Patientsäkerhet …is the reduction of risk of unnecessary harm associated with health care to an acceptable minimum. (WHO-ICPS,2009) Läkarutbildning T4,

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Socialstyrelsens termbank
Advertisements

Utb landstingsfullmäktige, feb Britta Svensson - är resultatet av patientsäkerhetsarbetet - ett resultat som speglar vårdskadepanoramat dvs risker,
Hälso- och sjukvårdslagen (HSL)  1§ Med hälso- och sjukvård avses i denna lag åtgärder för att medicinskt förebygga, utreda och behandla sjukdomar och.
Hälsa och samhälle Samhällets värderingar och syn på hälsa är avgörande för hälso- och sjukvården  Hur mycket resurser läggs ned på hälsovård  Samhällets.
Kontaktsjuksköterskans uppdrag och ansvar Klara Karlsson & Jennie Jackson Samordnande kontaktsjuksköterskor Hematologiska processen.
Rosengård först till tio SM-guld. På gång inom hemtjänsten i Malmö stad  Fördjupad analys av ekonomi och kvalitet inom vård och omsorg i Malmö stad -
Uppgradering av Cosmic april planerar vi att uppgradera till en ny version av Cosmic, som kommer att ge oss många nya möjligheter. Samtidigt är.
1 Patientlagen 1 januari Varför införs en patientlag? Lagen ska: -stärka patientens ställning -skapa förutsättningar för delaktighet och självbestämmande.
SAMHÄLLSBYGGNADSFÖRVALTNINGEN Redovisning Case november 2015.
Läkemedel, fokusområde för division Läns- och Närsjukvård, 2016 Förskrivningen av läkemedel till personer över 75 år har ökat med nära 70 procent sedan.
”funktionsrätt” ett nytt begrepp i svenska språket 1 Begreppet ”funktionsrätt”
Socialtjänstlagen Pernilla Thunander verksamhetschef myndighetsutövning Vård- och omsorgskontoret.
Aktuell information augusti 2017
Fil.Mag, med lic. doktorand Sahlgrenska Academy
Välkommen till Patientsäkerhet Termin 4
Revidering av riktlinjer gällande särskilt boende för äldre
Styrelsen informerar: Revision av Perioperativt arbete
Den kommunala hälso- och sjukvården av idag
regeringen. se/rattsdokument/proposition/2017/02/prop
Samordnad Individuell Plan - Hur enkelt kan det bli?
Välkommen till information om lex Sarah
När det värsta har hänt - Fallbeskrivning av en lex Maria
Lärarstöd för att använda 1177.se
Tandvårdsstöd - en god tandhälsa är livskvalité
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
Nitha Ett Nationellt IT-stöd för händelseanalys och en Kunskapsbank för allvarliga händelser i hälso- och sjukvården NLL har ett lokalt nätverk med representanter.
Barns Röst Vi arbetar för och med: Barn med NPF år. Vi riktar oss också till: Vårdgivare och föräldrar Vi samarbetar med: KIND och Habilitering &
Samordnad Individuell Plan - Hur enkelt kan det bli?
Nya föreskrifter och allmänna råd om läkemedelshantering
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Fysioterapeutens roll för att förhindra vårdskador
Steg för livet
Välkommen till Patientsäkerhet Termin 4
Läkemedelsintroduktion för nyanställda sjuksköterskor Kortversion
Fysiskt tvång - fasthållningar
Klagomålshantering Amie Kangro, Patientnämndens kansli Carina Blomberg, Centrala patientsäkerhetsteamet.
Johan M. Sanne Lisa Schmidt
Grundläggande utbildning
Din lön och din utveckling
VÄLKOMNA!.
Tillsyn förskola, pedagogisk omsorg
Lex Sarah – en möjlighet till bättre kvalitet
PATIENTSÄKERHET och risker i arbetsterapeutens möte med patienten
En välinformerad patient är en trygg patient
Diabetesskola - med fokus på fysisk aktivitet
Barn och ungas delaktighet
Säker läkemedelshantering, april 2010, Britta Svensson
FRIIDROTT ÅR INTRODUKTION.
Välkomna! Utbildning för sköterskor förskrivning av madrasser
Nationell tillsyn 2017 Samverkan när det gäller multisjuka äldre – Rapport: Samverkan för mulitsjuka äldres välbefinnande (maj 2018). Patientsäkerheten.
Skolledningskonferens
Samordnad vård och omsorgsplanering
SOU 2017:43 Gunilla Lillhager förvaltningschef LD Hjälpmedel
Läkemedelsanvändning hos äldre
Branschrådet för spårväg och tunnelbana den 17 maj 2018
Dagrehabilitering Lasarettet i Ystad Information 2018 –
Lex Maria.
Procapita Vård- och omsorg Avvikelser
Diagnos och delaktighet
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Lex Sarah – en möjlighet till bättre kvalitet
Läkemedelsanvändning hos äldre
Vad är viktigt för dig? Att designa tjänster utifrån behov
Förbättringsmodellen – en struktur för systematiskt förbättringsarbete
Dokumentera rätt i vården
Systematiskt förbättringsverktyg för samverkan
Årsrapport 2017 LSG sektor ÄO-HS
Rapportering av avvikelse och lex Sarah
Caisa Hedlund, Vårdvalsråd Vårdval fysioterapi
Nätverket för barn-och elevhälsan
Presentationens avskrift:

Patientsäkerhet …is the reduction of risk of unnecessary harm associated with health care to an acceptable minimum. (WHO-ICPS,2009) Läkarutbildning T4, 2016 Mensura Junuzovic

Kursmål och syfte Mål: Kunskap och förståelse Redogöra för grundläggande begrepp avseende patientcentrerat arbetssätt och patientsäkerhet Beskriva konsekvenser i det professionella samarbetet av olika professioners inbördes roller och olika kommunikationskultur Mål: Färdighet och förmåga Reflektera över patientcentrerat arbetssätt och patientsäkerhet Syfte Professionens kompetensutveckling inom säker vård

Dagens föreläsning Lagar Organisation Begrepp System-/individsyn Kommunikation Händelseanalys Falldiskussioner Sammanfattning Om skriftligt arbete och seminariet

Lagen om organisation av hälso- och sjukvårdsverksamhet vårdens skyldigheter gällande patientsäkerhet informationshantering inom hälso- och sjukvården Patientdatalagen (2008:355) patientens ställning inom hälso- och sjukvården Patientlagen (2014:821) Patientsäkerhetslagen (2010:659) Tandvårdslagen (1985:125) LAGAR Hälso- och sjukvårdslag (1982:763) vårdgivar- och huvudmansansvar

Lagens syfte - att stärka och tydliggöra patientens ställning - att främja patientens integritet, självbestämmande och delaktighet. Stärka och tydliggöra patientens ställning.  direkt berör patienten  vårdgivarens ansvar: ett förtydligat krav på information  individuellt anpassad information: om hälsotillståndet, metoder för undersökning, vård och behandling som finns, möjligheterna att välja vårdgivare mm.  Individuell anpassning: ålder, mognad och erfarenhet, kognitiv förmåga… PATIENTLAGEN: 1a januari 2015

Definitioner 1 Vårdgivare - statlig myndighet, landsting eller kommun i fråga om sådan hälso- och sjukvård som myndigheten, landstinget eller kommunen har ansvar för Hälso- och sjukvårdspersonal - legitimerad personal samt omvårdnadspersonal som har delegering

Definitioner 2 Patientsäkerhet - Skydd mot vårdskada Vårdskada - Lidande, kroppslig eller psykisk skada eller sjukdom samt dödsfall som hade kunnat undvikas om adekvata åtgärder hade vidtagits vid patientens kontakt med hälso- och sjukvården Allvarlig vårdskada - Vårdskada som är bestående och inte ringa, eller som lett till att patienten fått ett väsentligt ökat vårdbehov eller avlidit

Definitioner 3 Anmälningar enligt Lex Maria - anmäla händelser som medfört eller hade kunnat medföra allvarlig vårdskada Enligt Lex Sarah - rapportera missförhållanden inom socialtjänsten, vid Statens institutionsstyrelse och i verksamheter enligt lagstiftningen om stöd och service till vissa funktionshindrade. Lex Sarah och Lex Maria: 1 juli 2011 en liknande utformning. IVO utreder båda.

Definitioner 4 Händelseanalys – systematisk identifiering av orsaker till negativa händelser och tillbud negativ händelse: händelse som medfört vårdskada tillbud: händelse som hade kunnat medföra vårdskada avvikelse: negativ händelse eller tillbud

Myndigheter Socialstyrelsen - statlig myndighet, värnar hälsa, välfärd och allas lika tillgång till god vård och omsorg IVO (inspektionen för vård och omsorg), 1/ statlig myndighet som lyder under regeringen (Socialdepartementet). 6 regionala kontor. Folkhälsomyndigheten, 1/ (Smittskyddmyndigheten, Statens folkhälsoinstitut delar av SoS-miljöhälsa)

Lex Maria (3 kap 5 § Patientsäkerhetslagen) incident år 1936 då fyra patienter på Maria sjukhus i Stockholm avled till följd av felbehandling då de injicerades med desinfektionsmedel istället för med bedövningsmedel

Lex Maria Ledningen ser till att delegeringar kan ske i lugn och ro, att tid finns för utbildning och att timanställda endast i undantagsfall delegeras. Aktuell timanställd personal får inte längre handskas med läkemedel. Personal iordningsställer och överlämnar 10 gånger för hög dos av ett ordinerat narkotiskt preparat. Genomgång av delegeringsrutiner Vakenhetskontroller på brukaren ett dygn. Inga men.

Lex Sarah (14 kap 3 § i Socialtjänstlagen) undersköterskan Sarah Wägnert, vårdhemmet Polhemsgården i Solna oktober 1997: TV-programmet Rapport, vanvård på hemmet stor uppmärksamhet i massmedia bestämmelsen inrättades 1999 inom äldreomsorgen, funktionshinderområdet och individ- och familjeomsorgen (SoL, LSS)

Lex Sarah Omvårdnadsmöten ska införas. Bristande omvårdnad, brukare inte har fått duscha på flera veckor. Kontaktmannaskapet förtydligas igen på APT. Dokumentationen ska förbättras.

Individsyn Organisationer siktar på individer = hänger ut, kritiserar, namnger, varnar, klandrar, nya rutiner, fortbildar Fel = produkten av oberäkneliga mentala processer: glömska, distraktion, ouppmärksamhet, vårdslöshet

Systemsyn Sammanhang av individen, arbetsuppgiften, arbetsplatsen, organisationen, teknik Mänskligt att ibland göra fel Avvikelser: från latenta risker i systemet Man snarast ärver risker i systemet än orsakar dem I preventivt syfte: skapa barriärer för att fånga upp fel och att undanröja fallgroparna

Systemsynen som förklaringsmodell till bristande säkerhet Vissa hål orsakas av aktiva felhandlingar Andra hål orsakas av latenta förhållanden Flera olika försvars-, barriär- och skyddsskikt Risker Förluster Risker

Riskområden i sjukvården Vårdrelateradeinfektioner (VRI) Informationsöverföring och kommunikation Läkemedelshantering Fallskador Förväxlingar och glömska Misstag och felbedömningar

Kommunikation Läkare-läkare, läkare-annan personal/myndigheter, läkare-patient, läkare-anhörig. Säker kommunikation Gemensamt språk för all hälso- och sjukvårdspersonal. Korrekt, avgränsad, kommer vid lämpligt tillfälle och innehåller det som är viktigt för mottagaren Ska fungera i alla led och vid alla tillfällen All personal har en gemensam bild av situationen (Vårdhandboken)

SBAR S - Situation kärnan i det som ska förmedlas kortfattad "rubrik" för att fånga mottagarens uppmärksamhet sändaren presenterar sig själv och vem det gäller Avdelningssjuksköterskan till kirurgjouren Hej! Det är Lisa Andersson, sjuksköterska på avdelning sju. Jag ringer angående en 65-årig man som plötsligt blivit cirkulatoriskt instabil och sjunkit i Hb.

SBAR B - Bakgrund relevant bakgrund för den aktuella situationen vid akuta tillfällen bara det allra viktigaste icke akuta situationer mer information Patienten heter Nils Nilsson och kom till oss på grund av oklara buksmärtor. CT- buk gjordes i morse men den var utan anmärkning. Han har sedan tidigare förmaksflimmer och behandlas med Waran samt tablettbehandlad hypertoni.

SBAR A - Aktuell bedömning den aktuella situationen gärna ABCDE för att strukturera patienternas vitalstatus eventuella åtgärder och resultat av dessa bedömning av den aktuella situationen Nu har han en andningsfrekvens på 30, syresaturationen är 93 %, blodtrycket har sjunkit till 80/50 och puls har stigit till 130. Tempen normal men han är väldigt trött och blek. Klagar över smärtor i buken och den känns mer spänd än tidigare. Jag kollade ett kapillärt Hb och det hade sjunkit till 90. Jag är rädd för att det kan vara en blödning i buken.

SBAR R - Rekommendation varför kontakt och vad ska mottagaren göra vad mottagaren förväntas göra utifrån det som rapporterats under S, B och A inom vilken tid det ska göras Kan du komma hit och titta på patienten så fort du kan? Ska jag koppla en Ringer Acetat under tiden?

SBAR Kirurgen svarar Jag kommer inom 5 minuter. Koppla under tiden en Ringer Acetat och ge 5 l syrgas, tack.

URAKUT Endast S och R. S: Jag har ett hjärtstopp på avdelning sju, sal fem! R: Skicka akutteamet! SVAR: Skickar omedelbart!

Verbal kommunikation Visualisering Lyssna aktivt Lägesorientering (briefing) Uttala sin åsikt Tydlig information Bestämt/tydligt tilltal Bestämt/tydligt uttalande Återkoppla/upprepa Avslutande erfarenhetsutbyte (debriefing)

Patient kommunicerar med oss Min guide till säker vård – en handbok för patientens medverkan till säker vård

Patientsäkerhet forts. Metod Metod: ”Riskanalys & Händelseanalys: Handbok för patientsäkerhetsarbete” (SoS) Händelseanalys av en avvikelse i en kronologisk händelsekedja/processkedja bestående av olika delhändelser/ delprocesser. 1 Vad som inträffat? 2 Varför det inträffat? 3 Hur en upprepning kan förhindras?

Händelseanalys - orsaksområden Kommunikation och information (brister?) Utbildning och kompetens (brister?) Omgivning och organisation (brister i fysisk eller psykisk arbetsmiljö?) Teknik, utrustning, apparatur (involverade?) Procedurer/rutiner/riktlinjer (brister i barriärer/skydd?)

Händelseanalys H3:H1: Åtgärds- förslag Bakomliggande orsaker Händelse- kedja H2: H4: Kommunikation & information Procedurer, rutiner & riktlinjer Teknik, utrustning & apparatur Utbildning & kompetens Datum, veckodag, tid Med facit i hand - Vad gick fel? Vad hände? Varför gick det fel? Vad berodde det på?? Varför?? Därför att..! Omgivning & Organisation

Sammanfattning Cirka 90 % av misstagen inte avsiktliga Ofullkomlighet - normen Misstag: kan inte förhindras, kan hanteras Misstag: tillfällen för lärande

Skriftlig uppgift och seminarium Fall -medicinska frågor -analys (var, när, vad, hitta avvikelser) -reflektion (antal ord) Besvara frågor och reflektera -struktur, varje svar samma nr som fråga

Skriftlig uppgift och seminarium Följ instruktioner och tidsramar för inlämning - Lämnas in i Moodle -Format (stavningskontroll, MS-word kompatibel mm) Eventuell komplettering behövs för godkännande? Seminarium: analys, syntes, åtgärder - 2 timmar, kom i god tid Lycka till!

Litteratur och länkar Lindgren, S. och Aspegren, K. (red), Kliniska färdigheter, 3:e upplagan (2012) som-forebygger.html Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/sfs_sfs /