Europeiska Unionen Organisation och verksamhet. Koppling till innehåll och kunskapskrav Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
EU, bakgrund Tre krig: Fransk-tyska , 1: vkr , 2:a vkr
Advertisements

Så styrs Sverige.
EU, bakgrund Tre krig: Fransk-tyska , 1: vkr , 2:a vkr
Europeiska unionens institutioner
Mattias Johansson, Tullbroskolan, Falkenberg –
EU.
Samhällskunskap 1a1 Kursens: mål innehåll kunskapskrav samhällsfrågor
Sveriges politiska system Parti och ideologi
Samarbete i det internationella systemet Kapitel 4.
EU SAMARBETE… What’s in it for us? © Katja Petkova.
Generell bedömningsmatris i SVENSKA (fortsättning på baksidan)
Vad innebär Dataskyddsförordningen?
SOCIAL MILJÖ I FÖRSKOLAN! En utmaning?!. SOCIAL MILJÖ 8. Delaktighet- Att känna o uppleva sig delaktig hela dagen! 9. Jämställdhet- Rätten att ha inflytande.
Aktivt medborgarskap: lärdomar från ett europeiskt forskningsprojekt baserad på konventionen om rättigheter för personer med funktionsnedsättning Marie.
Vad menas med värdegrund? En värdegrund kan beskrivas som en samling viktiga normer eller värden. Den gemensamma statliga värdegrunden reglerar statsförvaltningens.
Att samarbeta pedagogiskt över språkgränserna Chloé Avril och Sara Ehrling Institutionen för Språk och Litteraturer.
Välkommen till lanseringsseminariet av EU:s program för livslångt lärande - LLP Erasmus och övriga möjligheter för högskolan.
Varför flyr människor? Krig, våld, fattigdom och politiskt förtryck. FN:s Genèvekonvention – Ett åtagande om att ta hand om och skydda människor som flyr.
Imperialismen Bakgrund och genomförande.. Bakgrunder till imperialismen Tekniska möjligheter: industriella revolutionen gav möjligheter att tillverka.
SAMHÄLLSEKONOMI. Byteshandel Värdefulla metaller Mynt Stämpel 1. BEHÖVS DET PENGAR?
Hur styrs Sverige?.
Vad är Europeiska unionen (EU)?
Pedagogernas roll. Hur du kan utveckla MIK-arbetet på din skola?
Catrin Eriksson Biblioteksdagarna Växjö 2017
Pedagogisk planering- Naturkunskap
INTERNATIONELL PRIVATJURIDIK & RÄTTSKUNSKAP RÄTT KAPITEL 4
Demokratiberedningen
Barnets bästa i främsta rummet
SÅ STYRS SVERIGE.
Varför läser ni religionskunskap?
Lektionsuppgift Under dagens lektion kommer ni att delas in i 4 olika grupper där det kommer att lottas ut vilken grupp som får ansvar för vilken av de.
Mänskliga rättigheter istället för välgörenhet
Riktlinjer för betygssättning
Gymnasiearbete 100 p.
Vad är sociologi? – en repetition Momentöversikt Vad är en analys?
Religion och vetenskap
Iris Rosengren Larsson
REKTOR Möjlighet till mindre styrelser för universitet och högskolor och om rektors möjlighet att vara ordförande i styrelsen Remiss av promemoria från.
FÖRMÅGOR OCH KUNSKAPSKRAV
Strategier för att förstå det vi läser
Vad är Europeiska unionen (EU)?
Globalisering: Världens länder förs allt närmare varandra och beroendet mellan dem ökar Globalisering förekommer inom följande områden; 1. Ekonomi : internationella.
IT verksamhetens satsning utifrån IKT.
TRENDER I TRANSPORTSYSTEMET – TRAFIKVERKETS OMVÄRLDSANALYS Hösten 2014
EUROPEISK PELARE FÖR SOCIALA RÄTTIGHETER
Cristina Mattsson Lundberg Gd-staben
Så styrs Sverige.
UF Ett år som företagare Företagsamhet och arbetslivsfärdigheter i praktik Timme 4. och 5. – Affärsidé, personal och rådgivare.
Grupper, förtydliga uppgiften, kunskapskrav, sonetter, eget arbete
Vård och omsorgsutbildning
Schyst offentlig upphandling
- ett verktyg för ANDT-uppföljning Introduktion
Bibliotekens grundläggande ändamål, 2 § BL
Demokrati, politik och val.
Regeringen Så styrs Sverige!.
Sverige är en parlamentarisk demokrati och en monarki.
Systematiskt kvalitetsarbete
SÅ STYRS SVERIGE.
Världens Befolkning Bsa frågor till rubrik: Vilka frågor kan man ställa om VB?
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Demokratins utmaningar och förtroendevaldas roll
Mänskliga rättigheter - gäller även barn?
Mänskliga rättigheter -
Medlemssamråd O Nyckeltal från Centrum
Riksdagen.
Hållbar utveckling måste vara
Mer än 500 miljoner invånare
Gymnasiearbete 100 p.
PSS och framtiden… ”Hur vill vi ha´t?”
Catha Glaas Herrängens skola
Presentationens avskrift:

Europeiska Unionen Organisation och verksamhet

Koppling till innehåll och kunskapskrav Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:  Demokrati och politiska system på lokal och nationell nivå samt inom EU. Internationella och nordiska samarbeten. Medborgarnas möjligheter att påverka politiska beslut på de olika nivåerna. Maktfördelning och påverkansmöjligheter i olika system och på olika nivåer utifrån grundläggande demokratimodeller och den digitala teknikens möjligheter. Betyget A  Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för och analysera olika samhällens organisation och samhällsförhållanden samt de bakomliggande idéerna. Eleven kan också utförligt och nyanserat redogöra för de mänskliga rättigheterna. I sin analys förklarar eleven komplexa samband och drar välgrundade slutsatser om likheter och skillnader mellan olika samhällens organisation.

Varför samarbete?  Andra världskriget – Europa i ruiner  Rädsla – för tysken och ryssen  Tjäna pengar

EG växer fram…  Kol- och Stålunionen 1952 bildas av sex länder  EG, Europeiska Gemenskaperna 1958 – tullunion  De fyra friheterna  Tullunion

…och blir till EU  EU 1993; inrikes- och utrikespolitik och EMU  Sverige medlem 1995 efter folkomröstning  Idag 28 medlemsländer och 4 kandidatländer (+ 4 potentiella)

EUs lagstiftning  Fördraget om Europeiska unionen: lagar och principer  Funktionsfördraget: detaljer om hur fungera i praktiken

Övergripande principer  Överstatlighet: gäller i frågor då EU kan sätta sig över enskilda medlemsländer t ex jordbruk, handel  Mellanstatlighet: gäller i de frågor då enskilda medlemsländer kan lägga in sitt veto och stoppa beslut t ex utrikespolitik  Subsidiaritetsprincipen: beslut i EU endast om samordning behövs, annars ej lägga sig i, t ex skola, sjukvård, bostäder (närhetsprincipen)  Köpenhamnskriterierna: demokrati, marknadsekonomi, regler

Intäkter och utgifter  Länderavgifter, tullar och moms  Jordbruk, regionalstöd  Total budget på ca 1300 miljarder kronor (jmf Sverige, miljarder)

Samarbetsområden  Tullunion och de fyra friheterna  Valutaunion (EMU)  Gemensam utrikes- och säkerhetspolitik (mellanstatligt) - GUSP  Schengenavtalet (passunion)  Flyktingfrågor  Europol

Kommissionen Vilka?Hur utses de?  28 (en från varje land)  Föreslås av varje land (+Europarådet), godkänns av parlamentet  Representera EU  Ordförande Jean Claude Juncker  Utrikestalesperson Federica Mohegrini  Inrikesfrågor: Cecilia Malmström Funktion?  EU:s motor  Lägger fram förslag  Verkställer  Kontrollera - utfärda böter  Subsidiaritetsprincip- en  Medborgarinitiativ?

Ministerrådet Vilka? Hur utses de?  En minister från varje land beroende på fråga  Representerar regeringarna Funktion?  Stifta lagar  Besluta om budget (m. parlamentet)  Olika majoritetsregler (överstatlighet)/Veto rätt (mellanstatlighet)

Europaparlamentet Vilka? Hur utses de?  751 ledamöter – fler ju större befolkning  Direkta val vart femte år  Representerar partier Funktion?  Stifta lagar (en del)  Godkänna (avsätta) kommissionen  Debatt

Dessutom Europeiska rådet: visioner, nya fördrag EU-domstolen: övervaka, tolka, döma Revisionsrätten: kontrollera hur pengarna sköts ECB: Europeiska centralbanken