Utmaningar i arbetet med BfL Anders Jönsson Högskolan Kristianstad
Om mig:
Projekt:
5 utmaningar
Att Motivera BFL
”Pseudo-formativ bedömning” Att Motivera BFL
5 utmaningar
Att implementera bfl
Poäng: 12 Max. poäng: 23
”Pseudo-formativ bedömning” typisk för summativ och prestations-orienterad kontext Att implementera bfl
Är det ens möjligt att arbeta med ”riktig formativ bedömning” i en summativ och prestations-orienterad kontext? Att implementera bfl
I studier där en kunskapsorienterad undervisning försvagas till förmån för en prestationsorienterad, har man dokumenterat en negativ utveckling av elevernas tro på den egna förmågan, deras attityd till skolan och av deras ämnesmässiga prestationer. (Skaalvik & Skaalvik, 2016) Att implementera bfl
Från
Att implementera bfl
5 utmaningar X
Förmågor Vs innehåll
Förmågor Vs innehåll
Förmågor Vs innehåll
Förmågor Vs innehåll
Förmågor Vs innehåll
Förmågor Vs innehåll
Förmågor Vs innehåll Återkoppling Ökad förståelse för mål och kriterier Förbättrade prestationer … framföra och bemöta åsikter … … framföra och bemöta åsikter … framföra och bemöta åsikter …
Förmågor Vs innehåll
Förmågor Vs innehåll Påverkan av kontext och irrelevanta faktorer Låg samstämmighet mellan lärare Tidskrävande
Förmågor Vs innehåll Bedöm systematisk utifrån kursplaner Utgå från tydliga kriterier och anvisningar Gör bedömningar utifrån brett underlag Dokumentera elevernas prestationer SAMBEDÖMNING Fungerar bra med BfL
5 utmaningar
Åter- koppling REVERSE Develop mental Effects Typical Teacher Effects ZONE OF DESIRE D EFFECT S 0 0,15 0,40 Från Hattie (2009): Visible learning
Åter- koppling Återkoppling = 0,73 REVERSE Develop mental Effects Typical Teacher Effects ZONE OF DESIRE D EFFECT S 0 0,15 0,40 0,73 Baserat på 23 metastudier (totalt 1287 studier) Från Hattie (2009): Visible learning
Åter- koppling
Värderande Positiv/negativ Personlig Beskrivande Specificerande/Konstruktiv Uppgiftsrelaterad
Åter- koppling Form av återkoppling Ant al Eff ekt Svag återkoppling310,16 Endast återkoppling480,23 Svag formativ bedömning490,30 Medel formativ bedömning410,33 Stark formativ bedömning160,51
Åter- koppling
Vanliga hinder: 1.Eleverna får återkoppling först när momentet är avslutad 2.Återkopplingen ligger på fel nivå
Åter- koppling
Vanliga hinder: Eleverna ges ingen träning i hur de kan använda den återkoppling de får.
Åter- koppling Vanliga hinder: 1.Eleverna får oftast bara tillgång till ord – inte exempel. 2.Eleverna ges sällan möjlighet att diskutera sin återkoppling (eller bedömningskriterier).
Åter- koppling
5 utmaningar
Involvera eleverna
Kriterium 1 Kriterium 2 Kriterium 3 Frågor: Var är jag nu? Starka sidor, svaga sidor? Hur ska jag göra för att bli bättre…? Mål ————— ——— Mål ————— ——— Matris ————— ——— Matris ————— ——— Ex. 3 Ex. 3 Ex. 1 Ex. 1 Ex. 2 Ex. 2
Involvera eleverna Nivå 1Nivå 2Nivå 3Nivå 4 Aspekt 1 Glad Aspekt 2 Grå
Involvera eleverna Matris ————— ——— Matris ————— ——— Elevens lösning Modell- svar (Återkoppling) Uppgift: Jämför din lösning med modellsvaret. Vilka likheter och skillnader hittar du? Hur skulle din lösning kunna förbättras? Utgå från jämförelsen.
Involvera eleverna Matris ————— ——— Matris ————— ——— Elevens lösning Kortfattad återkoppling med kod eller minimatris Uppgift: Identifiera styrkor och utvecklingsbehov i matris/kodbok. Gör en plan inför nästa uppgift.
Involvera eleverna
5 utmaningar