12016-09-21 Ny 12-årsplan. 22016-09-21 Sweden statistics Järnvägsnätet: 11 000 km trafikerade banor Varav 7 800 km elektrifierade banor Vägnätet: 98 400.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Västsvenska paketet.
Advertisements

Näringsdepartementet Hur påverkar den transportpolitiska propositionen dig som köpare och säljare av transporter? Leif Zetterberg 22 oktober 2008.
+ SamSoc Samordning för socialt företagande Program  Presentation  Förstudien  Om sociala företag  Vad visar forskningen? Förstudien som stärker sociala.
Tågtrafiken i Skåne Nordväst idag och i morgon? vad vill inom Pågatåg Øresundståg.
Regeringsuppdrag Trafikanalys Trafikavtal Godstransporter Infrastruktur som stabiliseringspolitik Uppföljning för bättre transporter och konkurrenskraftiga.
Kultursamverkansutredningen Spela samman – en ny modell för statens stöd till regional kulturverksamhet.
Västra Götaland Förutsättningar att bli en stark jordbruksregion inom Horisont 2020.
Utvecklingsprocess för centrala myndigheter Träff 3 – 4-5 November 2015.
Inventeringar och kunskapsuppbyggnad Lona-träff i Göteborg 23 september 2015.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Regeringsuppdrag OPS Att, tillsammans med Banverket och VTI, utreda juridiska, ekonomiska och tekniska förutsättningar för OPS vid infrastrukturinvesteringar.
1 Använd gärna denna presentation! Presentationen beskriver arbetet i projektet som arbetar med det kommande landsbygdsprogrammet Presentationen.
Målbild Tåg 2035 – tre delar Samrådsunderlag tio punkter huvudrapportsju underlagsrapporter Målbild Tåg 2035.
Konjunkturen i Stockholms län kv September 2017
Fossilbränslefritt Kronoberg
Stina Olofsson, Jordbruksverket
Konjunkturen i Stockholms län kv Juni 2017
Policy, riktlinjer, handlingsplan för resor och fordon i tjänsten 2014
Ett stråk med stora möjligheter
Målstyrning ”Om vi inte vet vart vi är på väg, gör det detsamma om man hamnar någon annanstans”
Entreprenörskapsforum
Nystart för nollvisionen
En plattform för samhällsekonomisk analys
En kort presentation av Tillväxtverket
Utställning av Regional utvecklingsplan för Stockholmsregionen
Problematisering av diplomet
Fördjupad utvärdering 2015 Nuläge, vad händer framöver, regionala inspel Ann Wahlström Naturvårdsverket 10 december 2014.
Integrerad infrastruktur-/ samhällsplanering som bidrar till attraktivitet, tillväxt och hållbarhet Christer Karlsson.
Infrastruktursatsningar i Skåne behövs för att möta en växande efterfrågan från resenärer och säkerställa såväl företagens kompetensförsörjning som hållbara.
Index för att mäta företags kapacitet att energieffektivisera
Förslag till Länsplan Robert Örtegren, Trafikdirektör.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
330 aktörer Fossilfritt Sverige. 330 aktörer Fossilfritt Sverige.
En Bättre Sits Tillsammans är vi starka – vi sju län representerar nästan 40% av landets befolkning. Kommer vi överens bör det märkas.
IT verksamhetens satsning utifrån IKT.
Vilken planeringsprocess?
TRENDER I TRANSPORTSYSTEMET – TRAFIKVERKETS OMVÄRLDSANALYS Hösten 2014
Vilka är vi som deltar idag?
Miljömålen består av tre slags mål
En stark nod Stockholm Göteborg Mälarstäder Malmö :e Storstadsregionen.
Tillgänglighet - förbättringar Arnold Vonkavaara Regionchef
Näringslivsanalys Umeå kommun
Samverkan hälsingland
Åtgärdswebben.
En klimat- och luftvårds-strategi för sverige
• • SKAPAD AV
Kommunikationsstrategi för landsbygdsprogrammet
– infrastruktur för hållbar tillväxt Prop. 2008/09:35
ASEK Samhällsekonomiska kalkylvärrden inom transportsektorn – erfarenheter från ASEK-arbetet.
Cykel information Agneta Nordström
Ditt kompletta kontorsvaruhus
Nya hastighetsgränser
Trafiken. nu är lokalt förankrade trafikinformationstjänster
Regional handlingsplan för att integrera och stärka klimat- och miljöperspektiven i det tillväxtarbetet i Stockholms län december 2017.
Styrning Styrande processer Att styra en hel stad åt samma håll
Målbild för den sjukvårdsregionala samverkan.
Mikael Johannesson, PhD Så mycket bättre, Göteborg 8 mars 2012
Ställ krav för klimatsmartare godstransporter Sektorn Håkan Johansson Nationell samordnare klimatfrågor
Åtgärdsvalsstudie - Tillgänglighet för Stockholm, Nacka, Värmdö och Lidingö SL Riggert Anderson.
Så får vi praktisk nytta av nya ISO 50001
Samordnad hantering Inledande utgångspunkter
Stormen Alfrida.
Hållbar utveckling måste vara
Översyn av lagstiftningen inom kollektivtrafikområdet
Landsbygdskommittén.
Vatten i regionplaneringen – nu och i framtiden
Nya hastighetsgränser
Regional handlingsplan för att integrera och stärka klimat- och miljöperspektiven i det tillväxtarbetet i Stockholms län december 2017.
Järnväg Totalt fraktades drygt 74 miljoner ton gods med järnväg i Sverige Skogsnäringens andel av detta var cirka 21 procent, eller 15,6 miljoner.
Presentationens avskrift:

Ny 12-årsplan

Sweden statistics Järnvägsnätet: km trafikerade banor Varav km elektrifierade banor Vägnätet: km statliga vägar km kommunala/allmänna gator km enskilda vägar Luftfart: 52 godkända flygplatser Sjöfart: 700 farleder 50 allmänna hamnar Population Land area km² Population density23 people/km²

Transport policy goals Overall goal To ensure a socio-economically efficient transport system that is sustainable in the long term for individuals and the business community throughout the country.

Den politiska inriktningen av planen Tillväxt Samhällsnytta Ökat samspel mellan olika aktörer ger ökade möjligheter för såväl individen som samhället i stort Samhällsnytta Ökat samspel mellan olika aktörer ger ökade möjligheter för såväl individen som samhället i stort Klimateffektivitet Minskad klimatpåverkan och ökad energieffektivitet Klimateffektivitet Minskad klimatpåverkan och ökad energieffektivitet Bryta utanförskapet genom fler jobb i fler och växande företag

Trafikslagsövergripande Fyra trafikverk har arbetat tillsammans med en gemensam plan för väg, järnväg, luftfart och sjöfart. Öppen process Samverkan och kontinuerlig dialog med regioner, län, näringslivet och andra viktiga aktörer Processen – arbetssätt

Prioriteringskriterier Uppfyllelse av de transportpolitiska målen Utgångspunkter i propositionen Anpassning till budgetrestriktioner Fyrstegsprincipen Regionala prioriteringar Samhällsekonomisk lönsamhet/ samlad effektbedömning Medfinansiering

Statlig ram 417 mdkr på 12 år varav 395 mdkr anslagsmedel och 22 mdkr lån 7 Trafikslagsövergripande statlig ram417 Drift och underhåll av vägar136 Drift och underhåll av järnvägar64 Åtgärder för utveckling av vägar, järnvägar, slussar och farleder 217

Medfinansiering 65 mdkr trängselskatt och vägavgifter medfinansiering från kommuner och privata aktörer EU medel Banavgifter 15,6 mdkr

Drift och underhåll Drift och underhåll med fokus på nytta för användarna Leveranskvalitet för resenärer och transportköpare o Framkomlighet o Robusthet o Trafik- och trafikantinformation o Bekvämlighet o Säkerhet o Användbarhet

Stockholm Förbifart Stockholm - 28 mdr kr – Ny motorväg runt Stockholm, delvis i tunnel, för att avlasta centrala Stockholm Citybanan – 18,4 mdr – Tågtunnel under Stockholms innerstad, utvecklar möjligheten för arbetspendling genom tätare tågtrafik Västsvenska infrastrukturpaketet – 34 mdr kr Trafikslagsövergripande paket av åtgärder baserat på en helhetssyn av behoven i Västsverige. Paketet innehåller t.ex.: – Västlänken – ny järnvägstunnel med stationer under centrala Göteborg – Marieholmstunneln – vägtunnel under Göteborg – Ny Götaälvsbro – bro över Götaälv i centrala Göteborg – Kollektivtrafikåtgärder Större åtgärder, exempel

E6 genom Bohuslän – 3,6 mdr kr Mötesseparering Tanum – Strömstad Haparandabanan – 3,4 mdr kr Upprustning Boden – Kalix, ny järnväg Kalix – Haparanda Södertäljesluss – 1,4 milj kr Utbyggnad av inseglingsfarleden till hamnarna i Mälaren samt utbyggnad av slussen i Södertälje. Kattegattleden – 110 milj kr Cykelled mellan Göteborg och Helsingborg Större åtgärder, exempel

Effekter, exempel jobb/år Större arbetsmarknadsregioner Tillväxt och konkurrenskraft i hela landet Väl fungerande kollektivtrafik Minskad trängsel Gynnar mer miljö- och klimatvänliga transporter Effektiva stråk för godsflöden Samspel mellan trafikslag Besöksnäringens roll stärks

Förbifart Stockholm

Växande storstadsregion 2 miljoner idag 2,4 miljoner år 2030 Stockholms län växer med ett: Malmö på 10 år Göteborg på 20 år

Förbifart Stockholm Längd: ca 21 km Tunnel: drygt 17 km Antal körfält:3 i vardera riktning Trafikplatser: sex Trafik: fordon/dygn Byggstart: 2012 Byggtid: minst 8 år Kostnad: 28 miljarder kr (2009 års pris)

av 21 km i tunnel

Byggtiden Minst 8 år Minimera störningar

Trafikverket föreskriver Skallkrav kompetens Bemanning Antal timmar Konsultens anbud Begärda uppgifter på föreslagna personer Timpriser angivna per person (= total anbudssumma) Mervärde för erfarenhet och utbildning Mervärde genom intervjuer KONSULTUPPHANDLING Anbuden – pris, erfarenhet, utbildning och intervjuer

Entreprenadformer Traditionellt Bergtunnlar som utförandeentreprenader Betongkonstruktioner som totalentreprenader Dialog välkomnas! Idéer och funderingar. Samlar erfarenheter från branschen.

Entreprenaderna Ledningsägares arbeten Logistiklösning med transportband och hamnar för bergtransporterna Förberedande arbeten Fem arbetstunnlar Åtta tunnelentreprenader Fem trafikplatser uppdelade i flera entreprenader Installationsentreprenader Totalt närmare 50 entreprenader Förslag