Samundervisning som inkluderande arbetssätt PeD Christel Sundqvist Åbo Akademi Mot ett gemensamt pedagogiskt rum.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Generell bedömningsmatris i SVENSKA (fortsättning på baksidan)
Advertisements

Muntligt redovisning LUBNA HASHIM. Skolan och elever  Lockeruds skolan i Mariestad  Årskurs 5  Lektioner i Sv, Eng,So och Matematik  Grej of the day.
Matematiksatsningen Några nedslag i Skolverkets utvärderingar.
Pedagogik för framtiden Hur lär vi oss i olika åldrar? Hur kan vi skapa bra förutsättningar för inlärning? Minnet – repetition Olika inlärningsstilar och.
Opinionsbildning och påverkan i stort och smått. Varför beslutsfattarna ska lyssna på Företagarna?
1 Innan Du börjar … angående Internetbaserade kurser /15 Källa:
ANALYS AV RESULTAT Vad behöver våra elever för att lyckas?
Active Student Participation ASP Att komma igång med ASP - för lärare Frågor att fundera över.
Grupputvecklingssamtal GUS Dokumentet har utarbetats efter att chefer i LiV efterfrågat en metod för att genomföra utvecklingssamtal i grupp. Gruppen ges.
Hej och välkommen Undervisning 1.Mental träning Övning 1. Visualisering 2. Målbild Utvärdering 1.Frågor 2.Enkät.
Spetsundervisning – svenska och matematik I Lerums kommun erbjuds elever i åk 8 och 9 att fördjupa sin kunskaper i matematik och svenska genom ett samarbete.
Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson.
Pedagogisk bedömning Skriftliga omdömen Dokumentation Utvecklingssamtal IUP Södra Ängby skola.
Jan Larsson Studieteknik Jan Larsson
Barn och ungdomars utveckling
Tingvallagymnasiet Ekonomiprogrammet.
Svenska som andraspråk 1
Pedagogernas roll. Hur du kan utveckla MIK-arbetet på din skola?
Nätverket Svenska nus skolbesök
Övergripande ambition boendes inflytande och delaktighet
Institutionen för svenska språket
Attraktiv Hemtjänst Välkommen till introduktion
Heby skola 7-9 Björn Johansson, förstelärare
Inför det muntliga nationella provet i svenska
Konsten att läsa sakprosa
Välkommen till mitt utvecklingssamtal ÅK Ht 2017
Sophie Mårtensson Linda Partland Minna Granica Karin Envall
VÄLKOMMEN! BABBEL OCH BUBBEL Klassföräldraträff
Den retoriska arbetsprocessen
Att bemöta och bli bemött
Gymnasiearbete 100 p.
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas, Thomas Smith
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Nätverk för lärare på fritidshem
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Ny lärarutbildning start ht-11
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Implementering av peer learning i verksamhetsförlagd utbildning (VFU)
Forskningsprocessen idealt
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Din lön och din utveckling
Formativ feed back Gun Abrahamsson.
RELATIONELL PEDAGOGIK ”utbildningens brännpunkt”
FRIIDROTT ÅR INTRODUKTION.
Typiska kännetecken för instruktioner
Skolledningskonferens
Forskningsprocessen idealt
Timplan för grundskolorna i Angered
Välkomna! Lärarens namn.
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Kan du begreppen? Para ihop rätt begrepp med rätt beskrivning. Algoritm Precis Program Är ett annat ord för exakt, tydlig eller noggrant. Är klara och.
Meningsfull fritid och sociala färdigheter
- Att vara personlig och beröra
Enkät i gymnasieskolan
Johan gustafsson, kommunikationschef c more
Det enskilda barnet ska vara förskolans,
Ersättningskollen.
Algoritmer.
Gymnasiearbete 100 p.
Tips för det praktiska ledarskapet
Vad är strategi? En karta som utstakar val och väg för organisationen
Kreativa verktyg och metoder
Enkät i gymnasieskolan
ÅP / Lektion 3 Tankar på alkohol och droger
En genomsnittlig svensks utsläpp – 11 ton CO2/år
Vad innebär kooperativt lärande i praktiken?
HÅLLBARA LIVSSTILAR - Hur du lyckas med insats & utvärdering
Digitalisering handlar inte om IT utan om ett sätt att tänka: öppenhet och samarbete eller göra allt själv bakom lyckta dörrar? Bättre och effektivare:
Presentationens avskrift:

Samundervisning som inkluderande arbetssätt PeD Christel Sundqvist Åbo Akademi Mot ett gemensamt pedagogiskt rum

Innehåll Mötet mellan allmänundervisning och specialundervisning Olika sätt att organisera samundervisning Hur komma igång? Att planera tillsammans Möjligheter och utmaningar

Att bygga en bro mellan allmänundervisning och specialundervisning! Den autonoma klassläraren med ett eget klassrum och den autonoma specialläraren med ett eget specialpedagogiskt rum behöver utveckla ett gemensamt pedagogiskt rum! (Sundqvist, 2012, 2014)

Samundervisning Två lärare med olika kompetens jobbar tillsammans i klassrummet och delar ansvaret för att undervisa eleverna. Co-teaching (eng), Samanaikaisopetus (fi), kompanjon- undervisning (fi.sv.) Är ett inkluderande sätt att stöda elever i behov av stöd mellan speciallärare och allmänlärare: ökad lärartäthet Innebär att man planerar tillsammans, genomför undervisningen tillsammans och utvärderar tillsammans Lärarna drar nytta av varandras kunnande och undervisningssätt Lättare identifierar specialbehov i klassen och tillmötesgår dessa behov

Att organisera samundervisning: (Jfr. även Villa et al. 2013; Cook & Friend, 1995) Assisterande Parallell Stations Komplementär Team

Assisterande samundervisning (En leder, en roterar / observerar)

Rollbyte efter halva lektionen, från en gång till en annan När lärarna behöver få koll på vad som sker i en klass / vem som inte hänger med När den ena läraren har mer kunskap i undervisningsämnet än den andra men det behövs stöd till de som inte har så lätt i ämnet Innebär att alla elever får möjlighet till mer hjälp utan att exkluderas

Parallell samundervisning (delad klass i två lika stora grupper)

Parallell samundervisning (delad klass) Möjligt dela in grupperna enligt elevernas förkunskap, intresse, inlärningsstilar Innehållet i stoffet kan vara lika/olika Metoden att presentera stoffet kan vara lika / olika Stor differentierings / individualiseringsmöjlighet! Högre lärar-elev interaktion

Parallell samundervisning (delad klass i en stor, en liten grupp)

Stationsundervisning (2-3 stationer: elevrotation)

Lärarna ansvarar för olika stationer, alla elever prövar alla stationer Olika sätt att tillämpa stoffet i stationerna Olika delområden av stoffet i stationerna Möjligt att beakta olika inlärningsstilar Elevernas uppmärksamhet hålls vid liv Ökad lärartäthet: märker snabbt vem som inte hänger med

Stationsundervisning (bokstavskännedom) la Auditiv övning Taktil övning Rörelse övning

Stationsundervisning (matematik) la Laboration Räkning Problemlösning

Stationsundervisning (språk) la Kommunikation Skrivning Textgenomgång

Kompletterande samundervisning (En drar, den andra förstärker)

Lärarna ger instruktioner på olika sätt. Den ena genom att tala, den andra genom att skriva nyckelord, använda smartboard, visulisera Den ena förklarar grunden, den andra tar över och fördjupar eller förenklar, drar ner tempot, visualiserar, ställer frågor för att kolla Lärarna instruerar turvis med beaktande av olika inlärningsstilar

Teamundervisning (Två lärare växer samman, turas om)

Man har en kontinuerlig växelverkan, turtagning Två parhästar som känner varandra väl, litar på varandra och klarar av att vara flexibla Har ansvar för olika moment. Tillämpar egentligen alla de tidigare nämnda samundervisande typerna Kräver större tillit och mer samplanering än de tidigare Eleverna gör ingen skillnad på vilken lärare de vänder sig til

Att tänka på innan ni börjar: Börja med assisterande eller parallell undervisning Ha tålamod Börja med någon du känner att du fungerar bra med Diskutera pedagogisk syn och olika styrkor, farhågor Fundera på målsättningen med samundervisning innan ni börjar Tänk på eleverna och deras behov liksom utrymmet ni har Kom överens om gemensamma regler för eleverna Kom ihåg gemensam planering A och O för att bägges kompetens ska komma till sin rätt Kom överens om vem som ansvarar för vad under lektionen Använd ett schema i planeringen där det framkommer vem som gör vad Utvärdera, genom utvärdering sker utveckling

Gemensam planering I medeltal behövs 15 minuter/lektion för samplanering! Efter skoldagen, på raster, strax efter lektion, före lektion,per e-post... (Takala & Uusitalo-Malmivaara, 2012) Lektionsplaner som stöd!

Lektionsplan Samundervisare:Klass: Ämne + antal lektioner: Stoff och innehåll: Övergripande mål: Läromedel: Elever med ip:Övrigt att beakta: Läromedel Hjälpmedel FormKlasslärarenSpecialläraren Övrigt att beakta 1.Inledning Assisterande Parallell Stations Komplementär Team 2. Tillämpning Assisterande Parallell Stations Komplementär Team 3. Avslutning Assisterande Parallell Stations Komplementär Team Lektion____ Lektionens mål:________________________________________

Vad säger lärare som prövat?

Vad säger lärare som prövat? (Scruggs, Mastripieri, McDuffie, 2007; Rytivaara, 2012; Takala &Uusitalo-Malmivaara, 2012) Utmaningar Hittar ingen gemensam planeringstid Utmanande få schemat att gå ihop Oklara roller: En undervisar, den andra assisterar, håller ordning Ojämn arbetsfördelning Svårt ta till vara alla aktörernas styrkor Blir lätt rörigt, mycket ljud, oreda Eleverna ”spelar ut lärarna mot varandra” Klassläraren/ämnesläraren har mindre interaktion med de elever som behöver stöd i samundervisning.

Vad säger lärare som prövat? (Scruggs, Mastripieri, McDuffie, 2007; Rytivaara, 2012; Takala &Uusitalo-Malmivaara, 2012) Möjligheter Lärarna utvecklas professionellt Lärarna njuter av delat ansvar, det är roligt! Det blir lugnare i klassen, eleverna får snabbare hjälp Det går lättare att differentiera och tillmötesgå olika behov, beakta inlärningsstilar Eleverna får mer uppmärksamhet Elever med inlärningssvårigheter misslyckas inte lika ofta Gråzonseleverna gynnas Elever lär sig samarbeta

Vad säger eleverna?

Wilson Michels, Studie i åk 7-9, 346 elever Eleverna (alla) tycker om att ha två lärare i klassen, vill gärna vara med om det igen och menar att de klarar sig bättre i lektioner där man har samundervisning än i de man inte har det De upplever att det får mer hjälp och att det är mer variation i undervisningssättet Många såg inga nackdelar. Nackdelar som nämns: förvirrande med två lärare

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund, att inte våga är att förlora sig själv. Lycka till med utvecklingen av ett gemensamt pedagogiskt rum!

Referenser: Cook, L. & Friend, M. (1995). Co-Teaching: Guidelines for creating effective practices. Focus on Exceptional Children, 28(3), Scruggs, T. E., Mastropieri, M. A. & McDuffie, K. A. (2007). Co-teaching in inclusive classrooms: A metasynthesis of qualitative research. Exeptional Children, 73(4), Sundqvist, C. (2012). Perspektivmöten i skola och handledning. Lärares tankar om specialpedagogisk handledning. Åbo Akademi. Sundqvist, C. (2014). Den samarbetande läraren. Lärarahandledning och samundervisning. Lund: Studentlitteratur. Takala, M. & Uusitalo-Malmivaara, L. (2012). A one-year study of the development of co-teaching in four Finnish schools. European Journal of Special Needs Education, 27(3), Villa, R. A., Thousand, J. S. & Nevin, A. I. (2013). A guide to co-teaching. New lessons and strategies to facilitate student learning. Thousand Oaks: Corwin. Wilson, G. L. & Michaels, C. A. (2006). General and special education students’ perceptions of co- teaching: Implications for secondary-level literacy instruction. Reading and Writing Quarterly: Overcoming Learning Difficulties, 22(3),