPGIFTER
Delegering Vem får delegera?
Barnmisshandel ur socialtjänstens perspektiv
Lag om vård av missbrukare i vissa fall (SFS 1988:870)
Lag med särskilda bestämmelser om vård av unga (SFS 1990:52) Beredande av vård (fel hos omgivningen) 2 § Vård skall beslutas om det på grund av misshandel,
1 Vindkraft och PBL Svårigheterna i de nya reglerna avseende detaljplan och bygglov.
Lex Sarah Nya bestämmelser om Lex Sarah den 1 juli 2011
Karlskrona 2 november 2011 LVM (SFS 1988:870)  Ingår i Socialtjänstlagen (SOL)  Vem som helst kan göra LVM-anmälan  Missbrukshandläggare (kommun) utreder.
Barnets rättigheter i nya patientlagen
LEX SARAH – NYA OCH SKÄRPTA REGLER FÖR HELA SOCIALTJÄNSTEN SAMT LSS
Riktlinjer för misskötsamhet
God man God man enligt 11 kap 4 § föräldrabalken kan förordnas för en person som på grund av sjukdom eller liknande förhållande inte kan bevaka sin rätt,
Copyswede./. Sony Mobile IMK seminarium Kompensation för privatkopiering – nu och framtiden Stockholm 28 Augusti 2015 Azra Osmancevic.
Tillsynens juridik och dilemman Miljöjurist, Dr Margaretha Svenning.
Godmanskap Förvaltarskap Överförmyndaren Tillsyn Socialtjänstens roll Frågor.
Innehåll i föreläsningen
Journaldokumentation  Lagar  Föreskrifter  Definitioner.
Kunskap till praktik Hälso- och sjukvårdslagen (1982:763) och Offentlighet och sekretesslag (2009:400) Sanna Othman landstingsjurist.
Introduktion till FREDA Eslöv 28 januari 2014 Om utredning enligt socialtjänstlagen.
Anders Gunnarsson Frida Nowotny. Godmanskap Förvaltarskap Vem kan bli god man? Överförmyndaren Tillsyn Socialtjänstens roll Frågor.
Kunskap till praktik - riskbruk, missbruk och beroende 18 maj Folkets hus Maria Lewandowski, kommunjurist.
Ansvaret för människor med missbruk samt människor med psykisk funktionsnedsättning Jonas Reinholdsson
Organisation och lagstiftning Jonas Reinholdsson KommunLex AB
Utredningen om tvångsvård för barn och unga Utredningen om tvångsvård för barn och unga (2013 – 2015) Håkan Ceder, särskild utredare Sekretariat: Pär Alexandersson.
VAD ÄR DET?.  Socialtjänsten skall se till att alla människor har en ekonomisk och social trygghet.  Socialtjänsten skall se till att alla kan ta del.
En översikt Jan-Åke Sandell 1.  Arbetsmiljölagen är en ramlag  Lagen innefattar  Allmänna uttalanden om arbetsmiljöns beskaffenhet, om människans förhållande.
Västra Götalandsregionen ska bidra till att personer med funktionsnedsättning kan delta i samhällslivet, få möjlighet att påverka sin livssituation och.
Dokumentation enligt HSL §2g Barns behov av information, råd och stöd ska särskilt beaktas av hälso- och sjukvården om barnets förälder eller någon annan.
Samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård
Lex Maria.
BARN I FARA ANMÄLNINGAR
Kvalitetsarbete.
Godmanskap Förvaltarskap Överförmyndaren Tillsyn Socialtjänstens roll Frågor.
Utbildningsdepartementets arbete med den nya förvaltningslagen (2017:900) Anita Stawarz, kansliråd Utbildningsdepartementet.
UKÄ Rättssäkerhet Ny förvaltningslag
Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.
Patientsäker vårddokumentation
Nya tillstånd och tydligare krav i IVO:s tillsyn från 1 januari 2019
Hos oss arbetar.. Enhetschef,
Socialförvaltningen, avdelning vuxen-beroende
Läkarintyg för sjukpenning
Presentationens avskrift:

Vård av missbrukare (LVM) Jonas Reinholdsson KommunLex AB

Grundläggande utgångspunkter eller principer (LVM)  Frivilliga insatser i första hand (jfr 1 och 2 §§ LVM)  LVM är en skyddslag för missbrukare  Kommunen är skyldig att ingripa och det krävs inte att frivilliga insatser har prövats.  Domstolarna är dock restriktiva i princip förutsätts att den enskilde skall ha givits möjlighet att samtycka till ett konkret förslag om vård och behandling (se rättsfall).  Syftet med vården är annorlunda än för t.ex. LVU (se 3 § LVM)

Beredande av vård enligt LVM Tvångsvård skall beslutas om, 1. någon till följd av ett fortgående missbruk av alkohol, narkotika eller flyktiga lösningsmedel är i behov av vård för att komma ifrån sitt missbruk, 2. vårdbehovet inte kan tillgodoses enligt socialtjänstlagen (2001:453) eller på något annat sätt, och 3. han eller hon till följd av missbruket a) utsätter sin fysiska eller psykiska hälsa för allvarlig fara (hälsoindikationen) b) löper en uppenbar risk att förstöra sitt liv (den sociala indikationen), eller c) kan befaras komma att allvarligt skada sig själv eller någon närstående (faroindikationen).

Socialstyrelsens allmänna råd, SOSFS 1997:6 Tillämpning av LVM  “I förarbetena till LPT (prop. 1990/91:58, s. 92) behandlas frågan om ansvarsfördelningen mellan psykiatrin och socialtjänsten vad gäller missbrukare med psykiska störningar. Föredragande statsråd konstaterar där att kombinationen en primär psykisk störning och ett till denna störning sekundärt missbruk är förhållandevis vanligt. Är den psykiska störningen tillräckligt svår bör behandlingsuppgiften falla inom psykiatrins ansvarsuppgifter, också om det finns en kombinationsproblematik med ett intensivt missbruk. Om däremot missbruket bedöms vara det primära och tvångsåtgärder nödvändiga, bör LVM i första hand tillämpas och psykiatrisk tvångsvård vara en sista utväg för att klara de allvarliga psykiska komplikationerna till missbruket (prop. 1990/91:58, s. 93 och Socialstyrelsens allmänna råd 1991:9 LPT. Tillämpning av lagen om psykiatrisk tvångsvård ). Eftersom både beslut om LVM och LPT kan överklagas kan det ytterst bli domstol som avgör vilken av lagarna som får anses tillämplig.”

Alkohol, narkotika eller flyktiga lösningsmedel  Med alkohol åsyftas inte endast alkoholhaltiga drycker, utan även alkoholhaltiga preparat av annat slag, t.ex. teknisk sprit. Begreppet narkotika bör lämpligen bestämmas i enlighet med narkotikastrafflagen. Med flyktiga lösningsmedel åsyftas vissa ämnen (förekommande i t.ex. lim, thinner och färger), som i berusningssyfte inandas ("sniffas"). LVM omfattar, väl att märka, inte beroendeframkallande läkemedel, som inte klassificeras som narkotika. Tillkomsten av lagen om förbud mot vissa hälsofarliga varor (syntetiska droger) har inte föranlett någon ändring av tillämpningsområdet för LVM.

Samtycke till vård  Även när samtycke till erforderlig vård föreligger, måste man göra en bedömning av om detta framstår som realistiskt. Det kan ibland ges anledning till antagande att samtycket inte är allvarligt menat, t.ex. på grund av att missbrukaren tidigare har avbrutit frivillig vård.  OBS! Endast tro att samtycket inte är allvarlig är otillräckligt, måste styrkas av objektiva omständigheter!

Behövliga insatser  Med behövliga insatser avses motivations- och behandlingsinsatser, såväl mot själva missbruket som åtgärder som tar sikte på den enskildes livssituation i stort, t.ex. behov av bostad och arbete.  Det är alltså inte tillräckligt att samtycke finns för att komma ifrån endast missbruket utan också anda sociala förhållanden när det gäller den enskildes livssituation skall omfattas av samtycket.

Fortgående missbruk  Uttrycket "missbruk" innefattar ett krav på en viss upprepning (samt medicinska eller sociala skadeverkningar eller påtaglig risk för sådana). Sammansättningen "fortgående missbruk" förutsätter att den intolerabla konsumtionen utmärks av en viss varaktighet, kontinuitet och aktualitet. Kontinuitetskravet är uppfyllt även vid periodiskt missbruk, som återkommer regelbundet och med inte alltför avlägsna tidsintervaller.

Hälsoindikationen  Indikationen avser inte en allmän hälsorisk utan ställer krav på en mera påtaglig, konkret hälsofara  Denna mer påtagliga hälsofara skall givetvis styrkas av nämndens utredning

Den sociala indikationen  Att missbrukaren är på väg att helt slås ut från arbetsmarknad eller utbildning, att förlora möjligheterna till ett normalt boende och att inte längre kunna upprätthålla normala sociala relationer.  Missbruket skall hota att i det närmaste omintetgöra hans möjligheter att under lång tid framöver leva ett människovärdigt liv (se prop. 1987/88:147 s. 46 f. och SoU 1987/88:25 s. 8 f. samt RÅ 1990 ref. 16).

Faroindikationen  Enligt förarbetena åsyftas självmordsrisk samt risk för misshandel av närstående.  Att vilja missbruka sig ”ihjäl” torde snarare vara att hänföra till hälsoindikationen.

Rättsfall LVM  RÅ 1990 ref 16 En 34-årig man med ett mångårigt, fortgående alkoholmissbruk men utan påvisbara medicinska skador till följd av missbruket har ansetts löpa uppenbar risk att förstöra sitt liv. Beslut om tvångsvård har därför meddelats med stöd av 4 § första stycket 2. lagen (1988:870) om vård av missbrukare i vissa fall.  Med hänvisning till förarbetena (den sociala indikationen) uttalade Regeringsrätten bl.a. följande: “Av utredningen framgår vidare att NN:s fortgående alkoholmissbruk dominerar hans livsföring utan att fördenskull ännu ha orsakat honom påvisbara medicinska skador. NN har en yrkesutbildning men är likväl på väg att slås ut från arbetsmarknaden. Han saknar ett normalt boende och normala sociala relationer. Det är uppenbart att alkoholmissbruket allvarligt äventyrar hans möjligheter att leva ett människovärdigt liv. På grund av det anförda finner regeringsrätten att NN till följd av sitt alkoholmissbruk löper en uppenbar risk att förstöra sitt liv.”

Rättsfall, fortsättning  RÅ 1990 ref 10 Förutsättning för tvångsvård enligt lagen (1988:870) om vård av missbrukare i vissa fall har inte ansetts föreligga när missbrukaren förklarat sig villig att genomgå behövlig vård och ej beretts tillfälle att samtycka till konkreta och planlagda åtgärder för vård enligt socialtjänstlagen eller på något annat sätt.

Rättsfall fortsättning  RÅ 83 2:53 Vård av missbrukare - verkan av att läkarintyg enligt 5 § LVM saknades I mål enligt lagen om vård av missbrukare i vissa fall har avsaknad av läkarintyg, som avses i 5 § lagen, ansetts inte hindra målets prövning i sak, när bristen berott på att den person målet avser motsatt sig läkarundersökning.

Rättsfall, fortsättning  RÅ 1991 ref 47  Förordnande om tvångsvård enligt 4 § LVM har inte kunnat meddelas när missbrukaren omhändertagits enligt 13 § LVM i direkt anslutning till att en tidigare vårdtid om sex månader gått ut och det således inte varit möjligt att klarlägga om han kunnat övervinna sitt missbruk på frivillig väg.

Handläggning och dokumentation  För handläggning och dokumentation gäller i princip samma regler som för andra sociala ärenden  OBS! Den särskilda bestämmelsen i 16 § LVM (om möjligt få del av handlingarna i ärendet samt underrättelse om rätten att yttra sig skriftligt till domstolen inom en viss angiven tid, begära muntlig förhandling vid domstolen, och rätten att få offentligt biträde).