Föräldraråd 2015-11-04. Syfte: En möjlighet för föräldrar att medverka i och ha inflytande på skolans verksamhet som helhet Att vara en diskussionspart.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Hur vi arbetar mot hot, våld, kränkningar och trakasserier
Kvalitet i förskolan Erfarenheter från Kungälvs kommun
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
© Copyright APeL 2004 Hanne Randle Delaktighet för hållbar utveckling Reflekterande arbetsplatser i Karlstad, Forshaga och Grums kommun För.
Likabehandlingsplaner: granskning och förslag till förbättringsområden Presentation för personalgrupp 18 jan Bengt Andersson.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Förskolan Matrisens Likabehandlingsplan
Kvalitet och inflytande i förskolan och skolan
Lika Behandlings Plan Verksamhetsåret 2012/2013
Likabehandlingsplan och plan mot kränkande behandling
Välkommen till Rönnbyskolan
LIKABEHANDLINGSPLAN elever Rudboda skola
Välkommen till Parkhemsskolans förskoleklass 2012
Hej och välkomna!.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
F-6 och fritidshem/fritidsklubb 2013/14
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
Jakobsgårdskolan ansvar - kunskap - självkänsla - framtid Lokal arbetsplan Prioriterade mål under året! Pedagogik i klassrummet För att uppnå.
Föräldramöte Ht
Ljusdal.se Arbete med Plan mot kränkande behandling för Enkät genomfördes i december Svarsfrekvensen var 53% av eleverna. Av hela Slottegymnasiets.
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Hur bra är vår skola? Elever Vårterminen 2013.
VÅGA VISA är ett samarbete mellan Danderyd
Nolltolerans Haga/Katrinelund. Haga Tittade på Hagas egen trygghetsenkät (görs två ggr/år) där det gick att utläsa att eleverna vet vem de ska vända sig.
Värdegrund, Vision och Verklighet.
Rektorsområdet 800 barn/elever mellan 1-16 år 150 vuxna Vi talar 42 språk 25% av eleverna bor sitt första år i Sverige.
Spångas EHT-plan en elevhälsoplan efter de nya Allmänna råd för arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram.
Skärpta krav i SKOLLAGEN fr o m ht-11 Skollagen kap 6 Skyldighet att anmäla, utreda och vidta åtgärder mot kränkande behandling.
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
Välkomna till Edboskolan
Likabehandlingspolicy för Slottegymnasiet
Lars Kaggskolan Prioriterade områden
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Hur kan vi förstå begreppet?
ELEVER I SKOLAN = ELIS
Nämndplan 2015.
1 Genevadsskolan Antal svar elever: 45 - svarsfrekvens 96% Antal svar vårdnadshavare: 5 - svarsfrekvens 11% April 2015 Laholms kommun Skolundersökning.
Definitioner Kränkning paraplybegrepp där mobbning, trakasserier, diskriminering och övrig kränkande behandling ingår. Kränkning är när man blir illa behandlad.
Rudboda skolas fritidshem och fritidsklubb
TORSVIKSMODELLEN Arbete mot diskriminering och kränkande behandling
Välkommen till Ljungbackens skola!!
Skurup – en godbit av Skåne Skurup – en framgångsrik skolkommun Skurup, en av 16 kommuner i Sverige, som ingått i SKL:s.
Elevhälsa Elevers behov och skolans insatser Projektledare Anna Blom Elevhälsan 1.
Begreppet undervisning Utbildning: Den verksamhet inom vilken undervisning sker utifrån bestämda mål Undervisning: Sådana målstyrda processer som under.
ATT FORTSÄTTA UTVECKLA KVALITÉ PÅ SKOLAN SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE.
Hjärtligt välkomna till oss på Hörningsnässkolan Föräldramöte september 2016.
Lite tankar för Nynäshamn i det systematiska kvalitetsarbetet 1. Utveckla kvalitetsdialoger: -Förskolechef samt representanter från verksamheten, representanter.
Samverkan – att komplettera skolan Hur dokumenterar vi?
Emma Arneback Med kränkningen som måttstock – Planerade bemötanden av främlingsfientliga uttryck i gymnasieskolan Emma Arneback
Bilaga 1 sektor EEVF Främjande arbete lå 2017/2018
V I S I O N Bättre, Starkare och Roligare Sigtuna IF Fotboll
Laholms kommun Skolundersökning 2015 Elever - Vårdnadshavare/Föräldrar
SKA = systematiskt kvalitetsarbete på Åsaskolan
Bilaga 1 sektor Fordon och transport
Laholms kommun Skolundersökning 2015 Elever - Vårdnadshavare/Föräldrar
Team förebygg Samverkan mellan skola och socialtjänst
Kumla skolas plan mot diskriminering och kränkande behandling
KAGG, DIN GULDBILJETT TILL FRAMTIDEN
Föräldramöte 6 december 2018.
Begreppet undervisning
Välkomna på föräldramöte
Personen från Skolverket
Samverkansråd
Rösjöskolan Elever åk 3, 6 och svar, 92%
Digitalisering av kvalitetsledning och kvalitetsuppföljning
Kvalitetsanalys – förskola och skola i Nacka år 2017
Presentationens avskrift:

Föräldraråd

Syfte: En möjlighet för föräldrar att medverka i och ha inflytande på skolans verksamhet som helhet Att vara en diskussionspart till skolledningen

Föräldraråd Kvällens agenda: Verksamhetsmål, skolans organisation och verksamhet Likabehandlingsarbetet, representanter från skolans kamratråd deltar Info kring tillbyggnad Kommande föräldraråd övriga frågor

Vårt uppdrag

Barn/elever känner trivsel och trygghet Pedagog Arbetslag Skolledare Områdeschef Verksamhets- chef Förvaltnings- chef Utbildnings- nämnd Uppföljning Kommun- styrelsen Strategier Målgemenskap Kreativitet Engagemang Nyfikenhet Enhetens mål Verksamhetsmål Övergripande mål Arbetslagets mål Uppdrag Strategier BEHOVBEHOV

Utbildningsförvaltningen Växjö

Verksamhetsmål i internbudget ”Barn och elever i våra verksamheter känner trygghet och trivsel. De får det stöd och den stimulans som krävs så att de kan utveckla sina förmågor så långt det är möjligt och så att deras engagemang, kreativitet, nyfikenhet förstärks och utvecklas. Ett fördjupat och dokumenterat analysarbete på alla nivåer leder till slutsatser som ligger till grund för att uppnå detta.” Skolans värdegrund och uppdrag 2.2 Kunskaper 1,2 och 3 Skolans värdegrund och uppdrag

Ledardeklaration Syfte Att beskriva skolans struktur och organisation samt de olika roller som finns på skolan. Vision I vår verksamhet förvaltar och utvecklar vi elevernas nyfikenhet, lust och glädje genom att skapa trygga lärmiljöer så att eleven lämnar vår skola med en tro på sig själv och en inre drivkraft för sitt fortsatta lärande i livet. Mål Verksamheten på Östra Lugnets skola ska inom tre år planeras utifrån skollag, läroplan och Växjö kommuns verksamhetsmål. Målet med arbetet på skolan är att utifrån mål och kunskapskrav i Lgr 11 nå en hög måluppfyllelse där eleverna i en trygg miljö utvecklar sin kreativitet, engagemang och nyfikenhet. Skolans ska även inom tre år ha skapat självständiga arbetslag som möjliggör för pedagogerna att skapa en trygg lärmiljö där eleverna utvecklar kreativitet, engagemang och nyfikenhet.

Östra Lugnets skola 2015/2016 Rektor Klas Persson F2A Förskollärare, fritidspedagoger, lärare och elevstödjare F2B Förskollärare, fritidspedagoger, lärare och elevstödjare F2C Förskollärare, fritidspedagoger, lärare och elevstödjare Åk 3 Förskollärare, fritidspedagoger, lärare och elevstödjare Åk 4 Fritidspedagoger, lärare och elevstödjare Åk 5-6 Lärare, elevstödjare, speciallärare och skolbibliotekarie Biträdande rektor Emma Linderholm Ledningsgrupp Skolledning, Arbetslagsledare, specialpedagog Elevhälsa Skolledning, specialpedagog, skolsköterska, skolpsykolog

Årlig plan för att främja likabehandling samt förebygga diskriminering, trakasserier och kränkande behandling Östra Lugnets skola 2015

Framgångsfaktorer i likabehandlingsarbetet är: Att eleverna och all personal är delaktiga och har möjlighet till inflytande i hela processen. Att arbetet sker systematiskt (där likabehandlingsplanen fungerar som ett verktyg) och är en prioriterad fråga på skolan. Att likabehandlingsgruppen ska ha fokus på främjande arbete. Att det finns ett gemensamt förhållningssätt. Att det finns en medvetenhet och att arbete sker utifrån ett normkritiskt perspektiv, dvs att synliggöra och förändra ojämlika normer som råder i verksamheten. Att inte ge upp för motstånd.

”Vad gör du på nätet?” Detta är mobbning på nätet: Både verbal och psykisk mobbning kan ske digitalt, det som ibland kallas e-mobbning. Mobbningen sker då på internet eller mobilen. Det vanligaste är elaka kommentarer eller bilder i sociala medier samt kränkningar via sms. Att inte bjuda in en person till gemenskapen i en grupp är ett sätt att frysa ut någon på nätet. Spridningseffekten på nätet är en faktor som många inte tänker på och det finns risk att en elak kommentar eller bild når långt utanför den närmaste kretsen. Detta gör att det är svårt att göra någon gränsdragning mellan kränkning och mobbing, eftersom en delad bild kan spridas vidare. Detta gör att en kränkning som egentligen bara har utförts en gång kan upplevas som att den utförs igen och igen. I enkäten har vi därför valt att skriva, har du blivit kränkt/mobbad på nätet? 127 elever i åk 3-6 har svarat på enkäten

Vad gör jag på nätet?

Sociala medier?

Spel? VILKA SPEL ANVÄNDER JAG? 108 ELEVER Minecraft75 FIFA43 Clash of chans38 NHL30 Moviestarplanet28 GTA20 Battlefield14 CS11 Startable9 Momeo7 LOL7 WOW3

Jag har blivit kränkt på nätet:

Det händer: HUR OFTA SKER DET?39 ELEVER Dagligen1 Någon gång/vecka6 Någon gång/mån7 Någon gång/år23 Ej svarat2

Mål Utifrån resultatet av enkäten enades vi om två prioriterade mål: Alla elever i åk 3-6 ska få ökad kunskap om vad som är ok att lägga ut på nätet. Alla elever i åk 3-6 ska få ökad kunskap om vad man kan göra om man upplever något obehagligt på nätet. Kamratrådet har presenterat resultatet av enkäten i åk 3-6 Klasserna har fått två informationsplanscher som de har i uppgift att diskutera och arbeta med i klassen.

Fem tips till föräldrar! Visa dig nyfiken på vad ditt barn gör på Internet. Sitt tillsammans vid datorn och låt ditt barn visa dig. Spela ett spel tillsammans. Prata med ditt barn om hur man är en bra kompis på nätet. Prata med ditt barn om att du hjälper till om något obehagligt skulle hända på nätet.