KVINNOKLINIKEN, SÖDERSJUKHUSET LOTTA MILLDE LUTHANDER, ÖVERLÄKARE CEPS- Obstetrik Teamträning med fokus på den akut sjuka gravida, födande och nyförlösta.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Konstruktiv bildkritik Källor: fotosidan.se Facebookgruppen Street Photography- Sweden Elevarbeten Kärrtorps gymnasium Tack till fotograferna som givit.
Advertisements

Intensivperiod i svenska -förskoleklass v.4 – v
DÅD-projektet Förbättringsarbete Vårdcentralen Visby Norr.
Vad är egentligen ett samhälle? Hur skulle ni definiera ordet samhälle? Dvs när vi pratade om ett samhälle sist, vad pratade vi om då? Ta ngn minut och.
Förbättringsområde Ökad tillgänglighet för personer med behov av att ta sitt blodtryck.
Uppgradering av Cosmic april planerar vi att uppgradera till en ny version av Cosmic, som kommer att ge oss många nya möjligheter. Samtidigt är.
Multisjuk kvinna född 1925 Vårdad i hemmet Funnen på morgonen i sängen Hemvården tror hon är berusad Orolig son larmar ambulans tidig kväll Ambulans.
Landstingsfullmäktiges hälso- och sjukvårdsberedningar Det finns fyra beredningar: öst, nord, syd och mitt. Beredningarna består av förtroendevalda.
Coachande ledarskap. Övning coachande ledarskap Ta reda på saker du inte vet om din kollega genom att ställa slutna frågor, ja och nej-frågor Ta reda.
I detta projekt var uppgiften att konstruera en av flera plattor som tillsammans formar en mindre ”stad”. Denna stad ska vara en plattform för mindre.
CEPS – MSF (Läkare utan gränser) Initiativtagare MSF Samarbete mellan KK och barnkliniken.
Barn och ungdomars utveckling
Lekterapins behandling av barn och unga med stickrädsla
Målvaktsutbildning grund del 1 - Målgrupp grön och blå nivå
Svenska som andraspråk 1
Förebyggande av skador inom idrott
Den kommunala hälso- och sjukvården av idag
De sju intelligenserna
Heby skola 7-9 Björn Johansson, förstelärare
Samuel Svenson samsv
Avbrott i nätinfrastrukturen på US
På söndag blir det sommartid Men först kollar vi på vecka
Konsten att läsa skönlitteratur
Etik & moral Etik = beskriver vilka riktlinjer vi ska välja för hur vi ska handla, val vi ställs inför Moral = beskriver de val vi väljer beroende på åsikter,
XX kommun Kommunikationsplan.
Välkommen till mitt utvecklingssamtal ÅK Ht 2017
PrimärvårdsKvalitet Stämmer våra data?
Föräldraenkät 2017 Förskola
VÄLKOMMEN! BABBEL OCH BUBBEL Klassföräldraträff
1. HÅLLFASTHET ATT BYGGA STARKT SID
Nyttjande av stimulansbidraget för andra målgrupper
Formativt lärande.
Steg för livet
LÄSSTRATEGIER på högstadiet.
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Om grupper/team & grupprocesser
Religion.
1. HÅLLFASTHET ATT BYGGA STARKT SID
Ha kul ihop man måste få något gott på avslutningen
Maskar ”finess” – viktigt!
RELATIONELL PEDAGOGIK ”utbildningens brännpunkt”
Diabetesenkäten och Diabetesprofilen på webben
Gränsöverskridande Prehospital Samverkansutbildning November 2006
Branschrådet för spårväg och tunnelbana den 17 maj 2018
Ett fel på kvinnor.
Vi får alltid höra "the rules" från kvinnornas sett o se på saker o ting. Här kommer äntligen männens regler!!!.
Mobiltelefonins utveckling
- Att vara personlig och beröra
Graviditet-förlossning-eftervård-BVC
Hur grupper utvecklas och hur folk beter sig i grupper
Mensutmaningen.se MENS a.
Johan gustafsson, kommunikationschef c more
1. HÅLLFASTHET ATT BYGGA STARKT SID
Alla kan läsa och hör sen!
Vad är viktigt för dig? Att designa tjänster utifrån behov
Sammanträdesprotokoll Motala kommunala pensionärsråd
Feber hos barn Hälsa i Sverige
Ny som ledare Block A Förväntningar på en ledare
Ta hand om dig själv.
Primärvårdens hälsoenhet
Supportstuga: Medarbetarkopplingar
Feber hos barn Hälsa i Sverige
Guide för genomförande av grundutbildning Barnkonventionen
Jan-Erik Nyberg Familjerådgivningen i Jakobstadsregionen
HÅLLBARA LIVSSTILAR - Hur du lyckas med insats & utvärdering
Om Tro.
KRETSLOPP FÖR ÅTERVINNINGSPROCESSER
Hjälp, vad skall jag göra…
Helig Ande.
Idag tränar vi [Fyll i här]. Idag tränar vi [Fyll i här]
Presentationens avskrift:

KVINNOKLINIKEN, SÖDERSJUKHUSET LOTTA MILLDE LUTHANDER, ÖVERLÄKARE CEPS- Obstetrik Teamträning med fokus på den akut sjuka gravida, födande och nyförlösta kvinnan

Lördag i mars 2008 Allt började för oss en lördag i mars En gravid kvinna på vår antenatalavdelning utvecklade en eklamptisk kramp. Undersköterskan som var först på plats och barnmorskan som tillkallades började transportera kvinnan två trappor ned till förlossningen. I hissen föll kvinnan ur sängen och fick lyftas upp igen. Väl på förlossningen ropade de till koordinatorn. Koordinatorn hörde inte riktigt vad man ropade men uppfattade att det rörde sig om ett omedelbart kejsarsnitt och tryckte på larmknappen för urakut förlossning. Förlossningsjourerna fick larmet när de stod upptagna på en annan operation Man lyckades så småningom reda ut situationen men det tog en stund att klara ut vad som hänt

Det här tillbudet är unikt på ett sätt men det har många gemensamma drag med andra allvarliga tillbud. Vi tänkte: vad kan vi lära av detta?? Vi började med att gå igenom alla händelseanalyser från det senaste året. I dessa blir slutsatsen nästan alltid att vi MÅSTE LÄRA OSS ATT KOMMUNICERA BÄTTRE!! Ett behov framstod som glasklart: behovet att träna för det oväntade

CEPS-Obstetrik Tillsammans med kollegor från narkosen fick vi möjlighet att starta ett projekt som nu är en etablerad utbildning och som heter CEPS- obstetrik På Södersjukhuset fanns redan en väl etablerat pedagogisk modell för teamträning och simulering, nämligen CEPS för det nyfödda asfyktiska barnet Så vi bytte ut barnet mot mamman och började att träna ett nytt team:

Vi tränar tillsammans Narkosläkare Narkossköterska Undersköterska förlossningen Barnmorskor Obstetriker/gynekolog På väg in i teamet är operationspersonal

Varför ska vi träna på obstetriska situationer? 6 kvinnor/vecka blöder mer än 1000 ml på (7%) 4 kvinnor/månad blöder mer än 2000 ml (1,2%) Var annan månad blöder någon mer än 4000 ml Sen i januari i år har vi vårdat 142 kvinnor med preeklampsi och 28 kvinnor med sepsis. Varje dag, ibland flera gånger om dagen behöver vi komma överens med narkosen och op om ett akut kejsarsnitt, helst med en vaken mamma- det kräver kommunikation!

Vi tränar kommunikation… Till skillnad från andra, också viktiga träningsmodeller som fokuserar på procedurer, typ ALSO, ligger vårt fokus på hur teamet kommunicerar i en simulerad situation, dvs helt enligt CEPS-pedagogiken Hela teamets kompetens ska utnyttjas

En CEPS-dag -pre-briefing Skapa god och trygg stämning inför dagen-viktigt! Lyssna in deltagarnas förväntningar och farhågor Vi försöker få alla att säga något redan tidigt på dagen Team-medlemmarnas funktion Team-ledarens funktion Larmgenomgång ABC-hur tänker narkosen? (obstetrikmänniskor börjar nästan alltid på C….) SBAR

Fri tillgång till hela intellektet Panik Begränsat intellekt, tunnelseende Förmörkning Samarbete, konstruktiv Destruktiv konflikthantering Sårande, hänsynslös

En CEPS-dag- vi simulerar Eklampsi Stora blödningar (atoni,ablatio, placentaretention) Urakut sectio Sepsis Fallen kräver väldigt lite variation Ju bättre man kan efterlikna vårt sätt att arbeta, desto lättare flyter simuleringen, tex, om man har en koordinator som samordnar larm mm på förlossningen så ska man ha det i simuleringen också. Vi använder nästan bara levande markörer

Återkoppling… Vi tittar på hela filmen Vi försöker prata så lite som möjligt själva Vi fokuserar på det som är postitivt

Det verkliga lärandet börjar vid återkopplingen När jag börjar reflektera över mitt beteende När jag får bekräftelse på sånt som fungerar bra När jag kan identifiera ett problem och få hjälp med hur man kan förändra När jag sedan kan testa det i simulatorn När jag upptäcker styrkan i teamarbetet När jag märker att det fungerar

Lördag i juni år senare är det rond på antenatalavdelning 63. På natten har de haft en kvinna med eklamptisk kramp. Detta är vad som står i journalanteckningen: ” …gravid i v 34+3 krampar. Larmar narkosteam och obstetriker på 1600, lägger i vänster sidoläge, kopplar syrgas, försöker hålla fria luftvägar. Förbereder bolusdos Mg (krampförebyggande läkemedel)…. Dvs-de gör allt rätt…

Ceps ur ett patientsäkerhetsperspektiv Vad är det som händer i en eskalerande situation. Vi brukar säga att det är kommunikationen som falerat. Är det hela sanningen? I den senaste tidens patientsäkerhetsforskning har man ju börjat ställa frågor kring våra gängse förklaringsmodeller till vad som går fel i vården och andra avancerade interaktiva system.

Ceps ur ett patientsäkerhetsperspektiv En tanke som bla Richard Cook som är professor i Patientsäkerhet på KTH har framfört är att de här potentiellt kritiska situationerna uppstår hela tiden, varje dag- men att vi oftast lyckas täta luckorna i tid, upptäcka att något är på väg åt fel håll och gripa in för att rikta om händelseutvecklingen Han och flera andra säkerhetsforskare börjar alltmer intressera sig för vilka faktorer som är inblandade när vi lyckas bryta en eskalerande situation - dvs vända fokus från det som går fel -> till det som går rätt

Ceps ur ett patientsäkerhetsperspektiv Tänk om det är precis de viktiga faktorerna som vi tränar när vi CEPS:ar?- Tränar oss på att kommunicera över hierarkigränser Reagera på felaktigheter Kommunicera över hierarkigränser och Ökar vår kommunikativa förmåga

Tack för att ni lyssnat!