När projektet blir mer än ett gästspel Växtkraft med EU 2009 09 30 Carina Åberg APeL FoU.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Region Värmland Kunskapsutveckling i Socialtjänsten REGIONALA STÖDSTRUKTURER i ett större sammanhang.
Advertisements

Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Uppdrag om myndighetssamverkan inom kompetensförsörjningsområdet
Kommunikation som påverkar Göteborg 4 oktober 2012 Välkommen!
Regionalt resurscentrum för jämställd tillväxt
Exempel utifrån ett antal målområden
Aktivering och Mobilisering inför Arbetslivsintroduktion
Att utvärdera nyttan av FoU
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Bakgrund till följeforskning: •Riksrevisionen: För mycket detaljkontroll och övervakning – för små investeringar.
Utvärderingar av föregående programperioder visar:
© APeL Om partnerskap 1. Vad är partnerskap och varför? 2. Vad? 3. Hur?
Integration och mångfald –
Vad är EU-projekt? Alla EU-stöd och projekt ska ha en europeisk dimension I de regionalpolitiska stöden – att minska sociala och ekonomiska skillnader.
Effektiv miljötillsyn Ett projekt för Ökat Lärande och Hälsa.
: EU-workshop Region Skåne och EU Per-Olof Persson EU är viktigt EU-politiken påverkar vår verksamhet Möjlighet att växla upp egna utvecklingsmedel.
Projektstöd Västerbotten
Folkhälsa i Gävleborg - gemensamma utgångspunkter
VAD ÄR ETT LYCKAT UTVECKLINGSARBETE?
© Copyright APeL Att utveckla tillsammans - om kritiska faktorer i projektarbete Projektkontakt Mora
Förstudie ESF Västmanland
Projekt ”Barnets rättigheter i vårdnadstvister” Projektet drivs i samarbete med Socialstyrelsen, FoU i väst GR, regionförbundet i Örebro och sex kommuner.
Att utveckla lärandet i och av Starka Forsknings- och Innovationsmiljöer Göran Andersson
Intecknade medel av totala finansplanen För PO 1med 20 procents återflöde , mkr. Totalt 46 %
Välkommen till ESF:s seminarium
Ramverk för patientmedverkan
Socialfonds-programmet
Systematiserat sunt förnuft En idéskrift om intern styrning och kontroll Översiktligt presentationsmaterial.
om strategisk påverkan och lärande utvärdering Västsverige mars 2010
Strukturfondspartnerskapets yttrande:
Lärande utvärdering. - Teoretiska utgångspunkter
Regional utveckling möter socialtjänst -lärdomar och reflektioner från utvärderingen av URBAL i Härryda kommun. Anna Johansson FoU i Väst/GR.
Politiskt deltagande: demokrati och mänskliga rättigheter
EU-program/projektkunskap Djurö 11oktober 2010 Är vi med i EU eller inte? Nyttan av EU-projekt Varför EU-program? Olika typer av EU-program Strategiskt.
Utvärdering – av vad, för vem och varför? SPARC-konferens 16 maj 2014
Våga visa resultat i kulturverksamhet! Lena Dahlstedt Biträdande stadsdirektör
Internationalisering EU-frågor Internationell strategi.
21 januari 2013 BMÖ Operations and Innovation Management.
© APeL Några iakttagelser – generella mönster och möjliga tolkningar Enkätundersökning KNUT II 2009.
Vad kan vi lära av ”SMAK-projektet”?
Intern kommunikation och externa påverkansstrategier
När projekt blir mer än ett gästspel Regional lärkonferens - För samverkan, lärande och erfarenhetsutbyten 30 september – 1 oktober 2010 Skellefteå Carina.
APeL AB, Luleå tekniska universitet, Högskolan i Halmstad, Face Europe AB, Europaforum AB + ett 20-tal underleverantörer Processtöd inom tre områden: –Metodstöd.
Förstudie 2014 ”Socialfonden och kompetensförsörjning i region Örebro” – spår 1.
Vad krävs för att nå målen i RUS? Projekt som arbetsform i förändringsarbete Workshop 10 april.
Utbildningen till kunskapsutvecklare inom Begripsamprojektet En utbildning om hur man kan påverka kognitiv tillgängligheten till produkter, tjänster och.
KOMMUNIKATION SOM PÅVERKAR SUNDSVALL 13 FEBRUARI 2012
Lärande utvärdering genom följeforskning
Kvalitetsutveckling - administrativa processer
Botkyrkas styrmodell och kommunens ekonomi
Visioner för Stockholmsregionens EU-samarbete Per Spolander, VD Stockholmsregionens Europakontor Pre-Info Day Järfälla, 5 maj 2010.
SÅ GÖR VI EN VERKSAMHETPLAN- UTIFRÅN SPF SENIORERNAS MÅL OCH RIKTLINJER 2.
ArbetSam – Erfarenheter och satsningar
Intern kommunikation och externa påverkansstrategier Hässleholm 18 november 2010 Mats Holmquist.
► Att lära för ett effektivare genomförande Om styrkor och förbättringsmöjligheter i Socialfondens lärande Baserat på Swecos uppdrag från utvärderingen.
Regeringsuppdraget Nationell informationsstruktur för vård och omsorg Monica Winge Socialstyrelsen.
Hur stärker vi Socialfondens chanser att göra skillnad? Lärkonferens 25 – 26 augusti 2010 ESF-rådet, processtöd och temagrupper.
Analys- och planeringsperiod 1-9 mån Avslutningsfas 1-3 mån Genomförande 2-3 år Förstudie RESULTAT EFFEKTER Avstämning med ESF Vad kännetecknar en förstudie?
Ett Interreg Sverige-Norge projekt
Ramverk för patientmedverkan
Hur arbetar vi vidare i Östergötland utifrån Östgötakommissionens och Nationella kommissionens rekommendationer? Margareta Kristenson Professor i socialmedicin.
Torsdag Arbetspass 1 Kompetensförsörjning – problem och
ESF:s förstudiestöd ( 2014)
Fokus i fördjupad utvärdering av miljömålen 2015
Fokus Yrkesutbildning VO
Bild av esf-projektets tänkta process och målgrupp
Uppföljning av Temagrupper och processtöd ÖK mars 2011
Programperioden
Förhållningssätten.
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Uppstart Status quo september 2018
Presentationens avskrift:

När projektet blir mer än ett gästspel Växtkraft med EU Carina Åberg APeL FoU

Processtöd för Strategisk påverkan och lärande miljöer i Socialfonden APeL AB, Luleå tekniska universitet, Högskolan i Halmstad, Face Europe AB, Europaforum AB Processtöd inom tre områden: Metodstöd till projekt Stimulera regionala utvecklingsprocesser Kompletterande resultatspridning

Vad är strategisk påverkan och hur påverkar man? ” … omvärdera och förändra vanor, regler och strukturer” Omvärldsanalys – en grundförutsättning Realistisk bild av utgångsläge och förutsättningar Påverkansarbete – mer än informations- och kommunikationsinsatser Opinionsbildning Direktkontakter med beslutsfattare

Fokus på både resultat och effekter! U R R R U R E E +

Utvecklingsprojekt som får effekter MÅLRESURSERAKTIVITETERRESULTATFÖRMEDLANDE AKTÖRER OCH INSTANSER EFFEKTER T ex: Aktiva ägare Intresseorganisationer Branschorganisationer Myndigheter Regionala samverkansorgan Universitet/högskolor Media

MÅLRESURSERAKTIVITETERRESULTATFÖRMEDLANDE AKTÖRER OCH INSTANSER EFFEKTER Strukturer Vad? Hur? Sammanhållen projektidé Effektiv projekt- organisation

Aktivt ägarskap Professionell styrning Kompetent ledning Engagerade deltagare Sätta ramar Följa utveckling Implementera Resultat Strategiska beslut i samspel med ägarna Organisera nätverk Engagera Motivera Föra dialog Pröva idéer och genomföra förändringar Krävande finansiärer Målgrupper med inflytande

Var i kedjan finns svagaste länkarna? I det aktiva ägarskapet och styrningen? I projektledningen? I delaktigheten hos berörda?

MÅLRESURSERAKTIVITETERRESULTATFÖRMEDLANDE AKTÖRER OCH INSTANSER EFFEKTER Processer Delaktighet Lärande

Strukturer Vad? Hur? Sammanhållen projektidé Effektiv projekt- organisation MÅLRESURSERAKTIVITETERRESULTATFÖRMEDLANDE AKTÖRER OCH INSTANSER EFFEKTER Processer Delaktighet Lärande

Varför satsar man inte mer på uppföljning och utvärdering i utvecklingsprojekt? Tar det pengar från projektets kärnverksamhet? Är det för tidskrävande? Ser man inte nyttan?

Möjlighet att utveckla projektet medan det pågår Bidrar att göra projektet till en lärande miljö som stimulerar deltagarna Viktigt redskap för påverkan av individer, organisationer och system Lärande utvärdering – varför? Användbarhet Nytta

Beroende av vem som ska lära och varför Utvärderar både process, resultat och måluppfyllelse Involverar de som är berörda av projektet Målgrupper Projektdeltagare Projektledning Ägare/styrgrupper Finansiärer och beslutsfattare Bygger på närhet och kontinuerlig återkoppling bl a genom analysseminarier Lärande utvärdering – vad och hur?