Regionstyrelsen 6/10 2015. Verksamhetens utveckling…

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Skola och arbetsliv i samverkan
Advertisements

Arbetsterapi i skolan.
1 KSAU 29 april. Modeller för uppföljningsansvar •Många kommuner har en fast kommunövergripande organisation för uppföljningsansvaret •Två kommuner med.
Kommuners insynsrätt i fristående skolor
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Självförvaltning Bollnäs kommuns skolplan
VÄSTBAS TIDIGT – TILLSAMMANS Ett sätt att samverka kring barn och unga
Vardaglig observationer
Kvalitet och inflytande i förskolan och skolan
SKOL- OCH BARNOMSORGSFÖRVALTNINGEN Stephan Rapp, Skolinspektionens dag Lund 22 nov 2010 ”Vi ska klara alla barn och elever”
Exempel på beslutsprocess gällande programutbud Bilaga 4.
Pedagogiskt ledarskap
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Kommunal friskola Uppdrag utifrån beslut om alternativa driftformer: Undersök begreppet kommunal friskola Regelverk? Finns förutsättningar i Kungsbacka?
Regelbunden tillsyn i Älvdalens kommun
FFS Bokslut juli 2013.
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Skolinspektionen Kvalitetsgranskning av svenskundervisning för invandrare i Falkenbergs kommun.
/X Regelbunden tillsyn höstterminen 2009 Skolinspektionen bedömer att det kvalitetsarbete som bedrivs har en god struktur och är kopplat till.
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Generella synpunkter Tydlig och mer lättöverskådlig struktur Bra med gemensam reglering för verksamhetsformer och huvudmän Bra att förskolan blir egen.
GYMNASIESÄRSKOLAN i skollagen
Organisera vattentjänsterna för framtiden. Vattentjänstorganisationernas utmaningar Klimatförändringen ställer nya krav på dricksvattenproduktion och.
Grundskolans åk 7-9.
Verksamhetsplan Regional utbildningsstrategi Utvecklingsledargruppen
Regionala samrådet Direktivet Utbildnings- och insatskedjan
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Skillnader i lagstiftningen Analys om de skillnader som finns i lagstiftningen är motiverade ur pedagogiska, sociala eller andra aspekter Se över gällande.
Vägen mot ETT Skaraborgs Sjukhus Redovisning av åtgärdsplaner 12 september 2012 Bemanning och kompetensmix.
ELEVER I SKOLAN = ELIS
Regionstyrelsen information 2/ Två perspektiv: Utbildning och regional utveckling Tre uppdrag: Gymnasieutbildning för unga Vuxenutbildning på olika.
Föräldraråd Tack!. Bildningsförvaltningen Lgr 11 Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 Del 1- Skolans värdegrund och.
Utfasning av LP01. Utfasning av LP – uppdrag från nämnden att se hur LP01 kan fasas ut skapa strukturer för utfasning.
Nämndplan 2015.
Elevprestationer Ledarskap Mental Fysisk Hälsa Social Trygghet Trivsel Sova Äta Röra sig Föräldrarengagemang Acki Wästlund FMS grundare och metodutvecklare.
Utbildas lärare inom rätt ämnen? Välkommen till UKÄ:s frukostseminarium.
Upplägg för kvällen Rektor Christina Wesslén Genomgång av ekonomiprogrammet Samling med respektive mentor.
Seminarium 45 Erfarenheter av införande av komponentavskrivning Kommek
Skoldialogen - samverkan för bästa skola Växjökonferensen den 27 januari 2016 Marie Sedvall Bergsten, Undervisningsråd.
Bokslut 2015 Barn- och utbildningsnämnden. Har verksamheten bedrivits inom tilldelad budget, åtgärder? Underskott med -9,5 mkr. Åtgärdsbeting vid befarat.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Prognos 2 läsår 2015/16. Tidsplan Utbildning/Work shop: Onsdag 3/2: kl. 09:30-15:00 (AFK Svenskrummet plan 2) Utbildning/Work shop: Fredag 5/2: kl. 09:30-15:00.
Primärvårdscentrum Östergötland
Skolinspektionen i Almedalen 2017
Lite statistik och några förslag
Delårsrapport Augusti 2017 Barn- och utbildningsnämnden
2016: Ökade intäkter, men också ökade kostnader Kommunsektorn +22 mdr Landsting och regioner +3 mdr
BESÖK OSS PÅ EDGYMNASIET.SE OCH FACEBOOK
Exempel på beslutsprocess gällande programutbud
Direktiv till Budget
Team förebygg Samverkan mellan skola och socialtjänst
Koordinatorer för ökad skolnärvaro
Omställningen av hälso- och sjukvården
Välkomna på föräldramöte
Karin Millgård, division Service
Stöd och anpassning av undervisningen för varje elev. Vad krävs?
Samordnare samsjuklighet
Halvtid GrönBlå Samverkan.
Kunskapsmiljöer Linné
Mottagande av nyanlända i grundskolan i Östra Göteborg
Systematiskt kvalitetsarbete
En stad för alla Göteborgarnas livschanser ska utjämnas Budget 2014
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Elevhälsan – en kartläggning av aktiviteter
Personen från Skolverket
Resursfördelning Grundskolenämnden
+1,6.
Välkomna! Dagordning Inledning: Helene Moquist, Uppföljningsenheten
Kvalitetsanalys – förskola och skola i Nacka år 2017
Presentationens avskrift:

Regionstyrelsen 6/

Verksamhetens utveckling…

Legitimation – lagkrav sedan 1/ Kolumn1 Gymnasiegemensamma ämnen 600 pDingleNuntorpStrömmaSvenljungaSötåsenUddetorp Engelska 5100 p2212 Historia 1a150 p1111 Idrott och hälsa 1100 p11 Matematik 1a100 p1121 Naturkunskap 1a150 p11 Religionkunskap 150 p1211 Samhällskunskap 1a150 p21 Svenska 1/Svenska som andraspråk 1100 p Summa gymnasiegemensamma ämnen3 av 86 av 83 av 86 av 8 4 av 8

Huvudmannen - vad gör vi - kvalitet? Handlingsplan ”Excellenta skolor 2016” Processorienterat kvalitetsarbete (systematisk på huvudmannanivå) Processutveckling (kartläggning – utveckling – rutiner) Harmoniserad organisation, ledning, adm, planering, rutiner Gemensamma dokument/planer kring elevhälsa, elevstöd, likabehandling, rutindokument etc Systematisk kompetensutveckling (individ, grupp, organisationsnivå) Pedagogutbildning av obehöriga lärare, ca 100 personer Central lärgruppsorganisation (5 möten per år) Utvecklingsgrupper (schema, APL, branschråd etc) Som mål att genomgå kvalitetsgranskningen Bättre Skola 2018 (SIQ)

Huvudmannen - vad gör vi – näringens utveckling? Behovsinventering näringen Flexibel vuxenutbildning (Sö +Nu) Distansbaserad praktisk vuxenutbildning (Sö) Integrationsprojekt vuxna och unga (Sö, N) Högskoleutbildning på distans på uppdrag av Linnéuniversitetet (Sv) Smarta elnät (Sö) Energiautonom timmerstuga (Sv) Biogas- och eldrivna lantbruksmaskiner (Ud) Biogasprojeket utvecklas till gårdsbaserad fordonsgasproduktion (Sö) Utveckling av substrat baserat på restavfall och humanfekalier till Biogas (Sö) Utveckling av digital sensorteknik med hjälp av drönare (Sö) Nya proteingrödor för humanproduktion (Sö) Våtsådd av bönor och ärter (Sö) Värmebehandling av proteinfoder för ökad mjölkproduktion (Sö) Biologisk mångfald (Sö+Nu) Miljöberikning av djurmiljöer (Sö) Gröna caféer – (Bot)

Ekonomins utveckling Intagningsstopp på två skolor – med bibehållen verksamhet - allt färre elever med bibehållna kostnader Stoppade investeringar – lägre avskrivningar- och hyreskostnader Tiden för avvecklingen – allt färre elever med bibehållna kostnader Oro för stängning av skolor från elever och föräldrar - elevtapp Personal som söker andra arbeten Svårt att rekrytera

Fasta regiongemensamma kostnader

Regioninterna kostnader exkl. förvaltningens egna Tjänster ledning/adm/NBF --49,5358,7141,0633,33 Röda tjänster Gröna tjänster Regionservice tjänster Övrig region adm Fastighetsservice Summa Elevantal Summa per elev2375, ,62983, , , ,302 Andel av rörliga elevpengen3% 4%5%6%12%

Hyresutvecklingen

Huvudmannen - vad gör vi - ekonomi? 2000-Förvaltningen försöker bygga upp ett eget kapital för att klara de ”tuffa åren” 2012NS ger rektor på Dingle i uppdrag att få verksamheten i balans NS får i uppdrag av RUN att utreda ”relevanta framtidsfrågor” Dingles prognos för 2014 pekade på -12,6 mnkr - förvaltning av skolan ”togs över” av kansliet ekonomtjänster ställs till chefernas förfogande för att säkra prognoser, periodiseringar och kostnadskontroll Skolor vars prognos pekar på ett negativt utfall på över 100 tkr kallas till kansliet efter varje månadsstängning för ekonomisk analys Januari 2014Rektorer tar beslut om inköpsstopp på skolorna – beslut om belopp över 1000 kr tas av chef FC tar beslut om anställningsstopp för hela förvaltningen – varje tjänst behovprövas och risk- och konsekvensanalyseras Skolor vars prognoser pekar på ett negativt utfall kallas till kansliet efter varje månadsstängning för ekonomisk analys och handlingsplan för att komma i ekonomisk balans

Intäkter - utveckling och prognos IntäkterKostnaderBehov ägarbidragExtra summa

Vad skiljer 24 mnkr från 83 mnkr? -Starkt minskande intäkter – som behöver kompetensernas med ökat ägarbidrag -Bibehållna kostnader på skolor som ska avvecklas + löneutveckling och indexuppräkningar -Något ökande kostnader på de skolor som ska utvecklas -Oändligt många osäkra variabler

Totalsumma Dingle intäkter Dingle kostnader Summa Nuntorp intäkter Nuntorp kostnader Summa Strömma intäkter Strömma kostnader Summa Svenljunga intäkter Svenljunga kostnader Summa Sötåsen intäkter Sötåsen kostnader Summa Uddetorp intäkter Uddetorp kostnader Summa BYS/VUX intäkter BYS/VUX kostnader Summa Centrala överföringar Avyttring av inventarier Total ofinansierad summa

Omställnings- kostnader

Sammanfattning ökning -30 mnkr kommande år -20 mnkr förlängning fram till halvårsskiftet mnkr Utökning med Uddetorp inkl djur på skolan -Förlängning till årsskiftet innebär ökade kostnader och mer intäkter -Svenljunga häst

Hyreskostnaderna – önskemål förändring Inför totalhyra på vid basvärdet 118 kr Lägg till två lokaltypsfaktorer av lägre grad, bättre anpassade för vår verksamhet Ändra värdefaktorn så att den möjliggör nybyggnation

För att få ner kostnaderna kan vi… Ta bort djuren från Uddetorp (inte i enlighet med intentionen av NS beslut) 5-6 mnkr Stänga djurhuset på Dingle redan nu (används knappt) Dra ner på lärarna ordentligt/inte ersätta vid flytt och bussa elever mellan skolorna redan nu/till våren Bestämma en miniminivå (antal elever?/antal lärare?/maxkostnad per elev?) för en skola och flytta elever varsamt Öka intäkterna genom exempelvis flyktingboende

Elevantal SkolaÅk 1 (sär)Åk 2 (sär)Åk 3 (sär)Åk 4 (Sär) Dingle Nuntorp (7) (0) (3)(4) Strömma-39 (5) (6)(5) Svenljunga Sötåsen (16) (7) (4)(6) Uddetorp Totalt167 + (23)185 + (12)217 (13)(15)

Elevflytt hur gör vi Många av våra elever har redan flyttat till skolan – lättare flytta igen än de som bor hemma Helgöppet internat sedan tre veckor på Sötåsen. UD och SV när behov uppstår. Särskolan och FIL – samtliga har fått telefonsamtal med inbjudan till enskilt möte och erbjudande om att personal reser med eleven/familjen till Sötåsen för att testa 24h och 48h internat, öppna hus, besökskvällar varje vecka etc Aktiviteter redan nu tillsammans mellan skolorna för att lära känna varandra Gemensam elevhälsochef för alla skolor – säkrar överlämningar Gemensam rektor för alla särskolor idag säkrar övergången Vi skapar individuella lösningar utifrån varje elevs individuella studieplan

Skolinspektionens granskning Regelbunden tillsyn hösten 2016 Brister i tillsyn 2013 – huvudmannens plan för att komma till rätta med bristerna, bl.a. Kunskapsresultat Systematiska kvalitetsarbetet Värdegrund - När Skolinspektionen kommer måste vi visa att vi driver skolorna som avvecklas seriöst – de ger inte dispens

Behov på Sötåsen, Svenljunga och Uddetorp Internat på Sötåsen och Svenljunga Klassrum på Svenljunga och Sötåsen Personalarbetsplatser Svenljunga Simulatorhall Svenljunga och Sötåsen Maskinhall Sötåsen Hundgårdar/hundhus Sötåsen Fossilfritt odlingsväxthus Sötåsen?