När projektet blir mer än ett gästspel Växtkraft med EU Carina Åberg APeL FoU
Processtöd för Strategisk påverkan och lärande miljöer i Socialfonden APeL AB, Luleå tekniska universitet, Högskolan i Halmstad, Face Europe AB, Europaforum AB Processtöd inom tre områden: Metodstöd till projekt Stimulera regionala utvecklingsprocesser Kompletterande resultatspridning
Vad är strategisk påverkan och hur påverkar man? ” … omvärdera och förändra vanor, regler och strukturer” Omvärldsanalys – en grundförutsättning Realistisk bild av utgångsläge och förutsättningar Påverkansarbete – mer än informations- och kommunikationsinsatser Opinionsbildning Direktkontakter med beslutsfattare
Fokus på både resultat och effekter! U R R R U R E E +
Utvecklingsprojekt som får effekter MÅLRESURSERAKTIVITETERRESULTATFÖRMEDLANDE AKTÖRER OCH INSTANSER EFFEKTER T ex: Aktiva ägare Intresseorganisationer Branschorganisationer Myndigheter Regionala samverkansorgan Universitet/högskolor Media
MÅLRESURSERAKTIVITETERRESULTATFÖRMEDLANDE AKTÖRER OCH INSTANSER EFFEKTER Strukturer Vad? Hur? Sammanhållen projektidé Effektiv projekt- organisation
Aktivt ägarskap Professionell styrning Kompetent ledning Engagerade deltagare Sätta ramar Följa utveckling Implementera Resultat Strategiska beslut i samspel med ägarna Organisera nätverk Engagera Motivera Föra dialog Pröva idéer och genomföra förändringar Krävande finansiärer Målgrupper med inflytande
Var i kedjan finns svagaste länkarna? I det aktiva ägarskapet och styrningen? I projektledningen? I delaktigheten hos berörda?
MÅLRESURSERAKTIVITETERRESULTATFÖRMEDLANDE AKTÖRER OCH INSTANSER EFFEKTER Processer Delaktighet Lärande
Strukturer Vad? Hur? Sammanhållen projektidé Effektiv projekt- organisation MÅLRESURSERAKTIVITETERRESULTATFÖRMEDLANDE AKTÖRER OCH INSTANSER EFFEKTER Processer Delaktighet Lärande
Varför satsar man inte mer på uppföljning och utvärdering i utvecklingsprojekt? Tar det pengar från projektets kärnverksamhet? Är det för tidskrävande? Ser man inte nyttan?
Möjlighet att utveckla projektet medan det pågår Bidrar att göra projektet till en lärande miljö som stimulerar deltagarna Viktigt redskap för påverkan av individer, organisationer och system Lärande utvärdering – varför? Användbarhet Nytta
Beroende av vem som ska lära och varför Utvärderar både process, resultat och måluppfyllelse Involverar de som är berörda av projektet Målgrupper Projektdeltagare Projektledning Ägare/styrgrupper Finansiärer och beslutsfattare Bygger på närhet och kontinuerlig återkoppling bl a genom analysseminarier Lärande utvärdering – vad och hur?