Skellefteå – en framsynt tillväxtkommun, attraktiv att bo och verka i Skellefteå – årets tillväxtkommun! Nöjda medborgare och kunder (1) God livsmiljö.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Synpunktssystem Vilka ändringar har gjorts i riktlinjen för synpunkthanteringen? Vad innebär ändringarna för dig som arbetsledare? Synpunkter som grund.
Advertisements

Tillsyn över målstyrd verksamhet Tillsyn över resultat Likvärdigt och tillfredställande skydd.
Socialfondens regionala plan. Styrkor - Stockholm är en fungerande och funktionell region där lokala problem kan lösas regionalt - Stockholm har en stor.
Hans Juhlin Affärssystem Nydalavägen Vetlanda
Centrala innehåll och kunskapskrav
Målorienterade strategiska processer
Verksamhet och arbetsliv i utveckling
BUDGETDIALOG 24 APRIL 2013 MILJÖ- OCH BYGGNADSNÄMNDEN 2013 ADM/LEDNINGMILJÖKART/MÄT/GISBYGGLOV 2012 ADM/LEDNINGMILJÖPLANBYGGLOV PLAN MBF.
Medborgarservice i Skellefteå kommun
Program Genomgång av Synpunkten
Landstingsplan Landstinget i Kalmar län.
KVALITET & STYRNING I VARA KOMMUN
Välkommen till information om utvecklingsarbete
Balansen Balanserad resultatredovisning med balanserat styrkort.
Affärsmodell för att fördubbla kollektivtrafikens marknadsandel
Reglemente för God hushållning och intern kontroll
Lotusmodellen.
Balanserat Styrkort 2010 Syncentralen Göteborg Synverksamheten
Mål- och resultatstyrning
Kommunens vision Kf § 52 Lycksele - Staden i Lappland, kommunen med guldkant i tillvaron.
Ramverk för patientmedverkan
”Vägen mot e-samhället”
Oktoberrapport Oktoberrapport
Värdegrund, Vision och Verklighet.
2 2. Kommunens vision är att vara en framsynt tillväxtkommun, attraktiv att bo och verka i.
Kommunstyrelsens styrkort 2009 Antagen i KS DNR
ÅRJÄNGS KOMMUN Välkomna till Fokusgrupp i Projektet CREARE VIVERE finansierat av Europeiska Socialfonden.
Organisera vattentjänsterna för framtiden. Vattentjänstorganisationernas utmaningar Klimatförändringen ställer nya krav på dricksvattenproduktion och.
Balanced Scorecard Processen steg för steg
Strategiska perspektiv på verksamheten
Serviceprogram (RSP) Remissutkast Jämtlands län - att längta till och växa i.
Beställning av tjänster
Kvalitetsutveckling - administrativa processer
Vänersborgs kommun – attraktiv och hållbar i alla delar, hela livet
Botkyrkas styrmodell och kommunens ekonomi
Medarbetarundersökning
1. 2 Smart TillväxtHållbar TillväxtTillväxt för alla Innovation « Innovationsunionen » Koldioxidsnål ekonomi « Ett resurseffektiv Europa » Nya jobb «
Gemensam kundtjänst Skellefteå kommun
Resultat: Under de två veckorna med schemalagda promenader har de utförts 10 dagar av 14. Välbefinnandekurvan hos de boende visar på en minskad oro och.
Västerås stad Medarbetarundersökning 2007 Konsult och service Västerås stad:Anneli Jansson Synovate Sweden:Christer Siwertz Anna Fransas Projektnummer:S
”Från Kust till fjäll skapas en hållbar attraktiv region” Regional utvecklingsstrategi för Västerbottens län
Välkommen! Nya Regionens hus I Göteborg. Aktivitetsbaserad arbetsplats.
Granskningsanteckningar av årsuppföljning 2015 Region Halland Rebecca Lindström Mars Driftnämnden Regionservice.
Regeringsuppdraget Nationell informationsstruktur för vård och omsorg Monica Winge Socialstyrelsen.
Hur är företagsklimatet i Sölvesborg?. Lokalt företagsklimat Handlar om förutsättningar för företagande Vi definierar företagsklimatet som summan av de.
IF Friskis&Svettis Kalmar Verksamhetsplan
Samhälle Mål: ”Gotland erbjuder hög livskvalitet med social rättvisa, inomregional balans och en hållbar tillväxt som gör att människor vill bo och verka.
Beslut i kommunfullmäktige
Ramverk för patientmedverkan
Dalarna ska vara ledande i Sverige för lanthandelsutveckling och
The Balance Scorecard Det balanserade styrkortet är ett styrningsverktyg Det länkar ihop organisationens vision, affärsidé och strategi med det operativa.
Framtidens Norrköping på C
The Balance Scorecard Det balanserade styrkortet är ett styrningsverktyg Det länkar ihop organisationens vision, affärsidé och strategi med det operativa.
på personer i behov av hjälp
Delårsrapport Augusti 2017 Barn- och utbildningsnämnden
Nuvab Näringslivsprogram
Omställningen av hälso- och sjukvården
Oplanerad mottagning med IT stöd ger kraftiga förbättringar i telefontillgänglighet, produktivitet, kvalitet och arbetsmiljö Presentation av oss, Varför.
Vi förenklar era affärer - Det här är UpphandlingsCenter
Vad blir vårt nästa steg?
Att leda och genomföra transformation WS 3 Skellefteå
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
Verktyget Utmärkelsen….
på personer i behov av hjälp
på personer i behov av hjälp
Program för effektivare ekonomiadministration
Verksamhetsplan 2018 Sektor ÄO/HS LSG
Daglig verksamhet i utveckling
VärNa modellen – att mäta och styra samverkan
230/235.
Presentationens avskrift:

Skellefteå – en framsynt tillväxtkommun, attraktiv att bo och verka i Skellefteå – årets tillväxtkommun! Nöjda medborgare och kunder (1) God livsmiljö med goda och rättvisa levnadsvillkor (2) Bra företagsklimat (3) Motiverade med- arbetare med rätt kompetens (1) Hälsosamma arbets- platser (2) Fungerande processer med delaktighet (1) Nära, enkelt och öppet arbetssätt (2) Befolkningstillväxt (1) Fler arbetstillfällen (2) Hög utbildningsnivå (3) Strategiskt utbyte med omvärlden (4) God ekonomisk hushållning (1) Effektivt resurs- nyttjande (2) Utveckla och stärka kommunens till- gångar (3) Medborgare/ kund Medarbetare Arbetssätt/ processer Utveckling/ tillväxt Ekonomi Tekniska nämnden 2007 (förslag ) Vision Önskat läge NF Utveckla infra- strukturen (1,2) Ökat samarbete med operativ och strateg- isk inriktning (3,4) Tillgodose företags- anpassade lösningar (1,2) Utveckla förebygg- ande verksamhet för sotningsverksamhet Höjd utbildningsnivå inom brandskydd Förbättra medborgare / kundindex (1,2,3) Tillgodose företagsan- passade lösningar (3) Förbättrad livsmiljö(1,2) Förbättra säkerhet och tillgänglighet för utsatta grupper inom trafik och utemiljö (1,2,) Bibehållet förebyggande brandskyddsarbete med hög kvalite’ (2,3) Snabb, effektiv och likvärdig räddningstjänst i hela kommunen med uttalade servicenivåer (1,2) Mål Öka kostnads- medvetenheten (1,2,3) Bibehålla/Öka effektiviteten i resursnyttjandet (1,2,3) Bibehållen finansiell styrka Nöjdmedarbetarindex (NMI) > 3,9 (1,2) Individuell utveck- lingsplan 2007 (1,2) Väl fungerande komp- etensförsörjning (1,2) Sjukfrånvaron < 5,6 % (1,2) Anställda ska erhålla önskad sysselsättnings grad Mål Gemensam kundtjänst i drift (1,2) Utveckla de viktigaste verksamhets- processerna (1,2) Öka koncernnyttan (1,2) Ökad samverkan in- ternt och externt (1,2) Mål

Medborgare/ kund Utveckling/ tillväxt Ekonomi Mått Kund-index SCB enkät/3:e år, 2007, Utfall, specifik kund mätning Utförda företags- anpassade lösningar under året Företagsklimat enl. Svenskt Näringsliv Antal träffar på tekniska kontorets hemsida Antalet utförda åtgärder ”enkelt avhjälpta hinder” Andel miljöfordon i verksamheten Mått Antal utvecklingsprojekt och investering Utförda företagsanpassade lösningar under året Antal samarbetsprojekt Kund-index SCB enkät/3:e år, mätning under 2006, Företagsklimat enl. Svenskt Näringsliv Mått Utfall jmf med resultatkrav Prognosavvikelse mot verkligt utfall Produktivitetsmått och nyckeltal Aktiviteter Utföra kundmätning Genomföra kundträffar Utveckla hemsidan Översyn av faktura hantering Ny grundvattentäkt för centralorten Förnya stadsparken och bryggarbacken Marknadsföra kommun- en och vår service, tex TK -dag på torget Åtgärda enkelt avhjälpta hinder Företagslots Utföra företagsanpassade lösningar Biogasdrivna fordon Aktiviteter Initiera och genomföra samarbetsprojekt Utredning av väg- & järnvägsnätet i centralorten Ny grund- vattenförsörjning för centralorten Utveckla biogas som fordonsbränsle Förnya stadsparken och älvbrinken Marknadsföring av utvecklingsprojekt som vi driver Samverkan med högskolor/universitet, och medverka vid KY- utbildningar Utveckla företagslots Aktiviteter Analysera nedlagda kostnader och intäkter mot plan Mät viktiga produktivitetsmått Jämförelse med andra kommuner/branscher Delaktighet på arbetsplatsnivå beträffande budgeterade kostnader och verkligt utfört Införa ekonomisystem med projektmodul MedarbetareArbetssätt/ processer Mått Medarbetarindex >3,9 av 5 Antal medarbetarsamtal 100 % av tillsvidare- anställd personal Sjukfrånvaro < 5,6 % Individuella utvecklings- planer för samtliga medarbetare vid ut gången av % av våra arbetsplatser ska genomföra dokumenterad riskbedömning Uppfyllnadsgrad av arbetsmiljö-. & plan för lika behandling Mått Andelen tid och resursplanerade projekt under året Andel dokumenterade arbetsplatsträffar= 100% Andel interna besiktningar Antal ärenden på svarta listan <10 Utfall kundtjänst Redogör för koncernnytta Aktiviteter Genomföra medarbetar- undersökning Genomföra medarbetar- samtal (varje år) Upprätta individuella utvecklingsplaner Samtliga arbetsplatser ska göra dokumenterade riskbedömningar Tillämpa arbetsmiljö- & plan för lika behandling Strategisk utbildning av medarbetarna Tillämpa samverkansavtalet Aktiviteter Genomföra regelbundna arbetsplatsträffar Utföra egen kontroll Tillämpa intranätet – insidan Översyn beredskap Driftsätta kundtjänst Vidarutveckla arbetssätt gällande planering Utbyta tjänster inom koncernen Samordna resurser inom koncernen