Så arbetar kosmetikbranschen - Med målsättning att vara steget före… Peter Jansson/KTF
Vad är KTF? Kemisk-Tekniska Leverantörförbundet – branschorganisationen för företag som importerar, tillverkar och marknadsför kemisk-tekniska produkter i Sverige C:a 80 medlemsföretag (50 kosmetik, 9 frisörprodukter, övriga ”grovkem” samt råvaru-/legotillverkare) – från små till multinationella ”jättar”
Innehåll Vad innebär det att vara medlem i KTF? KTF utbildar Informationsmaterial Egen tillsyn inom KTF Extern nationell dialog Internationellt arbete
Vad innebär det att vara medlem i KTF? – ansvar och möjligheter Följa lagstiftningen – självklart! Följa branschens riktlinjer – för ökad säkerhet för konsument och yrkesutövare Branschanslutning - bästa möjliga förutsättning att vara påläst och att agera rätt! Ta sitt ansvar för förpackningsåtervinning – REPA samt, skyndsamt rätta till ev fel – ingen är felfri!
KTF utbildar - viktigt att hela branschen är påläst KTF utbildar regelbundet sina medlemmar, andra leverantörer och handeln i lagstiftning och riktlinjer / branschöverenskommelser: - nordisk kosmetiklagstiftning - biverkningshantering - marknadsföringslagstiftning KTF veckovisa nyhetsbrev till medlemmar: - färsk lagstiftningsinformation etc.
Informationsmaterial - underlätta för företag, handel och tillsyn Vägledningsbroschyrer Ny lagstiftning i ”lathund-format” Riktlinjer Allt tillgängligt på ktf.se
Egen tillsyn inom KTF – om det blir fel… ”Syskonskvaller” – medlemmar ”övervakar” medlemmar (och andra ftg. och handeln) Parallellimporterade felmärkta/felformulerade produkter störst problem för företagen Vanliga märknings- och marknadsföringsfrågor: - regelrätt felmärkning, ”negativa claims”
Extern nationell dialog - jobba åt samma håll Återkommande dialog med Läkemedelsverket och andra myndigheter Löpande diskussioner med forskare inom området hälsa, miljö och arbetsmiljö
Internationellt arbete - sprida bra lokala/EU-initiativ Colipa – samarbetsforum för nationella branschföreningar inom EU: - Riktlinjer / branschöverenskommelser (förtydligad märkning, testmetoder (tex solskydd), utfasning, biverkningshantering) - Miljöarbete för att möta kraven enligt REACH Globalt arbete för harmonisering – mindre risk att olagliga produkter sätts på den svenska marknaden!
Tack! Peter Jansson, KTF och branschen tackar för att vi fick låna din tid