Matematik Inte svårare än du gör det!. Vad är matematik? Begrepp Siffror och antal Aritmetik Logik, mönster Problemlösning Rumsuppfattning Mäta, uppskatta.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Sylteskolan F-6 Förskoleklass Nyckelpigan Getingen.
Advertisements

UTVECKLINGSARBETE I FÖRSKOLAN - måste vi göra det så svårt?
Hur arbetar vi… …på Slöingeskolan?
Förstå, jämföra och föreslå åtgärder Centrala begrepp.
MODUL 1: ATT VARA SAMHÄLLSMEDBORGARE, YTTRANDE- OCH INFORMATIONSFRIHET, TILLGÅNG TILL INFORMATION, DET DEMOKRATISKA SAMTALET OCH LIVSLÅNGT LÄRANDE.
Ett utvecklingsarbete på Fårdala enhets förskolor Gunghästen, Pusslet
Apptips med koppling till läroplanerna Grundsärskolan
Föräldramöte 12 september 2011
Matematik med föräldrar
Närvaro!!.
Systematiskt kvalitetsarbete 2012/2013
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Skolan, fantasin och bilderna
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Kvalitetsäkring , avd. Holmen, Tullens förskola, Tema: Matematik i vardagen Varför matematik? Matematik används dagligen i många olika situationer.
Matematik.
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
En reviderad läroplan för förskolan
Förskoleklassen på Södermalms skola
PMI Plus, minus, intressant
Mål att uppnå och nationella prov för årskurs tre
Betyg och förmågor.
Mattebana i Holmedal.
Ett temainriktat arbetssätt
Vi upptäcker matematik på vägen...! Det vi gör med kroppen sätter sig i knoppen! Vi cyklar över bron, undrar vad som finns under bron.
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
AKK i förskolan Alternativ och kompletterande kommunikation
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Välkommen till Skogsduvans föräldramöte!
Tema Kär och galen.
Utvecklar sin nyfikenhet och sin lust samt förmåga
Kunskapskrav och matriser
Ekvationer Det är inte så svårt?.
Informationsmöte Furulidsskolan VÄLKOMNA! Furulidsskolan - med målet i sikte -
Logoped Lena Nilsson Logoped Elin Berglund
Varför? Hur? om autismspektrumstörningar
Skellefteåmodellen – kompetensutveckling med Nämnaren
Ur Fem gånger mer kärlek av Martin Forster
Centrala begrepp i musiken
Förstelärare i matematik - Dag berge - Jenny Nyborg - Maria Winkler - Majsan Kurtsson - Britt-Marie Månsson.
ÅRSKURS 5.
Utvecklar sin nyfikenhet och sin lust samt förmåga
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
 Långsiktig matematiksatsning  Projektförslaget är baserat på forskningsöversikter och kartläggningar  Varje enhet ska bedriva utvecklingsarbeten.
A 2 +b 2 =c 2 Varför var Pythagoras vegetarian?.
Det vi vet Barn utvecklar språk; talat-, skrift-, kropps- och teckenspråk i samspel med sin omgivning och möten med den andre.
Välkomna till Blackebergsskolan, förskoleklasserna och Rävlyan.
Vad är fysik? Ordet fysik härstammar från grekiskan och latin. Ordet betyder ”naturlig” Vad är naturligt? Skriv upp minst 5 ord som du förknippar med naturlig.
Hur utvecklas den matematiska förmågan? AV-kurs, Stöd- och hälsoenheten Ur Manual Matematikscreening II (Adler, 2012)
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Välkommen till strandskolans fritidshem. Utbildningens syfte 2§ Fritidshemmet kompletterar utbildningen i förskoleklass, grundskolan, grundsärskolan,
Problemlösning Matematik II åk / Pia Eriksson.
Förskoleklass Skattkärrsskolan. Bild Motorik Svenska Engelska Social träning Musik Lek Matematik Värdegrund.
Välkommen!! Förskoleklass hösten 2017.
Funktionell kvalitet VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE OCH PEDAGOGISKA PROCESSER.
Föräldramöte Välkomna!.
(Även kallat Romanska)
Mål v.12 Jag känner mig säker (grön) Oftast går det bra (gul)
Kommunikativ förmåga MATEMATIK = SANT!.
Mål v.13 Jag känner mig säker (grön) Oftast går det bra (gul)
Ungdomskulturer 100 p Introduktion.
Svenska – skriva berättelser
Kapitel 2, mattespananrna
Helhet och allsidighet
Föräldramöte VT- 17 Välkomna!.
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
ÄMNESHJUL MATEMATIK ÅK 3
Utveckling och lärande
Presentationens avskrift:

Matematik Inte svårare än du gör det!

Vad är matematik? Begrepp Siffror och antal Aritmetik Logik, mönster Problemlösning Rumsuppfattning Mäta, uppskatta tid

Ämnets syfte och roll Lösa konkreta vardagsbeslut. Tolka matematisk information Grund för ett livslångt lärande Insikt om matematikens betydelse i samhället Matematikens språk Estetiska värden i mönster, former och samband tillfredsställelse och glädje som ligger i att kunna förstå och lösa vardagliga problem. (Källa: Kursplaner i grundsärskolan) (Träningsskolan har ingen kursplan i matematik) Tolka och använda informationsflöde Grund för ett livslångt lärande Matematikens historia Välgrundade beslut i valsituatoner Matematikens språk Estetiska värden i mönster, former och samband tillfredsställelse och glädje som ligger i att kunna förstå och lösa problem. (Källa: Kursplaner i matematik)

begrepp Motsatser & Prepositioner –I vardagen –I fria leken –I träningssituationer

Begrepp

begrepp

Siffror och antal Ord för mängd Symboler för orden ”Alla kan lära sig räkna till tre – då kan alla räkna till nio” I vardagen, leken och träningen.

Siffror och antal Ramsräkna Ett, två, tre!

Siffror och antal Koppla ramsräkning till antal

Siffror och antal Symbol, tecken och ord

Aritmetik – att räkna begrepp; fler/färre, dela lika, flera gånger. Lika och olika

Plus Minus

Logik och mönster Sekvenser –Bildrecept, dagböcker, sociala berättelser Lika/olika

Logik och mönster

problemlösning I vardagen! –Hjälp mindre, då gör barnet mer.

problemlösning

rumsuppfattning Tolka sin omvärld Kroppsuppfattning Var är jag jämfört med omgivningen?

rumsuppfattning Tolka sin omvärld Kroppsuppfattning Var är jag jämfört med omgivningen?

Begrepp Jämföra Mäta och uppskatta

Begrepp Jämföra Mäta och uppskatta

tid Att förstå tid Att mäta tid

pengar Att förstå konceptet Att tolka mynt och sedlar

Matematik i böcker Alla böcker kan bli böcker för matematik – det hänger på dig!

Matematik vid påklädning Första knappen, andra knappen, tredje knappen Stoppa i foten Mössan på huvudet Stoppa i andra benet. Kragen under jackan Först trosan sen byxan

Matte är lätt Det blir bara svårt om du tycker det!