Språkbruk och språkliga variationer i svenska Kurs 11 SA1U Susanne Schmitt Neth Lektion i svenska som andra språk Tidsåtgång 80 minuter
Manus till ett rollspel
Centralt innehåll ”Muntliga presentationer och muntligt berättande för olika mottagare, om ämnen hämtade från vardag och skola. Stödord, bilder och digitala medier som hjälpmedel för att planera och genomföra en muntlig presentation. Hur gester och kroppsspråk kan påverka en presentation.” Språkbruk ”Ord och begrepp som används för att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Ord och begrepps nyanser och värdeladdning,” Lgr 11, s. 242
Syfte: Tala och skriva på dialekt och med slangord ”Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla sina kunskaper om svenska språket, dess normer, uppbyggnad, uttal, ord och begrepp samt om hur språket varierar beroende på sociala sammanhang och medier.” ”Genom undervisningen ska eleverna ges förutsättningar att utveckla sitt svenska tal- och skriftspråk så att de får tilltro till sin språkförmåga och kan uttrycka sig i olika sammanhang och för skilda syften.” Lgr 11, s. 239
Metod och utförande Metod och utförande av uppgiften Ni ska skriva ett kort manus till ett rollspel. Det ska finnas en handling som känns spännande. Handlingen i manuset ska ha en tydlig början och ett slut. Ni ska även visa hur personerna i rollspelet känner sig och berätta på ett språk med dialekt- och slangord.
Exempel på ett rollspel Sebbe ser att Maggan gråter. Han går fram till henne och frågar. - Sitter du där och grinar? Vad är det med dig guzz? - Jag är chok skraj för engelska provet, jag suger på engelska. - Men chilla, jag rockar fett på engelska, jag kan hjälpa dig. - Sho bre guzz, vi gittar hem till mig. Walla, du kommer inte att faila.
Några förslag vad ni kan skriva om Jag är ledsen för att min kompis ska flytta. Jag är besviken för att min kompis har ljugit för mig. Jag har blivit osams med min bästis. Jag är glad över att ha fått en ny vän.
Pararbete - Arbetsgång Ni har 40 minuter på er att skriva, därefter högläser vi varandras manus inför klassen och ger varandra respons. Samarbeta med din tilldelade kompis Börja med en tankekarta Vad ska rollspelet handla om? Vilka dialekt- och slangord ska ni använda? Börja skriva på texten och läs igenom den några gånger Lämna uppgiften till läraren när det känns klart Lycka till!
Kunskapskrav för betyget A i slutet av årskurs 6 ”Eleven kan skriva olika slags texter med tydligt innehåll, väl fungerande struktur och viss språklig variation. De berättande texter eleven skriver innehåller välutvecklade gestaltande beskrivningar och välutvecklad handling.” Lgr 11, s. 247