Juridiska aspekter på miljökvalitetsnormer för vatten i kommunal förvaltning och planering Karin Wall Länsstyrelsen Västra Götalands län Skara 2010-12-10.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Mark- och miljööverdomstolen dom den 24 januari 2012 i Mål M
Advertisements

Hälso- och sjukvårdslagen (HSL)  1§ Med hälso- och sjukvård avses i denna lag åtgärder för att medicinskt förebygga, utreda och behandla sjukdomar och.
Evgenia Pavlovskaia, vt 2012
Vad är arbetsmiljö ? Människa Teknik Organisation.
Socialdokumentation Består av två delar!
Hälsoskydd 6 nov 2015 Miljöjurist, Dr. Margaretha Svenning.
Särskilda skäl Mötestema: 6 särskilda skäl. Särskilda skäl De 6 särskilda skälen Presentationsmaterial med länkar och frågor från Strandskyddsdelegationen.
Sandra Lagerkvist och Ida Knutsson. 2 Mål för folkhälsan, prop. 2002/03:35 Övergripande mål för folkhälsopolitiken: Skapa samhälleliga förutsättningar.
Områdesskydd, fort. Evgenia Pavlovskaia Juridiska Fakulteten, Lunds Universitet
-Hans Oscarsson- Vattenmyndigheten för Västerhavets vattendistrikt Vattenförvaltningen – vad har hänt och vad är på gång?
VAS-rådet den 14 februari 2008 / Anette Björlin Dricksvattenförekomster i Stockholms län - Prioritering för långsiktigt skydd Anette Björlin Länsstyrelsen.
Bristande tillgänglighet – en ny form av diskriminering Carolina Stiwenius Diskrimineringsombudsmannen,
Mål och syfte Målet med utbildningsdagen är att ge grund- läggande information om samarbete mellan miljökontor och räddningstjänst. Syftet med utbildningsdagen.
Resultat ÅU 2016 NV rapport Arbete med vattenskydd och planering krävs för att målet ska nås. Vattenförsörjningsplaner har tagits fram för allt.
Forskningsetik – läkaretik
Detaljplan för särskilt boende
Nytt från vattenförvaltningen Årsmöte för Skellefteälvens vattenråd
Fossilbränslefritt Kronoberg
Temautbildning Arbetsmiljö
Samverkansträff för enskilda avlopp
Hållbar utveckling är ett begrepp som man ofta stöter på i media.
Ett enklare exploateringsavtal? - En studie av PBL 6:40
Weserdomen. Konsekvenser och förutsättningar
Fördjupad utvärdering 2015 Nuläge, vad händer framöver, regionala inspel Ann Wahlström Naturvårdsverket 10 december 2014.
Tisdag den 21 mars – Samling och kaffe/te med macka
Föreslagna ändringar från Naturvårdsverket i reglerna om landsbygdsutveckling i strandnära lägen Peder Seidegård Länsarkitekt.
Planeringsunderlag för klimatanpassning och klimat- och energi
Syftet med samverkan: Vid olyckor med utsläpp till miljön kan räddningstjänsten behöva samarbeta med miljökontor för att optimera sina insatser i det akuta.
Ansvar inom regeringskansliet
Arbetsformer XX vattenråd.
Särskilt stöd Processdagen - anmälningsärenden 6 december 2016
Miljömålen i samhällsplaneringen
Överförmyndarnämnden
Miljömålen består av tre slags mål
Samrådsmöte Vilhelmina 23 februari 2015
Grundkurs Natura 2000 tillstånds-prövning
Påtaglig skada – hur ser tillämpningen ut?
Nämndutbildning 10 februari 2016
JOrdfalls samfällighet Tillstånd för grundvattenuttag
JOrdfalls samfällighet Tillstånd och vattenskydd
Samråd Vattenskydd Hummeln och kristdala
Individuell energimätning och personuppgiftslagen
Typiska ventilationsklagomål
Vattenverksamhet 11 kapitlet Miljöbalken.
Teknikutveckling och juridiken – vad ger miljöbalken för utrymme?
Vägval Älgö - Analys av genomförande och risker
Disposition Pågående arbete hos Konsumentverket
Framtidsfullmakt Annika Lewerth.
reviderad Natura handbok
Tvärvillkor för Miljö - Biologisk mångfald
Systematisk dokumentation inom socialtjänsten
Bibliotekens grundläggande ändamål, 2 § BL
Hur tolkar Länsstyrelsen kraven?
Vattendirektivet Vattenförvaltning
Utredningen om ekologisk kompensation
Forskningsetik – läkaretik
Tvärvillkorsutbildning Rådgivning djurskydd
Samhällsekonomisk analys på Vattenmyndigheterna
De svåra uppsägningarna
Hållbar utveckling måste vara
Dokumentera rätt i vården
Samhällsbyggnad Bergslagen
Vattenverksamhet 11 kapitlet Miljöbalken.
Samhällsekonomisk analys på Vattenmyndigheterna
Lag (2017:310) om framtidsfullmakter
Buller inför rätta! Smakprover till frukost-buffén
Frukostseminarium buller praxisgenomgång Monika Gerdhem - Miljöjurist och chef för hälsoskyddsavdelningen på miljöförvaltningen i Stockholm
Saker att ta upp… Skärpning av reglerna omkring MKN vatten
STÖD FÖR HANTERING AV RIKSINTRESSEN I FYSISK PLANERING
Presentationens avskrift:

Juridiska aspekter på miljökvalitetsnormer för vatten i kommunal förvaltning och planering Karin Wall Länsstyrelsen Västra Götalands län Skara

Varför? ”Vatten är ingen vara vilken som helst utan ett arv som måste skyddas, försvaras och behandlas som ett sådant.” EUROPAPARLAMENTETS OCH RÅDETS DIREKTIV 2000/60/EG av den 23 oktober 2000 om upprättande av en ram för gemenskapens åtgärder på vattenpolitikens område

Europaparlamentets och Rådets direktiv 2000/60/EG av den 23 oktober 2000 om upprättande av en ram för gemenskapens åtgärder på vattenpolitikens område (Vattendirektivet) “syftar till att nå en god yt- och grundvattenstatus 2015 och att förhindra en försämring av vattnets status i hela gemenskapen” Vattenförvaltningsförordningen (2004:660) den 17 juni 2004 “bestämmelser om indelning i vattendistrikt, vattenmyndigheter, miljökvalitetsnormer, antagande av förvaltningsplaner och åtgärdsprogram, sexårig förvaltningscykel” Vattenmyndigheten Västerhavets föreskrifter om kvalitetskrav för vattenförekomster i distriktet (2009:533) den 22 december 2009 “miljökvalitetsnormer för varje vattenförekomst” Allmänt

Vattenmyndigheternas beslut 2009 Miljökvalitetsnormer (MKN) Föreskrift om kvalitetskrav Åtgärdsprogram (ÅP) Beskrivning av distriktets miljöproblem och krav på åtgärder Förvaltningsplan (FP) Beskrivning av vattenförvaltningen i vattendistriktet – status, påverkan, åtgärder, MKN m.m. Miljökonsekvensbeskrivning av ÅP

Extra bilder

Risk för försämring Koppling miljökvalitetsnormerna och åtgärdsprogram

Åtgärdsprogrammets status Åtgärdsprogrammet beslutades tillsammans med miljökvalitetsnormer och förvaltningsplan av Vattenmyndigheten i december Ett fastställt program innebär enligt 5 kap. 8 § MB skyldigheter för myndigheter och kommuner att inom sina ansvarsområden vidta de åtgärder som behövs enligt programmet. Åtgärderna ska vara vidtagna senast 2012.

Miljökvalitetsnormer i svensk rätt 5 kap1 § miljöbalken Regeringen får för vissa geografiska områden eller för hela landet meddela föreskrifter om kvaliteten på mark, vatten, luft eller miljön i övrigt, om det behövs för att varaktigt skydda människors hälsa eller miljön eller för att avhjälpa skador på eller olägenheter för människors hälsa eller miljön (miljökvalitetsnormer). Regeringen får överlåta till en myndighet att meddela miljökvalitetsnormer som följer av Sveriges medlemskap i Europeiska unionen.

5 kap 2 § MB – olika typer av MKN Miljökvalitetsnormer skall ange 1. föroreningsnivåer eller störningsnivåer som människor kan utsättas för utan fara för olägenheter av betydelse eller som miljön eller naturen kan belastas med utan fara för påtagliga olägenheter och som inte får överskridas eller underskridas efter en viss angiven tidpunkt eller under en eller flera angivna tidsperioder 2. föroreningsnivåer eller störningsnivåer som skall eftersträvas eller som inte bör överskridas eller underskridas efter en viss angiven tidpunkt eller under en eller flera angivna tidsperioder 3. högsta eller lägsta förekomst i yt- och grundvatten av organismer som kan tjäna till ledning för bedömning av tillståndet i miljön, eller 4. de krav i övrigt på kvaliteten på miljön som följer av Sveriges medlemskap i Europeiska unionen.

Tillämpningen av MKN 5 kap 3 § MB Myndigheter och kommuner ska följa miljökvalitetsnormer.

Vattenförvaltningens MKN Viktiga utgångspunkter för MKN inom vattenförvaltningen: Normerna ska uppnås 2015 eller 2021 (2027 i vissa fall) → först efter den 22 december detta år kan en norm anses överträdd Åtgärder under denna förvaltningscykel syftar framåt, de ska se till att normerna följs i tid (jfr t.ex. med ÅP för luft – reaktivt styrmedel) Kommunal planering bör ha central roll, som framåtsyftande styrmedel

MKN för vatten vid planering och planläggning enligt Plan- och bygglagen, PBL Översiktsplaner ÖP ska ange hur kommunen avser att följa gällande MKN (4 kap 1 § andra stycket 3 p PBL). Viktiga strategiska frågor! Detaljplaner Länsstyrelsen ska under samrådet verka för att MKN iakttas (5 kap 22 § PBL). Om betydande miljöpåverkan 6 kap och 22 §§ MB  bilaga 4 pkt 1e) och 2f) i förordningen (1998:905) om miljökonsekvens- beskrivningar Tillämpningsprojekt pågår.

MKN och detaljplaner Kontrollprövning enligt 12 kap PBL MKN kan ligga till grund för kontrollprövning av detaljplan enligt 12 kap 1 § 3 p PBL Plan ska upphävas helt (eller delvis med kommunens medgivande) om det kan befaras att den innebär att en MKN inte följs Möjligt att förordna om kontrollprövning för bygglov och förhandsbesked i vissa områden (12 kap 4 § PBL) Ändring av DP under genomförandetiden kan ev. grundas på nya MKN (5 kap 11 § PBL) 6 kap 21 § MB – kommuner kan bli skyldiga att redovisa MKN-arbete till regeringen – statliga myndigheter ska anmäla behov av redovisning till regeringen

Miljökvalitetsnormer, åtgärdsprogram och PBL 2 kap 2 § 3 och 4 st PBL –MKN ska följas vid planläggning och i andra ärenden. OBS! Ingen skillnad på olika slags normer (jfr. 2 kap 7 § 2-3 st MB) 5 kap 6 och 8 §§ MB –Kommunerna ska vidta de åtgärder som behövs enligt ett ÅP → saknas motsvarande bestämmelse i PBL Förarbetena: ÅP kan inte ”direkt tvinga fram” antagande, ändring eller upphävande av en plan, men kan ”föranleda en kommun att ta initiativ till en planändring” Begränsningen framgår inte av MB eller PBL – anses antagligen följa av kommunernas planmonopol

Tillämpningsbestämmelser MB Materiella regler 2 kap 2-6 §§ MB –Hänsynsreglerna ska tillämpas som vanligt 2 kap 7 § första stycket MB –En rimlighetsavvägning ska göras (bl.a. vägs kostnad mot nytta) 2 kap 7 § andra och tredje stycket MB

Omprövning av tillstånd eller villkor, 24 kap. 5 § 2 p MB Om verksamheten med någon betydelse ”medverkar” till att en MKN inte följs. –Nya villkor får inte medföra sådana ingripande villkor att verksamheten inte längre kan bedrivas eller avsevärt försvåras

Tillämpningsvägledning på gång Naturvårdsverket arbetar för att ta fram vägledningar om tillämpning av MKN inom tillsyn och tillståndsgivning mm naturvard/Skotsel-och- forvaltning/Vattenforvaltning/Projekt-om-tillampningen- av-miljokvalitetsnormer-och-atgardsprogram/ naturvard/Skotsel-och- forvaltning/Vattenforvaltning/Projekt-om-tillampningen- av-miljokvalitetsnormer-och-atgardsprogram/

Praktisk tillämpning av MKN för vatten, några exempel Miljöprövningsdelegationen vid Länsstyrelsen i Skåne län (beslut ) –Avslag på Svenska Kaolin AB:s tillståndsansökan för brytning och utvinning av kaolin på fastigheten Billinge 1:1 m.fl. –Överklagad till miljödomstolen vid Växjö Tingsrätt Miljödomstolen vid Östersunds tingsrätt, mål M , ang. ansökan om tillstånd till anläggande av Ladvattenåns kraftverk mm, Kramfors kommun –Fråga om Regeringen har haft rätt att delegera till VM att meddela MKN Växjö tingsrätt, Miljödomstolens dom , mål nr M : överklagad av Länsstyrelsen i Kalmar län –Tillstånd till reglering av Hornsjön, bortledning av ytvatten, återinfiltration m.m. för den kommunala vattenförsörjningen i Borgholms kommun –Ej prövningstillstånd i MÖD

Tack!