Språkbruk och språkliga variationer i svenska Kurs 11 SA1U Susanne Schmitt Neth Lektion i svenska som andra språk Tidsåtgång 80 minuter.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

Mitt liv som elev Att skriva uppsats, att ordna sin text, den röda tråden, hur ska jag börja, att använda datorn som hjälp i skrivande m.m.
Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Kunskapskrav för godtagbara kunskaper i slutet av årskurs 3 – Svenska
Hur arbetar vi… …på Slöingeskolan?
Språkdagen i Malmö Värdeorden i språkämnena Gunnar Stenberg
Muntliga nationella prov i svenska
Att träna Läsförståelse
Lgr 11 – kursplanen i ämnet modersmål Karlstad 16 augusti
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
Mål och betygskriterier
HÖRA LÄSA MÅL KURS C SKRIVA PRATA.
Nationellt prov Sv1.
Centrala innehåll och kunskapskrav
Svenska p Svenska p.
Ett arbetsområde om poesi
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
TYSKA STEG 3 Fem arbetsområden: 1. Reisen und Schule in Deutschland
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
Minskad elevdokumentation Lagändring 19 nov 2013 Utvecklingssamtalet Minst en gång varje termin ska läraren, eleven och elevens vårdnadshavare.
Mall för alignmentmatris
Ordkunskap Ord och begrepp som används för att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Ords och begrepps nyanser och värdeladdning.
Muntlig presentation.
Skriva noveller.
Välkomna till klass 3!.
Den retoriska arbetsprocessen Från tanke till tal
Syfte: Undervisningen ska stimulera elevernas lust att tala, skriva, läsa och lyssna och därmed stödja deras personliga utveckling. Eleverna ska ges möjlighet.
SKRIVA NOVELL Genre: Berättande text – den kan vara påhittad eller sann Syfte: Underhålla eller roa läsaren/lyssnaren.
Nationellt prov Sv – I andras ögon.
Retoriska arbetsprocessen
Den viktiga konsten att tala
Genom undervisningen i svenska ska eleverna utveckla sin förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift, anpassa språket efter olika syften,
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Exempel på skriftligt omdöme
ATT SKRIVA SIG TILL LÄSNING. Undervisningen ska stimulera elevernas intresse för att läsa och skriva. Undervisningen ska även syfta till att eleverna.
Elev loggbok.
Bedömning av text Innehåll Texten är lätt att följa och förstå. Innehållet stämmer med uppgiften och följer instruktionerna. Längden på texten är tillräcklig.
Tallriksmodellen. Vad åt du till frukost, lunch?
Välkommen till SUA 2014 Tillfälle 2.
Kunskaps mål Centralla innehåll Väggen att upp nå målen Bedömning betygsättning Utvärdering Vad är undervisning?
Uttala de flesta svenska språkljuden Bokstävernas namn och ljud (stora och små). Ordbilder på vanligt förekommande korta ord t.ex. jag, och, kan. Läsa.
Ola Henricsson Muntligt berättande i undervisningen.
Engelbrektskolans fritidshem Blå, Gul, Grön, Grå & Röd avdelning Årskurs F- 6.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
© Författarna och Gleerups Utbildning AB. Detta material ingår som en del i lärarmaterialet till Språket och berättelsen. Informerande tal Syftet med ett.
Reklam Vem får synas och hur?.
Lära för livet!.
Välkommen till svenska 1
Muntlig presentation Svenska 1.
Svenska som andraspråk 3
Matspjälkningssystemet
Förändrad kunskapssyn Olika tekniker
Språk Elevröster.
Eget arbete? Lektion 3 ht- 17.
Novellanalys.
Planering november – kurs D Tema kultur
Berättande text.
Föreläsning Svenska II
Talförmåga År 7 Bedömning Lärandemål/Syfte Lgr11
Krönika v.35-v.36 Du lär dig formen för en krönika
ATT GÖRA FILM PÅ SÄTRASKOLAN
Hållbar utveckling.
Argumenterande text.
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Föräldramöte åk 2 Välkomna.
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Inför NP Svenska Våren 2019.
Presentationens avskrift:

Språkbruk och språkliga variationer i svenska Kurs 11 SA1U Susanne Schmitt Neth Lektion i svenska som andra språk Tidsåtgång 80 minuter

Manus till ett rollspel

Centralt innehåll ”Muntliga presentationer och muntligt berättande för olika mottagare, om ämnen hämtade från vardag och skola. Stödord, bilder och digitala medier som hjälpmedel för att planera och genomföra en muntlig presentation. Hur gester och kroppsspråk kan påverka en presentation.” Språkbruk ”Ord och begrepp som används för att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Ord och begrepps nyanser och värdeladdning,” Lgr 11, s. 242

Syfte: Tala och skriva på dialekt och med slangord ”Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla sina kunskaper om svenska språket, dess normer, uppbyggnad, uttal, ord och begrepp samt om hur språket varierar beroende på sociala sammanhang och medier.” ”Genom undervisningen ska eleverna ges förutsättningar att utveckla sitt svenska tal- och skriftspråk så att de får tilltro till sin språkförmåga och kan uttrycka sig i olika sammanhang och för skilda syften.” Lgr 11, s. 239

Metod och utförande Metod och utförande av uppgiften Ni ska skriva ett kort manus till ett rollspel. Det ska finnas en handling som känns spännande. Handlingen i manuset ska ha en tydlig början och ett slut. Ni ska även visa hur personerna i rollspelet känner sig och berätta på ett språk med dialekt- och slangord.

Exempel på ett rollspel Sebbe ser att Maggan gråter. Han går fram till henne och frågar. - Sitter du där och grinar? Vad är det med dig guzz? - Jag är chok skraj för engelska provet, jag suger på engelska. - Men chilla, jag rockar fett på engelska, jag kan hjälpa dig. - Sho bre guzz, vi gittar hem till mig. Walla, du kommer inte att faila.

Några förslag vad ni kan skriva om Jag är ledsen för att min kompis ska flytta. Jag är besviken för att min kompis har ljugit för mig. Jag har blivit osams med min bästis. Jag är glad över att ha fått en ny vän.

Pararbete - Arbetsgång Ni har 40 minuter på er att skriva, därefter högläser vi varandras manus inför klassen och ger varandra respons. Samarbeta med din tilldelade kompis Börja med en tankekarta Vad ska rollspelet handla om? Vilka dialekt- och slangord ska ni använda? Börja skriva på texten och läs igenom den några gånger Lämna uppgiften till läraren när det känns klart Lycka till!

Kunskapskrav för betyget A i slutet av årskurs 6 ”Eleven kan skriva olika slags texter med tydligt innehåll, väl fungerande struktur och viss språklig variation. De berättande texter eleven skriver innehåller välutvecklade gestaltande beskrivningar och välutvecklad handling.” Lgr 11, s. 247