Utmaningar i arbetet med BfL Anders Jönsson Högskolan Kristianstad.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

Anders Jönsson, Malmö Högskola
Skollagen 3 kap 3§ ”ska elever ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och i sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna.
Bedömning som motivation och utvecklande pedagogiskt verktyg
Att bedöma elevers kunskaper i NO Anders Jönsson.
Bedömning och betygsättning av studenters läranderesultat
Bedömning och betygsättning
Utifrån entreprenöriellt lärande
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
Redskap för rättvis och likvärdig bedömning
Formativ: för att göra eleven medveten om sitt lärande
Närvaro!!.
Bedömning Varför Vad Hur Relia-bilitet Vali-ditet.
Södertörns nyckeltal 2012 Grundskolan
Bedömning av professionell kompetens
Historia/SO En resa bakåt i tiden med dagens verktyg.
KUNSKAPSBEDÖMNING OCH BETYGSÄTTNING I MODERSMÅL
Bedömningar för lärande - i teori och praktik
Planering.
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet – en potential för skolan – men vad är det och hur kan man göra?
The big 5 1.
Eller formativt lärande…
Betyg och förmågor.
Läroplansträff Välkomna!.
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Hej och välkomna!.
Lokal Pedagogisk Planering
Hur kan en plan för ett arbetsområde/tema se ut?
A-nivå - Valbara moment Krav: grundläggande A-nivå - Valbara moment Krav: grundläggande B-nivå - Valbara moment Krav: 30 hp på A-nivå 1. Språk och kultur.
Att synliggöra lärande
Information till föräldrar Madenskolan Hösten 2014
Aktivt lyssnade.
Formativ bedömning i itslearning
Träff BFL-piloter 15/11 Kollegiesamtal Dokumentationsmall
Centrala innehåll och kunskapskrav
Mall för alignmentmatris
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Nätverkskonferens för BfL för praktik och forskning 27 oktober 2014
År 2: Återkoppling. Lärfråga: Hur kan vi ge återkoppling på ett sätt som främjar elevernas lärande och motivation? Hur kan vi ge återkoppling på ett sätt.
Utmaningar i arbetet med BfL
The Big 5 ANALYSFÖRMÅGA KOMMUNIKATIV FÖRMÅGA METAKOGNITIV FÖRMÅGA
Att följa lärande Kap 3 Dylan Williams
Förstå, jämföra och föreslå åtgärder Centrala ord och begrepp
Bedömning för lärande En beskrivning av hur bedömning kan förstärka elevernas lärande Sammanfattning Christian Lundahls bok Bedömning för lärande 2011.
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Vilka är vi och vem är jag?
Vilka är vi? GR Utbildning Pedagogiskt Centrum Sandra Svensson.
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Bedömning - Skolan har ett kunskapsuppdrag som bedömningen ska relateras till - Kunskapssynen uttrycks i styrdokumenten – läroplanen, Lgr 11.
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
"Att tydliggöra kunskapskrav - arbete med källor och källkritik”
Att jobba språkutvecklande
FORMATIV BEDÖMNING BEDÖMNING FÖR LÄRANDE.
Lönekriterier – ett stöd till chefer. Varför lönekriterier?  Att ha tydliga lönekriterier är en förutsättning i samband med lönesättning.  Kriterierna.
U tmaningar i arbetet med BfL Anders Jönsson. Om mig.
Synligt lärande Yvonne H:son Tapper
Att synliggöra det synliga lärandet. Bedömning för lärande Åsaskolan onsdagen den 5/10.
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
Verktyg för att prioritera rätt saker
Bedömning i formativ mening
Erfarenheter från arbetet med BfL Reflektion Motivation Lärande
Bedömning för lärande Erfarenheter från arbetet med respons
Klagshamns rektorsområde
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Välkomna till webbinarium- ”Så skapar du slutredovisningen för arbetet med riktade insatser för nyanlända elever”
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
BFL, allmänna råden, gröna matriser
Presentationens avskrift:

Utmaningar i arbetet med BfL Anders Jönsson Högskolan Kristianstad

Om mig:

Projekt:

5 utmaningar

Att Motivera BFL

”Pseudo-formativ bedömning” Att Motivera BFL

5 utmaningar

Att implementera bfl

Poäng: 12 Max. poäng: 23

”Pseudo-formativ bedömning” typisk för summativ och prestations-orienterad kontext Att implementera bfl

Är det ens möjligt att arbeta med ”riktig formativ bedömning” i en summativ och prestations-orienterad kontext? Att implementera bfl

I studier där en kunskapsorienterad undervisning försvagas till förmån för en prestationsorienterad, har man dokumenterat en negativ utveckling av elevernas tro på den egna förmågan, deras attityd till skolan och av deras ämnesmässiga prestationer. (Skaalvik & Skaalvik, 2016) Att implementera bfl

Från

Att implementera bfl

5 utmaningar X

Förmågor Vs innehåll

Förmågor Vs innehåll

Förmågor Vs innehåll

Förmågor Vs innehåll

Förmågor Vs innehåll

Förmågor Vs innehåll

Förmågor Vs innehåll Återkoppling Ökad förståelse för mål och kriterier Förbättrade prestationer … framföra och bemöta åsikter … … framföra och bemöta åsikter … framföra och bemöta åsikter …

Förmågor Vs innehåll

Förmågor Vs innehåll Påverkan av kontext och irrelevanta faktorer Låg samstämmighet mellan lärare Tidskrävande

Förmågor Vs innehåll Bedöm systematisk utifrån kursplaner Utgå från tydliga kriterier och anvisningar Gör bedömningar utifrån brett underlag Dokumentera elevernas prestationer SAMBEDÖMNING Fungerar bra med BfL

5 utmaningar

Åter- koppling REVERSE Develop mental Effects Typical Teacher Effects ZONE OF DESIRE D EFFECT S 0 0,15 0,40 Från Hattie (2009): Visible learning

Åter- koppling Återkoppling = 0,73 REVERSE Develop mental Effects Typical Teacher Effects ZONE OF DESIRE D EFFECT S 0 0,15 0,40 0,73 Baserat på 23 metastudier (totalt 1287 studier) Från Hattie (2009): Visible learning

Åter- koppling

Värderande Positiv/negativ Personlig Beskrivande Specificerande/Konstruktiv Uppgiftsrelaterad

Åter- koppling Form av återkoppling Ant al Eff ekt Svag återkoppling310,16 Endast återkoppling480,23 Svag formativ bedömning490,30 Medel formativ bedömning410,33 Stark formativ bedömning160,51

Åter- koppling

Vanliga hinder: 1.Eleverna får återkoppling först när momentet är avslutad 2.Återkopplingen ligger på fel nivå

Åter- koppling

Vanliga hinder: Eleverna ges ingen träning i hur de kan använda den återkoppling de får.

Åter- koppling Vanliga hinder: 1.Eleverna får oftast bara tillgång till ord – inte exempel. 2.Eleverna ges sällan möjlighet att diskutera sin återkoppling (eller bedömningskriterier).

Åter- koppling

5 utmaningar

Involvera eleverna

Kriterium 1 Kriterium 2 Kriterium 3 Frågor: Var är jag nu? Starka sidor, svaga sidor? Hur ska jag göra för att bli bättre…? Mål ————— ——— Mål ————— ——— Matris ————— ——— Matris ————— ——— Ex. 3  Ex. 3  Ex. 1  Ex. 1  Ex. 2  Ex. 2 

Involvera eleverna Nivå 1Nivå 2Nivå 3Nivå 4 Aspekt 1 Glad Aspekt 2 Grå

Involvera eleverna Matris ————— ——— Matris ————— ——— Elevens lösning Modell- svar (Återkoppling) Uppgift: Jämför din lösning med modellsvaret. Vilka likheter och skillnader hittar du? Hur skulle din lösning kunna förbättras? Utgå från jämförelsen.

Involvera eleverna Matris ————— ——— Matris ————— ——— Elevens lösning Kortfattad återkoppling med kod eller minimatris Uppgift: Identifiera styrkor och utvecklingsbehov i matris/kodbok. Gör en plan inför nästa uppgift.

Involvera eleverna

5 utmaningar