Så arbetar kosmetikbranschen - Med målsättning att vara steget före… Peter Jansson/KTF.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
För mycket salt i maten – dags att agera!
Advertisements

Sid 1, 4-april-08, © Automation Region Automation Region Stockholm Business Region 4 mars 2009 företag, högskola och samhälle i samverkan.
Samhällsekonomi 2.
European Commission Internal Market & Services DG 1 Förändrad revision i Europa: Perspektiv från EU’s kommission Stockholm,10 januari 2012 Paulina Dejmek.
Centrala innehåll och kunskapskrav
Ett regionalt kriskompetenscentrum med människan i centrum.
Hur länge har vi haft vi regler?
Sveriges Konsumenter •Sveriges enda konsumentorganisation •Äger Råd & Rön •Driver konsumentrådgivning •Fyller 20 år under 2012 •Representerar Sverige nationellt.
Olika vägar mot samma mål
Branschföreningen för Personlig Skyddsutrustning
Säker Vatteninstallation Hobøl 2012
De nordiska reglerings- myndigheternas arbete med att införa en gemensam nordisk slutmarknad Marielle Liikanen.
EU2020 och det svenska perspektivet
PLR.SE EN MARKNADSPLATS SOM NÅR 830 PLÅTSLAGERIFÖRETAG.
Nyheter inom Energimärkning Ut med det gamla – in med det nya! Nils Ahlén.
Handel – ord och begrepp
Rapportering om Allvarliga Oönskade Effekter (SUE) art 23 april 2013 Monica Tammela.
Förmedlarnas utmaningar med de nya reglerna 27 augusti Charlotta Carlberg.
Nationell spridningskonferens Karlstad Barns rätt på rätt sätt – folkrätt i praktiken Var med och stärk barnets rättigheter!
Riksbanken och finansiell stabilitet
 ”Lyfta” barn och ungdomsfrågor som ett viktigt, prioriterat område för landsting, regioner och kommuner  Barn & unga utgör 1/3 av befolkningen och tillbringar.
Dialogdag 23/ Lagen om regionalt utvecklingsansvar i vissa län Regionalt tillväxtarbete (regionalt tillväxtsansvar) -Regional utvecklingsstrategi.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 RKG 2 juni 2010.
Landstingets miljöarbete
Mattis Bergquist
VERKSAMHETSPLAN Verksamhetsplan UPPDRAG / SYFTE 2.VERKSAMHETSINRIKTNING Vision Mål 3.ORGANISATION 4.AKTIVITETER Autosport International,
Hur fungerar innovationsupphandling med hänsyn till LOU?
Standardisering En framgångsrik beprövad modell för att ta fram accepterade lösningar på gemensamma utmaningar hos företag, myndigheter och.
Kemikalietillsyn Patrik Karlsson Miljöförvaltningen i Landskrona stad
Hobøl 13 oktober Nordiskt godkännande för VVS-produkter Thomas Helmerson vd Säker Vatten AB.
Tillsammans räddar vi liv
Kemikalier på förskolan
i rätt tid och på rätt sätt
Bilaga 7 Resultaträkning Balansräkning
AVVIKELSER.
1 Innehåll Branschen  Vision  Förhållningssätt  Fjärrvärmens idé Föreningen  Verksamhetsidé  Rollfördelning  Strategiska prioriteringar Mål  Kommunikation.
SP Sveriges Provnings- och Forskningsinstitut
Affärsidé Den yttre affärsidén Vad skall produceras ?
CE-märkning och tillsyn i praktiken Hearing Näringslivets hus Nils Ahlén.
Sid 1 | Lantbrukarnas Riksförbund LRF:s Företagarcoacher.
SOI:s årskonferens 1 april 2008 Örebro ”Hur befrämjas konkurrensen av nya LOU?” Ulrica Dyrke Företagarna.
BILD 1 1. Frågeställningar - underlag för diskussion med offentliga myndigheter Hur ser arbetskraftsförsörjningen ut i er kommun under de närmaste 20 åren?
Myndigheternas ansvar - marknadskontroll
1 Marknadskontrollrådets seminarium ”Din produkt, ditt ansvar ” Nalen 21/ Olika roller, olika ansvar: Tillverkare, importör, distributör Göran Lundmark,
Internationella avdelningen (IA) Energimarknadsrådet 6 maj 2015 Petra Lindmark, Internationell samordnare och analytiker Caroline Törnqvist, Avdelningschef.
Kommunnätverk Giftfri vardag Lync-möte med länsstyrelserna 22 sept
Verksamhetsrapport Delår I 2016, jan-april. Uppdrag Vi verkar för ökad och breddad användning av geografisk information och geografisk IT – för ett effektivt.
Välkommen som nyanställd till oss!. Våra kärnvärden Varför kärnvärden Historik.
Handel i världen.
SACS Swedish Association of Civil Security
Den Goda affären Madelene Winbo, Upphandlingschef Region Halland
Om ESMA – European Securities Markets Authority Anna Jegnell Avdelningschef Marknader, Finansinspektionen Stockholm
Presentation BA.
E-handel Snart börjar det…..
Diskussion om jobb (inspiration för e-post)
Arbetsgivarfrågorna i ett statligt perspektiv
”Din produkt, ditt ansvar 2015” Marknadskontrollrådet Monica Tammela
Vilken bransch? En bransch 3
Marknadsföringens källor
Utveckling av branschrådet för järnväg
Malin Forssell, Karolina Henningsson
Vad är medlemsstaterna skyldiga att tillse när det gäller användning av maskiner? De ska ansvar inom det egna landets gränser att befolkningens, husdjurs.
Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.
18 januari 2018 Anna Lönnerberg och Johanna Enberg
Rylanders Kontorsvägen Lysekil Epost
HANDEL I VÄRLDEN.
Anläggningsbranschens kompetensdag
FYN – frisörlicens – delprov (A)
VÄLKOMNA PÅ ERFARENHETS DAGAR FÖR BESTÄLLARNÄTVERK
Finlands Psykotraumaförening rf
Presentationens avskrift:

Så arbetar kosmetikbranschen - Med målsättning att vara steget före… Peter Jansson/KTF

Vad är KTF? Kemisk-Tekniska Leverantörförbundet – branschorganisationen för företag som importerar, tillverkar och marknadsför kemisk-tekniska produkter i Sverige C:a 80 medlemsföretag (50 kosmetik, 9 frisörprodukter, övriga ”grovkem” samt råvaru-/legotillverkare) – från små till multinationella ”jättar”

Innehåll Vad innebär det att vara medlem i KTF? KTF utbildar Informationsmaterial Egen tillsyn inom KTF Extern nationell dialog Internationellt arbete

Vad innebär det att vara medlem i KTF? – ansvar och möjligheter Följa lagstiftningen – självklart! Följa branschens riktlinjer – för ökad säkerhet för konsument och yrkesutövare Branschanslutning - bästa möjliga förutsättning att vara påläst och att agera rätt! Ta sitt ansvar för förpackningsåtervinning – REPA samt, skyndsamt rätta till ev fel – ingen är felfri!

KTF utbildar - viktigt att hela branschen är påläst KTF utbildar regelbundet sina medlemmar, andra leverantörer och handeln i lagstiftning och riktlinjer / branschöverenskommelser: - nordisk kosmetiklagstiftning - biverkningshantering - marknadsföringslagstiftning KTF veckovisa nyhetsbrev till medlemmar: - färsk lagstiftningsinformation etc.

Informationsmaterial - underlätta för företag, handel och tillsyn Vägledningsbroschyrer Ny lagstiftning i ”lathund-format” Riktlinjer Allt tillgängligt på ktf.se

Egen tillsyn inom KTF – om det blir fel… ”Syskonskvaller” – medlemmar ”övervakar” medlemmar (och andra ftg. och handeln) Parallellimporterade felmärkta/felformulerade produkter störst problem för företagen Vanliga märknings- och marknadsföringsfrågor: - regelrätt felmärkning, ”negativa claims”

Extern nationell dialog - jobba åt samma håll Återkommande dialog med Läkemedelsverket och andra myndigheter Löpande diskussioner med forskare inom området hälsa, miljö och arbetsmiljö

Internationellt arbete - sprida bra lokala/EU-initiativ Colipa – samarbetsforum för nationella branschföreningar inom EU: - Riktlinjer / branschöverenskommelser (förtydligad märkning, testmetoder (tex solskydd), utfasning, biverkningshantering) - Miljöarbete för att möta kraven enligt REACH Globalt arbete för harmonisering – mindre risk att olagliga produkter sätts på den svenska marknaden!

Tack! Peter Jansson, KTF och branschen tackar för att vi fick låna din tid