Regeringsuppdraget Nationell informationsstruktur för vård och omsorg Monica Winge Socialstyrelsen.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Terminologifrågor i InfoVU-projektet Termkonferensen 2003 Ulla Gerdin Socialstyrelsen.
Advertisements

Dokumentation av Arbetsterapiprocess
Träder ikraft 2014 Bitte Fritzson.
NI och V-TIM 2 V-TIMs anpassning till NI
Patientens väg genom vården
Sammanhållen vård och omsorg om de mest sjuka äldre
Kompetensplattform Halland
Några viktiga krav i ISO9001:2000
Göteborgs universitet förnyas
Våra farhågor 1.Adressen blir också fortsättningsvis ett misch-masch där uppdraget riktas till den professionella organisationen medan ansvaret för brister.
Ny gemensam IT-organisation L U N D S U N I V E R S I T E T.
Nationell strategi för eHälsa och Socialstyrelsens roll
Plan för att genom platsbesök stödja och stimulera Regionala cancercentrum 2013.
Folktandvården Norrland
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Ehälsokommitténs diskussionspromemoria ”Nästa fas i e-hälsoarbetet”
Beskrivning av strukturen för ledning och styrning i samverkan 4 utgångpunkter är grunden i arbetet 1.Gemensamma värderingar 2.Hälsosamt åldrande 3.Samband.
Bakgrund och syfte Ska ses i ljuset av tidigare utredningar Organisationers önskan om ett annat och bättre sätt att samverka Regeringen vill erkänna,
BILDA + SENSUS SENSUS + BILDA. Beslut och vision Utgångspunkter för en vision -att möta en omvärld i förändring -tillsammans är vi så mycket mer -utgångspunkter.
Välkommen till ESF:s seminarium
Behov av habilitering och rehabilitering
Ramverk för patientmedverkan
Projektets grundtanke GIS Västra Götaland Kommuner Myndigheter Övriga Allmänhet Organisationer Skolor Förvaltningar.
Modell för Utveckling av ledningssystem
Kapitel 12 Marknadsföringen påverkas av omvärlden.
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Projektledning.
Process: Lönekriterier
Strategier för säker hälso- och sjukvård i Västra Götaland
Intern kommunikation och externa påverkansstrategier
Region Norrland Vision och mål för kollektivtrafiken Arbetsmaterial för Norrstyrelsens trafikarbetsgrupp.
När projekt blir mer än ett gästspel Regional lärkonferens - För samverkan, lärande och erfarenhetsutbyten 30 september – 1 oktober 2010 Skellefteå Carina.
Vad krävs för att nå målen i RUS? Projekt som arbetsform i förändringsarbete Workshop 10 april.
1 SLUTRAPPORT NULÄGESANALYS STYRGRUPP – Frågor och analys
Ifous Små barns lärande APT 22 april 2015
Föreläsning om RUP RUP – Rational Unified Process
A3-metoden Visuell kommunikation för att komma fram till beslut
Journaldokumentation  Lagar  Föreskrifter  Definitioner.
––– Närmare koppling till sakfrågor Stockholm
Intern kommunikation och externa påverkansstrategier Hässleholm 18 november 2010 Mats Holmquist.
Rickard Broddvall, eHälsomyndigheten Tove Gemzell, Inspektionen för vård och omsorg Verksamhets- och utförardomän – ett samordningsarbete.
Ny e-hälsovision, vad händer nu? Patrik Sundström, programansvarig e-hälsa SKL Jean-Luc af Geijerstam, utredare eHälsomyndigheten Sofie Zetterström, vice.
Ett steg vidare för evidensbaserad praktik till nytta för brukare och patienter Fjärde steget i reformen av myndigheter Samlad, effektiv och behovsanpassad.
Introduktion till kontinuitetshantering
Beslut i kommunfullmäktige
Samordnad utveckling för god och nära vård
Ramverk för patientmedverkan
Vägen till en säker läkemedelsbehandling – är vi redo för kraftsamlingen? Medverkande Hans Karlsson, avdelningschef Sveriges Kommuner och Landsting Ann.
IBIC - NI tillämpad för äldre- och funktionshinderområdet.
Gemensam APT Förskolorna i Svedala
A3-metoden Visuell kommunikation för att komma fram till beslut
FLISA temadag 12 maj 2011 Jan Lindmark, SKL
SMGAO Jan-Olof Åberg Utvärdering I SMGAO Jan-Olof Åberg.
Välkommen!. Välkommen! Erika Ericsson, eHälsomyndigheten 25 april kl Nuläget för arbetet med gemensamma standarder – eHälsomyndighetens uppdrag.
Uppdrag E-hälsa och digitalisering
Arbetsgrupper och VIP Februari 2018.
Vägledningsdokument för Vuxna Psykiatri Missbruk
Material för socialtjänsten
För ett gott liv i en nyskapande kunskapsregion
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
Verktyget Utmärkelsen….
Steg 4 Övningsexempel för strokevård
Struktur för styrning och ledning i Göteborgs Stad
Introduktion till processen för balanserad styrning
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Förbättra klubbkvalitet
Den här delen i presentationen skall handla om Mätning och mätresultat
Gnosjö kommuns styrmodell
God och Nära Vård Välkomna!.
Presentationens avskrift:

Regeringsuppdraget Nationell informationsstruktur för vård och omsorg Monica Winge Socialstyrelsen

Tolkning av uppdraget Socialstyrelsen tar ett nationell strategiskt ansvar för samordning kring en nationell informationsstruktur Följsamhet mot den nationella IT-strategin för vård och omsorg samt socialstyrelsens strategi för God Vård. Ett långsiktigt arbete - under 2006 inledande analyserna och planeringen.

Utgångspunkter för arbetet I nära samverkan med huvudmän och nationella intressenter. Utgå från informationsstrukturen och de fyra intressentperspektiven Hänsyn till nationella IT-strategin VO Tydliggöra för lagstiftarna viktiga verksamhetsregler och säkerhetsprinciper

Hjälpmedelscentralen Medicinsk Service Närstående Allmänläkare Sjuksköterskor Undersköterskor Hemtjänstpersonal Sjukgymnaster Dietist Logoped Kurator Apotek Ekonomi&Adm. Fotvård Specialistläkare Distriktssköterskor Arbetsterapeuter Diakonissa Problem – Många aktörer runt patienten Källa; Winge 2006

Befintliga IT-system inom vård och omsorg Öar av IT-system som inte kommunicerar med varandra IT-systemen är utvecklade utefter organisationens behov

Styra mot rätt mål Strategisk nivå Taktisk nivå Operativ nivå Driver resultat Definiera mål Mäta resultat Förbättra Mål och vision

Gemensamma mål Gemensam vision och mål Alla små steg och initiativ som tas ska strävar i samma riktning och samarbete och gemensamma lösningar stimuleras. Många aktörer Många initiativ

Nationell IT-strategi för VO

Flödesmodellen

Hitta det som är gemensamt Hitta det som är gemensamt... - Vård- omsorgstagarens process - Minsta möjliga modell - kärnan - Det som skapar nyttan - Utgå från standard - Begrepp och Termer - Klassifikationer - Säkerhetsprinciper verksamheter

Förväntningar från olika perspektiv och intressenter Patient/ närstående Ledning/ styrning/ forskning IT-marknad Vård- och omsorgs- personal

Förväntningar från patient/närstående Patient/ närstående Ledning/ styrning/ forskning IT-marknad Vård- och omsorgs- personal Patient/ närstående Information om behandlingen och vården Se mål och vad är planerat Följa upp och se resultat Patient/ närstående Information om behandlingen och vården Se mål och vad är planerat Följa upp och se resultat

Patient/ närstående Ledning/ styrning/ forskning IT-marknad Vård- och omsorgspersonal Ge en helhetssyn om behandlingen och vården Se vad som är gjort och vad som är planerat Underlag för planering, beslut, utvärdering Vård- och omsorgspersonal Ge en helhetssyn om behandlingen och vården Se vad som är gjort och vad som är planerat Underlag för planering, beslut, utvärdering Förväntningar från personalen

Patient/ närstående IT-marknad Vård- och omsorgs- personal Ledning/styrning/forskning Ge möjlighet till mätning, kontroll och tillsyn Uppföljning avbehandlingsmål och kvalitetskrav Kostnader Forskning Ledning/styrning/forskning Ge möjlighet till mätning, kontroll och tillsyn Uppföljning avbehandlingsmål och kvalitetskrav Kostnader Forskning Förväntningar från ledningen

Patient/ närstående Ledning/ styrning/ forskning IT-marknad Vård- och omsorgs- personal IT-marknad Tydlighet, enhetlighet Skalbarhet Följa standarder Kunna återanvända internationellt IT-marknad Tydlighet, enhetlighet Skalbarhet Följa standarder Kunna återanvända internationellt Förväntningar från IT-marknaden

Gemensam vision och strategiska mål Beskrivning av patientens information VO process för patienten Verksamhets- beskrivning … IT-beskrivning Tillämpningar / specifikationer … IT-system Teknisk infrastruktur Delarna ger helheten Informations- struktur System och lösningar Nationell informationsstruktur ”kärnan”

Beskrivning av patientens information … Tillämpningar / specifikationer … IT-system Teknisk infrastruktur Beskrivs av: Informationsmodell dess regler och samband Begrepp och termer Klassifikationer Säkerhetsprinciper Referens- modeller och beskrivningar som HL7, HISA, GPIC, BoT m.fl. Följsamhet mot standarder VO process för patienten

Utveckling i samverkan VerksamhetIndustri Forskning Samverkan ger ny kunskap och bättre lösningar

Stegvis utveckling Planera Utför Kontrollera Agera Projektledning och styrning Uppdraget Ledning Personal IT-marknad Erfarenheter Patient Informations- struktur som … Enkelhet och tydlighet VO-process Förankring Samverkan

Förankring Projektgruppen som analyserar, bearbetar och driver förankring och kommunikation (inkluderar även förankring på strategisk nivå) Projekt och personer hos intressenter som ger kunskap och återkoppling till projektet (inkluderar även förankring på operativ nivå) Grupp kompetenta person som projektet arbetar närmare med. (inkluderar även förankring på taktisk nivå)

Förväntningar på modellen Problem (problem och beroenden) Mål (vad ska åstadkommas) Planering (vet vad andra gjort) Genomförande (säkerhet, effektivitet) Utvärdering (resultat och avvikelser) Uppföljning (verksamhet, kvalitet, forskning)

Exempel på innehåll Vård- och omsorgstagare Vård- och omsorgsbegäran Hälsoproblem Diagnos/bedömning Vård och omsorgspersonal Organisationsenhet Aktivitet Plan Mål Tidpunkt Säkerhet/sekretess Resultat/utvärdering

Tankemodell: hur bygga en modell

Diskussion