Kotimaisten kielten tutkimuskeskus Forskningscentralen för de inhemska språken Språkets roll i lagberedningen En fallstudie Juridisk sprog i Norden Klarspråkskonferens.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Advertisements

Beskriver vad eleven ska försöka uppnå
Från Vasatid till Vasalopp Lpp Historia åk 5, Vasatiden
Träddiagram - ett sätt att ta fram aktiviteter och prioriteringar för hur man ska jobba med ett visst område.
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
Kognitiva funktioner Verbal förmåga Logisk-Analytisk förmåga
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Bidrar en integrerad vårdmodell till personcentrerad vård ? sjuksköterskors erfarenheter från en onkologisk klinik Anki Delin Eriksson.
Mål och betygskriterier
Presentation av gipsmask-gör en snygg presentation av din mask
ATT PRODUCERA EN UNDERSÖKNING
Bedömning av muntlig produktion och interaktion
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
PRIVATJURIDIK Lagar och andra rättskällor, kap 3.
Hur går forskning och vetenskapligt skrivande till?
Konferens och evenemang
Patientlagen Ny lag som reglerar vad som gäller ur patientens perspektiv Börjar gälla 1 januari 2015 Patientlagen ger en samlad bild av vad som gäller.
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
PIRATPARTIET Rubriksnitt: Impact, vanlig text Arial Här kan man lägga en lite ingressbetonad text på ett par tre meningar (men funkar även utan). Vill.
TYSKA STEG 3 Fem arbetsområden: 1. Reisen und Schule in Deutschland
Spel: Plenarsession. Er uppgift i 6 steg 1.Studera yttrandet 2.Välja grupp (1 elev per grupp), utarbeta och lämna in ändringsförslag 3.Förbereda er för.
”Jag vill vara konstruktiv i debatten”. ”Jag vill inte vara en papegoja och upprepa vad andra sagt i syfte att höra min egen röst…även fast den är trevlig.
Kunskapskrav och matriser
Val 2014 och riksdagen.
LAGSTIFTNINGS- PROCESSEN
Riskanalys koloncancer ---- Patientmedverkan i riskanalys
Debattartikel.
Essäprov = uppsats.
Barnets rättigheter i nya patientlagen
Genom undervisningen i svenska ska eleverna utveckla sin förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift, anpassa språket efter olika syften,
fokusgrupper En Kvalitativ datainsamlingsmetod Karina Kight
Varför IUP och skriftliga omdömen? Varför ny läroplan?
Anpassning av Europarådets språkliga referensnivåer för omsorgsarbete En lärande arbetsplats.
Information om SFB Del 1 september 2010 Sida 1 Socialförsäkringsbalken Information om innehållet i den nya balken.
MTFD Vårmöte 2016 Umeå – Tips & Tricks MTFD Presentationsmall: tips & tricks Introduktionsbild: (Denna bild tas bort) Denna Mall är framtagen för att underlätta.
Från inledning till presentation Svenska inom teknik Sandra Uitto 2016.
Uttala de flesta svenska språkljuden Bokstävernas namn och ljud (stora och små). Ordbilder på vanligt förekommande korta ord t.ex. jag, och, kan. Läsa.
Skrivprocessen Hur gick det i går? Är det frågor? Mejla eller ring fredag Intersubjektivitet Vad är målet med texten? Hur disponeras en text?
Den 20 september 2016Språkcentret/EK Provet i 5002 presentation 5-7 min/ person + diskussion i gruppen i 5-7 minuter.
Statsrådsberedningen Vad är ålderdomligt/gammelmod igt i författnings- /lovspråket? Särskilt om problemen att ändra gammal lagtext Stina Malmberg, ämnesråd.
Juridiska och språkliga överväganden vid översättning av lagtext från finska till svenska Ann-Marie Malmsten Statsrådets svenska språknämnd Juridisk sprog.
Elever skriver. Att läsa och skriva utvecklas parallellt. När vi läser lär vi oss att packa upp innehållet i en text för att förstå vad den som skrivit.
Klarspråk − med mottagaren i fokus Kicki Lindh, SPV.
Specialpedagogik Ht 12. Introduktion 7 sept kl , 12:131 Erfarenhetsutbyte/diskussion och information inför ventileringen 5 december kl ,
”Nu ska ni få visa vad ni lärt er. För att det ska bli rättvist får alla samma uppgift att lösa – klättra upp i trädet!”
VISA DENNA BILD: INLEDNING
Från inledning till presentation
Lära för livet!.
Välkommen till svenska 1
Svenska som andraspråk 3
Matspjälkningssystemet
VISA DENNA BILD: INLEDNING
Argumenterande genre Att blogga i grupp.
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Barnkonventionen blir svensk lag – Lagrådets yttrande
Tyck som jag! Om metoder för påverkan
Att skriva CV och ansökningsbrev Intervju – hur kan det gå till?
Idag: Vi övar vidare på: att leda ett samtal, formulera och bemöta argument samt sammanfatta huvuddragen i vad som sagts.
Ledningens genomgång: Informationssäkerhet Mall där allt underlag finns i denna presentation Datum 2018-XX-XX.
Helhet och allsidighet
Sveriges Trafikskolors Riksförbund
Ulrika Persson-Fischier,
Föreläsning 3 Situationsanpassat ledarskap
Regeringens lagrådsremiss inkom till Lagrådet den 6 juli 2017.
Att skriva uppsats Metodfrågor.
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Utredningen Lätt att hitta – Lätt att låna
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Presentationens avskrift:

Kotimaisten kielten tutkimuskeskus Forskningscentralen för de inhemska språken Språkets roll i lagberedningen En fallstudie Juridisk sprog i Norden Klarspråkskonferens 2011 i Reykjavik Salli Kankaanpää, Aino Piehl, Matti Räsänen

Bakgrund Författningsspråket kan göras mer förståeligt både för de tillämpande myndigheterna och för medborgarna. Forskningscentralen erbjöd språkvårdshjälp i ett valfritt lagberedningsprojekt på villkor att vi fick undersöka hur författningstexten tog form under processens gång. Justitieministeriet inbjöd språkvårdarna att delta i förnyandet av bostadsaktiebolagslagen.

Forskningsproblem När fattas de viktigaste språkliga besluten i fråga om en lagtext? På vilka grunder fattas besluten? Hurdan är dialogen mellan språkvårdare och lagberedare? Hurudan var responsen till språkvårdarnas förslag? Metoder Innehållsanalys Språklig-retorisk analys Deltagande observation

Tidtabell för projektet 1) En arbetsgrupp tillsattes för den första lagberedningsfasen ) Arbetsgruppens betänkande var färdigt ) Justitieministeriet tog kontakt med Forskningscentralen ) En grupp för fortsatt beredning sammanträdde 2007– ) Språkvårdsarbetet utfördes i huvudsak ) Lagtexten gick vidare till laggranskning hösten ) Regeringen lade fram lagförslaget för riksdagen våren 2009 och riksdagen godkände det i slutet av året. 8) Lagen trädde i kraft ) Vi undersökte språkkommentarerna i protokollen från den första fasen samt diskussionerna i gruppen för fortsatt beredning och responsen på ändringsförslagen 2009–2011.

Analys av protokollen från den första beredningsfasen (2004–2006) Salli Kankaanpää 1.Tar man i den första beredningsfasen ställning till lagens språk, inte bara till dess innehåll? Vilka språkliga fenomen behandlas och hur? 2.Hur medvetet diskuteras språket, och skiljer sig kommentarerna om språket från kommentarerna om innehållet? Metoder: – kvalitativ innehållsanalys av protokollen – språklig-retorisk analys av de punkter i protokollen som behandlar språket

Lagberedarna tar ställning både till lagens innehåll och till språket i lagen behandlar olika språkliga fenomen (bl.a. termer, andra ordvalsfrågor, strukturer som är mer omfattande än ord) bedömer uttryck och föreslår nya formuleringar kan diskutera språket mycket medvetet, ibland t.o.m. på metanivån analyserar språket med lekmannabegrepp talar ofta samtidigt om språk och innehåll.

Kommentarer om språket i protokollen från den första beredningsfasen Enhetliga termer: 3 § 3 momentin kohdalla mietittiin, onko oikea termi hyvä rakennustapa vai hyvä rakentamistapa. Termi tarkistetaan. När det gäller 3 § 3 mom. diskuterades om den rätta termen är hyvä rakennustapa eller hyvä rakentamistapa. Termen ska kontrolleras.

Kommentarer om språket i protokollen från den första beredningsfasen Klarare meningsstruktur: Työryhmä pohti sitä, voisiko lainkohdan sanamuotoa muuttaa niin, että se olisi selkeämpi ja helpommin luettava. Voisiko sanamuoto esimerkiksi olla; – –. Arbetsgruppen diskuterade om paragrafen kan göras klarare och lättare att läsa. Skulle det till exempel kunna lyda: – –?

Kommentarer om språket i protokollen från den första beredningsfasen Metanivån: Keskusteltiin siitä, onko seurantaryhmälle tarkoituksenmukaista esittää pykäläehdotuksia arvioitavaksi vielä tässä vaiheessa, sillä ne herättävät joka tapauksessa ihmisissä herkästi kritiikkiä, ja työryhmän käsittelyssä juuri pykälien sanamuotojen hiominen on toistaiseksi jätetty vähäisimmälle huomiolle. Diskuterades om det är ändamålsenligt att presentera paragrafförslag för uppföljningsgruppen ännu i detta skede eftersom de lätt väcker kritik och eftersom finputsningen av formuleringarna i paragraferna hittills har fått minst uppmärksamhet i arbetsgruppen.

Observation av lagberedarnas diskussioner om språket ( ) Matti Räsänen Undersökningsmetod: deltagande observation Observationsobjekt: gruppen för fortsatt beredning Målet för undersökningen var att klarlägga 1.om gruppen behandlar lagtextens begriplighet, och i så fall vilka slags diskussioner som förs 2.hur terminologin i lagen utformas och hur den diskuteras 3.vilken roll språkvårdaren spelar i gruppen och hur hans närvaro påverkar diskussionen.

Resultat 1.Det talades mycket lite om begriplighet fastän målen när det gäller begriplighet i lagtext har slagits fast i många sammanhang och fastän språkvårdarna deltog i projektet just på grund av kraven på begriplighet. 2.Termarbetet är beroende av hur aktiva de ansvariga i arbetsgruppen är. Lagberedningsarbetet omfattar inte systematiskt termarbete som följer terminologiska principer, och termer diskuteras inte heller på det sättet i arbetsgruppen. Man försöker inte aktivt bli kvitt onödiga (juridiska) termer som är okända för läsaren. 3.Talaren vänder sig i allmänhet till språkexperten för att få stöd för sin åsikt. Ett centralt incitament är talarens inställning till situationen eller till det ärende som behandlas, inte något visst språkligt drag i texten. Ingen kontrolleffekt kunder skönjas, utan gruppmedlemmarna diskuterade fritt både frågor som hade att göra med författningstextens innehåll och språkliga lösningar.

Respons på språkvårdsförslagen Aino Piehl Metod: innehållsanalys Förslagen gjordes med funktionerna Spåra ändringar och Infoga en kommentar i Word. Sedan jämförde jag våra förslag med de följande versionerna av lagtexten, främst med den slutliga versionen. Lagberedarna – tog in förslagen i texten som sådana – gjorde små ändringar i förslagen – formulerade om texten helt utgående från ändringsförslagen – förkastade förslagen. Ibland förändrades texten av andra orsaker så att ett visst ändringsförslag inte behövdes.

Språkvårdarnas förslag Vi föreslog – att menings- och satsstrukturen skulle göras enklare (t.ex. att en mening skulle delas, att kedjor av bestämningar skulle göras till bisatser) – att informationsstrukturen skulle ändras (t.ex. att en mening skulle inledas med känd information) – att ord och uttryck skulle ersättas med mer kända motsvarigheter – att den förklarande informationen skulle utökas (t.ex. genom hänvisningar) – att informationen skulle få en lämpligare plats – att ordföljden skulle göras mer allmänspråklig – att rubrikerna skulle göras mer informativa – att upprepning skulle ersättas med hänvisningar.

Betänkandet: Osallistumisen edellytyksenä on 2 luvun 2 §:n 1 momentin mukaisesti, että osakkeenomistaja on merkittynä osakeluetteloon tai hän on ilmoittanut saantonsa yhtiölle ja esittänyt siitä luotettavan selvityksen. Lagen: tai hän on ilmoittanut yhtiölle osakkeiden omistusoikeuden siirtymisestä itselleen ja esittänyt siitä luotettavan selvityksen. Aino Piehl Exempel: förslag om att ersätta en juridisk term

Betänkandet: En förutsättning för deltagande är enligt 2 kap. 2 § 1 mom. att aktieägaren är införd i aktieboken eller har anmält sitt förvärv till bolaget Lagen: eller har anmält till bolaget att äganderätten till aktierna har övergått till aktieägaren i fråga och lagt fram en tillförlitlig utredning om detta. Aino Piehl Exempel: förslag om att ersätta en juridisk term

Exempel: om ändring av meningsstrukturen Betänkandet: Jos yhtiökokous ei hyväksy ehdotusta yhtiöjärjestykseen sisältyvän kohtuuttomuuteen johtavan määräyksen muuttamisesta siten, että kohtuuttomuus poistuu, on hallituksella ja osakkeenomistajalla oikeus nostaa yhtiön kotipaikan alioikeudessa kanne yhtiöjärjestyksen muuttamiseksi. Språkvårdarnas förslag: Jos yhtiöjärjestykseen sisältyy kohtuuttomuuteen johtava määräys eikä yhtiökokous hyväksy ehdotusta sen poistamiseksi, on hallituksella ja osakkeenomistajalla oikeus nostaa yhtiön kotipaikan alioikeudessa kanne yhtiöjärjestyksen muuttamiseksi.

Exempel: om ändring av meningsstrukturen Betänkandet: Om bolagsstämman inte godkänner ett förslag till ändring av en bestämmelse i bolagsordningen som leder till oskälighet så, att oskäligheten undanröjs, har styrelsen och aktieägaren rätt att vid domstolen på bolagets hemort väcka talan om ändring av bolagsordningen. Språkvårdarnas förslag: Om bolagsordningen innehåller en bestämmelse som leder till oskälighet och bolagsstämman har förkastat ett förslag om ändring av bestämmelsen så att oskäligheten undanröjs, har styrelsen och aktieägaren rätt att vid underrätten på bolagets hemort väcka talan om ändring av bolagsordningen.

Exempel: om ändring av meningsstrukturen Lagtexten: Jos yhtiöjärjestykseen sisältyy kohtuuttomuuteen johtava määräys, hallituksella ja osakkeenomistajalla on oikeus nostaa yhtiön kotipaikan alioikeudessa kanne yhtiöjärjestyksen muuttamiseksi. Hallitus saa panna kanteen vireille vain, jos ehdotusta yhtiökokouksessa kannattaneilla osakkeenomistajilla oli yli puolet annetuista äänistä. Kanteen nostamisen edellytyksenä on, että: 1) yhtiökokous on hylännyt ehdotuksen määräyksen muuttamisesta siten, että kohtuuttomuus poistuu;

Exempel: om ändring av meningsstrukturen Lagtexten: Om bolagsordningen innehåller en bestämmelse som leder till oskälighet, har styrelsen och aktieägaren rätt att vid underrätten på bolagets hemort väcka talan om ändring av bolagsordningen. Styrelsen får väcka talan endast om de aktieägare som understödde förslaget vid bolagsstämman innehade över hälften av de avgivna rösterna. För väckande av talan förutsätts det att 1) bolagsstämman har förkastat ett förslag om ändring av bestämmelsen så att oskäligheten undanröjs, eller

Hur lyckades det att kombinera språkvård och forskning? Forskarrollen påverkade språkvårdarrollen så att vi var observatörer i högre grad än vi skulle ha varit som enbart språkvårdare. Detta var vår första erfarenhet av möten i en lagberedningsgrupp, vilket förstärkte vår observatörsattityd. Innehållet i språkvårdsförslagen påverkades inte av forskarrollen, utan förslagen styrdes av vår strävan efter ett förståeligt språk. Troligtvis påverkades inte heller forskningsiakttagelserna av språkvårdarrollen, men eftersom forskningstemat utgjordes av centrala språkvårdsfrågor var språkvården hela tiden närvarande på något sätt.

Hur fortsätter forskningen? Lagtextens begriplighet testas, och språkvårdens inverkan på texten klarläggs. Sambandet mellan författningarnas begriplighet och deras funktionsduglighet klarläggs genom intervjuer med såväl lagberedare som lagtillämpare. Förhållandet mellan lagmotiveringar och lagtext undersöks.

Källor Kankaanpää, Salli (2009). Kielestä puhuminen lain valmisteluvaiheen pöytäkirjoissa. – Enell-Nilsson, Mona & Nissilä, Niina (toim.): Kieli ja valta. VAKKI Symposium XXIX. Vaasan yliopisto 13.– Vaasan yliopiston käännösteorian, ammattikielten ja monikielisyyden tutkijaryhmän julkaisut 36. Vaasa, 181–192. Piehl, Aino, Räsänen, Matti & Kankaanpää, Salli (2009). Kohti parempaa säädöskieltä. – Kielikello 2/2009, 19–22. Kankaanpää, Salli, Piehl, Aino & Räsänen, Matti (artikel under utgivning). Kuinka tutkia lakitekstin syntyä ja tekstilajin rajoja: tekstianalyysia, muutosehdotuksia ja osallistuvaa havainnointia. Drafting a legislative text:

Kotimaisten kielten tutkimuskeskus Forskningscentralen för de inhemska språken Tack! Salli Kankaanpää, Aino Piehl, Matti Räsänen