Matematik i Svedala SKL:s PISA2015 avstämningsmöte.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ett forskningsbaserat arbetssätt i teorin och praktiken.
Advertisements

Regeringsuppdrag Trafikanalys Trafikavtal Godstransporter Infrastruktur som stabiliseringspolitik Uppföljning för bättre transporter och konkurrenskraftiga.
Nya Glasögon Utbildning av yrkeslärare i hållbart byggande och energieffektivisering.
Process - MMR Dagens tema, , Förnamn Efternamn.
Central lönebildning tar ställning till löner och löneökningar när de individuella lönerna ska bestämmas. skapar ramverk för den lokala lönebildningen.
Vuxna med utvecklingsstörning och svåra beteendeproblem.
Inventeringar och kunskapsuppbyggnad Lona-träff i Göteborg 23 september 2015.
Information till medarbetare inför Löneöversyn 2016 HR-staben, information medarb löneöversyn 2016.
Grupputvecklingssamtal GUS Dokumentet har utarbetats efter att chefer i LiV efterfrågat en metod för att genomföra utvecklingssamtal i grupp. Gruppen ges.
1 Använd gärna denna presentation! Presentationen beskriver arbetet i projektet som arbetar med det kommande landsbygdsprogrammet Presentationen.
Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson.
SKL Matematik PISA 2015 En modell för att utveckla skolan
En hållbar organisation
Pedagogernas roll. Hur du kan utveckla MIK-arbetet på din skola?
Catrin Eriksson Biblioteksdagarna Växjö 2017
Trygg hemma Hur går införandet? Chefsträff 5, Kiruna
Antagning och utländska meriter
Skollagen 3 § Alla barn och elever ska ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och sin personliga utveckling för att de utifrån sina.
Välkomna till tvärsektoriellt miljömålsmöte 21 okt 2015
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
Skolinspektionen i Almedalen 2017
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
Regional tillgång till idrottsanläggningar och kulturskola
Landstinget i Uppsala län Förvaltningsorganisation, tjänsteresa och riskanalys (10 minuter) Eftermiddagen
Fördjupad utvärdering 2015 Nuläge, vad händer framöver, regionala inspel Ann Wahlström Naturvårdsverket 10 december 2014.
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Index för att mäta företags kapacitet att energieffektivisera
Kvalitet i äldreomsorg ur ett anhörigperspektiv
De stora lärargrupperna
LUP Mål 3 Satsning på kompetensförsörjning
Ifous Undervisning i förskolan Tidsplan
Ny utbildning till Vårdbiträde
Innehåll i och användning av läromedel.
Ny lärarutbildning start ht-11
Din lön och din utveckling
Digital signering av hälso- och sjukvårdsåtgärder
Johanna Sandahl Delegationens arbete, regeringens planer och
Malmö högskola - försöksverksamhet med
GRÖN INFRASTUKTUR – nu och framåt
Inte bara språk Skolverket, Piotr Koscielniak
Nationell utbildningsplan för YH-utbildning medicinsk sekreterare
- ett webbaserat processtöd från Skolverket
Nationell patientöversikt - NPÖ
Skolledningskonferens
Flyktingersättningarna har ökat med 147 procent.
En modell för flerspråkighet i förskola och förskoleklass
Nationell patientöversikt
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Innehåll kategoriträff för specialpedagoger den
Enkät i gymnasieskolan
Systematiskt kvalitetsarbete
Elevhälsoarbete och kvalitet ….vad innebär det?
Rasmus Lilja, Anton Hyldéen, Andreas Sandberg
Evidensbaserade miljöanalyser
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Hur gör vi nu tillsammans på skolan med praktiska test?
Bättre skola, Rikskonferens Skövde Peter Fredriksson, GD Skolverket,
Förstelärarnätverk 13/3 Program
Kommunikationsplan 2019 för lokalt ledd utveckling i fyra fonder
Dokumentera rätt i vården
Led- och muskelmottagning
RSP September 2018 Exempel Möjligheternas Källa Biblioteket hur kan det se ut med delaktighet, Medlemskapet, Ägande.
Biomedicinska analytikerdagen 15 april
Enkät i gymnasieskolan
Projektledare Ann-Sofi Medin
Utvärdering av ESF-projektet InVäst
Kontinuitetshantering
Nätverket för barn-och elevhälsan
Samordningswebbinarier om Skapande skola
Presentationens avskrift:

Matematik i Svedala SKL:s PISA2015 avstämningsmöte

Lokalt nätverk Fredrik Thott (ordf. utbildningsberedningen) Kennet Hovold(vice ordf. utbildningsberedningen) Johan Lundgren(utbildningschef) Michael Rystad(utvecklingsstrateg) – kontaktperson Johannes Franck (rektor gym/vux) Jeanette Ranelycke (rektor 6-9) Marie Andreasson (rektor F-5) Kerstin Peterson-Brodda (rektor F-3) MarieLouise Enochsson (förskolechef) Björn Persson (lärare gym/vux) Cristian Abrahamsson (lärare 6-9) (lärare F-5) Susan Henrikson(förskollärare) 2

3 Matematik i Svedala - avstämning  Matematiklyftet år 1  Matematiklyft år 2  Stöd för matematikundervisning och stöd för analys av NP, ALP, Förstå och använda tal  Små barns matematik  Alla ska lyckas i förskolan  Operativa målen i PISA 2015  Kompetens och behörighet  Höstterminen 2014

MATEMATIKLYFT Avstämning 4

UNDERVISNING OCH ANALYS Stöd för 5

SMÅ BARNS MATEMATIK OCH ALLA SKA LYCKAS Förskolan 6

OPERATIVA MÅL Avstämning av PISA

Operativa mål Nationella prov åk 3, åk 6 och åk 9  Halvera andelen som ej når kraven åk 3 och som endast når E åk 6 och på gymnasiet  Alla ska nå provbetygen E på NP åk 9  Öka andelen som når provbetyget C med 10 procentenheter åk 6 och åk 9 och gymnasiet  Öka andelen som når provbetyget A med 10 procentenheter åk 6 och åk 9 och gymnasiet 8

Operativa mål i matematik – NP, åk %

Operativa mål i matematik – NP, åk %

Operativa mål i matematik, åk %

Operativa mål i matematik, åk % 16%

Operativa mål i matematik, åk 9 13 AAAAAA

14 KommunAntal Utb vet ej Svedala Högstadiet0%4.8%0%9.5%19%57.1%9.5% Riket5.2% 5.5% 4.8% 15.3% 22.4% 43.6% 4.9% Kartläggning av högskolekompetens

15 KommunAntal Utb vet ej Svedala Mellanstadiet21.6%0%0%24.3%24.3%27%2.7% Riket20.6% 5% 19.7% 29.7% 10.6% 9.2% 5.6% Kartläggning av högskolekompetens

16 KommunAntal Utb vet ej Svedala Lågstadiet14.2%2.1%29.8%27.7%10.6%14.2%0% Riket21.5% 3.2% 33.4% 25.9% 6.3% 5.3% 6.0% Kartläggning av högskolekompetens

Andel lärare i Svedala som uppfyller Skolverkets krav på behörighet. Lågstadiet (15Hp)Mellanstadiet (15Hp)Högstadiet (30Hp) 74%100%86.3% 17 Andel av lärarna i Svedala som har poäng som motsvarar nuvarande lärarutbildning (motsvarar Skolverkets krav för komplettering). Lågstadiet (30hp)Mellanstadiet (30hp) Högstadiet (45hp) 31.1% 57.8% 86.3%

HÖSTEN 2014 PISA

19 Missiv 1 Arbetet på hemmaplan 1. Hur organiseras arbetet på hemmaplan då det blir längre mellan NVK? (frekvens av träffar, arbetsformer, innehåll) 2. Hur sker förankringen på de olika nivåerna? 3. Kommunens operativa mål a. i vilken mån är de uppfyllda b. vilka åtgärder planeras och på vilken nivå ska åtgärderna planeras? 4. Hur tar förvaltningsledningen hand om kommungruppens åtaganden? 5. Har arbetet föranlett några politiska initiativ/beslut? 6. Övriga frågor

20 Missiv 2 Lärarkompetens och lärarsamarbete (3) a. Genomförd kompetensutveckling sedan december 2013 Behörighetsgivande utbildning i matematik. Viktigt tänka på vad som krävs för ämnesbehörighet. (idag 30-45) Större mer omfattande kommunövergripande kompetenshöjande utbildning: Vilka effekter ser vi? b. Kartläggning av lärar- och ämnesbehörighet och högskolepoäng i matematik Vilka slutsatser har dragits på hemmaplan? Vilka insatser planerar ni utifrån slutsatserna? c. Lärarsamarbete Vilka effekter har vi sett av organiserat lärarsamarbete beskrivet i tidigare missiv Beskrivning av nya exempel på organiserat lärarsamarbete Planer för att stimulera ökad lärarsamarbete, t.ex. Hur nyttjas förstelärarreformen? Vad händer med Matematiklyftet år2 och hur håller vi i arbetssättet? d. Strategi inför framtiden Vad planeras för Utbildningsinsatser framåt, såväl kompetenshöjande som behörighetsgivande? Optimerad användning av tillgänglig kompetens. Rekryteringsbehov

Övrigt 21  Ersättare för Andreas Ekblad  Uppdrag – att arbeta med och förankra missiv på sin nivå till nästa träff?  Ny tid för lokalträff (måndagen den 13 oktober?)  Ny tid för kommungrupp (måndagen den 3 november?)  Skånenätverksträff den 6-7 november  Andra frågor?