Ämnesspråk och kommunikation i matematik. LITTERATUR Schleppegrell, M. J. The Linguistic Challenges of Mathematics Teaching and Learning : A Research.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Förmågor & The Big 5. Läroplanen 2011 (Lgr11) Kapitel 2Övergripande mål och riktlinjer 2.1 Normer och värden ex. Varje elev tar avstånd från att människor.
Advertisements

Generell bedömningsmatris i SVENSKA (fortsättning på baksidan)
Muntligt redovisning LUBNA HASHIM. Skolan och elever  Lockeruds skolan i Mariestad  Årskurs 5  Lektioner i Sv, Eng,So och Matematik  Grej of the day.
Matematiksatsningen Några nedslag i Skolverkets utvärderingar.
Ämnesspecifik läskompetens Kontext - Handlar om att kunna läsa och förstå en text utifrån det sammanhang den finns i. Lärarens jobb blir att ge en förförståelse.
Pedagogik för framtiden Hur lär vi oss i olika åldrar? Hur kan vi skapa bra förutsättningar för inlärning? Minnet – repetition Olika inlärningsstilar och.
Dagens genomgång Bakgrundsfaktorer Strategier Studieteknik Kompensatoriska hjälpmedel Samordnare Ingvor Berndt,
Argumenterande text Retorik Arbetsgång Modell Stilfigurer.
Slöjd Så här blir du bättre och får ett högt betyg: Lär dig dessa fyra förmågor: Förmåga 1: Formge och Framställa föremål med hjälp av verktyg och tekniker!
Åk 4 LPP. LÄSFÖRSTÅELSESTRATEGIER Vi ska lära oss hur vi använder läsförståelsestrategier för att bli bättre läsare och få mer glädje av de texter vi.
Grupputvecklingssamtal GUS Dokumentet har utarbetats efter att chefer i LiV efterfrågat en metod för att genomföra utvecklingssamtal i grupp. Gruppen ges.
De mest använda knapparna Excel Start Ångra Gör om Fler knappar Vanligaste talformaten Klistra in Hämta format Inställningar tex För att placera.
Algebra Bokstavsräkning. Matematiska uttryck – 7 3 * 8 27 / 9 Dessa kallas numeriska uttryck – innehåller bara siffror.
Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson.
Pedagogisk bedömning Skriftliga omdömen Dokumentation Utvecklingssamtal IUP Södra Ängby skola.
Tal, mönster och räkning
Exklusive nyanlända elever
Svenska som andraspråk 1
Nätverket Svenska nus skolbesök
De sju intelligenserna
Ungdomarnas medieanvändning
VÄLKOMMEN TILL 6A.
Inled med att presentera Raoul Wallenbergs dag
Sats och mening En fullständig sats består alltid av två delar: subjekt och predikat. Ex. Fåglarna flyger. s p = fullständig sats Saknas subjekt eller.
Inför det muntliga nationella provet i svenska
Kommunikativ förmåga MATEMATIK = SANT!.
Utvärdering och systematiskt kvalitetsarbete för ämneslärare, 8 hp Lkk81N LKK81N, GÖTEBORGS UNIVERSITET, IPS.
BESÖK OSS PÅ FACEBOOK OCH EDGYMNASIET.SE
Funktionell kvalitet- måluppfyllelse
Designa en sittmöbel Frånvarande, se länkar:
Argumenterande text.
Välkomna till årskurs 6! Mentorer: Helen Webster (engelska, matematik) Terese Andersen (svenska, SO) Petra Yngström (matematik, NO)
Att bemöta och bli bemött
Språkets makt.
Öppet hus Skolans namn Datum.
Ekonomi och samhälle Introduktion
Förbättra den kognitiva tillgängligheten
Formativt lärande.
Att diskutera och argumentera!
Etik- planering.
Nätverk för lärare på fritidshem
Svenska i gymnasieskolan
LÄSSTRATEGIER på högstadiet.
Uppställning addition utan tiotalsövergång
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Tandvårdsförmåner - det statliga tandvårdsstödet
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
IT verksamhetens satsning utifrån IKT.
Hur mycket använder ungdomarna olika beroendeframkallande ämnen i Helsingborg, Skåne, Sverige & Europa? Arbetsmaterial med diskussionsfrågor i klassrummet,
Från timplan till schema Kommunadministratörsutbildningen
RELATIONELL PEDAGOGIK ”utbildningens brännpunkt”
Typiska kännetecken för instruktioner
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
ÅP / Lektion 8 Omtumlande händelser och inledda återfall
Lärares planeringsarbete!
Timplan för grundskolorna i Angered
Matematikbildning – Abstrahering som tänkandens viktigaste substans
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Kan du begreppen? Para ihop rätt begrepp med rätt beskrivning. Algoritm Precis Program Är ett annat ord för exakt, tydlig eller noggrant. Är klara och.
Johan gustafsson, kommunikationschef c more
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Framtidens vårdinformationsmiljö Webbutbildning
Djuren möter ungdomskulturen
Återkoppling.
Presentationens avskrift:

Ämnesspråk och kommunikation i matematik

LITTERATUR Schleppegrell, M. J. The Linguistic Challenges of Mathematics Teaching and Learning : A Research Review Myndigheten för skolutveckling Mer än matematik : om språkliga dimensioner i matematikuppgifter Löwing, Madeleine Matematikundervisningens dilemman : hur lärare kan hantera lärandets komplexitet Kapitel 7 sid. 143 – 158 Høines, Marit Johnsen Matematik som språk: verksamhetsteoretiska perspektiv. s (Kapitel 3)

TRE ASPEKTER PÅ SPRÅK I MATEMATIK Ämnesspråk i matematik Kommunikation Att förstå matematiska begrepp

VAD ÄR ETT ÄMNESSPRÅK? Lärande i ett ämne innebär även att lära sig ämnets språk Skolspråk skiljer sig vardagsspråk I skolan sker lärande mestadels genom språket

Matematiskt ämnesspråk Grundskolans matematik har som alla ämnen sitt eget ämnesspråk Matematiskt ämnesspråk har möjlighet att uttrycka matematiskt innehåll som är svårt eller till och med omöjligt att formulera med vardagsspråk Inte ett ämnesspråk!

Matematiskt register Inte bara nya ord, utan också ny stil, nya och former av argument Skiljer sig från vardagsspråk För 10 röda rosor får man betala 120 kr. Hur mycket kostar 5 röda rosor?) Ställ upp och räkna ut a) 3 * 23

Språkets betydelse för matematikämnet har mer och mer börjat uppmärksammas Elever med svenska som andraspråk klarar de nationella proven i matematik betydligt sämre än elever med svenska som förstaspråk (Skolverket, 2008, s. 7) Även elever som läser matematik på sitt modersmål stöter ofta på språkliga problem i matematikämnet

SPRÅKET BÖR VÄL VARA SÅ ENKELT SOM MÖJLIGT? Två syften med skolans matematikundervisning: 1.Klara vardagen 2.Förbereda för vidare studier Att ha tillgång till ämnesspråket är en förutsättning för att klara framtida studier.

FÖRENKLA ÄMNESSPRÅKET ? Ger inte eleverna de verktyg som behövs för att klara vidare studier. Undervisningen bör lyfta fram språket och de språkliga strukturer som är kopplade till ämnet så att eleverna lär sig att hantera dessa. En viktigt uppgift i undervisningen är att hjälpa elever att bygga ut sitt vardagsspråk till att också omfatta akademiskt språk (Schleppegrell, Löwing s. 145, 148–149)

Två aspekter av ämnesspråk Multipla semiotiska system (Olika teckensystem) Grammatiska mönster (Schleppegrell)

Multipla Semiotiska System (Representationsformer, modaliteter) Schleppegrell, s. 141

Muntligt språk

Skrivet språk År 2000 hölls de olympiska spelen i Sydney i Australien. Hur många år sedan är det? (Matte Direkt Safari 3B)

Symboler ≤ ≥ %< =>²8 0 ⅖√

Symbolspråk Två äpplen och fem äpplen blir sju äpplen tillsammans. Summan av två och fem är sju = 7

Grafer och diagram Matte Direkt Safari 3B

Layout och illustrationer Bilder kan vilseleda Samverkar text och bild? Är bilden nödvändig för lösningen?

Konkret material

2 svårigheter med då multipla semiotiska system används: Att förstå och behärska olika system Att samordna information från olika system

(Flex 1B)

ÖVERSÄTTNINGSLED Olika semiotiska system (andra modaliteter, representationsformer, semiotiska system) kan också fungera som översättningsled Översättningsled är förbindelser mellan det nya språket och barnets begreppsvärld. Gör språk av andra ordningen till språk av första ordningen. Det är viktigt att eleven får hjälp med att utveckla ett muntligt språk, som kan fungera som översättningsled.

Olika semiotiska system som kan användas för att stödja elevens begreppsutveckling: Muntligt och skriftligt språk Symboler Bilder Konkret material

(Flex 1B) (Pixel, 1B)

(Matteboken, 1B)

Vokabulär Fack-/ämnessord som: summa, bråkdel, plats, låna, produkt, cirkel, area, prisma (Schleppegrell, s )

The Grammar of Mathematics Vokabulär Exempel på ord med olika betydelse i matematiska respektive vardagliga sammanhang: Matematisk vokabulärVardaglig betydelse volymljudvolym, hårvolym uddakonstiga rymmerflyr rotträdrot Skillnad Olikhet Teckna uttrycket Rita Axel Kroppsdelen axel Värde Något värdefullt Bestäm arean Besluta Term Ord

Är matematiska termer svåra? Är det ordet i sig eller innebörden av de matematiska termerna som är svår? Hur hjälper vi elever bäst? Burkar, cylindrar? (Löwing, s. 148 – 149)

Signalord Peter är 8 år och 4 år äldre än Gustav. Hur gammal är Gustav? Ex. mer, längre, vinner, tyngre, ökar, tjänar… tappade, yngre, mindre, billigare, kortare…

Grammatiska mönster substantivfras, t.ex. volymen av ett rektangulärt prisma med sidor 8, 10 och 12 cm relationella verb som att vara/att ha/lika med konjunktion (bindeord), t.ex. om, medan underförstådda grundregler, t.ex. i geometri (Schleppegrell, s )

Nominalisering – när verb görs till substantiv Vad var kattens vikt? Hur mycket vägde katten? Summan av två på varandra följande positiva jämna heltal är 340

Verb i passiv form passiv form Vera hämtas av Bo. Avgiften betalas av medlemmarna. aktiv form Bo hämtar Vera. Medlemmarna betalar avgiften.

Verb i passiv form Hur kan texten i uppgiften omformuleras? Bestäm hur stort fel som görs när arean beräknas med egyptiernas formel. Bestäm hur stort fel det blir när man beräknar arean med egyptiernas formel.

Partikelverb Hur många lass gick åt? Hur många lass behövdes? GÅ IGEN GÅ IN FÖR GÅ MED PÅ GÅ ÖVER GÅ UT PÅ GÅ BORT GÅ IHOP GÅ ÅT GÅ FÖR SIG GÅ BORT

Partikelverb Hur kan texten i uppgiften förbättras Anna och Maria gick tillsammans på spinning i april. Maria köpte ett månadskort. Anna köpte ett 5- kort och betalade därefter engångspris. Under månaden hann de gå på spinning 8 gånger. Vem av dem kom billigast undan och hur mycket mindre betalade hon? (NP Ma A, PRIM-gruppen)

Partikelverb Anna och Maria gick tillsammans på spinning i april. Maria köpte ett månads-kort. Anna köpte ett 5-kort och betalade därefter engångspris. Under månaden hann de gå på spinning 8 gånger. Vem av dem betalade minst och hur mycket mindre betalade hon? ( NP Ma A, PRIM-gruppen)

Fullständiga verbformer Fullständig form har gjort, hade gjort Hon frågade vad han hade gjort. Jag vill veta var du har varit. Ofullständig form Gjort Hon frågade vad han gjort. Jag vill veta var du varit.

Tydliga bindningar Utan bindning Har du sett tidningen jag köpte? Räkna på det sätt du tycker är bäst. Med bindning Har du sett tidningen som jag köpte? Räkna på det sätt som du tycker är bäst.

Komplicerad meningsbyggnad Det fält som pilen pekar på visar vad Pelle vunnit när hjulet stannat. Efter bearbetning: När lyckohjulet stannar pekar pilen på ett fält som visar Pelles vinst.

Spelar språket någon roll för matematikinnehållet? Vattnet i den stora flaskan ska hällas i små flaskor som rymmer 50 cl. Vattnet i den stora flaskan ska hällas i små flaskor. I varje liten flaska får det plats 50 cl. (Ur Äp5, PRIM-gruppen)

Spelar språket någon roll för matematikinnehållet? En solig vacker dag beger sig eleverna i klass 5 till stranden. En solig vacker dag går eleverna i klass 5 till stranden. (Ur Äp5, PRIM-gruppen)

Stöd för utveckling från vardagsspråk till att också omfatta skolspråk läraren har en mycket viktig roll när det gäller elevers matematiska språkutveckling Explicit fokus på lingvistiska mönster kan hjälpa elever att förstå språket elever behöver öva på att förklara både muntligt och skriftligt gruppdiskussioner läs problemet tillsammans och diskutera innehållet innan man börjar jobba med det

Kommunikation: Det finns två sidor av lärande och matematisk kommunikation: Eleven kan lära sig matematik genom kommunikation. Matematisk kommunikation är också ett mål i sig.

Kommunikation i Lgr 11 formulera problem reflektera över tolka beskriva formulera presentera argumentera föra resonemang kommunicera samtala om redogöra ställa frågor

5 förmågor (=kompetenser?) Formulera och lösa problem med hjälp av matematik samt värdera valda strategier och metoder, Använda och analysera matematiska begrepp och samband mellan begrepp Välja och använda lämpliga matematiska metoder för att göra beräkningar och lösa rutinuppgifter Föra och följa matematiska resonemang Använda matematikens uttrycksformer för att samtala om, argumentera och redogöra för frågeställningar, beräkningar och slutsatser

Att lära sig genom kommunikation Ett klassiskt kommunikationsmönster i klassrummet är ”triaden” : Initiering (fråga) Svar Reaktion (värdering) ( Löwing s. 152:f)

Hur öppna upp för kommunikation? Initiering – öppna frågor utan givet svar Reaktion (värdering) byts mot Feedback ex. Metaprocessdiskussioner: Finns det fler förslag? Vad händer om…? Hur gjorde du när…? Kan man använda någon annan representationsform? Kan man göra på något annat sätt? Vad säger ni om Kalles förslag? Diskutera med varandra

Sammanfattning: Ämnesspråk – viktigt att arbeta med språk Matematiskt register Multipla semiotiska system Vokabulär Grammatik Kommunikation Triadmodellen