Siffror och kommunikation Bino Catasús. Dagens föreläsning Om siffror Om kommunikation Om undersökningen Om hur man ”läser ekonomi”

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Handlednings-samtal Utforska – klargöra samband mellan tanke
Advertisements

Idéer för ett bredare entreprenörskap
KOMMUNIKATION - att förstå och bli förstådd
Individuellt lärande tillsammans
Kön, genus och jämställdhet Lokal pedagogisk planering Sh åk 9
Stöd för analys och förbättring
Vetenskaplig Metod.
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
Mål och betygskriterier
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
Acando föreläsning Uppsala caseakademi
Lösningsfokuserat arbetssätt
Som man frågar får man svar. Vad är intressant? Varför?
Kap. 9 Robbins m.m. Terese Stenfors-Hayes
Balansen Balanserad resultatredovisning med balanserat styrkort.
Betyg och förmågor.
Läroplansträff Välkomna. Dagens arbete Björkbackaskolan presenterar sitt framgångsrika arbete med lärandeuppdraget Bedömning för lärande -
Kolbs cirkel för erfarenhetsbaserat lärande (Börjeson, 2004)
Ett arbetsområde om poesi
Kommunikationsplanens delar
Från vardagskunskap till vetenskap
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Hur ser världen ut - och vad vill ÅAB vara i den? margita vainio
Kunskapskrav och matriser
Ett naturvetenskapligt arbetssätt
”75% av alla IT-projekt misslyckas, även när tekniken fungerar” Workshop.
Lässtrategier Att använda lässtrategier innebär att få mentala verktyg för att förstå en text. Lässtrategier är riktade handlingar som utförs medvetet.
Samhällskunskap 1a1 Kursens: mål innehåll kunskapskrav samhällsfrågor
Marknadsförarens mall för att skapa köpares persona!
Kommunikation OL108A.
The Big 5 ANALYSFÖRMÅGA KOMMUNIKATIV FÖRMÅGA METAKOGNITIV FÖRMÅGA
Förstå, jämföra och föreslå åtgärder Centrala ord och begrepp
BETYGSKRITERIER I GEOGRAFI
En utvecklingsmodell för (ingenjörs)utbildning Roger Renström.
Skriftlig individuell uppgift Interaktionsdesign i digitala medier (A.1) HT-2012, 7,5 hp Lärare: Daniel Nylén.
Diskussionstillfälle 4
Världskrigens tid, en mörk tid.
Kapitel 15 Budgeten.
Lärande utvärdering genom följeforskning
Form Hurdant är det? Funktion Hur fungerar det? Orsak Varför är det som det är? Förändring Hur förändras det? Samband Hur är det i samband med annat? Perspektiv.
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Annika Kraft Biträdande utbildningschef Michael Rystad
Metod i samhällsvetenskap
THE ABB – FG WILSON AND CATERPILLAR CASE Problemanalys ABB strategi var att på djupet förstå kunders behov och hjälpa dessa kunder för att bli mer konkurrenskraftiga.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT.
SIFFRORNAS MAGI MALMÖ 18 AUGISTI – 2016 Bino Catasús.
Speciellt intressant i kundbelåtenhet i Finland Tuovi Päiviö-Leppänen
9:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Marknadsplanens delar Nulägesanalys – Var står vi och vad innebär nuläget för oss? Mål – Vart vill vi?
Samhälle Mål: ”Gotland erbjuder hög livskvalitet med social rättvisa, inomregional balans och en hållbar tillväxt som gör att människor vill bo och verka.
Presentationsteknik Tips och råd Would you like to take a bite ?
Problemformulering En introduktion på kursen
Förändrad kunskapssyn Olika tekniker
The Balance Scorecard Det balanserade styrkortet är ett styrningsverktyg Det länkar ihop organisationens vision, affärsidé och strategi med det operativa.
36 % 56 % Källa: IDC Visste ni….det finns studier som visar att en anställd lägger 36% av sin arbetstid på att leta efter och sammanställa information,
SVERIGES CHEFSORGANISATION
LPP i Geografi ht Varför läser vi Vad skall vi gå igenom?
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Geografins fyra förmågor - vad du förväntas visa kunskaper om på np
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
Kommunikationsprocesser
Att lära på mottagarens villkor
Processen för Balanserad Styrning
”Tänk om det räckte att vara asbra på sitt jobb” - om jämställdhet, mångfald och att vända en kultur Alexandra Johansson 26 mars 2019.
EXEMPEL Ökade välfärdskostnader 1 2 Brännpunkt Konsekvenser för staden
Att hålla och utvecklas som ledare
Den här presentationen innehåller:
”Om vi inte vet vart vi ska spelar det ingen roll vilken väg vi tar”
Bra analyser av resultat vässar verksamheten
Presentationens avskrift:

Siffror och kommunikation Bino Catasús

Dagens föreläsning Om siffror Om kommunikation Om undersökningen Om hur man ”läser ekonomi”

42

”ETT SAMHÄLLE MÄTER DE FRÅGOR SOM ÄR I FOKUS”

The confederate state "Slaves" are to be assessed upon the basis of their market value in 1860, except where they have been purchased since January 1st, 1862, in which case they are to be assessed at the price actually paid for them by the tax payer. I have carefully prepared the following table, showing the fair average value of slaves in Virginia in 1860, which is believed to be as near correct as can be obtained 6

Värdering av slavar

Värde i 2006 års priser (efter KPI) 8

Handlingsplaner Vad är ett balanserat styrkort? Nyckeltal Kritiska framgångsfaktorer Mål Strategi VISION 9

Fyra perspektiv att mäta ur “Hur kan vi visa att vi är framgångsrika finansiellt?” Finansiellt “Hur ska vi utvecklas och lära oss för att stödja våra processer, våra kunder och våra ägare?” Lärande och utveckling “Hur ska vi förbättra och förändra våra affärs- och produktionsprocesser för att vara framgångsrika?” Processer “Hur ska kunderna uppfatta oss för att vi ska lyckas?” Kunder Vision och strategi 10

Bino Catasús En egen dokusåpa - del 1

Bino Catasús En egen dokusåpa - del 2 Bara för att Du köper en våg går Du inte ned i vikt.

Bino Catasús Men…??? What gets measured gets managed

Sambandet undersökt 14

Nyckeltal och nyckeltalande Tre erfarenheter –Synliggörande –Samband –Dramatik 15

Att styra med… Ekommunikation Bino Catasús

Informationsmodellen – från sändare till mottagare utan störning Sändaren –Vet vad hon/han vill –Kan formulera det –”Har rätt” Kanalen –Inte spelar någon roll –Att informationen är konsekvent –Ingen information tappas Mottagaren –Internaliserar informationen direkt –Accepterar informationen som sann och rimlig –Är en passiv person som inte ”översätter” informationen Den naiva informationsmodellen inom styrning förutsätter att

Munus

UNDERSÖKNINGEN – ETT EXPERIMENT

Experimentets hypotes Det spelar roll vilket sätt företag presenterar sin ekonomiska information –Tre varianter Nyckeltal – siffror Nyckeltal – grafer Trafikljus –”Spelar roll” i tre dimensioner Analys (går det bra eller dåligt) Dialog (vilka frågor) Beslut (prioritering)

Undersökningens hypotes Reaktion = f(presentationsform, kön, perspektiv) …. eller på svenska…. Reaktionen (analys, dialog och beslut) påverkas av presentationsform men kan också vara beroende av kön och perspektiv i BSC)

Några frågor Vilken presentationsform skulle ni föredra? –Handuppräckning…

Resultat - sammanfattning Inga klara (och absolut inga signifikanta) samband Några tendenser –Det går snabbare att analysera trafikljus –”Beslutsintensivitet” ökar med trafikljus –Presentationsformen trafikljus ger mindre analys om det är små skillnader (kundperspektivet - tre gröna och en gul) –Mer reaktion om det går ”dåligt” –Om det finns några tendenser i kontrollvariabeln kön så är det att kvinnor reagerar mer i samtliga presentationsformer) och i dimensionerna analys, dialog och beslut. –Graferna ”snedvridna”snedvridna –Ont om ”narrativa” kommentarer Kommentarerna handlar oftast om relativ förändring En del problematiska kommentar

Några kommentarer på kommentarerna Soliditet –Målet var att öka hävstången (öka den finansiella risken) => minska soliditeten –Jämför trafikljusen ”Ökad omsättning” –Skillnad mellan kassaflöde och intäkt Ökade kostnader = dåligt –Varför?

Kolbs fyra lärtyper Konkreta upplevelser Reflekterande observation Abstrakt tänkande Aktivt experimenterande Prövare Modellbyggaren Idégivare Sammanställare

PRÖVAREN MODELLBYGGAREN SAMMANSTÄLLAREN IDÉGIVAREN

Modellbyggaren Karaktäristika –Kopplar ny information till tidigare teorier –Pratar gärna om ”helhetsbilder” –Ritar gärna modeller för att förstå –Börjar ofta med en teori för att gå ner i detaljer. –Är den som förklarar samband –Frågar ofta “Vad?” Att kommunicera med modellbyggaren: –Koppla strategi till nyckeltal –Nyckeltal är en konsekvens av ”affärsmodellen” eller ”verksamhetsmodellen” –Balanserat styrkort, Du-Pontmodellen

Idégivaren Karaktäristika –Bygger mottagandet av information från sin egna värdering –Ser på världen med en uppsjö av perspektiv –Vill ofta hålla alla vägar öppna –Är kreativ och kan kallas idégivare –Frågar ofta “Varför?” Att kommunicera med idégivaren: –Arbeta med kontext Varför är det viktigt att mäta? Just nu. På vilka andra sätt kan man göra? –Resonera kring möjliga tolkningar Många nyckeltal ”Svärmar”

Prövaren Karaktäristika –Vill ofta integrera ny information i beslut på en gång –Stimuleras av nya problem och ny information –Föredrar att bygga sin kunskap på induktiv väg och tar ofta exempel från sin vardag –”Trial and error” är ett sätt för prövaren att förstå –Är den i organisationen som vill pröva på –Börjar ofta funderingar med: “Om”? Att kommunicera med prövaren: –Vill integrera flera delar av organisationen –Vill veta om det hänger ihop och om det är lönsamt? –Koppla ihop gamla och nya system

Sammanställaren Karaktäristika –Integrerar ny information med ny teori och ”bondförnuft” –Tycker om att det ska vara verkliga problem –Är lösningsorienterad och tror på en bästa lösning –Är den som sammanställer fakta och summerar upp –Frågar ofta “Hur”? Att kommunicera med sammanställaren: –Gärna otvetydiga budskap Finansiella nyckeltal –Nyckeltalen ska helst inte behövas tolkas – mer är bättre än mindre

PRÖVAREN MODELLBYGGAREN SAMMANSTÄLLAREN IDÉGIVAREN

PRÖVAREN MODELLBYGGAREN SAMMANSTÄLLAREN IDÉGIVAREN Ingenjören Human Resources Marknadsavdelningen Ekonomiavdelningen Forskningsavdelningen

Slutsatser Teorin lär oss att olika personer förstår ekonomi på olika sätt Experimentet lär oss att presentationsform kan påverka reaktion –men vi kan inte dra några säkra slutsatser I praktiken: –Siffror dominerar men grafer ”kommer” –Ofta sändarperspektiv Hur mycket munus är det? –”Ingen lyssnar på mig”