Att försvara sina teser. En uppsats ventileras. En disputation mellan respondent och opponent 1. Resp ges möjlighet att korrigera och komplettera. 2.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Om undersökningen Läsanvisningar för resultatdiagrammen
Advertisements

KANDIDATUPPSATS.
Att svara på tentafrågan - Strategier Språkhandledningen på IT-fakulteten.
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
Seminarieboken Kapitel 3 – Uppsatsens olika delar
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Examensarbete • Planering •Planeringsrapport •Genomförande •Ett utfört arbete •Skriftlig rapport •Opponering •Muntlig •Skriftlig dokumentation.
Seminarieboken Kapitel 1 – Kännetecken på ett akademiskt arbete
Formellt, skarpt och snyggt
ATT PRODUCERA EN UNDERSÖKNING
Riktlinjer för presentationer
Muvet B Vt 2012 Marianne Tråvén
Bedömningsmodell Mål för examensarbete Värderingsdimensioner Bedömningar Mål för examen.
Hur går forskning och vetenskapligt skrivande till?
Hur kan en plan för ett arbetsområde/tema se ut?
Hur presentera och opponera?
UPPSATSSKRIVNING ENTRÉSKOLAN
Titel på ditt arbete -undertitel, vad handlar det mer specifikt om? Introduktion Här bör man skriva en kortfattad introduktion till sitt arbete, eller.
Bedömningskriterier för studentrapporter
Seminarieboken Kapitel 9 – Bedömning av ett akademiskt arbete
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
Vetenskapligt PM Svenska 3 Svenska som andraspråk 3.
Forsknings- och utvärderingsmetoder, 15 hp
Kunskapskrav och matriser
7 1 Individual Project No.1: Paper Sus Lundgren. 7 2 Mål Att fördjupa dig i en aspekt av kursen du tyckte var intressant Att reflektera kring, analysera.
Outline för dagens övning
Seminarieboken Kapitel 8 – Att opponera på ett annat arbete
Kandidatuppsats i Statistik F4
Argumenterande text.
Att arbeta vetenskapligt
Michel Thomsen, Maria Åkesson - Informatik Högskolan i Halmstad
Organisationsteori 7,5 hp Kursansvariga: Gary Kokk och Patrik Zapata Den pedagogiska idén För de flesta av er är detta den sista kurs ni.
Seminarieboken Kapitel 5 – Krav på uppsatsens utformning
Metodkurs 21 februari 2008 Björn Thuresson MDI-gruppen
Skriftlig individuell uppgift Interaktionsdesign i digitala medier (A.1) HT-2012, 7,5 hp Lärare: Daniel Nylén.
En guide för arbeten i SO
Om skrivande av uppsats
Titel på ditt arbete -undertitel, vad handlar det mer specifikt om? Introduktion Här bör man skriva en kortfattad introduktion till sitt arbete, eller.
Framsida Rubrik Underrubrik, namn, ort och månad.
V E N T I L E R I N G 5 juni Försvar av examensarbetet och opposition
Nationellt prov Sv – I andras ögon.
Essäprov = uppsats.
Formellt, skarpt och snyggt
Olika texter du behöver känna till
Att skriva en projektplan Wibke Jonas VT 2016 Fri efter Cecilia Eriksson Linsmeier Fredrik von Wowern 2014.
VETENSKAPLIGT SKRIVANDE SSA 220/230 MAGISTER/MASTERUPPSATS I SVENSKA SOM ANDRASPRÅK JULIA PRENTICE.
Examensarbete Byggledare, intag Schema  V 47 – måndag den 16 nov, kl  V 48 – måndag den 23 nov, kl  V 49 – måndag.
ISEX Individuella studieperioder och examensarbete Examensarbete 1 - T5 En introduktion till vetenskapligt arbete.
Andreas Gunnarsson NU2012 På gränsen till godkänt – vetenskaplig kvalitet och gränsarbete i examensarbeten i lärarutbildning.
Specialpedagogik Ht 12. Introduktion 7 sept kl , 12:131 Erfarenhetsutbyte/diskussion och information inför ventileringen 5 december kl ,
Kandidatuppsats i Statistik 732G32 Linda Wänström.
UPPSATSPLAN HUR GÖR MAN EN SÅDAN?. UPPSATSPLAN Nytt steg i processen, PM godkänt PM är början på planen Handledartilldelning Samarbete med handledare.
Ny termin – nya möjligheter. Sista rycket i grundskolan.
Slutarbete.
Problemformulering En introduktion på kursen
Välkomna till kursen Uppsats - Examensarbete!
Att skriva en resonerande text
Skrivarverkstad 19/ C-kurs Kulturantropologi VT15
Att skriva projektplan
Resonerande text Använd din elevbok!
Introduktionsblocket SSA HT-17 Vetenskapligt skrivande
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2017
Vetenskapligt skrivande
Krönika v.35-v.36 Du lär dig formen för en krönika
Bli säker på utredande PM
Kvalitativa forskningsmetoder, 6 hp Kurstid: 21 januari–15 februari Kurskod: 729G07 Michael Tholander.
Utredande text Labbrapport.
Seminarium 4: Att redovisa sina resultat och kommentera andras LT200X Examensarbete inom teknik och lärande, avancerad nivå 30,0 hp Helena Lennholm
Slutsats Berätta alltid huvudbudskapet först, studiens slutsats
Presentationens avskrift:

Att försvara sina teser

En uppsats ventileras. En disputation mellan respondent och opponent 1. Resp ges möjlighet att korrigera och komplettera. 2. Opp gör en saklig sammanfattning av hela arbetet (bakgrund och syfte, tillvägagångssätt och resultat). 3. Resp får möjlighet att kommentera sammanfattningen. 4. Disputation. 5. Opp sammanfattar sina synpunkter. Vilka svaga sidor har rapporten? Vad var särskilt bra? 6. Övriga seminariedeltagare ställer frågor och ger synpunkter. 7. Seminarieledaren (examinator) redovisar sin bedömning. (Punkt 1–3 ca 25% av tiden, punkt 4 50% och punkt 6–7 25%)

Den formella utformningen (Formalia) Informerar titeln om rapportens verkliga innehåll och är den slagkraftig? Innehåller abstractet en bra och lättfattlig redogörelse av rapportens innehåll i form av syfte, tillvägagångssätt och resultat? Är dispositionen och rubriceringen i innehållsförteckningen och rapporten informativ och överskådlig? Är språk och stil bra? För gammaldags, för mycket talspråk? Stav- och språkfel? Följs normala skrivregler för sakprosa? Används citat, referenser i texten och referenslista på korrekt sätt? Är alla viktiga påståenden belagda? Är tabeller och figurer relevanta och lätta att förstå?

Frågor på sakinnehållet (realia) Får läsaren inledningsvis veta varför författaren valt just detta ämne och varför detta ämne är intressant och viktigt? Definieras väsentliga och tvetydiga termer och begrepp? Är ämnet problematiserat och problemformulerat? Är syfte och eventuella frågeställningar motiverade och klart beskrivna? Har samtliga besvarats? Är ämnesområdet relaterat till tidigare kunskap, forskning och teorier? Tar litteraturgenomgången upp alltför lite eller inaktuell forskning på området? Tar den upp ovidkommande referenser? Är den välstrukturerad eller är forskningsreferenserna bara staplade på varandra utan förklarande och sammanbindande resonemang (”den röda tråden”)? Finns det en tydlig koppling till syftet?

Forts Realia Är tillvägagångssättet tydligt redovisat? Beskrivs till exempel metod och motiv bakom metodval och själva metoden? Metodens förtjänster och svagheter? Diskuteras alternativa metoder? Motiveras och beskrivs undersökningsgrupp, urvalsförfarande och bortfall på ett tydligt och kritiserbart sätt? Beskrivs det hur databearbetningen skett? Diskuteras undersökningens tillförlitlighet? Etiska aspekter? Är resultatredovisningen lätt att följa och förstå? Knyts resultaten ihop i ett logiskt resonemang? Redovisas även negativa och motstridiga utfall? Görs resultaten mer begripliga och intressanta genom sammanfattande tabeller och figurer?

Forts Realia Är resultatdiskussionen kopplad till syfte och frågeställningar? Till den teoretiska överbyggnaden och litteraturgenomgången? Är slutsatserna väl underbyggda? Innehåller rapporten självkritik där svagheter, generaliserbarhet och undersökningens begränsningar diskuteras? Beskrivs nyttan och användbarheten av undersökningsresultatet? Diskuteras de pedagogiska och didaktiska konsekvenserna? Ges det förslag till fortsatt forskning? Avslutas uppsatsen med en perspektivlyftande ”slutknorr”?

Summering av synpunkterna Sammanfattningsvis: vad anser du vara brister respektive förtjänster hos denna uppsats? Avsluta din opposition med att lyfta fram din huvudsakliga negativa kritik men ännu viktigare, glöm inte att avsluta genom att berömma och lyfta fram de goda sidorna.

Opponenten Ärlig, uppriktig, hjälpande ton Följ upp frågorna Ge konstruktiv kritik Glöm inte den positiva kritiken