Maskeradkläder Julia och Ei Mer. Vi fick uppgiften att göra maskeradkläder till förskoleklassen på lärcenter. Vi gick till dem för att höra vilket plagg.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Berättande texter Kännetecken för berättande texter –
Advertisements

Egypten.
Det första du bör göra är att rita horisonten
Elsa Beskow.
Lee Esselström 2002 Min egen julkalender - stickade sockor på rad
Titta på alla bilderna i bildspelet och läs texterna på bilderna.
På en utflykt till havet ser vi att barnen visar ett stort intresse för vattnet, sanden och allt som går att upptäcka stranden. Det som väckte vårt intresse.
Hans och Greta.
Hej på er alla! ETT STORT TACK för den fina blomman med tillbehör. Jag ska njuta av den en vacker sommarkväll i min trädgård.
En genomgång av spelet: Dubbelkrig-Grön
Mobilskal med högtalare!!
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
Arbete med återbruk åk 3 Av Lena Josefsson - Vt 2010 Vi gjorde ett besök på utställningen Eco-craft och fick se många nya sätt att återanvända olika material.
GPS- sändare till barn!.
Slöjd Presentation! Av: Malte Bergman.
Det är ett hus kom så åker vi närmare. Då ser vi en man då frågar vi om får kolla runt.
Process beskrivning av valfri produkt Martina Rosenback 2002
Jämställdhet i hemmet! Pappan jobbar. Mamman är hemma med barnen.
Garnteknologi 1 Camilla Byggmästar 25318
Nytt golv av finaste furu
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Träslöjd! Ht /11.
Rita av.
Tunneln Av: lovisa ♥. Val av plats  Jag valde vägen mellan gallerian och synsam. Först tänkte jag välja utanför bibblan men jag visste jag inte vad jag.
Byxor till handdocka.
Nepalmössan med knut Alla mått inkluderar sömnsmån Jag fick lära mig den här varianten av en släkting i USA. Det finns alltså inte något mönster utan jag.
Vi syr pennfack till färgpennorna
Luffarslöjd Trådslöjd
Vad består en atom av? Vilka atomer finns det? Hur hittar man atomer?
Borr och klippövning Utrustning. 2st Kakelplattor
DEN MAGISKA DÖRREN.
Grupparbete kuddfodral – sociala medier
Anställningsintervjun
Grävling Grävlingens spår liknar en mycket, mycket liten människofot.
FRÅN TANKE TILL FÄRDIGT PLAGG
1.Sol 2.Planet 3.Solsystemet Solen bildades för ungefär 5 miljarder år sedan och kommer att finnas i ungefär 5 miljarder är till. Sol är en medelstor stjärna.
Google SketchUp Del 1.
SY NYCKELBAND.
Textilarbete Alice Höök.
Min handduk ht 2013! Av: Ronja Petarsson! .
 Stor, billig, enkel, stilig och snygg.  klarar sina mål.
Varg Vedad Arifovic 2012.
Planet fakta.
”Den magiska tråden” Till detta arbete valde jag att brodera. Jag har broderat en katt efter ett färdigt mönster. Broderiet har jag sytt med plattsöm,
Trä symaskin.
Pulpetenbladet Juni 2015 Uppfräschning av lokalen Tvärtom om vad vi skrev under aktuellt fliken i förra pulpetenbladet så kommer vi inte att ta in någon.
HÖSTAKTIVITETER -15/16.
Kreativa lösningar skrivna av Växthusets femmor i en IT-läxa Våren 2012IT-läxa Våren 2012.
Emma Thalin. Min tröja är gjord i jerseytyg och har muddväv längst ner och längst ner på armarna. Jag har även målat med textilfärg och broderat med.
Väggpåse med applikation. Ordet applikation kommer från latinets applicare = tillfoga, lägga till (jämför med app på t ex mobilen)
F ÖRPACKNING PROCESSEN. Från första början har jag hittat på internet en bild på en intressant förpackning. Det var en förpackning för en kaffekopp, som.
Utvärdering av Styrel 2015 Göteborg, 6 nov Tanken om dagen… – Länsstyrelsens redogörelse för resultatet! – – Västra Götalandsregionen/Energimyndigheten.
Slöjd Glumslövs skola Hösten 2017

Ett bild och text repotage
Djuren möter ungdomskulturen
Och vecka 8 A BE LJUD ® BrucElvis
På den här bilden, marken (vattnet) stannar där linjen är
36 % 56 % Källa: IDC Visste ni….det finns studier som visar att en anställd lägger 36% av sin arbetstid på att leta efter och sammanställa information,
Marie Roslund, Rusksele skola, Rusksele –
Attraktiv Hemtjänst Om rambeslut.
3. Ska inte alla få vara med?
Den Nya tiden e. Kr.
Bild/Svenska – HT 2017 Klass 3B Björktjära Skola
Entreprenörskap 2 Ni ska läsa detta och förbereda er inför lektion måndag vecka 40. Då börjar allvaret att bygga er stad.
Handsömnad.
GREENSCREEN BY DO INK.
Djuren möter ungdomskulturen
Anpassad för barn till den som drabbats av en hjärnskakning
TÄVLINGSMOMENT SIMNING
Presentationens avskrift:

Maskeradkläder Julia och Ei Mer

Vi fick uppgiften att göra maskeradkläder till förskoleklassen på lärcenter. Vi gick till dem för att höra vilket plagg de önskade. Det var många önskemål men flest röster fick Elsa i frost. Så vi började spana på ideér från google, och dessa blev våra inspirationsbilder:

Planeringen För att arbetet skulle gå lättare bestämde vi oss för att dela in klänningen i två delar: överdel och kjol. Ei Mer tog ansvaret för överdelen och Julia för kjolen. Sen började vi titta på material. Till överdelen tog vi trikåtyg och till kjolen ett lite finare: duchessetyg. Så gjorde vi för att det skulle bli bekvämt för barnen att ha på sig dräkten.

Kjolen Kjolen blev inte alls som jag planerat. Tanken var att den skulle bestå av ett enda stycke men jag upptäckte sen att mitt tyg inte skulle räcka eftersom kjolen i så fall skulle blivit för kort och liten. Jag fick då titta på andra mallar till kjolar, och hittade en som var uppbyggd av 6 st volanger. Jag började med att rita ut en mall. Jag valde den största storleken – 128. Sedan ritade jag ut min mall som resulterade i 6 volanger. Dessa nålade jag ihop, vilket tog väldigt lång tid.

Men något som tog ännu längre tid var att sy ihop det jag nålat. Jag började med att sy med raksöm runt första volangen. Jag upptäckte sedan att halva volangen var veckad och jag var tvungen att sprätta upp och sy om. Detta hjälpte Lina mig med. För att arbetet skulle gå lättare sydde vi först en hjälpsöm på 6 mm. Efter jag sytt hjälpsömmen kunde jag sy med raksöm med pressarfoten längs kanten och först då satt volangerna på plats.

Efter det flöt allt på. Jag sicksackade alla kanter, sydde ihop så att volangerna faktiskt bildade en kjol. Runt midjan använde jag mig av resårband för att kjolen skulle passa både stora och små. Jag tog även samma tyg runt midjan som Ei Mer hade som dekoration på sin del. Efter det strök jag den och sydde fast ett band längst ner för att kjolen inte skulle få ett fult avslut.

Jag klippte ut fram och baksidan med blått trikåtyg Efter det sydde jag ihop trikåtygets framsida med Därefter försökte vi komma på hur vi ville dekorera framsidan så att den blev lik frostklänningen så mycket som möjligt. Vi kom också in på hur armarna skulle dekoreras. Det blev massor utav olika ideér och här var några utav förslagen. Den till vänster blev den vi tyckte mest om:

Vi hittade senare organzatyg. Så då fick jag klippa ut tygets fram och baksidan och sy ihop det med plagget.

Här syr jag fast armen med det nya tyget. Det var inte bara att den såg snyggare och var hållbarare utan det gjorde också att det blev mycket lättare att sy på.

Här så vek jag in ock sydde 1,5 cm in med hjälp av tvillingnålen. Och här så syr jag på mudden.

Resultatet Vi blev väldigt nöjda med resultatet! Det blev ungefär som planerat. Vi valde en ganska stor utmaning men vi tycker att vi klarade den bra och vi fördelade även arbetet jämnt. Förskoleklassen blev jättenöjda och så här blev hela resultatet: